Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sukunimet ovat niin usein luontoon liittyviä? Miksei vaikka Uuni, Auto tai Sakset käy nimeksi?

Vierailija
01.03.2025 |

Aikanaan oli ammattiin liittyviä nimiä esim. Seppä ja Suutari. Eikö olisi komiaa olla vaikka Antti Autoilija tai Kalle Koneistaja?

Minä voisin olla Opettaja. Tai vaikka Kynttilä. 

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henkilön jonka nimi on Vasara ja hän on rakennusalalla. 

Silloin kun olin armeijassa, oli kouluttajana luutnantti jonka sukunimi oli Majuri. En tiedä ylentyikö koskaan majuriksi arvoltaan.

Meilläkin oli kouluttajana luutnantti, sukunimeltään Majuri.

Erästä vanhaa naista sanottiin aina Kenraalin Almaksi, ja se olikin hänen sukunimensä eli Kenraali.

Minä muistan myös erään "Sepän Eilan" ja luulin lapsena että hän on sepän vaimo koska puhuttiin myös "kanttorin Ailasta", joka taas oli oikeasti kanttorin rouva. Sitten oli vielä Ojalan Kaisa, jonka sukunimi olikin Virtanen (ja se talo oli Ojala). Hämmentävää. 

Ennen vanhaan oli ihan normaalia että henkilöä kutsuttiin sukunimen sijaan talon nimellä, kuten mainitsemaasi Ojalan Kaisaa. Itsekin tunnen useampia ikäihmisiä joita kutsutaan samoin.

Joo toki, etenkin Länsi-Suomessa nykyäänkin vielä tavallista mutta lapsena tuo tuntui kovin kummalliselta enkä aina tiennyt mikä on kenenkin oikea nimi. 

Vierailija
42/42 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henkilön jonka nimi on Vasara ja hän on rakennusalalla. 

Silloin kun olin armeijassa, oli kouluttajana luutnantti jonka sukunimi oli Majuri. En tiedä ylentyikö koskaan majuriksi arvoltaan.

Itse tiesin Pekka Majurin kun hän oli majuri Majuri,  sittemmin eversti. Poikansa oli/on everstiluutnantti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän