G: Jos NYT saisit ESIKOISEN, mitä tekisit TOISIN. Kaikki vastaamaan pliis :)
Kommentit (27)
Kuvittelin, että on " omaa aikaa" , kun lapsi nukkuu - vaan kas, kun koitin itse mennä nukkumaan, niin vauva alkoi kirkumaan. Ja väsymyskierre oli valmis...
-ostaisin kunnon rattaat, vaikka niistä joutuis maksaa vähän enemmän
En oikeestaan tekis paljoakaan toisin. Niin paitsi imettäisin sillon kun vauva haluaa.
Nyt meillä kolme lasta.
* en laittaisi hoitoon ennen 3 vuoden ikää
* en antaisi velliä imetyksen lopetettua
Sitten pitäisin huolta nukkumisistani.
Vaatisin apua ja huolenpitoa neuvolassa ja sittemmin lääkäreissä ja sairaalassa. Niin KAUAN vaatisin, että saisin apua. ENkä uskoisi vähättelyä, kun lapsi ei nuku ja oksentaa maidot.
Ei maailma kaadu, jos esim. päiväuniaika ei ole minuutilleen samaan aikaan jokapäivä.
Valitettavasti sitä tajuaa ettei pysty äidiksi vasta kun on jo lapsi. Sitten sitä pitää vaan selvitä, halusi tai ei.
olen tosissani kun sanon että kaikki meni nappiin.
eli oikeastaan nyt kolmannen kohdalla olen tehnyt enemmän fiiliksellä, ekan kanssa suoritin ja luin ahkerasti Lapsikirjaa. Se sinänsä helpotii ja auttoi silloin - ei tarvinnut keksiä pyörää uudelleen !
On helppoa kun totuttaa lapsen alusta omaan sänkyyn, ei tarvitse nähdä vaivaa sitten kun lapsi jo tietää paremmasta.
Toisaalta jää paitsi siitä ihanasta läheisyydetä kun " hynyttää" ja pesii yhdessä. Nyt 1,5 v:na nuorinkin on tottunut jo hyvin omaan petiin.
Vanhemmalla iällä on myös laiskan helpompi nukkua pieni kainalossa kuin hypätä pitkin yötä roikkumassa sängynlaidalla.
Valitettavasti esikoinen saa enemmän huutia, koska on aina " vanhempi" , mutta nyt sydäntä kylmää, kun ajattelee kuinka pieni on esikoinenkin ollut ollessaan niin " iso" . Valokuvista sen huomaa erityisen hyvin. Nyt kun niitäkin on ollut taas aikaa ihmetellä !
Vauva ei viihtynyt rintarepussa, mutta todennäköisesti olisi nukkunut liinassa kotitöitä tehdessäni. Alkuun hän ei nukkunut päiväunia missään muualla kuin sylissä.
Oliko lapsellasi ruokatorven refluksitauti :(.
Täällä aika samat mietteet
vielä enemmän ja enemmän olisi pitänyt jaksaa taitella näitä " no, lapset itkee aina" -juttuja ja saada lapselle hoitoa ajoissa!!!!
t hysteeriseksi leimattu sairaan lapsen äiti
Se oli ainoa asia, joka meni huonosti. Sitä kyllä kovasti yritettiin, joten en todella tiedä miten sen " tekisin" toisin. Ei ollut minun tekemisistäni kiinni.
Imettämisen myös jättäisin vähemmälle. Olisin itsekkäämpi.
Luottaisin enemmän omaan vaistooni ja VAATISIN tutkimuksia.
Ottaisin vakuutuksen etukäteen jotta pääsisin nyt sairaan lapsen kanssa yksityiselle.
Meilläkin lapsella takaisinvirtausta, itse löysin netistä gavisconin ja sen avulla kaikki helpottunut. Kukaan ei ekan vuoden aikana ottanut tosissaan kun valitin, että lapsi oksentelee paljon. Neuvolassakin aina käännetiin mun käyttämä oksennus-sana pulautteluks.
1. en kantaisi lasta kun on iltaitkujen aika. Kannoin ja tuudittelin esikoista joka ilta klo 16-19 ja oli niskat aika lukossa.
2. ottaisin tutin ajoissa pois. Vieroittasin siinä 18-24kk iässä.
ja esikoisen äitinä minutkin leimattiin hysteeriseksi ja ylihuolehtivaksi ja ties miksi. Eikä kukaan uskonut, kun sanoin, että vauva ei oikeasti mitään muuta tee, kuin itksee vuorokaudet läpensä. Korkeintaan taisivat ajatella, että olen huono äiti, kun en saa vauvaani rauhoittumaan. Ja anoppi kehtasi sanoa, että itku johtui siitä, että pidin vauvaa nälässä!
Esikoisen kohdalla olisin hakenut lääkkeet refluksiin jo kaksiviikkoisena niin kuin teimme kuopuksen kanssa.
Esikoisen saatuani olin kokoajan " hälytystilassa" , valmiina syöksymään, jos lapsi tarvitsee minua. Koin, että vain minä osaan hoitaa lasta :) Eli olin riippuvainen lapsestani oman jaksamiseni kustannuksella. En osannut rentoutua, en pystynyt nukkumaan, kun lapsi nukkui esim. päiväunia.
Nyt toisen lapsen kanssa ja esikoisen kasvettua olen rennompi. luotan siihen, että myös isä ja mummo osaavat hoitaa lapsiani edes muutaman tunnin tai päviän ajan silloin tällöin.
-nukuttaisin alusta asti omaan sänkyyn
-lopettaisin imetyksen silloin kun tisseistä on vielä jotain jäljellä (8kk-1v)
-liikkuisin enemmän ihmisten ilmoilla, ei pelkästään lenkkejä metsäpoluilla
siinäpä nuo