Sinä joka skippaat papakoekutsun - miksi ?
Jälkeen uutisissa tapaus naisesta joka vain skippasi nuo kutsut ja nyt sairastaa syöpää. Näyttää olevan yleistä että niin moni skippaa.
Kun saat kutsun papakokeeseen ja skippaat sen , mikä syy sinulla on siihen?
ihan mielenkiinnosta. Onko se ajatus että no ei minulla kuitenkaan ole mitään ? Vai ajatteletko että no sitten joskus myöhemmin..?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mun äitikin on melkein yhtä aseksuaali kuin minäkin eikä sillä ole koskaan ollut HPV:tä. Sillä ei ole ollut muita suhteita kuin isä.
Jooh n. 80% edes yhden kerran seksiä harrastaneista löytyy hpv:ta kehosta. Joillakin kehittyy esim kondyloomaksi, syövän esiasteiksi tai syöväksi. Kaikilla ei tule mitään oiretta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että kerrankin kysytään suoraan, vaikka tässäkin taka-ajatuksena on naisten syyllistäminen. Miksi et mene, vaikka on ilmaista? Ei ajatella taustoja tai yksinkertaisesti sitä kamalaa kohtelua, jota joutuu käymään läpi. Minulle on aina aiheutettu kipua ja nöyryytystä jokaikisessä gynetutkimuksessa. Seulonnat on vihon viimeinen paikka, johon kaltaiseni seri- ja gyneväkivallan uhrin pitäisi mennä: homma on kuin liukuhihnalta, ja minua käsitellään kuin teuraalle menevää sikaa. Sitten tulevat nämä synnyttäneet kertomaan, kuinka kyseessä on vain "parin minuutin epämukavuus" ja kuinka pitää kestää koska se on itsesi parhaaksi. Ylipäätään on typerää, kuinka kipua ja nöyryytystä perustellaan sillä, että se kestää "pari minuuttia". Tiedän kokemuksesta, ettei raìskauskaan saata kestää kovin kauaa, mutta eipä se tee siitä miellyttävämpää kokemusta. Ai sinua ei sattunut, eikä sinua haittaa levitellä pildea ventovieraalle? Good for u, t
Kamala kokemus, jatkossa vain yksityiselle jos tarve. Ja mistä joku hoitaja edes voi tietää onko toisella seksi/suhde tai onko neitsyt? Kutsuja lähetetty kaikille mistään tietämättä, kysymättä. On täysin eri asia testata jos olut yksi tai pari kumppania, kun se että joku paljaalla 20 kanssa. Minulle tuli 3 kutsua samaan ja en seurustele. Tuossa kai on oletus että kaikille olisi ollut 100 seksisuhdetta ja paljaana, niin täytyy testata mitä kaikkea tautia on kun oletus jokainen on sellainen. Asiaa ei auta ne jotka mainostaa yhden illan juttuja julkisesti, niin kuin kaikilla olisi. Tulee likainen olo.
Miksi sinua kiinnostaa miksi joku jättää menemättä? Tiedusteletko tupakoiviltakin ihmisiltä miksi he polttavat vaikka tupakka tappaa jne?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mun äitikin on melkein yhtä aseksuaali kuin minäkin eikä sillä ole koskaan ollut HPV:tä. Sillä ei ole ollut muita suhteita kuin isä.
Vau! Olettepas hienoja leidejä. *aplodit*
Vierailija kirjoitti:
Syöpäsolu on solumutaatio. Niitä kehittyy jatkuvasti elimistössä, ja elimistö itse puolustautuu. Joskus syöpäsolu vain pääsee kehittymään ja leviämään. Syöpä voi tulla kenelle tahansa. Oli Neitsyt tai ei tai oli suku rasitus tai ei.
Kohdunkaulansyöpä ei voi tulla neitsyelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papa-koetta en ole skipannut, mutta sen sijaan odotan jo kauhulla mammografia-kutsua- on kuulemma kamalan kivuliasta, kun tissit litistetään levyjen väliin. Siihen en taida mennä.
Olen käynyt monta kertaa mammografiassa eikä todellakaan ole ollut kivuliasta. Tuntuu epämiellyttävältä mutta niin tuntuu moni muukin asia. Kannattaa ehdottomasti käydä kokeilemassa, nämä on niin yksilöllisiä asioita.
Niin sulle ei ollut kivuliasta, mutta mulle on todellakin ollut. Mulla on kuitenkin suurentunut rintasyöpäriski sädehoidon vuoksi joten ensimmäisessä mammografiassa olen käynyt 30-vuotiaana. Nyt ikää 45v. Nyt mammografian lisäksi myös rintojen magneettikuvaus. Kontrollit on vuosittain vielä pitkään ja mulle on suunnitelma vuosikymmeniksi eteenpäin tähän seurantaan.
Muistakaa viedä myös ne teidän ala-asteikäiset tytöt jo papa-kokeeseen yksityiselle. Kun kerta äidiltä tarttuu synnytyksessä, niin niillähän on jo tartunnat jo kymmenisen vuotta. Pitää pitää terveydestä huolta! Pitäkää myös tyttöjenne terveydestä huolta!
Onneksi synnyin sektiolla, niin en oo voinut saada HPV:tä äidilta, jos sillä edes on ollut sellaista.
Minä sain HPV ensimmäiseltä poikaystävältäni, jonka kanssa menin sänkyyn. Hän olikin ollut ennen minua koko kylän kanssa, omien sanojensa mukaan pannut noin 200 eri naisen kanssa.
Just. Papa koe pärähti positiiviseksi 8 vuotta ensimmäisestä ja yhdynnästämme, eli noin kauan se muhi. En ollut tuon miehen kanssa edes kauaa enkä yhdenkään kanssa sen jälkeen, kun menin papa kokeeseen. Itse asiassa se olikin mun eka papa koe, joka oli positiivinen. Noh, solumuutokset poistettiin sairaalassa kiireellisesti, jollain sähkösilmukkahoidolla ja sen jälkeen papa on ollut puhdas. Aikaa tuosta on jo yli 20 vuotta.
Eli itse en ole mikään jakaja, olen ollut elämäni aikana vain muutaman miehen kanssa sängyssä, mutta sehän ei riitä, jos ne poikaystävät ovat panneet kaikkea liikkuvaa ennen sua.
Eli huonolla tuurilla saat HPV;n olemalla vain yhden kanssa.
En vaan jaksanut ja viitsinyt. Kahdella seuraavalla kerralla kyllä kävin. Aika tiheeseen noihin kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain HPV ensimmäiseltä poikaystävältäni, jonka kanssa menin sänkyyn. Hän olikin ollut ennen minua koko kylän kanssa, omien sanojensa mukaan pannut noin 200 eri naisen kanssa.
Just. Papa koe pärähti positiiviseksi 8 vuotta ensimmäisestä ja yhdynnästämme, eli noin kauan se muhi. En ollut tuon miehen kanssa edes kauaa enkä yhdenkään kanssa sen jälkeen, kun menin papa kokeeseen. Itse asiassa se olikin mun eka papa koe, joka oli positiivinen. Noh, solumuutokset poistettiin sairaalassa kiireellisesti, jollain sähkösilmukkahoidolla ja sen jälkeen papa on ollut puhdas. Aikaa tuosta on jo yli 20 vuotta.
Eli itse en ole mikään jakaja, olen ollut elämäni aikana vain muutaman miehen kanssa sängyssä, mutta sehän ei riitä, jos ne poikaystävät ovat panneet kaikkea liikkuvaa ennen sua.
Eli huonolla tuurilla saat HPV;n olemalla vain yhden kanssa.
Siksi kannattaakin ottaa kilttimies eikä jännämiestä
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että kerrankin kysytään suoraan, vaikka tässäkin taka-ajatuksena on naisten syyllistäminen. Miksi et mene, vaikka on ilmaista? Ei ajatella taustoja tai yksinkertaisesti sitä kamalaa kohtelua, jota joutuu käymään läpi. Minulle on aina aiheutettu kipua ja nöyryytystä jokaikisessä gynetutkimuksessa. Seulonnat on vihon viimeinen paikka, johon kaltaiseni seri- ja gyneväkivallan uhrin pitäisi mennä: homma on kuin liukuhihnalta, ja minua käsitellään kuin teuraalle menevää sikaa. Sitten tulevat nämä synnyttäneet kertomaan, kuinka kyseessä on vain "parin minuutin epämukavuus" ja kuinka pitää kestää koska se on itsesi parhaaksi. Ylipäätään on typerää, kuinka kipua ja nöyryytystä perustellaan sillä, että se kestää "pari minuuttia". Tiedän kokemuksesta, ettei raìskauskaan saata kestää kovin kauaa, mutta eipä se tee siitä miellyttävämpää kokemusta. Ai sinua ei sattunut, eikä sinua haittaa levitellä pildea ventovieraalle? Good for u, t
sinä voisit - ihan traumaasi ajatellen - pysyä poissa näistä keskusteluista, koska näet teksteissä asioita, joita siellä ei alunperinkään ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta oli hankala ajankohta viimeksi, en pystynyt varaamaan aikaa, ja sitten unohtui koko asia.
