Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?
Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.
Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.
Kommentit (1597)
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat ikänsä tehneet töitä. Nuorilleko se varallisuus pitäisi antaa ilmaiseksi tarjottimella?
Nuoret sentään tekevät töitä, samaan aikaan kun eläkeläiset nostavat ilmaista rahaa joka kuukausi. Ja turha sanoa että eläkkeet olisi itse ansaittu, saatte paljon enemmän kuin olette itse aikanaan maksaneet. Me nykynuoret maksamme isoja eläkemaksuja mutta emme itse tule saamaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eläkeläiset eivät ole varakkaita. Niitä alennuksia saa vasta kun on kansaneläkeiässä.
Elä höpötä. Kyllä saa ihan kun vaan eläkeläiskortti. Juna, uimahallit, messut....mistä yleensäkkin. Jopa joistakin R kioskista saa kahvista -50%.
Kuka on niin hölmö, että juo ylihinnoiteltua kahvia R-kioskilla, vaikka saisi alennuksenkin?
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä kysymys, miksi eläkeläiset saavat kollektiivisesti alennuksia. Siellä on rikkaita paljon ja eivät ole missään erityisen huonossa asemassa verrattuna moniin muihin ryhmiin kuten yksinhuoltajat, työttömät ja pitkäaikaissairaat.
Lapsetkin saa alennuksia, ravintoloissa, bussissa, jopa aikuinen pääsee rattaiden kanssa ilmaiseksi bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Ovat isoin äänestäjäkunta, edelleenkin.
Ei niistä eläkeläisalennuksista eduskunnassa päätetä.
Yritykset päättävät ihan itse hinnoistaan, ja jos ne katsovat kannattavaksi tuollaiset alennukset, niin se on heidän päätöksensä. Parempi 10 maksavaa 1 euron alennuksella, kuin 1 maksava täydellä hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että aloittaja kuolee nuorena ei tarvi maksaa hänen eläkettä kenenkään. Aamen.
Ei hän tule muutenkaan saamaan eläkettä tässä pyramidihuijauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Alennukset vois olla niille joilla on pieni eläke. Heitä on paljon. Mulla tulee olemaan pieni työeläke.
Ne, joilla on isommat tulot ja isompi eläke, maksavat myös enemmän veroja, joilla kustannetaan pienituloisten sosiaalituet. Pitäisikö heidän maksaa ruuastakin enemmän? Eihän se ole heidän vikansa jos jollain muulla on pieni eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat ikänsä tehneet töitä. Nuorilleko se varallisuus pitäisi antaa ilmaiseksi tarjottimella?
Nuoret sentään tekevät töitä, samaan aikaan kun eläkeläiset nostavat ilmaista rahaa joka kuukausi. Ja turha sanoa että eläkkeet olisi itse ansaittu, saatte paljon enemmän kuin olette itse aikanaan maksaneet. Me nykynuoret maksamme isoja eläkemaksuja mutta emme itse tule saamaan mitään.
Viaton minä siihen olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eläkeläiset eivät ole varakkaita. Niitä alennuksia saa vasta kun on kansaneläkeiässä.
Köyhänkin eläkeläinen saa 986 euroa verottomana käteen (takuueläke). Lisäksi asumistuen ja toimeentulotuen. Ei kovin köyhää.
On ainakin niillä jotka mä tunnen.
Köyhinkin eläkeläinen saa tuon verran rahaa ja tukia, joten älä puhu paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole niinkään omaisuudesta vaan tuloista. Saavathan opiskelijat ja työttömätkin joistain asioista alennusta.
Mutta kyllä sitä omaisuuskin on rahaa ja kerätty silloin kun eläkemaksut minimaalisia. Ei nykypalkoista nuoremmat voi säästää.
Ja usein eläkeläisillä on tulotkin paremmat kun työssäkäyvällä. Puhumattakaan siitä että meillä on perhe elätettävänä, talot maksettavana yms.
Työnantajat maksavat edelleen eläkemaksut, pääosin, kuten ennenkin. Älkää nyt ottako ansiota asiasta jota ette tee. "Me maksamme eläkkeet", hih.
NuoremmT eläkeläiset ovat jo itsekin "maksaneet eläkkeet", sebän tuli joskus 90-luvulla. Minäkin yli 15 vuotta.
Työnantaj
Se ei mene sinun palkastasi, etkö ees työelämässä oo oppinut ajattelemaan?
Työnantaja maksaa sen jotain 18 % tel-maksuja, n. 15 % sosiaaliturvamaksua bruttopalkoista. Tapaturma/ryhmähenkivakuutukset.
Työnantaja, arvaa mitä, merkkaa ne kuluiksi ja siten tuottonsa vähennykseksi.
Ne ovat niitä kuuluisia SIVUkuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ne alennukset voisi kohdistaa siihen osaan, joka ei pärjää. Eikä, että kaikki eläkeläiset siellä konserteissa kilistelevät laseja, museoissa tepastelevat ja julkisissa matkustelevat 50% alennuksilla.
Ettäkö kampaamossa tai ärrällä pitäisi esittää verotustodistus?
Eläkeläiset voivat hakea jonkinlaisen eläkeläiskortin. Ainakin äidilläni on sellainen. Tosin on jo 82-vuotias, joten tuskin kukaan luulee hänen olevan enää töissä.
Huomaa kyllä näistä täällä ruikuttajista että on Savolaista verta suonissa. TYÖ..luulevat että sana tarkoittaa te. Eivät ymmärrä että TYÖ on oikeasti tekemistä mistä saa palkkaa ja se palkka kerryttää eläkettä.
Tee sinäkin töitä ja maksa eläkemaksuja, niin pääset nauttimaan samoista eduista, jos niin vanhaksi elät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alennukset vois olla niille joilla on pieni eläke. Heitä on paljon. Mulla tulee olemaan pieni työeläke.
Ne, joilla on isommat tulot ja isompi eläke, maksavat myös enemmän veroja, joilla kustannetaan pienituloisten sosiaalituet. Pitäisikö heidän maksaa ruuastakin enemmän? Eihän se ole heidän vikansa jos jollain muulla on pieni eläke.
Ruoasta? En sanonut noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että aloittaja kuolee nuorena ei tarvi maksaa hänen eläkettä kenenkään. Aamen.
Onko tämä eläkeläisten yleinen ajattelumalli? Kunhan muut kuolee ja itse saa?
On se. Ahneen sukupolven minäminä-ajattelumalli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat isoin äänestäjäkunta, edelleenkin.
Ei niistä eläkeläisalennuksista eduskunnassa päätetä.
Yritykset päättävät ihan itse hinnoistaan, ja jos ne katsovat kannattavaksi tuollaiset alennukset, niin se on heidän päätöksensä. Parempi 10 maksavaa 1 euron alennuksella, kuin 1 maksava täydellä hinnalla.
Niistä en ole mitään puhunutkaan. Nykyinen hallitus esim. aika paljolti eläkeläisten äänijakaumien ansiota.
Vierailija kirjoitti:
Monet eläkeläiset ovat varallisuudestaan huolimatta kitsaita ja eivät käytä rahojaan mihinkään paitsi jos jossain sattuu olemaan alennus. Esimerkiksi oma isäni ei maksaisi monestakaan tapahtumasta tms. normaalihintaa vaan jäisi kotiin katsomaan telkkaria mutta eläkeläisalennuksella saattaa mennä sinne teatteriin/uimahalliin/jonnekin muualle. Jos yrittäjällä on vaihtoehtona saada 0eur tai 50% normaalihinnasta niin usein jälkimmäinen on kannattavampaa.
Jos oma isäsi on kitsas, niin ei pidä yleistää muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä eläkeläisten yleinen ajattelumalli? Kunhan muut kuolee ja itse saa?
On se. Ahneen sukupolven minäminä-ajattelumalli.
Tätä olen joutunut itsekin hämmästelemään.
Sukulainen 900 euroa ja varallisuutta on homeinen pieni talo ja ruosteinen kosla. Sairastui muotona. Pääsi nyt normi eläkkeelle ja sai pienen työeläkkeelle mutta takuueläkettä putosi pois nyt saa hiukan alle tonnin. Ilman autoa ei pärjää maalla. Kaupunkiin ei suostu.
Hiljaiseen aikaan liikkuvat. Asiakasvirta pysyy tasaisempana, kun annetaan eläkeläisalennuksia.
Eikä ne kaikki ole varakkaita. Uimahallin alennus on hyvä juttu. Kun pysyy kohtuu kunnossa, vähenee esim kaatumiset. Joiden hinta ei ole halpa.
Monet eläkeläiset ovat varallisuudestaan huolimatta kitsaita ja eivät käytä rahojaan mihinkään paitsi jos jossain sattuu olemaan alennus. Esimerkiksi oma isäni ei maksaisi monestakaan tapahtumasta tms. normaalihintaa vaan jäisi kotiin katsomaan telkkaria mutta eläkeläisalennuksella saattaa mennä sinne teatteriin/uimahalliin/jonnekin muualle. Jos yrittäjällä on vaihtoehtona saada 0eur tai 50% normaalihinnasta niin usein jälkimmäinen on kannattavampaa.