Miten lapsettomat vanhukset pärjää netti- ja kännykkäasioiden kanssa?
Tai sellaiset, jotka ei ole lastensa kanssa tekemisissä. Mun 80v äiti käyttää tietokonetta jonkun verran, mutta nyt alkanut asiat unohtumaan, eikä uskalla esim verkkopankkiin mennä enää yksin. Verkopankkitunnuksien käytössä avustamista ei oikein voi ulkoistaa kenelle tahansa randomille naapurille
Kommentit (487)
Pärjäävä hienosti itsekseen koska ovat tottuneet aina olemaan itsenäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lapseton täti ja me sisarusten lapset autetaan.
Hyvin tehty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi käytänyt vaativiakin ohjelmia aikuis- ja vanhenemisenkin aikana, muistin heiketessä voi saada koneen lukkoon unohtamalla tunnuksensa. Näin kävi nyt jo liki 90 vuotiaalle isälleni. Ei osaa enää käyttää tietokonetta, puhelinta tms. Laskuja meni pitkään mm Oma-Telian, OmaPosti ym sovelluksiin, eikä kukaan päässyt / tiennyt käydä niitä sieltä etsimässä. Lopulta tuli karhukirjeitä vähän sieltä sun täältä. On tosi haastavaa näin digiaikana asioiden hoito.
Onko tilanne jotenkin eri jos on lapsia? Lapset ei kyllä tiedä niitä salasanoja yhtään paremmin kuin se random naapuri.
Itse olen saanut luotettavaa apua lapsiltani. Vielä pystyn hoitamaan juoksevat asiat itse, paitsi jos tulee vastaan jotain vaikeatajuisempaa. Mutta tuttavapiirissä on ollut useampi tapaus, jolloin muistisairaus on iskenyt näennäisen nopeasti. Silloin on nettihuijareiden riistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi käytänyt vaativiakin ohjelmia aikuis- ja vanhenemisenkin aikana, muistin heiketessä voi saada koneen lukkoon unohtamalla tunnuksensa. Näin kävi nyt jo liki 90 vuotiaalle isälleni. Ei osaa enää käyttää tietokonetta, puhelinta tms. Laskuja meni pitkään mm Oma-Telian, OmaPosti ym sovelluksiin, eikä kukaan päässyt / tiennyt käydä niitä sieltä etsimässä. Lopulta tuli karhukirjeitä vähän sieltä sun täältä. On tosi haastavaa näin digiaikana asioiden hoito.
Onko tilanne jotenkin eri jos on lapsia? Lapset ei kyllä tiedä niitä salasanoja yhtään paremmin kuin se random naapuri.
Itse olen saanut luotettavaa apua lapsiltani. Vielä pystyn hoitamaan juoksevat asiat itse, paitsi jos tulee vastaan jotain vaikeatajuisempaa. Mutta tuttavapiirissä on ollut useampi tapaus, jolloin muistisairaus on iskenyt
Iskeekö nettihuijarit lapsettomiin?
Huostaanotetut lapset vai vankilassa olevat ?
Venäläinen YLE Areena yleveroilla ylläpidetään . Kantria ja myrkkymurhia joka TV sarjassa .
Jotkut eivöt vain osaa läytyäytyä millään palstalla.
Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa ja hevosella pääsee.
Lapsettomuus ei myöskään estä sitä että saisi apua joltakin läheiseltä, vaikka sisarusten lapsilta tai näiden lapsilta tai ystäviltä, miksi ei myös siltä naapurilta. Se että on lapsia ei myöskään korvaa sitä että tarvittaessa voi kysyä apua myös ystäviltä, muilta sukulaisilta tai vaikka alan ammattilaiselta.
Olen tosin kyllä lapsellinen vanhus, mutta en oikein ymmärrä aloitusta, itse neuvon ja opastan jälkikasvua tietotekniikkaan, tekoälyn ja kännykän ominaisuuksiin liittyvissä asioissa. Ei osaaminen ole ikäkysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle
Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki
Otathan huomioon, että 80v. ei ole koko ikäänsä käyttänyt nettiä, ja älypuhelinta ei välttämättä ikinä. Ja sen, että kun sinä olet 80v., ties missä todellisuudessa elämme. Onko koko pankkeja, onko koko nettiä, who knows.
80-vuotiaat ovat olleet noin viisikymppisiä, kun netti on tullut työelämäkäyttöön. Kyllä heillä aika monta vuosikymmentä elämästään on ollut aikaa opetella näitä asioita.
Jep, olen kuullut sellaisista vanhuksista jotka ovat jollain ihmeen ilveellä onnistuneet jo ainakin 30 vuotta pysymään kehityksestä jäljessä. Ei minkäänlaisia digitaitoja, dorot käytössä ja niidenkin käyttö niin ja näin. Oma edesmennyt isoäitini käytti verkkopankkia ja somea sujuvasti kunnes dementoitui. Isoisäni taas oli tarkkaan kehityksestä ja maailmanmenosta perillä. Itse pidän myös huolen siitä, että opettelen uusia digipalveluita ajantasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään muttei se tätä digihuuman porukkaa kiinnosta , tosin kaikki vanhenee ja sitten osuu joskus omalle kohdalle
Mun on vaikea uskoa, että jos olen koko aikuisikäni käyttänyt nettiä, että unohtaisin sen helposti. Muistisairaus on tietenkin eri asia, silloin unohtuu kaikki
Ei sun tarvitse kuin menettää uuden oppimisen kyky.
Sovellukset muuttuvat, etkä tee vanhalla taidollasi enää mitään.
Ihme kuvitelma että ihmisen kyvyt katoaisi iän myötä, vanhuus itsessään vain hidastaa, ei se ole sama kuin muistisairaus.
Ei olekaan. Jos pystyt touhuamaan kuten ennenkin, et vain enää opi uutta ja olet noin 70v, et ole sairas, olet ihan normaali.
Se vain ei enää riitä.
Eikä monia 80-,vuotiaita voi edes päästää itse asioimaan netissä. Kohta on pankkitunnis laitettu vahingossa whatsap-tarinaan ja ihan vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap luulee, että vain lapset voivat auttaa? Itse käyn vapaaehtoistyönä vanhusten luona auttamassa digiasioissa. Toki nettipankkiasioita emme hoida. Mutta nehän voi hoitaa kummilapsi, ystävä, serkku, veljenpoika tai kuka tahansa läheinen. Ei tarvitse olla oma lapsi kyseessä.
Meinaatko, että voi luottaa kehen vain pankkiasioissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap luulee, että vain lapset voivat auttaa? Itse käyn vapaaehtoistyönä vanhusten luona auttamassa digiasioissa. Toki nettipankkiasioita emme hoida. Mutta nehän voi hoitaa kummilapsi, ystävä, serkku, veljenpoika tai kuka tahansa läheinen. Ei tarvitse olla oma lapsi kyseessä.
Meinaatko, että voi luottaa kehen vain pankkiasioissa?
Miksi ptäisi luottaa kehen vain?
Lapsettomalla ei voi olla luotettava läheisiä?
Meidän kaupungissa on kirjastossa joka viikko ikäihmisille digiohjausta ja mukaan voi ottaa vaikka oman läppärin tai puhelimen ja siellä saa vapaasti kysyä neuvoa ja apua. Minun kokemusteni mukaan moni ikäihminen ei vain itsepäisyyttään halua opetella käyttämään nykyajan tietovälineitä vaikka niiden käytön oppisivatkin. Ikäihmisistä (65+) moni on sitä mieltä, että heillä on vapaus valita ja vanhoja tapoja toimia on pidettävä yllä niin kauan kuin he niitä haluavat käyttää ja maksavat niistä.
Ei mitenkään. Hoidan vanhempien pankkitunnuksilla niiden asioita. Yksin ne ei pystyis enää
Turhankin hyvin. Yks vaari takoo hanskaan nettipoken parissa ihan solkenaan.
- hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa on kirjastossa joka viikko ikäihmisille digiohjausta ja mukaan voi ottaa vaikka oman läppärin tai puhelimen ja siellä saa vapaasti kysyä neuvoa ja apua. Minun kokemusteni mukaan moni ikäihminen ei vain itsepäisyyttään halua opetella käyttämään nykyajan tietovälineitä vaikka niiden käytön oppisivatkin. Ikäihmisistä (65+) moni on sitä mieltä, että heillä on vapaus valita ja vanhoja tapoja toimia on pidettävä yllä niin kauan kuin he niitä haluavat käyttää ja maksavat niistä.
Etenkin jos helposti saa jonkun muun tekemään asiat puolesta. Aika usein ne on omat lapset jotka helpoiten saa tekemään puolesta asioita joita vain ei huvita tehdä itse.
Toivotaan että tämä tekoäly ajan mittaan auttaisi näitä ihmisiä.ToivotaanToivotaa
Vanhukset ovat ruokkineet ja kasvattaneet tämän nykyisen työelämästä ulosjättäytyneen puolen miljoonan porukan josta työttömiä on noin 350 000 loput ovat sitten jollakin sairauden verukkeella ulkopuolella työvoima.
Vanhukset myöskin työpalkastaan aikoinaan ovat keränneet työeläkettää varten potin ja nyt nämä Vihreiden puheenjohtaja on sitä mieltä että tästä tällä heidän säästämällä rahalla pitäisi ruokkia nämä työelämän ulkopuolelle jättäytyneet ihmiset. Vihreiden puheenjohtaja on usein jäänyt kiinni röyhkeestä ja paksuista valeista mutta häntä ei asia tunnu hävittämään yhtään hän on hymyssä naaman tuolla esiintyi jatkaa valehtelua. Huonon taloudenhoidon syynä eivät ole vanhukset niin kuin usein väitetään, vaan tämä puolen miljoonan työelämän ulkopuolelle jättäytynyt muka työttömiä oleva porukka ovat niin sanottuja näennäistyttömiä joita ei saa töihin kirveelläkään. Tämän takia meidän yritystoimintamme ei pysty aloittaa kunnollista toimimaan koska yrityksiä rasittaa valtavan raskaat verot joita vihreät ja vasemmisto yleensä ovat lisäilemässä kovasti. Lisäksi yrityksille ei ole tarjottavissa kunnollista työvoimaa muuta kuin jostakin ulkomailta. Vain noin 5 % työttömistä ovat kunnollista työntekijää muut ovat lintsareita.