Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monta viikkoa kestävä yskä, ei aikaa lääkärille

Vierailija
02.03.2025 |

Sairastin ilmeisesti influenssan tai jonkun muun räkätaudin ja sen jälkeen olen yskinyt yötäpäivää. Keuhkot rohisevat ja sitkeää limaa irtoaa. Iltaisin töitten jälkeen on hieman lämpöä mutta aamulla taas ei. 

Yskä on jatkunut nyt kuukauden, näillä tiedoilla ei siis pääse lääkäriin kunnalliseen eikä työterveyteen. Pitäisiköhän käydä yksityisellä vai luottaa hoidontarpeen arvioon, että ei tarvetta kuunnella keuhkoja?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihme juttu et itse olen aina saanut ajan kun oo sen tarvinnut. Viimeks viikko sitten just yskän takia. Oli keuhkoputkentulehdus. 

en tajua mitä ihmiset selittää puhelimessa jos ei lääkäriin muka pääse! Oma olon kauttakin olen päässyt kyllä kätevästi aina. 

tietysti on kaupunkikohtaista mutta nyt Turussa ainakin näin.

Mulle on sanottu aina, että kokeile pullohengitystä. Ja flunssa ei ole syy tulla lääkäriin. Sitten olenkin ollut niin väsynyt, että en oikein ole jaksanut mennäkään julkisen hyppyytettäväksi. 

No sit kannatta sanoa et kokeiltu on. Kyllähän jokainen nyt itse tietää milloin on niin kipeä et tarvii lääkäriä. 

Vierailija
22/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä ja yskin. Alussa vähän varoin ja nytkin kun on asiakkaita lähellä.

Tuo kortisonisuihke auttaa. Samanlaisen reseptin sain vuosi sitten ekaks, kun oli kova yskä. Olisi pitänyt käyttää pois. 

Nyt laitoin tuota hengitettävää kortisonia, kun kova yskä 3 päivää. Auttaa heti. 

(Ja kamala muisto keuhkokuumeesta. Ei kannata antaa yskän pitkittyä. Elimistöllekin raskasta). 

Onko se kuurina vai ikuinen käyttötarve?

8 pv kuuri. 2 päivää 4 x päivässä, 2 päivää 3 x päivässä, 2 päivää 2 x päivässä, 2 päivää 1 x päivässä. 

Eilen eka päivä, auttoi ensimmäisestä henkäyksestä. Limaa alkoi irrota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita tuota hengitettävää kortisonilääkitystä nyt ekaks, kun pystyt käymään töissäkin.

Saako tuota lääkettä siis ilman reseptiä? 

Vierailija
24/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei siis pääse lääkäriin kunnalliseen eikä työterveyteen."

????

Vierailija
25/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koita tuota hengitettävää kortisonilääkitystä nyt ekaks, kun pystyt käymään töissäkin.

Kortisoni on astmalääkke, reseptillä. 

-ohis

Vierailija
26/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihme juttu et itse olen aina saanut ajan kun oo sen tarvinnut. Viimeks viikko sitten just yskän takia. Oli keuhkoputkentulehdus. 

en tajua mitä ihmiset selittää puhelimessa jos ei lääkäriin muka pääse! Oma olon kauttakin olen päässyt kyllä kätevästi aina. 

Mulle on sanottu aina, että kokeile pullohengitystä. Ja flunssa ei ole syy tulla lääkäriin. Sitten olenkin ollut niin väsynyt, että en oikein ole jaksanut mennäkään julkisen hyppyytettäväksi. 

Näinpä juuri. Tuossa aiemmin kirjoitin puolison tilanteesta. Hänelle hoitaja sanoi, että kokeile pullohengitystä. Oli hän sitä joskus aiemmin tehnytkin. Otti pullon esiin ja kokeili taas. Seuraavaksi soitinkin hänelle jo ambulanssin, kun hengitys ei enää kulkenut ollenkaan. Sairaalassa saatiin parempaan kuntoon - vähän. Sitten tuli korona ja sama peli jatkunut. Mikään ei auta. 

Vierailija
27/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista että työterveyteenkään ei pääse. Meillä sinne pääsee melkein mistä syystä vaan.. Mulla oli viime keväänä kestänyt 6 viikkoa kauhea yskä ja menin lääkäriin. Noh ei ollut hänen mielestään mitään ihmeellistä, kirjoitti reseptin antibioottikuuriin jos ei viikon päästä ole helpottanut. Söin sitten kuurin mutta en tiedä oliko siitä mitään hyötyä, yskä katosi sitten jossain vaiheessa.

Vierailija
28/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sit kannatta sanoa et kokeiltu on. Kyllähän jokainen nyt itse tietää milloin on niin kipeä et tarvii lääkäriä. 

Minä en tiedä. Ja kun toinen sanoo puhelimessa, että flunssa sairastetaan kotona. Nyt tietenkin tiedän tämän keuhkokuumeen, kun olen sen sairastanut. 

Lopulta olin siinä kunnossa, että en pystynyt enää nukkumaan muuta kuin istualtaan. Keuhkoihin sattui. Täytin yöllä terveyskyselyn. Hoitaja soitti ja puhuimme yli puoli tuntia. Olisin yöllä lähtenyt lääkäriin. Hoitaja sitten kertoi luulleensa, että minulla on joku muu kohtaus, siksi käytti aikaa niin paljon. Kun sanoin, etten pysty enää olemaan. En pysty nukkumaan, en hengittämään. Tämä oli hänen mielestään kiireetöntä. Sain laboratorilähetteen parin päivän päähän ma. ( Oli pe yö). 

Hoitajan mielestä keuhkokuume oli kiireetön. Niin se varmaan onkin, jos on sydänkohtaus. 

Kehotti tilaamaan ambulanssin, jos olo pahenee. No en todellakaan ala mitääm ambulanssia tilaanmaan, jos pystyn kävelemään omilla jaloillani!!

Vierailija
29/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain sieltä Docport.fi 

Ilmainen lääkäri. Hakevat kela-korvauksen itse. 

Vierailija
30/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on todellakin tärkeää, että saisi jonkinlaisen kontaktin edes lääkäriin. Joskus käytin Mehiläisen Chat-lääkäriä. Kertahinta oli 40 €. Silti paljon halvempi kuin paikan päällä käynti. 

Nyt on perustettu tuo Docport. 

Hyvä. Ainakin voi laittaa kuvauksen oireista ja kuulla, kannattaako lähteä oikeasti lääkäriin paikan päälle. Julkisen terveyspuhelimessa eivät oikeasti halua asiakkaita sinne. Yrittävät, että kaikki sairastavat kotona. 

Vierailija
31/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei pääse? Eipä mua ainakaan ole koskaan käännytetty julkisesta terveydenhuollosta pois.

Selvästikään et asu Helsingissä. Täällä emmeolekoko perhe päässeet hoitoon terveyskeskukseen keuhkokuumeessakaan, minkä lisäksi käännytettiin päivystyksestä pois aivoinfarktissa. 

Mieheni siirsi kirjat Turkuun ja käy nykyään siellä terveysasemalla, kun sinne tosiaan pääsee.

Vierailija
32/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet vaan terkkariin ja olet siellä niin kauan, että pääset lääkärin vastaanotolle. Ja siellä istut niin kauan, että kirjoittaa ab-reseptin.

Jos ei auta, niin sitten yksityiselle. Se kyllä kirjoittaa reseptin.

Vierailija
33/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortisoni on astmalääkke, reseptillä. 

-ohis

No miksi sitä sitten neuvotaan aapeelle? Ei hän päässyt lääkäriin.

Vierailija
34/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa esim. minun sairastamistani pikkuvaivoista voi hoitaa etänä. Vaikkapa pissatulehdus. Eivät kai nykyään ota julkisellakaan mitään näytteitä. Jos itse kuvailee, että on verta pissassa, kai sen pitäisi riittää? Kerran oli oikein pahana vaiva. Ojensin näytepurkin, pissa oli aivan verestä punaista. Siihen hoitajakin, että eihän tätä tartte edes tutkia. Näkee päältä, että on tulehdus. No sitähän minäkin. 

Nyt saa chat-lääkärin kautta lääkettä nopeasti. Vaivat eivät pääse pahenemaan. 

Vierailija
35/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turku on sellainen kaupunki missä yksi Suomen pahain terveydenhuolto julkisella.

Vierailija
36/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista että työterveyteenkään ei pääse. Meillä sinne pääsee melkein mistä syystä vaan.. Mulla oli viime keväänä kestänyt 6 viikkoa kauhea yskä ja menin lääkäriin. Noh ei ollut hänen mielestään mitään ihmeellistä, kirjoitti reseptin antibioottikuuriin jos ei viikon päästä ole helpottanut. Söin sitten kuurin mutta en tiedä oliko siitä mitään hyötyä, yskä katosi sitten jossain vaiheessa.

Viruksiin ei auta antibiootit ja yskä voi kestää kauan. Mulla on kestänyt jopa 3kk.

Vierailija
37/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain sieltä Docport.fi 

Ilmainen lääkäri. Hakevat kela-korvauksen itse. 

Lääkäri ilmainen kai, mutta toimistomaksu on 10 e. 

Vierailija
38/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet vaan terkkariin ja olet siellä niin kauan, että pääset lääkärin vastaanotolle. Ja siellä istut niin kauan, että kirjoittaa ab-reseptin.

Jos ei auta, niin sitten yksityiselle. Se kyllä kirjoittaa reseptin.

Terkkariin ei saa mennä ilman ajan varausta. Ei enää. Viime syksynä sairastin silmätulehduksen ja ajattelin, että menen suoraan jonottamaan. Tämä Kalasatamassa. Oli maanantai aamu. Hoitaja siihen vähän pahoitellen, että heillä on paikalla yksi lääkäri, keikkalääkäri. Koko Kalasataman terveyskeskuksessa. Että lääkäri tulee kun ehtii. Voi kestää. Kuulemma kiertää yksin koko sitä isoa rakennusta. 

Lääkäri tuli aika nopeasti ja tutki silmän. Sain kortisoni-antibioottia. Reseptistäkin hoitaja sanoi, että voi mennä pitkälle iltapäivään, kun lääkäri ehtii kirjoittaa reseptin. Sain onneksi iltapäivällä. 

Kalasatamaan on keskitetty puolet Hki terveyspalveluista. Missä kaikki lääkärit ovat???

Vierailija
39/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viruksiin ei auta antibiootit ja yskä voi kestää kauan. Mulla on kestänyt jopa 3kk.

Näin mullekin on sanottu julkisella. Mutta yksityislääkäriin laittaa sitten 2 x antibioottikuurin perään. Kyllä se viruskin nujertuu. Julkisella hoitajat ja lääkärit eivät halua antaa mitään ns. turhaa antibioottia. Ihmisten pitäisi parantua itsekseen. 

Yksityiselle lääkärille, niin ei tarvi kärsiä. 

Vierailija
40/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortisoni helpottaa tulehdusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi