Työikäisistä valtaosa jätti influenssarokotuksen ottamatta, siis OSTAMATTA
Sitähän ei terve työikäinen julkisesta terveydenhuollosta saa. Ylen toimittajilla on kattava työterveyshuolto, niin heiltä varmaan unohtuu tällaiset.
Kommentit (186)
Niinpä, jutussa syytetään, että työikäiset ottavat laiskasti influenssarokotteita. Voi olla rahastakin kiinni.
Aika iso prosentti kuuluu johonkin noista riskiryhmistä ja saisi rokotteen maksutta. Täysin terve työikäinen on harvinaisuus.
Työnantaja tarjonnut tuon aina halukkaille, joten syy itse ihmisissä.
Eipä tuo paljoa maksanut, rokottaminen. Viitseliäisyydestä kiinni.
Mä olen täysin terve työikänen. Meillä on työterveyshuolto minimi, mikä on käytännössä vain nimi paperissa ja kerran kolmessa vuodessa käydään juttelemassa mukavia terveydenhoitajan luona. Verikokeeseen sentään saa lähetteen. Kaikki muu on sellaista minkä voi tehdä itse. Mutta toisaalta sairastelen niin harvoin että en viitsi moista ottaa. Mies sairastuu joka kerta sen jälkeen kun on käynyt tuon ottamassa ja sairastelee muutenkin useita flunssia joka vuosi. Mulla oli paha korona kaksi vuotta sitten - rokotteesta huolimatta - ja sen jälkeen ei ole ollut edes nuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika iso prosentti kuuluu johonkin noista riskiryhmistä ja saisi rokotteen maksutta. Täysin terve työikäinen on harvinaisuus.
Höpsis, diabeetikot ja astmaa sairastavat varmaan isompina ryhminä, eikä heitä niin paljon ole.
https://thl.fi/aiheet/infektiotaudit-ja-rokotukset/rokotteet-a-o/influe…
Vierailija kirjoitti:
Ja itseasiassa sekin riittää, että lähipiirissä on joku em. riskiryhmiin kuuluva. Varmasti harvassa sellainen, jolla ei lähipiirissä esim alle kouluikäisiä lapsia, yli 65-vuotiaita, astmaatikkoa tai diabeetikkoa. Lista sairauksista on pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Sun työnantaja ei ole muiden työnantaja. Meillä on vain pakollinen minimi pienessä firmassa, kaksi palkallista työntekijää pomon lisäksi. Insinööritoimisto, joten meillä ei ole hirveän suuri vaarakaan saada ammattitauteja.
Valtaosa työikäisistä siis ei halua hoitaa terveyttään, jos siitä pitää maksaa?
No mun lähipiirissä on riskiryhmäläinen, mutta hän käy kaupassa, tapahtumissa, jumpassa jne kun taas minä näen häntä 6-8 kertaa vuodessa. Enkä sairastele juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne työnantajat, jotka vapaaehtoisesti sen kustantavat. Eivät läheskään kaikki työnantajat. Oma työnantajani tarjoaa rokotteen, ja otan sen aina.
Lisäksi työttömät työikäiset eivät saa rokotetta maksutta.
Rokotteeseen on oikeutettu riskiryhmiin kuuluvat ja heidän lähipiirinsä.
Viimeksi kun soitin rokotusaikaa tk:hon riskiryhmäläisyyttä ei edes kyselty vaan hoitaja sanoi vaan, että käytännössä jokaisen lähipiirissä on joku johonkin riskiryhmään kuuluva, eli käytännössä kaikki ovat oikeutettuja rokotteeseen.
Kannattaa yrittää pitää allergiat kurissa. Ulkona on myös aika raaka tuuli tällä hetkellä. Ja hieman ilmansaasteita ja lisäksi koirankököt tulevat esille maassa. Lämmintä pitäisi olla päällä, käsiä pestä kun tulee sisällä ja ulkona ei suoraan hiero kasvoja käsillä kauheasti. Osa joutuu niistämään. Ei ruuhkaan tai kauppakeskuksiin, keskustat. Välttelyä vähän, paitsi jos ei halua vältellä.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa työikäisistä siis ei halua hoitaa terveyttään, jos siitä pitää maksaa?
Mä hoidan terveyttäni syömällä terveellisesti, pesemällä käsiä, käyttämällä kaupoissa käsidesejä jotka sinne onneksi koronalta jäivät, julkisilla kuljen vain junalla ja varaan aina silloin hytin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo paljoa maksanut, rokottaminen. Viitseliäisyydestä kiinni.
No paljonko maksoi?
Sekä minun että mieheni työnantaja tarjosi rokotuksen työsuhde etuna.
Minusta se kannattaisi ostaa, vaikka joutuisi itse maksamaan. Ostan rokotteet lapsilleni, ja minä ja puolisoni saamme ne työnantajiemme tarjoamana.
Pointtini oli, että jutun tehnyt toimittaja ei ehkä tullut ajatelleeksi, etteivät kaikki saa influenssarokotetta ilmaiseksi.
Ap
Mikä juttu tämä nykyään on, että kaiken pitäisi jonkun muun maksaa?
Meidän iso kaupunki tarjosi vuosikausia halukkaille rokotuksen työterveyshuollon kautta. Lopetti joitakin vuosia sitten. Katsotaan miten tulee säästöä kun nyt kova influenssavuosi ja porukka sairastelee.