Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulut työttömästä töihin

Vierailija
03.03.2025 |

Olin työttömänä. Tuloina ansiosisonnainen 1000e netto/kuukausi. Sain tuen tänään. Asumiskustannukset tältä kuulta maksoin jo, 650e. Jää siis 350 euroa ruokaan, hygieniaan yms.

Aloitin tänään kokoaikatyön. Palkkapäivä on kuun viimeinen päivä. 

Joudun ottamaan velkaa, jotta pääsen kuukauden ajan kulkemaan töihin. 

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo sinun tulojesi maksuväli mihinkään muutu. Työttömänäkin olisit saanut seuraavat tukesi vasta seuraavassa kuunvaihteessa. Työmatkakulut ovat ekassa palkkatyökuussa sellaisia, että niihin tulee varautua etukäteen eli yrittää jättää tuista edes jotakin säästöön.

Sulla taisi mennä pointti ohi. Työttömänä olen pärjännyt tonnin nettotuloillani (mutta ei siitä säästöön mitään jäänyt!), mutta nyt lisätään siihen toimituskustannukset: auto seisonnasta käyttöön, bensakulut 200e. Lisäksi minum piti ostaa työvaatteet ja ruokakustannukset lisääntyy, koska ennen riitti syödä kotona mitään tekemättä kerran päivässä, nyt työ on fyysistä. Lisäksi nyt kun otan velkaa, niinse pitää maksaa ekasta palkasta pois. Nettopalkkani on 1700e, joten seuraavakin kuukausi mennään kädestä suuhun. Toki sitten tasaantuu.

Ap

Ei mennyt ohi. Meidän taloudessa tuo on tapahtunut monta kertaa ja aina on tehty niin, että viimeisimmistä päivärahoista on laitettu rahaa sen verran sivuun, että saa ainakin työmatkakulut hoidettua jne. Pitää ostaa halvempaa ruokaa, jättää muut hömpät ostamatta jne. Vaatteet voinet ostaa verkosta laskulle, eli maksu vasta tilin tultua. Hommaa ne vaatteet myös sillä tavalla, että siistejä vaatteita löytyy myös myöhemmin omasta kaapista, jos tällainen käy toistekin. Itse ostan yleensä vaatteita noin viiden vuoden välein, eli panostan muuhun kuin pikamuotiin.

Vierailija
22/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo sinun tulojesi maksuväli mihinkään muutu. Työttömänäkin olisit saanut seuraavat tukesi vasta seuraavassa kuunvaihteessa. Työmatkakulut ovat ekassa palkkatyökuussa sellaisia, että niihin tulee varautua etukäteen eli yrittää jättää tuista edes jotakin säästöön.

Miten saa tonnin tuloista säästettyä? Olettaen että sillä maksaa kaiken itse eikä ole puolisoa. 

No minä saisin 400€ säästöön mutta minulla onkin pienet asumiskulut. Saan nyt vain työmarkkinatuen 595 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluisa puskuri kuntoon kun olet nyt töissä niin jatkossa et tarvitse lainarahaa työssä käymiseen.

Puskuri auttaa suunnilleen ensimmäiset kuusi kuukautta, sen jälkeen alkaa olla rahat aika vähissä. Suurin osa ei tienaa sellasia summia että kykenisi säästämään mitään kymppitonnien puskuria.

Älä nyt viitsi. Minulla on 20 000€ puskuri säästetty osapäivätöistä, työttömyyspäivärahoista ja muista mitättömistä tuloista. Ikinä ei ole tarvinnut velaksi ostaa mitään muuta kuin asunto. Pitää vaan malttaa olla ostamatta mitään muuta kuin ruokaa ja lääkkeitä tai muuta pakollista. Joka palkasta tai tuesta säästöön, vaikka vain vitonen. Yhden päivän kuukaudessa voi syödä kaurapuuroa niin saa vitosen säästöön.

Lisätuloja hankkimaan samalla. Huvittavaa että jokainen täällä t

Okei. Yritä silti ymmärtää että kaikki ei voi ottaa vastaan viittä eri osa-aikatyötä. Samaa mun ex-puoliso jaksoi valittaa , että jos on raha loppu ota lisää töitä. Unohti vaan sen, että minä hoidin talon , lapset ja talouden täysin, joten hänen oli todellakin helppo tehdä tonneja säästöön joka kuukausi.

Vierailija
24/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kuuluisa puskuri kuntoon kun olet nyt töissä niin jatkossa et tarvitse lainarahaa työssä käymiseen.

Puskuri on housussasi. 

Ei vaan pankkitilillä. Sitä on kerrytetty nyt parikymmentä vuotta ja jatkuu edelleen.

Vierailija
25/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saa tonnin tuloista säästettyä? Olettaen että sillä maksaa kaiken itse eikä ole puolisoa. 

No minä saisin 400€ säästöön mutta minulla onkin pienet asumiskulut. Saan nyt vain työmarkkinatuen 595 euroa.

Laita nyt ihmeessä laskelmasi ja perhekokosi niin voidaan me köyhät oppia.

Vierailija
26/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kyllä kuinka ensimmäinen työssäkäyntikuukausi oli yhtä kituuttamista vielä pienillä rahoilla, kun piti laittaa rahaa työmatkoihin ja eväisiinkin. Toki sitä olisi kotonakin syönyt, mutta töihin piti erikseen miettiä sopiva ruoka joka pitäisi vähän nälkääkin loitolla. Ankeaa oli.

Vierailija
27/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puskuri auttaa suunnilleen ensimmäiset kuusi kuukautta, sen jälkeen alkaa olla rahat aika vähissä. Suurin osa ei tienaa sellasia summia että kykenisi säästämään mitään kymppitonnien puskuria.

Älä nyt viitsi. Minulla on 20 000€ puskuri säästetty osapäivätöistä, työttömyyspäivärahoista ja muista mitättömistä tuloista. Ikinä ei ole tarvinnut velaksi ostaa mitään muuta kuin asunto. Pitää vaan malttaa olla ostamatta mitään muuta kuin ruokaa ja lääkkeitä tai muuta pakollista. Joka palkasta tai tuesta säästöön, vaikka vain vitonen. Yhden päivän kuukaudessa voi syödä kaurapuuroa niin saa vitosen säästöön.

Lisätuloja hankk

Kuka mistään viidestä osa-aikatyöstä on puhunut? Minulla on aina ollut yksi työ (koko tai osa-aikainen). Pitkiä työttömyys pätkiäkin välillä. Lisätuloja olen haalinut euro kerrallaan keräämällä pulloja, kirppistelyllä, käsitöillä, leipomalla ym. Kaikki nuo tulot säästöön. 

Vierailija
28/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla taisi mennä pointti ohi. Työttömänä olen pärjännyt tonnin nettotuloillani (mutta ei siitä säästöön mitään jäänyt!), mutta nyt lisätään siihen toimituskustannukset: auto seisonnasta käyttöön, bensakulut 200e. Lisäksi minum piti ostaa työvaatteet ja ruokakustannukset lisääntyy, koska ennen riitti syödä kotona mitään tekemättä kerran päivässä, nyt työ on fyysistä. Lisäksi nyt kun otan velkaa, niinse pitää maksaa ekasta palkasta pois. Nettopalkkani on 1700e, joten seuraavakin kuukausi mennään kädestä suuhun. Toki sitten tasaa

Siis jos jää 350 euroa kuussa asumiskulujen jälkeen, niin miten voi siitä säästää yksin asuvana? Tuo summa tuskin sisältää edes pikamuotia.  Ja nyt jos menee 200 euroa tuosta 350 eurosta, niin miten pyhää pitää olla henki, että sillä summalla syö kotona ja töissä, ja mahdollisesti hankkii lääkkeet, maksaa puhelinlaskun yms pakollisen?

Vierailija
29/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole järkevää koska asun todella edullisesti yksin. Mutta olen aina hankkinut lisätuloja työn tai työttömyyden ohessa. Silloinkin kun lapsi asui kotona.

Vierailija
30/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole järkevää koska asun todella edullisesti yksin. Mutta olen aina hankkinut lisätuloja

Heh, mä elän tätä tonnin todellisuutta kotona asuvan lapsen kanssa ja erittäin edullisesti, että yritä nyt jotain keksiä. Jospa oppisin säästämään vielä näistä tuloista.

Vierailija
31/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon vastaavassa tilanteessa ja palaamassa matalapalkkatyöhön. Tuilla kyllä on pärjännyt juuri ja juuri. Puskuria on onneksi vielä jäljellä. Tuista en ole juurikaan pysty puskuria kasvattamaan. Hieman hirvittää tulevan kuukauden kustannukset. Auto pois seisonnasta eli vakuutus- ja verolasku tulee saman tien. Polttoaine ja muutenkin täytyy katsoa ja varautua että auto on käyttökunnossa seisonnan jälkeen. Parturissa täytyy käydä kun palaa ihmisten ilmoille. Ruokiin menee enemmän vaikka teen suurimman osan eväistä itse. 

Sympatiat täältä. Ymmärrän että lainaa on joskus pakko ottaa. Vetää talouden tiukalle hetkeksi aikaa takaisinmaksun kanssa.

Vierailija
32/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät hiukset voi leikata itse, tai ihan vaan laittaa siististi kiinni. Lyhyet voi vetää kyse koneella muutamaan milliin, jos ei ole ketään leikkuutaitoista kaveria. Parturikulut on siis täysin vapaaehtoista tuhlausta. 

Vierailija
33/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et hae toimeentulotukea, jos sulle jää vain 350€ pakollisten menojen jälkeen?  Saisit muutaman satasen lisää. Olettaen että sun asumiskulut ei ole lainanlyhennys. Vai unohtuiko kertoa, että puoliso tienaa liikaa?

Vierailija
34/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et hae toimeentulotukea, jos sulle jää vain 350€ pakollisten menojen jälkeen?  Saisit muutaman satasen lisää. Olettaen että sun asumiskulut ei ole lainanlyhennys. Vai unohtuiko kertoa, että puoliso tienaa liikaa?

Maksan pientä asuntolainaa, en vuokraa joten en ole oikeutettu mihinkään muihin tukiin, ei puolisoa. Mutta eipä sitä toimeentulotukeakaan saa kun on jo töissä, korkeintaan sosiaalista luottoa.

Ap

Vierailija
35/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan pientä asuntolainaa, en vuokraa joten en ole oikeutettu mihinkään muihin tukiin, ei puolisoa. Mutta eipä sitä toimeentulotukeakaan saa kun on jo töissä, korkeintaan sosiaalista luottoa.

Ap

Jos suurin osa koostuu korosta, eikä lyhennyksestä, olet oikeutettu toimeentulotukeen. Katso kelan sivuilta laskelmat, ellet ole jo niin tehnyt.

T. Toimeentulotukea saava, pelkkiä korkoja toistaiseksi maksava.

Vierailija
36/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan liikkuvuusavustusta voi saada, jos työmatka on riittävän pitkä. En kyllä itse näkisi yhtään pahana pientä lainakaan ensimmäisen kuukauden kustannuksiin, sen voi maksaa palkalla pois.

Kampaajat ja valmiit työpaikkalounaat taas ovat täysin vapaaehtoisia.

Vierailija
37/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä esimerkki luottokorttien tarpeellisuudesta.

Mulla työkuva muuttu, piti liikkua, ostaa uusia vaatteita. Uberilla ajoin lähes koko kk. Takautuvasti sain km korvaukset.

Tietty lasku pitää maksaa kuun lopussa

Vierailija
38/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi uusien vaatteiden ostoa? Jos työpaikalla täytyy olla tietynlaiset vaatteet, yleensä ne kustantaa työnantaja, eli omaa rahaa ei tarvita.

Vierailija
39/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi uusien vaatteiden ostoa? Jos työpaikalla täytyy olla tietynlaiset vaatteet, yleensä ne kustantaa työnantaja, eli omaa rahaa ei tarvita.

Vastasit itsellesi. Yleensä. Mutta ei työnantaja ole velvollinen niitä hankkimaan.

Vierailija
40/90 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oliko sulla jokin ongelma vai leuhkitko sillä että sait kokoaikatyön?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän