Tekemäni ruuat eivät kelpaa miehen lapselle
En ole mikään mestarikokki, mutta yritän helpottaa kiireistä miestäni ja laitan ruuat iltapäivisin valmiiksi yhteistä päivällistä varten. Pöydässä istumme minä, puolisoni ja hänen 12-vuotias poikansa. Poika on tottunut syömään vain tyyliin pitsaa, nugetteja, hampurilaisia, tacoja tai lihapullia. Jos teen vaikkapa kanaa ja riisiä tai spagettia, hän ottaa yhden ruokalusikallisen, ronkkii annosta ja vie lopulta roskiin. Mielestäni miehen tulisi puuttua tähän tiukemmin ja sanoa, että tuo on epäkohteliasta. Koska minulle tulee ainakin paha mieli, että mikään ei koskaan kelpaa. Mikä neuvoksi?
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole sinunkin lapsi?! Vai onko joku uusperhekuvio, etkä ole vielä äitipuoli edes?!
Kerros nyt milloinjonkun todetaan olevan äitipuoli :D
ap, parempi varmaan on lakata laittamasta ruokaa, koska sitä ei arvosteta. Nyt uhrautumisesi saa sinussa aikaan vain kasvavaa kiukkua lasta ja puolisoasi kohtaan.
Oletko nyt tosissasi sitä mieltä että lapsen pitää syödä mielestään pahaa ruokaa vain ettei sinulle tule paha mieli?
Kyllä huomaa että ei ole oma lapsi kyseessä. Jos olisi oma lapsi niin sinulle olisi aika tärkeää että lapsi saa sitä minkä miellyttää.
En katselisi tuollaista ruuan roskiin heittämistä. Laita mini annos ensin tai antaa itse ottaa sen verran kun syö ja sitten jos ei kelpaa niin on syömättä.
Tykkäisikö perunasta enemmän lisukkeena. Kokeile sitten jauheliha tai lihapulla kastiketta höyryperunoilla. Entäs nakkikeitto, makaroonilaatikko ketsupilla tai kalapuikot, pinaattikeitto ja perunat. Ainakin koulussa ne ovat suosikkiruokia.
Jännä kuinka naisen pitää saada pakottaa lapset ja miehet tekemään niin kuin nainen haluaa että naiselle ei tule pahaa mieltä mutta naista ei saa pakottaa mihinkään mitä nainen ei itse halua että nainen ei ahdistu ja saa pahaa mieltä.
Miksi naisten ei koskaan tarvi miettiä sitä että aiheuttaa miehelle tai lapselle pahaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt tosissasi sitä mieltä että lapsen pitää syödä mielestään pahaa ruokaa vain ettei sinulle tule paha mieli?
Kyllä huomaa että ei ole oma lapsi kyseessä. Jos olisi oma lapsi niin sinulle olisi aika tärkeää että lapsi saa sitä minkä miellyttää.
Lässynlässynlässyn. Toivottavasti et ole itse kasvattanut/ ole kasvattamassa rajattomia minäminä hirviöyksilöitä !
T.eri
No sitten isä kokkaa pojallensa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten täytyy tottua erilaisiin makuihin. Ei kukaan voi syödä pelkästään ruokaa, joka maistuu jotenkin erityisen hyvältä, vaan sellaiseen ei-niin-lempiruokaan joutuu jokainen tottumaan ja syömään kaikesta huolimatta. Joitain yksittäisiä inhokkeja nyt voi olla kaikilla, jotain mitä ei vaan siedä, ja se on vielä kohtuullista. Kohtuullista sen sijaan ei ole, että oppii syömään vain muutamaa (epäterveellistä) ruokaa, ja mikään muu ei kelpaa.
Meillä on kolme lasta ja ei sellaista ruokaa olekaan, josta kaikki pitäisivät. Minä en halua syödä aina samoja ruokia ja siksi teen sellaisiakin ruokia mitkä ei kaikille maistu. Ja joku ruoka voi olla yhden herkku ja toisen inhokki. Tuonikäiset ottavat itse ruokansa ja jos on epäilys ettei tykkää, voi ottaa vaikka ruokalusikallisen lautaselleen. En tykkää että ruokaa heitetään roskiin, mutta syödä ei ole pakko.
12-vuotias on oletettavasti menossa jo yläasteelle ja hänet voisi hyvin jo laittaa itsekin tekemään ruokaa, ohjatusti tietysti ensin.
Syöko poika isän tekemää ruokaa sitten? On sellaista (psykologista) teoriaa, että ruualla on symbolista merkitystä sen suhteen haluaako ihminen ottaa ruuan tarjoajalta vastaan muutakaan.
Jos hän ottaa lautaselleen vain ruokalusikallisen eikä syö sitäkään, ei hävikki ole kovin suuri. Moukaksi opetettu, mutta et sinä sille mitään voi. Isä voi tehdä tai ostaa pojalleen muita ruokia, jos tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksellinen perussääntö: aikuinen päättää mitä on ruuaksi ja monelta. Lapsi päättää paljonko syö.
Komppaan. 👋
On tärkeää totuttaa lapsi
konstailemattomaan,
järkevään kotiruokaan.
Ei pizzoilla, hamppareilla,
sipseillä ja sokerilimuilla
terveenä tai normipainoisena
lapsi/nuori pitkälle
aikuisuuteen kyllä pysy.
Tuossa iässä opetetaan
ja opetellaan
tulevaisuuden käytännöt
siihen omaan vanhemmuuteen.
Se aika nuorelle joskus koittaa,
kun hän on isänä/äitinä
ruokkimassa omia lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten täytyy tottua erilaisiin makuihin. Ei kukaan voi syödä pelkästään ruokaa, joka maistuu jotenkin erityisen hyvältä, vaan sellaiseen ei-niin-lempiruokaan joutuu jokainen tottumaan ja syömään kaikesta huolimatta. Joitain yksittäisiä inhokkeja nyt voi olla kaikilla, jotain mitä ei vaan siedä, ja se on vielä kohtuullista. Kohtuullista sen sijaan ei ole, että oppii syömään vain muutamaa (epäterveellistä) ruokaa, ja mikään muu ei kelpaa.
Tämä on fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksellinen perussääntö: aikuinen päättää mitä on ruuaksi ja monelta. Lapsi päättää paljonko syö.
Komppaan. 👋
On tärkeää totuttaa lapsi
konstailemattomaan,
järkevään kotiruokaan.
Ei pizzoilla, hamppareilla,
sipseillä ja sokerilimuilla
terveenä tai normipainoisena
lapsi/nuori pitkälle
aikuisuuteen kyllä pysy.
Tuossa iässä opetetaan
ja opetellaan
tulevaisuuden käytännöt
siihen omaan vanhemmuuteen.
Se aika nuorelle joskus koittaa,
kun hän on isänä/äitinä
ruokkimassa omia lapsiaan.
Hyvä luoja. :D 12-vuotias nirsoilee ja joku jo miettii hänen tulevaa lisääntymistään.
Kaikki eivät lisäänny, toim. huom. Pojan ruokavalio kannattaa laittaa kuntoon hänen itsensä takia, ei 20 vuoden kuluttua hypoteettisesti syntyvien lasten takia.
Seurustelin joskus naisen kanssa joka palvoi lapsiaan ja uhrautui aina heidän vuokseen. Tämä naisystävä teki/haki lapsille kaikkea mutusteltavaamitä he ikinä toivoivat ja jopa vei heille tekemänsä voileivät suoraan käteen sohvalle. Woltista ja muualta sitten mitä ikinä lapset keksivätkää. No lapsista tuli melkoisia pulleroita ja aivan pilalle passattuja. Äiti kuskasi vajaan kilometrin matkan kouluunkin, niin että ajoi aamulla töistä hakeakseen lapsen kouluun ja sitten itse takaisin töihin. Sama toiseen suuntaan iltapäivällä. Kaupasta kantoi kaikkea mahdollista höttöruuasta energiajuomiin.
Kun tein perheelle ruokaa, niin mikään ei uponnut.
Toisessa parisuhteessa, jossa naisella oli myös lapsia, niin eivät syöneet muuta kuin nuudelia. Mutta alkoivat syömään mitä vaan kun kerroin, että syönkin tätä ja tätä siksi, kun on niin kallista ja minulla on varaa. Ihan kiva, että sain syödä niitä herkkuja siihen asti yksin. Sen jälkeen kysyivät aina, että mikä onko varmasti kallista ja söivät kaiken,kunhan oli vaan maksanut paljon. :D
En voi ymmärtää miksi niin monet vanhemmat totuttaa lapset syömään pelkkää roskaruokaa, monet lapset on äärimmäisen nirsoja eikä niille kelpaa kuin tyyliin pizza, nugetit ja ranskalaiset.
En tekisi ruokaa tuollaiselle penskalle, ukko ruokkikoon muksunsa.
Mulla on kolme omaa poikaa. Yksi rakastaa yli kaiken sipulia ja valkosipulia, curryja ja chilejä. Toinen ei voi sietää niitä. Kolmas on siltä väliltä. Aina on pöydässä jotain jokaiselle ja suosituksien mukainen määrä kasviksia.
Aloittajaa neuvoisin ihan ekana selvittämään, mikä on pojan maku, jos tosiaan tavoitteena on kokata varta vasten hänelle. Jos tavoitteena on haukkua poikaa, en osaa auttaa.
Hittojakos sinä toisen kersoille ruokaa teet. Jos ei kelpaa, tehkööt mies tai kersat ite.
Sama komento kuin siinä tapauksessa, että lapsi olisi sinun omasi. Miten toimisit?
Minun lapseni olivat syömättä ja saivat laittaa itse mieleistään ruokaa. Oppivat hyviksi ruuanlaittajiksi, paremmiksi kuin vanhempansa.
Eivät lapset yleensä tahallaan nirsoile. Usein nirsoilun taustalla on allergioita tai muita syitä esim. suolistosairauksia, imeytymisongelmia jne, että jotkut ruoka-aineet aiheuttavat pahaa oloa, kipua, turvotusta jne.
Itse en reagoisi syömättömyyteen mitenkään. Syö, mitä syö.
Tuollaisella tacolinjalla lapsi saa aivan liikaa siemenöljyjä, aivan liikaa omegakuutosta.