Välttämättömiin päivittäistavaroihin ja perushygieniatuotteisiin menee hirveästi rahaa - ruoan lisäksi
Paljonko arvelet sinulla menevän kuukaudessa rahaa keskimäärin ihan päivittäistavaroihin ja perushygieniatuotteisiin?
- shampoo ja hoitoaine
- suihkugeeli
- pesusieni
- esim. Lactoline pesuneste intiimihygieniaan
- nestemäinen käsisaippua / palasaippua (ei ole yhtä hygieeninen, hygieniapassiluennollakin)
- deodorantti
- sheivausterät
- sheivausvaahto
- hammasharja
- hammastahna 3 e
- hammaslanka 2 e
- haavan puhdistusaine
- laastarit
- sideharso
- särkylääke
- perusvoide tms.
- huulirasva
- siivoussienet/hankaussienet
- wettex-liinat
- siivousliinat
- tiskiharja
- lattiankaivosuodatin
- wc:n putkilamppu
- konetiskitabletit
- astianpesuaine
- yleispuhdistusaine
- putkimies
- peilien puhdistussuihke
- uunin ja uuniritilöiden yms. puhdistusaine
- lieden puhdistusaine
- astianpesukoneen puhdistusaine
- pyykinpesukoneen puhdistusaine
- tuorekelmu
- alumiinifolio
- leivinarkki
- pakastepussit
- suodatinpussit
- wc-paperi
- talouspaperi
- siteet/tamponit/pikkuhousunsuojat
- pumpuli/vanulaput
- paristot
Lisätkää listaan mitä mieleen juolahtaa.
Kommentit (554)
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä lista.
Samppoo+hoitoaine, perheessä 4 pitkätukkaa (miespuolisia kaikki), minulla lyhyt ohut tukka. Oma samppoopulloni kestää noin vuoden! Ja tämä nykyisen ostin eurolla. Karvat ajelen miedten partahöylillä, kaupan halvimpia. Sääret ehkä 4x vuodessa, kainalot 2x. Sama terä riitää koko vuodeksi.
Käsienpesuainetta käytän vain, jos kuuma vesipesu ei puhdista, yksi pullo kestää minulla vuoden.
Käsirasva/vartalovoide kestää yleensä pari vuotta, hiilirasvoja kuluu 1 tai 2 halpispötköä vuodessa, tänä vuonna vähemmän, kun on ollut leuto talvi.
Deodorantti kestää 2-4kk, riippuu paljonko teen etätöitä. En haise kotonakaan hielle, mutta täällä ei haittaa, jos "dödl pettäisi". Käytän kestositeitä, jotka olen tehnyt itse. Olen yhdeltä ammatiltani ompelija...
Vessan lamppu on vaihdettu 15v sitten.
Jne.
Että 20 euroa jos menee, kun ihan kaiken raavin 20 vuoden ajalta muka
"Karvat ajelen miedten partahöylillä, kaupan halvimpia. Sääret ehkä 4x vuodessa, kainalot 2x. Sama terä riitää koko vuodeksi."
Siis mitä mä just luin? 😶
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähällä pärjää, esimerkiksi astianpesuaineella voi puhdistaa paikat ja mihin tarvitaan sheivausvaahtoa?
Pyyhitkö lattiatkin astianpesuainevedellä etkä yleispuhdistussuihkeella? Mielestäni listani oli siivouksen osalta aika suppea.
Ap
Mihin tarvitsee kaikkia sun pesuaineitas😂. Mitä toheloita on kodissa, jossa laastaria pitää ostaa jatkuvasti. Meitä on kaksi aikuista ja kolme lasta hoidossa ja laastaripaketin olen ostanut joskus 3 v sitten ja puolet on jäljellä ja vessan lamppu on ollut 5 vuotta.
Jos hoitaa kotinsa oikein niin mitään kemiallista putkimiestä ei tarvitse koskaan. Ym, ym
Leivinarkkien sijaan kannattaa ostaa pisin mahdollinen rulla.
Mulla on puuliedessä pienemmät pellit ja usein käytän niitä pikkupeltejä sähköuunissa ritilän päällä, vaikkakin leivinpaperissa pihtaaminen on aika marginaalista.
Vierailija kirjoitti:
Shampoota menee ainakin melkoisesti kuukaudessa ja yllättävän paljon pyykinpesuaineita ym pesuaineita.
Sit vielä roskapussit ja talouspaperit, ml wc-papru, nenäliinat
Sain aikoinaan pesukonekorjaajalta ohjeen, käytä puolet siitä määrästä mitä pakkauksessa lukee. Hyvin on puhdistunut vaatteet puolellakin määrällä. Tietysti pesuainevalmistajat suosittelee käyttämään enemmän pulveria. Lisäksi liika pesuaine pilaa koneen. Säästät rahaa, luontoa ja pesukonetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä lista kaikkea sälää. Näitä en osta koskaan, tai korkeintaan kerran vuodessa (muutama tuote, kuten tuo lamppu). Pyykkikoneen ja monte muut pesen etikalla.
pesusieni
esim. Lactoline pesuneste intiimihygieniaan
sheivausvaahto
haavan puhdistusaine
sideharso
huulirasva
siivoussienet/hankaussienet
siivousliinat
lattiankaivosuodatin
wc:n putkilamppu
putkimies
uunin ja uuniritilöiden yms. puhdistusaine
lieden puhdistusaine
pyykinpesukoneen puhdistusaine
tuorekelmu
pakastepussit
suodatinpussit (juon murukahvia)
talouspaperi
paristot( ei ole taloudessa oikeastaan mitään paristoilla toimivaa)
Lattiankaivosuodatin suositellaan vaihdettavaksi n
Minulta ainakin irtoaa pitkästä tukasta hiuksia, että on kyllä pakko vaihtaa se lattiankaivosuodatin kuukauden välein.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa menee. Miksi samat tuotteet Saksassa ainakin 40% halvempia?
Jep, meillä on suvun yhteinen mökki ja aina kun sisko perheineen tulee Saksasta mökille, he raahaa mukanaan juuri hygieniatarvikkeita. Miten täällä maksaa kaikki niin paljon, myös kotimaiset tuotteet vaikka palkat on meillä pienemmät?
Saksalaisen minimipalkka on 1570 euroa kuukaudessa. Siitä maksetaan verot, asuminen ja muut. Ota huomioon vielä, että saksalaisessa asunnossa tulee sähkön ja veden lisäksi vielä kaasumaksut, jotka ovat singonneet aivan järkyttävän korkeaksi 2022 jälkeen. Lisäksi Saksassa maksetaan sairasvakuutuksesta useampi satanen kuukaudessa ja vähänkään tasokkaammat koulut ovat maksullisia. Kannattaa siis välillä miettiä mitä päästää suustaan. Senkin kermaperse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon täysin turhia ostoksia. Useimmat noista kestävät kauemmin kuin viikon, en vaihda hammasharjaa viikottain eikä mikään lamppukaan mene viikossa sököksi. Peilien puhdistussuihke? Täh? Siivousliinat ja tiskiharjan vaihdat viikottain? En jaksa enempää miettiä, mutte minulla ole useampiakaan aineita mitä luettelet koska tarpeettomia. Koti ja keittiö pysyvät silti hyvin puhtaina kuten myös minä itse.
Ehkä sinä elät kuin pellossa haisevine tiskirätteinesi, mutta minä en.
Tiskirätin voi pestä pyyki- tai tiskikoneessa useammankin kerran ja lopulta sillä pestään vessaa tai fillaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähällä pärjää, esimerkiksi astianpesuaineella voi puhdistaa paikat ja mihin tarvitaan sheivausvaahtoa?
Pyyhitkö lattiatkin astianpesuainevedellä etkä yleispuhdistussuihkeella? Mielestäni listani oli siivouksen osalta aika suppea.
Ap
Mihin tarvitsee kaikkia sun pesuaineitas😂. Mitä toheloita on kodissa, jossa laastaria pitää ostaa jatkuvasti. Meitä on kaksi aikuista ja kolme lasta hoidossa ja laastaripaketin olen ostanut joskus 3 v sitten ja puolet on jäljellä ja vessan lamppu on ollut 5 vuotta.
Jos hoitaa kotinsa oikein niin mitään kemiallista putkimiestä ei tarvitse koskaan. Ym, ym
No ei tietenkään laastareita tarvitse jatkuvasti. Mutta eivät ne vuosikausia kestäkään kaapissa, edelliset olivat haurastuneet käyttökelvottomiksi. Putkimiestä kyllä tarvitsen silloin tällöin, sekä wc:n että keittiön altaaseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Leivinarkkien sijaan kannattaa ostaa pisin mahdollinen rulla.
Mulla on puuliedessä pienemmät pellit ja usein käytän niitä pikkupeltejä sähköuunissa ritilän päällä, vaikkakin leivinpaperissa pihtaaminen on aika marginaalista.
Arkit ovat kätevämpiä kyllä, ei tartte leikata
Ihan suotta ap saa alapeukkuja. Toki kaikki tuossa listassa ei ole välttämätöntä, eikä kaikkea tarvitse ostaa edes kuukausittain. Tosin jotakin listasta myös puuttuu.
Ihmisten tilanteet ovat hyvin erilaisia, ja jotkut tarvitsevat speciaalituotteita. Näitä esim. itselläni on allergioiden ja iho-ongelmien vuoksi nitriilikäsineet (kumi-lateksiallergia). Kädet ovat haavoilla koko ajan, etenkin talvella. Rasvoittuva tai käsitelty hius tarvitsee usein omat aineensa jne. Minulla kuluu paljon tulostimen mustetta, joka on järkyn kallista. Kirjasto ei ole tässä vaihtoehto, bussimatkoineen siellä tulostaminen tulee paljon kalliimmaksi. Olen myös joutunut parin vuoden sisään ostamaan kymmenillä euroilla piuhoja, liittimiä ym. nettiyhteyttä varten.
On monenlaista yllättävää sälää, jota silloin tällöin tarvitsee, ja vaikka näitäkään ei kuukausittain osta, vuositasolla niihin menee ainakin itselläni 100-200e.
Nykyaikana ei ihan vain sillä pärjää, että syö ja käy wc:ssa.
Shampoo pari kertaa vuodessa, halpaa. Käsisaippua myös suihkussa, pari euroa, kestää kuukausia. Hammasharja kestää kauan ja hammastahna. Deodorantti olisko kolmesti vuodessa, Lidlin halpa. En meikkaa. Kallein on perusvoide naamaan ja silmänympärysvoide, muutaman kymppiä vuodessa.
Melkein kaikkia listattuja tosiaan tarvitsee. Mutta ei onneksi kaikkea joka kuukausi, näin sinkkuna. Lisäisin vielä listaan lamput joita tarvitsee nykyään monenlaisia kun on halogeeneja, ledejä, loisteputkia ym. Esimerkiksi olohuoneessani on kaksi lamppua ja yhteensä niihin tarvitsee 8 lediä ja yksi maksaa 5-6 euroa. Järkyttävä hinta!
Täysin turha nillitys koko lista. Noita tuotteita ei todellakaan tarvitse päivittäin, eikä niihin kulu vuositasolla kuin joku murtosentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä lista kaikkea sälää. Näitä en osta koskaan, tai korkeintaan kerran vuodessa (muutama tuote, kuten tuo lamppu). Pyykkikoneen ja monte muut pesen etikalla.
pesusieni
esim. Lactoline pesuneste intiimihygieniaan
sheivausvaahto
haavan puhdistusaine
sideharso
huulirasva
siivoussienet/hankaussienet
siivousliinat
lattiankaivosuodatin
wc:n putkilamppu
putkimies
uunin ja uuniritilöiden yms. puhdistusaine
lieden puhdistusaine
pyykinpesukoneen puhdistusaine
tuorekelmu
pakastepussit
suodatinpussit (juon murukahvia)
talouspaperi
paristot( ei ole taloudessa oikeastaan mitään paristoilla toimivaa)
<
Minä vedän kuivauslastalla kaivon kannelta hiukset pois heti suihkun jälkeen. Ei tarvi suodatinta eikä putkenavaajaa.
Putkimiestä kyllä tarvitsen silloin tällöin, sekä wc:n että keittiön altaaseen
Sen tukkeutuneen lavuaarin voi avata ihan ilman myrkkyjäkin. Ei tarvitse olla mikään putkimies sitä varten. Miksi kuormittaa ympäristöä jollain hirveillä myrkyillä, kun voi avata hajulukon ja putsata osat ihan yleispesuaineellla ja vanhalla pulloharjalla tai hammasharjalla. Säästänkin vanhat hammasharjat juuri tätä hommaa varten ja nakkaan sitten roskiin.
Lisäys: Fairy yleispesuaineena ja tiskiin. Kestää olisko puoli vuotta. Pyykinpesuaine, halpa, pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei tietenkään laastareita tarvitse jatkuvasti. Mutta eivät ne vuosikausia kestäkään kaapissa, edelliset olivat haurastuneet käyttökelvottomiksi. Putkimiestä kyllä tarvitsen silloin tällöin, sekä wc:n että keittiön altaaseen.
Ap
Lopeta ruoantähteiden työntäminen lavuaariin.
Vierailija kirjoitti:
3l saippuakanisteri on halpaa.
Liian kovaa atooppiselle iholle.
Mihin sä tarviit kodin putkimiestä joka kuukausi? Mä en tarvitse sitä koskaan.
Mutta esimerkiksi tiskiharjat ovat tänä päivänä todella huonoa tekoa. Ne eivät kesrtää käytössä kovin kauan. Itselläni on siis yhden hengen talous ja joinakin päivinä syön lähinnä kotonatehtyjä voileileipiä enkä laita ruokaa, josta tulee paljon tiskiä.