Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi laittaa välit poikki kaveriin, jonka tyhmyyttä ei enää kestä?

Vierailija
02.03.2025 |

Voiko tuota hoitaa mitenkään niin, että hän ei suutu?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa vastaamasta yhteydenottoihin, välttele. Esitä kiireistä.

Vierailija
42/61 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katkaissut välini samantyyppiseen ihmiseen. Kun oli käynyt selväksi, että hän ei aio kantaansa muuttaa ja uskoo sokeasti kaiken mitä heikäläisten youtube ja facekanavila kerrotaan, niin tajusin, että minulla on kaksi vaihtoehtoa: opetella sietämään häntä ja tuputustaan ta katkaista välit. Valitsin jälkimmäisen. Sain toki kuulla että ymmärrän sitten kun olen henkisesti kehittyneempi ja henkisesti kehittyneillä on juuri siksi vaikeaa, kun te lampaat ette suostu näkemään totuutta. totesin hänelle, että ei se haittaa, että herään jos herään, heippa ja menestystä elämääsi.

Ei ole puhuttu sen koomin eikä minua ole päätös kaduttanut se mitä hänen toilailuistaan olen myöhemmin kuullut.

Oikea ratkaisu. Nämä aika usein ovat hurahtaneet johonkin salkkarikuvioon ja yrittävät käännyttää keskustelulumppaneitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, ymmärrän täysin sinua! Suosittelen kohteliasta mutta selkeää välttelyä!

Itsellä vastaava tilanne. Pikkuisessa työpaikassa joudun kestämään yhtä pahvia päivittäin. Olen hänelle ystävällinen mutta pysyn mahdollisuuksien mukaan kaukana. Jos on sanottavaa niin myöskin sanon!

Esimerkki: sanoin ystävällisesti tälle henkilölle, että "sammuta kone kolmannesta nappulasta" (laitteessa siis vaakasuora rivi samanlaisia nappuloita). Ei ymmärtänyt mitä tarkoitti "kolmas" vaan käänteli lähes jokaista vipua päälle ja pois. Minun ohje oli kuulemma vähän epäselvä, koska meillä on töissä myös ulkomaalaisia; hän ei voi tietää tarkoittaako "kolmas", kolmatta vasemmalta vai oikealta....

Tämä henkilö on täysin suomalainen (kuten minäkin) ja vanhempi ihminen.

Vierailija
44/61 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan alkaessa moni sekosi noiden salaliittoteorioidensa kanssa. Ei tullut pelkät salaliittoteoriat, vaan myös luonteet muuttuivat ilkeämmiksi ja epätasapainoisemmiksi.

Vierailija
45/61 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro esimerkki tyhmyydestä, niin tietää kontekstin.

Uskoo "maailma on litteä" -tyyppisiin juttuihin.

Ap

Oi ei. Tällaiset on todella raskaita ja noloja ihmisiä. Itsellä tällainen työkuvioista tuttu tyyppi fb:ssa. Meuhkaa siellä jatkuvasti salaliittoteorioista tyyliin koronarokotukset olivat huijausta ja koronaa levitettiin tahallaan. Aina on joku väärin, yleensä yhteiskunnassa ja päättäjissä. Työnantajat ovat riistäjiä ja poliitikot hulluja. Räikeästi rasistinen aina ja kannattaa persuja. Mitenkäs muuten. Päivitykset muutenkin tärähtäneitä kuvia ryyppyristeilyiltä ja muista juomingeista, pitkät fuckme-saapikkaat jalassa ja rajut meikit naamassa. Eipä siinä mutta kyseessä on jo viisikymppinen ihminen. Väsyn niin kovin tästä ainaisesta negatiivisesta mouhoamisesta että tämä nainen on aina jäädytettynä facebookissa. En kehtaa kuitenkaan kokonaan heivata kavereista koska näen työelämässä häntä välillä. Huh. Onneksi en ole muutoin tekemisissä. 

Vierailija
46/61 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin tyhmä? Jos et taustoita, millä tavoin hän on tyhmä, niin vaikea uskoa todeksi.

Vierailija
47/61 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, ymmärrän täysin sinua! Suosittelen kohteliasta mutta selkeää välttelyä!

Itsellä vastaava tilanne. Pikkuisessa työpaikassa joudun kestämään yhtä pahvia päivittäin. Olen hänelle ystävällinen mutta pysyn mahdollisuuksien mukaan kaukana. Jos on sanottavaa niin myöskin sanon!

Esimerkki: sanoin ystävällisesti tälle henkilölle, että "sammuta kone kolmannesta nappulasta" (laitteessa siis vaakasuora rivi samanlaisia nappuloita). Ei ymmärtänyt mitä tarkoitti "kolmas" vaan käänteli lähes jokaista vipua päälle ja pois. Minun ohje oli kuulemma vähän epäselvä, koska meillä on töissä myös ulkomaalaisia; hän ei voi tietää tarkoittaako "kolmas", kolmatta vasemmalta vai oikealta....

Tämä henkilö on täysin suomalainen (kuten minäkin) ja vanhempi ihminen.

Kannattaa olla hyvin selkeä ohjeissa, tosiasia on että ei se toinen voi arvata kummasta päästä kolmas nappula. Mutta ymmärrän muuten pointtisi, omalla työpaikalla nuorempi ihminen joka ei kuule eikä näe mitään. Jos sanoo ohjeita tai kritisoi kuinka nätisti tahansa niin hän suuttuu. Vika on aina muissa. Mutta sen olen oppinut että ohjeiden tulee olla selkeitä. Muuten tällaiset räjäyttävät sen koko masiinan ja nappulatkin ovat lopulta irti. Syy on sitten minun "koska en sanonut mitä pitää tehdä" (ei hänen joka paineli nappuloita miten sattuu eikä kysynyt keltään tarkemmin) Tsemppiä. 

Vierailija
48/61 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ai, olet tehnyt suuren virheen kun olet alkanut kaveeraamaan työkaverin kanssa. En tiedä teistä muista, mutta itse olen tietoisesti jättäytynyt ulkopuoliseksi ja ehkä etäiseksikin työporukassa. En kerro minusta ihmisenä heille mitään. Olen tekemässä töitä enkä kertomassa hlökohtaisia asioitani.

Olen myös sanonut, että en aio keskustella politiikasta kenenkään työkaverin kanssa, en tuo mielipiteitäni edes tässä asiassa ilmi ja lopetan keskustelun välittömästi jos jollain tuohon aiheeseen karkaa. 

Eli kun tuo tyyppi alkaa lennokkaita asioitaan kertomaan, niin mikä sinua estää sanomasta, että hei, tämä on aihe mistä olemme eri mieltä, joten juttua ei kannata enää jatkaa. 

Vierailija
49/61 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kun tuo tyyppi alkaa lennokkaita asioitaan kertomaan, niin mikä sinua estää sanomasta, että hei, tämä on aihe mistä olemme eri mieltä, joten juttua ei kannata enää jatkaa. 

Juuri näin. Ja vaikka tulee kiusaus korjata työkaverin väitteet vetoamalla esimerkiksi tieteeseen tai ihan yleissivistykseen niin SE EI KANNATA!

Paljon parempi sanoa vaan että olet eri mieltä asiasta etkä halua siitä keskustella. Tuollainen tyyppi hakee mahdollisuuksia päästä haukkumaan auktoriteetteja levittääkseen salkkarisontaansa ja mielipide josta toinen ei halua keskustella ei tietenkään ole mikään auktoriteetti. Eli viedään tuuli tyypin purjeista.

Vierailija
50/61 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että sulla on paljon kiireitä, että et ehdi enää nähdä/soitelle/ottaa puheluja.

Liian läpinäkyvää. On silkkaa vastapuolen aliarvioimista sanoa noin, kun se toinen kuitenkin tajuaa mistä on kysymys. Jos ei ihan heti niin aika pian.

Ei tajua, jos on tyhmä.

Tässä ei tullut ilmi millaisesta tyhmyydestä on kyse. Hän voi silti tajuta mistä tuossa kiire-syyssä on kyse.

Vierailija
51/61 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista on, että ainakin minun tapauksessa kaikilla on sama palkka! Olet kuinka tohveli tahansa, saat koneet ja laitteet jumiin jne jne, palkka juoksee. Kaikkia pitää ymmärtää. Minä pidän työstäni ja haluan jatkaa firmassa. Ihan oikeasti tyhmät pilaavat koko ilmapiirin. Tyhmällä tarkoitan ihmisiä, joilla ei ole mitään kykyjä ajatteluun itsenäisesti. Muut korjaavat toisten virheitä.

Vierailija
52/61 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ilmapiirin pilaa joka ikinen kerta työpaikan röökiporukan muijat. Kun ovat niin kovia juoruamaan. Nytkin uusi työntekijä tuli taloon viime lokakuussa ja nyt maanantaina puhui minun kanssani ja kertoi ettei kestä täällä yhtään, kun ilmapiiri on niin sairas. Nimesi tuon röökiporukan pari jäsentä ja kertoi mitä he puhuvat ja miten he toimivat. Sanoin, että tunnistan tyylin ja sellaista se täällä on aina ollut. He saavat jonkin narsistisen kohtauksen, jos heille ei kerrota kaikkea mitä hlauavat tietää, itten juoruvat keskenään jotta pääsevät keksimään edes jonkun syyn ja niidne juorujen perusteella sitten alkavat suhtautua uuteen työntekijään (ja aina negatiivisesti ellei uusi työntekijä sitten jaksa leikkiä heidän kanssaan p-reiän nuolentaa). Kerta toisesnsa jälkeen sama kaava toistuu. Joskus olen miettinyt, etät kumpa juorukellot tajuaisivat miten paljon he saisivat tietoa, jos lopettaisivat juoruilun kokonaan. Siis totuudellista tietoa suoraan lähteeltä itseltään.

No... nyt tämä uusin työntekijä siis on tehnyt päätöksen lähteä työpaikasta pois. Kävi kertomassa asiasta minulle, pyysi etten kerro muille ja kysyi, että voidaanko vaihtaa yhteystietoja, koska hän haluaisi minut pitää yhteyskanavissaan. Toki suostuin. Hällä jo melkein valmiiksi katsottu uusi työpaikka odottamassa.

Voitte uskoa, että kannatan ehdottomasti työntekjöiden irtisanomissuojan heikentämistä ja ihan kaikkien juorukellojen olemassaolon vuoksi. Että työntekijästä voisi päästä eroon paljon helpommin. Silloin työpaikoillakin ilmapiiri voisi parantua, kun ihmisillä olisi jotain mahdollisuuksia päästä eroon työpaikkojen juorukelloista. Ei yksikään työnantaja halua juorukelloja pitää, koska niiden takia työilmapiirista tulee toksinen ja se näkyy sitten työpanoksessa ja työsuorituksissa muutenkin. Puhumattakaan siitä, että pitää paljon useammin sitten etsiä uusia työntekijöitä.

Vierailija
53/61 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro esimerkki tyhmyydestä, niin tietää kontekstin.

Ootko oppinut uuden sanan?

Vierailija
54/61 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä nyt ongelma se, mihin kaveri uskoo, vai se, että hän jauhaa siitä jatkuvasti?

Kyllähän ihmiset pystyy olemaan kavereita, vaikka olisi monistakin asioista ihan eriävät käsitykset. Jos joku uskoo vaikka ufoihin, niin ei se ole minulta pois. Ellei se sitten ilmene niin, että hän tuomitsee ne, jotka eivät usko.

Ihan vastaavanlainen tilanne voi tulla, jos toinen saa lapsen ja sen jälkeen ei puhu enää mistään muusta kuin omasta lapsestaan. Vaatii vähän oman suun avaamista ja joustoa, jos tuollaisen kanssa haluaa ystävyyttä jatkaa.

Vierailija
55/61 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tietysti rehellinen ap. Et halua muiden valehtelevan sinulle, niin et tietenkään itsekään valehtele.

Feikkaaminen aiheuttaa vain stressiä.

Malli: "Haluaisin pitää hiukan etäisyyttä ja tavata harvemmin, koska olen huomannut että_________ ( tapaamisemme tuovat stressiä / en osaa pitää rajojani / menetän yöuneni tms.) ja minun on asetettava oma hyvinvointini ykkösasiaksi. Mitä mieltä olet?

En osaa pitää rajojani? Kaikki tuossa olisi valehtelua. "Olen huomannut, että olen kyllästynyt oikomaan ääliömäisiä uskomuksiasi."

Ap

Miksi koet, että niitä pitää oikoa? Jokainen saa uskoa mihin haluaa. Ja jos kyse on suoranaisesti väärästä tiedosta, niin silti jotkut ihmiset haluavat pitää niistä kiinni. Olet varmasti huomannut jo tähän mennessä, että oikominen on turhaa ja turhaudut siihen. Joten miksi hakkaat päätäsi seinään?

Voit hyvin sanoa, että ajattelet itse asioista eri tavalla ja et halua käydä näitä keskusteluja enää. Voitte keskustella muista aiheista. Jos henkilö on kyvytön jättämään nämä vastakkainasettelua aiheuttavat aiheet pois, niin sitten on parempi unohtaa koko kaveruus.

Vierailija
56/61 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa ei kannata poikkasta välejä kehenkään.

Tyhmyyttä on monenlaista.

Keskustelemalla voi oppia ja opettaa.

Yhteistyö...

Oisko sulla jotain neuvoja tälle sun kaverille?

Vierailija
57/61 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikku hiljaa, harvennat vähitellen kaiken yhteydenpidon. ja jos muutat ,silläkin hoituu kuin itsekseen. tai voit sanoakin,että tämä ystävyys ei toimi vaan ja on paljon muutakin hommaa. tykkään olla nykyisin enemmän yksin.

Vierailija
58/61 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

👋🥳ei aapeeta intohimon puutteesta ainakaan voi syyttää. Tuon kaiken huikean 'analyysienergian' voisit kanavoida vaikka mihin - omaa evoluutiotasi rakentavaan.

Yksi työkaveri sinne tai tänne, ainahan talosta lähdetään ja uusi kollega astuu puikkoihin.

Sama kaava kerrostalossa; väki vaihtuu, elämä jatkuu. Sellainen on elämän sykli.

Ehkäpä uuden työkaverin kanssa synkkaa luontevammin? 

Aika moni tosin ottaa sen asenteen, että töihin tullaan vain tekemään työtä, ja se työ tehdään mahdollisimman hyvin. Oli miten vaatimaton työ hyvänsä. Itse olen koko elämäni vältellyt hierarkisia aikuisten naisten tyttökerhoja; koska olen erityisherkkä empaatti. Kukoistan toisenlaisessa energiassa ja pahantahtoiset lähinnä ulkonäön arvosteluun pohjautuvat juoruilut on ehdoton ei. Sain tästä jo kouluaikanani kylliksi. Hiljaisempi alkoton puoliksi ulkomaalainen lukutoukka ei tosiaan ollut se luokan pahisten/tupakkatiinojen suosikki.

Omaan totta puhuen vieläkin tietyn kammon tupakoiviin naisiin. Assosioin heidät näihin vanhoihin ikäviin muistoihin automaattisesti.

----

Mukavaa maanantaita & maaliskuun ekaa vkoa joka tapauksessa, Ap. 🤗

Vierailija
59/61 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*56 ei minun.

Vierailija
60/61 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

👋🥳ei aapeeta intohimon puutteesta ainakaan voi syyttää. Tuon kaiken huikean 'analyysienergian' voisit kanavoida vaikka mihin - omaa evoluutiotasi rakentavaan.

Yksi työkaveri sinne tai tänne, ainahan talosta lähdetään ja uusi kollega astuu puikkoihin.

Sama kaava kerrostalossa; väki vaihtuu, elämä jatkuu. Sellainen on elämän sykli.

Ehkäpä uuden työkaverin kanssa synkkaa luontevammin? 

Aika moni tosin ottaa sen asenteen, että töihin tullaan vain tekemään työtä, ja se työ tehdään mahdollisimman hyvin. Oli miten vaatimaton työ hyvänsä. Itse olen koko elämäni vältellyt hierarkisia aikuisten naisten tyttökerhoja; koska olen erityisherkkä empaatti. Kukoistan toisenlaisessa energiassa ja pahantahtoiset lähinnä ulkonäön arvosteluun pohjautuvat juoruilut on ehdoton ei. Sain tästä jo kouluaikanani kylliksi. Hiljaisempi alkoton puoliksi ulkomaalainen lukutoukka ei tosiaan ollut se luokan pahisten/tupakkatiin

Tässä on muuten hyvä esimerkki tekstissä, jossa on paljon kirjaimia, mutta ei mitään järkeä. Onkohan tuolle tyylilajille joku nimitys? Kirjoittaja kuvittelee laatineensa viisaan ja jopa runollisen tekstin, mutta oikeasti lopputulos on käsittämätöntä sanasalaattia.