Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulut työttömästä töihin

Vierailija
03.03.2025 |

Olin työttömänä. Tuloina ansiosisonnainen 1000e netto/kuukausi. Sain tuen tänään. Asumiskustannukset tältä kuulta maksoin jo, 650e. Jää siis 350 euroa ruokaan, hygieniaan yms.

Aloitin tänään kokoaikatyön. Palkkapäivä on kuun viimeinen päivä. 

Joudun ottamaan velkaa, jotta pääsen kuukauden ajan kulkemaan töihin. 

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain toimeentulotukea vielä ensimmäiseksi töissäolokuukaudeksi. Kuun lopussa tuleva palkka kun katsotaan olevan käytössä vasta seuraavassa kuussa. 

Vierailija
42/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi uusien vaatteiden ostoa? Jos työpaikalla täytyy olla tietynlaiset vaatteet, yleensä ne kustantaa työnantaja, eli omaa rahaa ei tarvita.

Vastasit itsellesi. Yleensä. Mutta ei työnantaja ole velvollinen niitä hankkimaan.

Missä työssä työnantaja määrää vaatteet ja ei maksa niitä?

Jossain pankissa ehkä, mutta heidän palkalle ei luultavasti ongelma ostaa sellaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissaan joku kehtaa tällaisestakin kitistä. 

Vierailija
44/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korkeakoulutettuja nyt työttömänä ennätyksellisen paljon."

https://www.hs.fi/talous/art-2000011001705.html

Vierailija
45/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä työmatka?

Kyllä työssäkäymällä lisääntyy muutkin kustannukset kuin pelkkä työmatkan taivallus. 

Ei jää enää aikaa pyöritellä vaikka nettikirppiksiä tai mitään muitakaan josta saa aika helposti paljonkin lisätuloja, kun on työttömänä.

Vierailija
46/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimatoimiston tanttura ehdotti, että ajaisin ajokortin, että pääsisin sitten omalla autolla sinne olemattomiin töihin.

Missähän pullossa nuokin elää.

Tuo se vasta halpaa onkin, ensin se ajokortti jonka perus työtön läpäisee 10 inssillä, sitten lainkuuliaisena ostat tietenkin sähköauton, sitten verot ja vakuutukset ja sähkölataukset ja huollot ja korjaukset ja katsastukset ja jne jne jne jne jne...

Vierailija
47/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa toimeentulotukea, käyn kampaajalla kerran kymmenessä vuodessa, ei ole suoratoistoja, maksullisia harrastuksia, työpaikka 17km päässä eikä sinne kulje julkista joten auto pakollinen, kaikki mitä pystyy kilpailuttamaan on kilpailutettu ja autokin muutaman satasen raato.

Mut tämä ei ollut mun aloituksen pointti. Muutama näytti ymmärtävän mistä puhun, kiitos heille.

Ap

Vierailija
48/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluisa puskuri kuntoon kun olet nyt töissä niin jatkossa et tarvitse lainarahaa työssä käymiseen.

Puskuri auttaa suunnilleen ensimmäiset kuusi kuukautta, sen jälkeen alkaa olla rahat aika vähissä. Suurin osa ei tienaa sellasia summia että kykenisi säästämään mitään kymppitonnien puskuria.

Älä nyt viitsi. Minulla on 20 000€ puskuri säästetty osapäivätöistä, työttömyyspäivärahoista ja muista mitättömistä tuloista. Ikinä ei ole tarvinnut velaksi ostaa mitään muuta kuin asunto. Pitää vaan malttaa olla ostamatta mitään muuta kuin ruokaa ja lääkkeitä tai muuta pakollista. Joka palkasta tai tuesta säästöön, vaikka vain vitonen. Yhden päivän kuukaudessa voi syödä kaurapuuroa niin saa vitosen säästöön.

Lisätuloja hankkimaan samalla. Huvittavaa että jokainen täällä t

Saa vähän aikaa vitosia säästellä että saa 20ke puskurin 😂

Vierailija
49/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä työmatka?

Kyllä työssäkäymällä lisääntyy muutkin kustannukset kuin pelkkä työmatkan taivallus. 

Niin kuin mitkä?

Syöminen ja työvaatteet. Muun muassa. Asumistuki pienenee eli vuokranmaksu nousee. Kaiken maksat siitä omasta palkasta. Riippuu sitten palkan suuruudesta miten pärjäilee.

Vierailija
50/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluisa puskuri kuntoon kun olet nyt töissä niin jatkossa et tarvitse lainarahaa työssä käymiseen.

Se kuuluisa puskuri pitää olla tänä päivänä 10-15k. 2kk työllistyminen on sulaa mahdottomuus ja varsinkin jos kuulut aloihin mitkä kaatuu kaikki kerralla. Esimerkiksi raksa- ja ravintola-ala. Ja sitten kun saat sen työpaikan joskus 1,5-2 vuoden päästä uudestaan, niin tuskin on puskuristakaan mitään jäljellä.

Vierailija
51/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo sinun tulojesi maksuväli mihinkään muutu. Työttömänäkin olisit saanut seuraavat tukesi vasta seuraavassa kuunvaihteessa. Työmatkakulut ovat ekassa palkkatyökuussa sellaisia, että niihin tulee varautua etukäteen eli yrittää jättää tuista edes jotakin säästöön.

Miten saa tonnin tuloista säästettyä? Olettaen että sillä maksaa kaiken itse eikä ole puolisoa. 

No minä saisin 400€ säästöön mutta minulla onkin pienet asumiskulut. Saan nyt vain työmarkkinatuen 595 euroa.

Tuo riitä edes vuokraan isoissa kaupungeissa yksin elävällä.

Vierailija
52/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ikävää, kun joutuu odottamaan palkkaa. Muistan aikanaan miten nihkeitä opiskellessa oli kesäkuut, kun opintotuki loppui ja palkka, usein harjoittelupalkka, tuli vasta kuun lopulla. 

Olen nyt työttömänä miettinyt miten hankalaa onkaan lähteä töihin toiseen kaupunkiin, jos ei ole puskuria. Esimerkiksi jos lähtisi Helsinkiin töihin niin huonossa tilanteessa pitäisi nukkua eka kuukausi työautossa, toimistolla tai jossain leirintäalueella. 

Vierailija
53/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1kk bussilippu nyt ei ole mikään iso velka.

100€ on iso raha pienituloiselle

Vierailija
54/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tartte sanoa työmatkan pituutta. Tai missäpäin asut. Pääkaupunkiseudulla ei ainakaan lunta ole, et täällä pääsis pyörälläkin töihin. Ihmettelen muutenkin jos lainaa pitää ottaa parin kilsan työmatkoja varten..

Tämä taas. Luullaan, että kaikilla on pyörä. Ei ole. 

Vierailija
55/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puskuri auttaa suunnilleen ensimmäiset kuusi kuukautta, sen jälkeen alkaa olla rahat aika vähissä. Suurin osa ei tienaa sellasia summia että kykenisi säästämään mitään kymppitonnien puskuria.

Älä nyt viitsi. Minulla on 20 000€ puskuri säästetty osapäivätöistä, työttömyyspäivärahoista ja muista mitättömistä tuloista. Ikinä ei ole tarvinnut velaksi ostaa mitään muuta kuin asunto. Pitää vaan malttaa olla ostamatta mitään muuta kuin ruokaa ja lääkkeitä tai muuta pakollista. Joka palkasta tai tuesta säästöön, vaikka vain vitonen. Yhden päivän kuukaudessa voi syödä kaurapuuroa niin saa vitosen säästöön.

Lisätuloja hankk

No yksinkertainenkin ymmärtää että tarkoitin huonoa kuukautta jolloin voi säästää hyvin vähän niin vitosen saa säästöön kun syö yhden päivän huonommin. Paremmassa kuukaudessa sitten enemmän säästöön. Esimerkiksi lomarahat kannattaa säästää eikä ryypätä viikossa.

Mutta sulla ei näytä äly riittävän ymmärtämiseen. Ole sitten persaukinen loppuelämäsi. Minäpä en ole.

Vierailija
56/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo sinun tulojesi maksuväli mihinkään muutu. Työttömänäkin olisit saanut seuraavat tukesi vasta seuraavassa kuunvaihteessa. Työmatkakulut ovat ekassa palkkatyökuussa sellaisia, että niihin tulee varautua etukäteen eli yrittää jättää tuista edes jotakin säästöön.

Miten saa tonnin tuloista säästettyä? Olettaen että sillä maksaa kaiken itse eikä ole puolisoa. 

No minä saisin 400€ säästöön mutta minulla onkin pienet asumiskulut. Saan nyt vain työmarkkinatuen 595 euroa.

Laita nyt ihmeessä laskelmasi ja perhekokosi niin voidaan me köyhät oppia.

Ei ole järkevää koska asun todella edul

Minä elin vuosikausia reilusti alle tonnin tuloilla lapsen kanssa. Säästöön sain joka kuukausi. Lapsi sai kaiken mitä tarvitsi ja enemmänkin. Lisätuloja hankkimaan!

Vierailija
57/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pitkä työmatka?

Ei jää enää aikaa pyöritellä vaikka nettikirppiksiä tai mitään muitakaan josta saa aika helposti paljonkin lisätuloja, kun on työttömänä.

No eihän siinä mene kuin vartti kun laittaa nettikirppikselle myyntiin 5-10 tuotetta. Kenenkään arki ei ole niin kiireistä ettei ehtisi. 

Vierailija
58/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisätuloja hankk

Siinähän se sisu ja itsekuri punnitaan. Harva siihen kykenee.

Vierailija
59/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluisa puskuri pitää olla tänä päivänä 10-15k. 2kk työllistyminen on sulaa mahdottomuus ja varsinkin jos kuulut aloihin mitkä kaatuu kaikki kerralla. Esimerkiksi raksa- ja ravintola-ala. Ja sitten kun saat sen työpaikan joskus 1,5-2 vuoden päästä uudestaan, niin tuskin on puskuristakaan mitään jäljellä.

No sen työttömyyden aikana ehtii hankkia monenlaisia lisätuloja joilla puskuri karttuu tai voi maksaa laskuja. Esimerkiksi itselläni oli tulossa eräpäivä 30€ puhelinlaskusta. Oli rahaa vain ruokaan jäljellä. Pengoin kaapeista tarpeetonta tavaraa ja laitoin myyntiin. Sain pari kymppiä myyntejä. Loput sain siirrettyä nettipaneelista suoraan tilille. Rahat riitti ruokaan ja kun vähän kevyemmin söi viikon verran, sain taas euroja säästöön. Muutama euro myös pullonpalautusrahaa. Leipä on usein pieninä palasina maailmalla. 

Vierailija
60/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo riitä edes vuokraan isoissa kaupungeissa yksin elävällä.

Ei tietenkään riitä. Minulla on pienet asumiskulut, kuten sanoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi