Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monta viikkoa kestävä yskä, ei aikaa lääkärille

Vierailija
02.03.2025 |

Sairastin ilmeisesti influenssan tai jonkun muun räkätaudin ja sen jälkeen olen yskinyt yötäpäivää. Keuhkot rohisevat ja sitkeää limaa irtoaa. Iltaisin töitten jälkeen on hieman lämpöä mutta aamulla taas ei. 

Yskä on jatkunut nyt kuukauden, näillä tiedoilla ei siis pääse lääkäriin kunnalliseen eikä työterveyteen. Pitäisiköhän käydä yksityisellä vai luottaa hoidontarpeen arvioon, että ei tarvetta kuunnella keuhkoja?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yskä voi kestää kuukausiakin. Loppuu aikanaan. 

Vierailija
2/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei pääse? Eipä mua ainakaan ole koskaan käännytetty julkisesta terveydenhuollosta pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt yksityisellä. Säästät sitten muusta.

Vierailija
4/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuumetta. Pitäisi saada saikkua.

Vierailija
5/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaoloon kun syöttää noi oireet, niin vastaus on "Pitkittyneen vaivan selvittämiseksi ota yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen lähipäivinä".

Vierailija
6/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaoloon kun syöttää noi oireet, niin vastaus on "Pitkittyneen vaivan selvittämiseksi ota yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen lähipäivinä".

Selitä se kielitaidottomalle hoitsulle. Tai jos ees saat takaisinsoiton

Vierailija
7/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama homma. Influenssan jälkeen yskä jäi moneksi viikkoa vaivaamaan, mutta yskä toki muuttui kevyeksi köhimiseksi. Päädyin toisesta syystä lääkäriin ja samalla lääkäri huomasi sivuäänen. Nyt hoitojonossa, epäillään sydänlihastulehdusta. 

Vierailija
8/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli flunssa ja yskä ei loppunut, yskin puoli vuotta ja todettiin astma, kortisonisuihkeen kun sain, niin yskä loppui saman tien.

Vierailija
9/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on keuhkokuume. Jos paha krohiseva yskä ja sahaava kuume yli vikon kestävänä. 

Sairastin tuon vuosi sitten. 

Minulla on nyt ollut aika paha yskä. Oikein rykii syvältä keuhkoista. Sain ilmaislääkäri Docportista reseptin sellaiseen astmapiippuun, jossa on kortisonia. Auttaa paljon. Limaa on silti ja olo väsynyt. 8 pv kuuri. Nyt toinen päivä menossa. 

Docportista ei saa antibioottia hengitysteiden infektioon. Äitini sai, kävi yksityislääkärillä. Meillä on sama tauti, hänellä ikää. 

Koita tuota Docportia nyt ensin. Minulla ei ollut kuumetta, joten ei ole keuhkokuume vielä.

Sinulla on. Joten saatat tarvita antibioottireseptin. 

Vierailija
10/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä ja yskin. Alussa vähän varoin ja nytkin kun on asiakkaita lähellä.

Vierailija
11/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi päivittäinen lämpö on merkki siitä, että pöpö on syvällä keuhkoissa. 

Koita tuota hengitettävää kortisonilääkitystä nyt ekaks, kun pystyt käymään töissäkin. Ehkä kun lima irtoaa ja yskä lähtee, niin kuumeilu loppuu. 

Keuhkokuumeessa olo oli tosi väsynyt. En oikein jaksanut enää kävellä portaita ylös toiseen kerrokseen. Ja pissat tulo housuun, kun yskänkohtaukset oli niin rajuja. 

Vierailija
12/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisolla ollut nyt jo useita kuukausia. Koronan jälkeen vielä paheni. Ei auttanut sairaalahoito, eikä mikään muukaan. Nyt jo saanut muutaman antibioottikuurin sekä kortisonia astmalääkkeiden lisänä. Ei auta. Myös ollut limaa irrottavia lääkkeitä ja välillä limaa kuivaavia lääkkeitä, ei auta. Kuumetta lähes joka päivä. 

Vierailija
13/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihme juttu et itse olen aina saanut ajan kun oo sen tarvinnut. Viimeks viikko sitten just yskän takia. Oli keuhkoputkentulehdus. 

en tajua mitä ihmiset selittää puhelimessa jos ei lääkäriin muka pääse! Oma olon kauttakin olen päässyt kyllä kätevästi aina. 

tietysti on kaupunkikohtaista mutta nyt Turussa ainakin näin.

Vierailija
14/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä ja yskin. Alussa vähän varoin ja nytkin kun on asiakkaita lähellä.

Tuo kortisonisuihke auttaa. Samanlaisen reseptin sain vuosi sitten ekaks, kun oli kova yskä. Olisi pitänyt käyttää pois. 

Nyt laitoin tuota hengitettävää kortisonia, kun kova yskä 3 päivää. Auttaa heti. 

(Ja kamala muisto keuhkokuumeesta. Ei kannata antaa yskän pitkittyä. Elimistöllekin raskasta). 

Vierailija
15/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi päivittäinen lämpö on merkki siitä, että pöpö on syvällä keuhkoissa. 

Koita tuota hengitettävää kortisonilääkitystä nyt ekaks, kun pystyt käymään töissäkin. Ehkä kun lima irtoaa ja yskä lähtee, niin kuumeilu loppuu. 

Keuhkokuumeessa olo oli tosi väsynyt. En oikein jaksanut enää kävellä portaita ylös toiseen kerrokseen. Ja pissat tulo housuun, kun yskänkohtaukset oli niin rajuja. 

Sehän tässä ei selvinnyt mikä tuo päivittäinen lämpö on. Joidenkin mielestä lämpöilyä voi olla vaikka 36,5 astetta eikä tuo ole merkki mistään muusta kuin siitä, että ihminen on elossa ja ruumiinlämmössä on normaalistikin vaihtelua (illalla korkeampi).

Vierailija
16/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäskö sun valehdella ja liioitella oireita? Niin me muutkin teemme.

Vierailija
17/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisolla ollut nyt jo useita kuukausia. Koronan jälkeen vielä paheni. Ei auttanut sairaalahoito, eikä mikään muukaan. Nyt jo saanut muutaman antibioottikuurin sekä kortisonia astmalääkkeiden lisänä. Ei auta. Myös ollut limaa irrottavia lääkkeitä ja välillä limaa kuivaavia lääkkeitä, ei auta. Kuumetta lähes joka päivä. 

Hänellä on joku pahempi juttu sitten. Kyllä tavalliset pöpöt pitäisi lähteä parilla antibioottikuurilla. 

Vierailija
18/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kortisonisuihke auttaa. Samanlaisen reseptin sain vuosi sitten ekaks, kun oli kova yskä. Olisi pitänyt käyttää pois. 

Nyt laitoin tuota hengitettävää kortisonia, kun kova yskä 3 päivää. Auttaa heti. 

(Ja kamala muisto keuhkokuumeesta. Ei kannata antaa yskän pitkittyä. Elimistöllekin raskasta). 

Onko se kuurina vai ikuinen käyttötarve?

Vierailija
19/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul oli toi sama joskus, oli vielä kuumetta ja ruskeaa limaa. Ihan selvä keuhkoputkentulehdus ja lisänä varmaan sydänlihastulehdus, hyvä et pääsi lääkärille, usein hoitsu käännytti vaan kotiin.. ihan perus

Vierailija
20/44 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihme juttu et itse olen aina saanut ajan kun oo sen tarvinnut. Viimeks viikko sitten just yskän takia. Oli keuhkoputkentulehdus. 

en tajua mitä ihmiset selittää puhelimessa jos ei lääkäriin muka pääse! Oma olon kauttakin olen päässyt kyllä kätevästi aina. 

tietysti on kaupunkikohtaista mutta nyt Turussa ainakin näin.

Mulle on sanottu aina, että kokeile pullohengitystä. Ja flunssa ei ole syy tulla lääkäriin. Sitten olenkin ollut niin väsynyt, että en oikein ole jaksanut mennäkään julkisen hyppyytettäväksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän