Asunnon ostaminen käteisellä jostain muuttotappiokunnasta ja sinne muutto?
Aivan täysin kyllästynyt pk-seudun vuokratasoon ja jos omaa alkaisin pohtia, niin eipä huvita maksaa yksiöstä lähemmäs 200 000€.
Entä jos vaan muuttaisi jonnekin pikkupitäjään ja iskisi rahat tiskiin, ilman pankkeja, ilman korkoja? Olisiko se ihan kauheaa elämää?
Kommentit (81)
Mä tein noin kun työt sen mahdollisti, ostin tosi halvan asunnon pienestä maalaiskylästä ja remontoin sen mieleiseksi.
Tykkään tästä rauhasta mikä täällä on, päivällä kävin kuntosalilla ja siellä ei ollut muita ja hetki sitten kun kävin lenkillä niin ei muita ihmisiä juurikaan näkynyt. Täällä olen onnellisempi kuin kaupungin hälinässä ja ihmisvilinässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuttotappiokunnasta kannata kämppää ostaa. Vuokrallekin pääsee puoli-ilmaiseksi ja sitten kun asunto lopulta puretaan, niin se on muiden murhe. En ostaisi ap.
No kun ei pääse! Asuntosijoittajat on sieltäkin halvalla napsineet asuntoja ja nostaneet vuokria. Samalla summalla, jolla maksaisit vuokraa pari vuotta, saat koko asunnon omaksi. Vastike on tosi pieni.
Vuokratasojen nousu ei johdu asuntpaivoittajista, sillä asunnon vuokrahinta riippuu vain pieneltä osalta sen myynti/ostohinnasta ja paljon isommalta osalta sen ylläpitokuluista (korjaukset, lumityöt, siivouksetm vesi, sähkö, lämmitys). Ja ne ovat saman hintaisia tai jopa kalliimpia maaseudulla. Siksi vuokrataso ei maalla ole kovin paljon halvempi kuin kaupungissakaan.
Mikä sitä sitten selittää, että vuokra on 500-700€ muuttotappiokunnan asunnossa, jonka vastike on esim 180€/kk. Ja vuokralainen itse maksaa sähkön ja veden.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein noin kun työt sen mahdollisti, ostin tosi halvan asunnon pienestä maalaiskylästä ja remontoin sen mieleiseksi.
Tykkään tästä rauhasta mikä täällä on, päivällä kävin kuntosalilla ja siellä ei ollut muita ja hetki sitten kun kävin lenkillä niin ei muita ihmisiä juurikaan näkynyt. Täällä olen onnellisempi kuin kaupungin hälinässä ja ihmisvilinässä.
Kuulostaa ihanalta! Onnekas olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuttotappiokunnasta kannata kämppää ostaa. Vuokrallekin pääsee puoli-ilmaiseksi ja sitten kun asunto lopulta puretaan, niin se on muiden murhe. En ostaisi ap.
No kun ei pääse! Asuntosijoittajat on sieltäkin halvalla napsineet asuntoja ja nostaneet vuokria. Samalla summalla, jolla maksaisit vuokraa pari vuotta, saat koko asunnon omaksi. Vastike on tosi pieni.
Vuokratasojen nousu ei johdu asuntpaivoittajista, sillä asunnon vuokrahinta riippuu vain pieneltä osalta sen myynti/ostohinnasta ja paljon isommalta osalta sen ylläpitokuluista (korjaukset, lumityöt, siivouksetm vesi, sähkö, lämmitys). Ja ne ovat saman hintaisia tai jopa kalliimpia maaseudulla. Siksi vuokrataso ei maalla ole kovin paljon halvempi kuin kaupungissakaan.
Mikä sit
Kysyntä ja tarjonta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitä sitten selittää, että vuokra on 500-700€ muuttotappiokunnan asunnossa, jonka vastike on esim 180€/kk. Ja vuokralainen itse maksaa sähkön ja veden
Kysyntä ja tarjonta. Markkinatalouden lait.
Vierailija kirjoitti:
https://huutokaupat.com/kohde/5265402/tassa-kalustettu-siisti-ylakerrok…
No, siitä vaan huutamaan. Velkaosuus (noin 3600e) tulee huutohinnan, mitä lopulta onkaan, niin sen päälle.
Ei yhtään valokuvaa kylppäristä. Minkähän takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasitko jotain töitä tehdä?
Jatkuvasti saa palstalta lukea, että työttömät pitäisi pakkosiirtää jonnekin muuttotappiokuntien halvempiin asuntoihin. Niissä kommenteissa kellään ei ole ongelmaa tuon asian kanssa, ettei siellä ole työpaikkoja. Mutta samapa tuo, koska eipä ole pk-seudullakaan muuta tarjota kuin nollasopimusta, vuokratyötä ja pätkää.
Pikkupaikkakunnilla työttömyys on usein paljon alhaisempi kuin PK-seudulla.
Enimmäkseen siksi, koska niissä ei enää asu työikäisiä. Jos valtaosa asukkaista on eläkeläisiä, ei työttömiäkään ole hirveän monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitä sitten selittää, että vuokra on 500-700€ muuttotappiokunnan asunnossa, jonka vastike on esim 180€/kk. Ja vuokralainen itse maksaa sähkön ja veden
Kysyntä ja tarjonta. Markkinatalouden lait.
Eli vuokraloordin ahneus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti saa palstalta lukea, että työttömät pitäisi pakkosiirtää jonnekin muuttotappiokuntien halvempiin asuntoihin. Niissä kommenteissa kellään ei ole ongelmaa tuon asian kanssa, ettei siellä ole työpaikkoja. Mutta samapa tuo, koska eipä ole pk-seudullakaan muuta tarjota kuin nollasopimusta, vuokratyötä ja pätkää.
Pikkupaikkakunnilla työttömyys on usein paljon alhaisempi kuin PK-seudulla.
Enimmäkseen siksi, koska niissä ei enää asu työikäisiä. Jos valtaosa asukkaista on eläkeläisiä, ei työttömiäkään ole hirveän monta.
Entä jos ryhtyisi vaan hoitelemaan niitä eläkeläisiä? Jotain avustuspalveluja?
Älä helkutissa tee ainakaan mitään ostopäätöstä!! Mulla oli samanlaisia ajatuksia, ja olin puoli vuotta Keski-Suomessa vuokralla ja määräaikaisessa työssä juurikin tällä ajatuksella, että millaista siellä olisi olla.
Ihmisiin on todella vaikea tutustua, työporukatkin todella sisäänpäin lämpeneviä, luonto ankeaa talousmetsää ja oleminen ja elmäminen muutenkin niin ankeeta, että laskin viikkoja ja päiviä vuokrasopimuksen ja työsuhteen päättymiseen. Ei kaikkialla ole samanlaista, mutta tutustu hyvä ihminen alueeseen ennen muuttoa!
Vierailija kirjoitti:
Älä helkutissa tee ainakaan mitään ostopäätöstä!! Mulla oli samanlaisia ajatuksia, ja olin puoli vuotta Keski-Suomessa vuokralla ja määräaikaisessa työssä juurikin tällä ajatuksella, että millaista siellä olisi olla.
Ihmisiin on todella vaikea tutustua, työporukatkin todella sisäänpäin lämpeneviä, luonto ankeaa talousmetsää ja oleminen ja elmäminen muutenkin niin ankeeta, että laskin viikkoja ja päiviä vuokrasopimuksen ja työsuhteen päättymiseen. Ei kaikkialla ole samanlaista, mutta tutustu hyvä ihminen alueeseen ennen muuttoa!
Joo, ajattelin alkuun olla lyhyen aikaa vuokralla ja rauhassa katsella paikkoja. Olen introvertti, joten ei yhtään haittaa ja olen asunut myös tosi nuivalla paikkakunnalla, jonka ihmiset oli sanalla sanoen haastavia, niin eipä tuo niin haittaa. Pääasia, että saisi rahaa jostain ja pääsee luontoon liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä ole sitten oikeasti mitään? Tai ei ole asiakkaita millekään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiin on todella vaikea tutustua, työporukatkin todella sisäänpäin lämpeneviä, luonto ankeaa talousmetsää ja oleminen ja elmäminen muutenkin niin ankeeta, että laskin viikkoja ja päiviä vuokrasopimuksen ja työsuhteen päättymiseen. Ei kaikkialla ole samanlaista, mutta tutustu hyvä ihminen alueeseen ennen muuttoa!Joo, ajattelin alkuun olla lyhyen aikaa vuokralla ja rauhassa katsella paikkoja. Olen introvertti, joten ei yhtään haittaa ja olen asunut myös tosi nuivalla paikkakunnalla, jonka ihmiset oli sanalla sanoen haastavia, niin eipä tuo niin haittaa. Pääasia, että saisi rahaa jostain ja pääsee luontoon liikkumaan.
Jos luontoa kaipaat, niin ota huomioon talousmetsien määrät monissa paikoissa. Ei ole kovin mieltä ylentävää tarpoa avohakkuualueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiin on todella vaikea tutustua, työporukatkin todella sisäänpäin lämpeneviä, luonto ankeaa talousmetsää ja oleminen ja elmäminen muutenkin niin ankeeta, että laskin viikkoja ja päiviä vuokrasopimuksen ja työsuhteen päättymiseen. Ei kaikkialla ole samanlaista, mutta tutustu hyvä ihminen alueeseen ennen muuttoa!Joo, ajattelin alkuun olla lyhyen aikaa vuokralla ja rauhassa katsella paikkoja. Olen introvertti, joten ei yhtään haittaa ja olen asunut myös tosi nuivalla paikkakunnalla, jonka ihmiset oli sanalla sanoen haastavia, niin eipä tuo niin haittaa. Pääasia, että saisi rahaa jostain ja pää
No on hakkuistakin ja talousmetsistä kokemusta. Paikka jota katsoin ei ole pelkkää hakkuumetsää, vaan siellä on myös suojelualuetta ja kansallispuisto. Se on iso syy, miksi juuri se.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden vuokralla ostaa asunnon omaksi. Vastikeen joutuu tietenkin omistusasunnostakin maksamaan jos osakehuoneiston ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://huutokaupat.com/kohde/5265402/tassa-kalustettu-siisti-ylakerrok…
No, siitä vaan huutamaan. Velkaosuus (noin 3600e) tulee huutohinnan, mitä lopulta onkaan, niin sen päälle.
Ei yhtään valokuvaa kylppäristä. Minkähän takia?
Eikä talosta ulkopuolelta! Tuo on vissiin niitä Kemin vanhoja työläisten asuntoja tehdasalueiden kupeessa? Sieltähän on pitkälti kaikki ajettu alas. Sama homma muuten Kemiönsaaressa, kun Abloyt sun muut pisti pillit pussiin Suomessa. On tyhjillään paljon tehdastyöläisille rakennettuja asuntoja ja niitä saa halvalla vuokralle tai ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen joskus pyöritellyt ajatusta. Mutta jos ostaa osakeyhtiöstä asunnon tuollaisesta kuolevasta paikasta, riskinä on asuntoyhtiön konkurssi, tai tyhjeneminen, jolloin asukkaat kuitenkin joutuvat kustantamaan kaikki kulut. Itärajalla kai joku taloyhtiö meni konkurssiin, kun venäläiset osakkaat eivät ole osallistuneet enää ymmärrettävästi kuluihin. En sitten tiedä, miten tuollaisesta pääsisi esim. eroon, jos näyttäisi, että menee konkurssiin tai muuten ei ole maksajia.
Samahan se, jos 20 000euroa menisi, knhan ei syntyisi mitään lisävelkoja muiden takia.
Mutta en oikeasti tiedä, miten nuo menee.
Jos taloyhtiö menee konkurssiin, niin mitä kuluja siitä tulee? Purkukulut osakkaille?
Ei tule kuluja, mutta asunto menee eikä osakas saa euroakaan. Eli kauppahinta menee. Pysy pois as oy hallituksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen joskus pyöritellyt ajatusta. Mutta jos ostaa osakeyhtiöstä asunnon tuollaisesta kuolevasta paikasta, riskinä on asuntoyhtiön konkurssi, tai tyhjeneminen, jolloin asukkaat kuitenkin joutuvat kustantamaan kaikki kulut. Itärajalla kai joku taloyhtiö meni konkurssiin, kun venäläiset osakkaat eivät ole osallistuneet enää ymmärrettävästi kuluihin. En sitten tiedä, miten tuollaisesta pääsisi esim. eroon, jos näyttäisi, että menee konkurssiin tai muuten ei ole maksajia.
Samahan se, jos 20 000euroa menisi, knhan ei syntyisi mitään lisävelkoja muiden takia.
Mutta en oikeasti tiedä, miten nuo menee.
Jos taloyhtiö menee konkurssiin, niin mitä kuluja siitä tulee? Purkukulut osakkaille?
Ei tule kuluja, mutta asunto menee eikä osakas saa euroakaan. Eli kauppahinta menee. Pysy pois
Entä jos tontti on taloyhtiön oma? Kaipa siitä jonkun euron saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just kattelin kahtakin rivarikaksiota äitiäni ajatellen, hinta alle 15 000 kummassakin ja vastike mitätön. Eivät olleet ollenkaan huonoja, sijainti vaan pikkutaajamassa mutta kaupunkiin vain 30 km.
Noi on ok niin kauan kuin mummo pääsee autolla menemään. Taksitkin on joistan kylistä kaikonneet.
Vielä ajelee sujuvasti, ja mehän oltais tässä 30 km päässä. Kyllä kyyti järjestyisi.
Mutta tämä nyt on vasta ajatuksen tasolla.
Noi on ok niin kauan kuin mummo pääsee autolla menemään. Taksitkin on joistan kylistä kaikonneet.