Mietin voisinko vielä varata ajan vaikka aikaa jo mennyt pari vuotta? Eli onko lähete voimassa 12kk vai 'kunnes käytetty', osaako joku sanoa?
ei ole kovin pitkään voimassa. Muistaakseni ensimmäisen kutsu on voimassa jotain 2 kuukautta, jonka jälkeen tulee muistutuskutsu. Sen yhteydessä on joko päivämäärä, että käy tähän mennessä. Muistaakseni oli alle 6 kk. Minulta jäi 1. kutsu väliin, kun olin sairaalassa hoidettavan runsaiden kuukautisten takia eikä yksinkertaisesti ollut energiaa varata vielä seulonta-aikaakin. Toisen kutsun yhteydessä oli sitten päivämääräkin ilmoitettu, että mihin mennessä pitäisi käydä.
Eri paikkakunnilla on erilaiset käytännöt, tai sotealueittainhan ne nykyään taitavat mennä. Minulle ei ole koskaan tullut mitään muistutuskutsua. Vain yksi kutsu, jossa on aika valmiina. En ole mennyt, enkä ole perunut aikaa.
Muistakaa käydä muutaman vuoden välein myös kokovartalomagneetissa. Syöpä kun voi iskeä miljoonaan muuhunkin paikkaan kuin vain kohdunkaulaan tai rintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpäsolu on solumutaatio. Niitä kehittyy jatkuvasti elimistössä, ja elimistö itse puolustautuu. Joskus syöpäsolu vain pääsee kehittymään ja leviämään. Syöpä voi tulla kenelle tahansa. Oli Neitsyt tai ei tai oli suku rasitus tai ei.
Kohdunkaulansyöpä ei voi tulla neitsyelle.
voi tulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mene minnekään ronkittavaksi! Ikää 53 enkä ikinä olen käynyt näissä höpöhöpöseulonnoissa. En ole seksuaalisesti aktiivinen, en ole ollut yli 10 vuoteen eikä ikinä ole mitään häikkää ollut. Kuten joku edellä sanoi, eihän ihmiset käy keuhko- tai maksakokeissakaan vuosittain.
Naiset nyt vaan on aivopesty siihen, että se oma jalkoväli on kaikessa maailman keskipiste ja sitä pitää rassata ja ihmetellä koko ajan, olipa kyse kuukautisista, raskaudesta tai vaan ihan tavallisesta elämästä.
Anna kun arvaan. Kotonasi ei esim. opetettu mitään kuukautisista. Tuo tunne mikä sinulla kuohuu alapäähän liittyvissä asioissa on häpeä. Kannattaa vähän työstää asiaa.
No miksei miesten alapäitä tongita kolmivuosittain? Tai edes viisivuosittain?
koska miehillä ei ole kohtua tai kohdunkaulaa
Imusolmukkeet kannattais kans kuvauttaa useamman kerran vuodessa. Imusolmukesyöpä etenee tosi nopeasti ja tappaa lähes kaikki siihen sairastuneet alle vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua kiinnostaa miksi joku jättää menemättä? Tiedusteletko tupakoiviltakin ihmisiltä miksi he polttavat vaikka tupakka tappaa jne?
Miksi sinua kiinnostaa miksi ap:tä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta oli hankala ajankohta viimeksi, en pystynyt varaamaan aikaa, ja sitten unohtui koko asia.
Mietin voisinko vielä varata ajan vaikka aikaa jo mennyt pari vuotta? Eli onko lähete voimassa 12kk vai 'kunnes käytetty', osaako joku sanoa?
ei ole kovin pitkään voimassa. Muistaakseni ensimmäisen kutsu on voimassa jotain 2 kuukautta, jonka jälkeen tulee muistutuskutsu. Sen yhteydessä on joko päivämäärä, että käy tähän mennessä. Muistaakseni oli alle 6 kk. Minulta jäi 1. kutsu väliin, kun olin sairaalassa hoidettavan runsaiden kuukautisten takia eikä yksinkertaisesti ollut energiaa varata vielä seulonta-aikaakin. Toisen kutsun yhteydessä oli sitten päivämääräkin ilmoitettu, että mihin mennessä pitäisi käydä.
Eri paikkakunnilla on erilaiset käytännöt, tai sotealueittainhan ne nykyään tait
muistutuskutsu lähetetään kaikille, jotka eivät seulontakutsuun osallistuneet. Se lukee valtakunnallisessa ohjeistuksessa ja koskee koko suomea
Tuo on aika lapsellista logiikkaa, jonka kärsijäksi joudut sinä itse, jos kakka lentää tuulettimeen joku päivä ja sairatutkin kohdunkaulan syöpään ja todetaan sinulta sitten jo levinneenä. Siinä sitten toki saat hoitoa, mutta joudut käymään hoidoissa paljon pidempään ja makselemaan niitä polimaksuja paljon enemmän kuin tilanteessa, jossa sinulta vain todettaisiin solumuutos ja kävisit polilla kerran hodattamassa muutosalueen pois ja sitten ylimääräisissä papoissa kunnes tulee puhtaita tuloksia.