Sinä joka skippaat papakoekutsun - miksi ?
Jälkeen uutisissa tapaus naisesta joka vain skippasi nuo kutsut ja nyt sairastaa syöpää. Näyttää olevan yleistä että niin moni skippaa.
Kun saat kutsun papakokeeseen ja skippaat sen , mikä syy sinulla on siihen?
ihan mielenkiinnosta. Onko se ajatus että no ei minulla kuitenkaan ole mitään ? Vai ajatteletko että no sitten joskus myöhemmin..?
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Mistä hpv n voi saada, seksistäkö? Itse olen neitsyt ja täysin nolla sukupuolielämää kenenkään kanssa, itseni kanssa vain. joten ei minulla voi olla tartuntaa. En mene muuten vain ronklauttamaan alapäätäni.
Jos joskus aloitan intiimihommat niin sitten varmaan kävisin joskus.
sen voi saada äidiltäänkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papa-koetta en ole skipannut, mutta sen sijaan odotan jo kauhulla mammografia-kutsua- on kuulemma kamalan kivuliasta, kun tissit litistetään levyjen väliin. Siihen en taida mennä.
Tämä onkin ainoa jyvä puoli roikkuvista lollottimista, että helppo nostaa sille tasolle ja antaa kuvata.
särkylääkettä pari tuntia ennen tutkimusta ja sitten vain sinne. Ei montaa sekuntia kestä se puristus, sitten tulee tauko ja toisesta suunnasta sama. Sitten sama toiselle rinnalle. Kyllä sen kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hpv n voi saada, seksistäkö? Itse olen neitsyt ja täysin nolla sukupuolielämää kenenkään kanssa, itseni kanssa vain. joten ei minulla voi olla tartuntaa. En mene muuten vain ronklauttamaan alapäätäni.
Jos joskus aloitan intiimihommat niin sitten varmaan kävisin joskus.
sen voi saada äidiltäänkin
Höpö höpö. Nuoria tyttöjä ei ois alettu koskaan rokottamaan, jos noin olis.
Mammografian on kehittänyt varmaan joku riippatissinen, joka oli kateellinen muiden terhakoille rinnoille. Nautti kun sai muidenkin rinnat litistettyä riippatisseiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin joskus ja hoitaja sanoi, että sitä on turha tehdä, jos ei ole seksuaalisesti aktiivinen. Aiheuttaa vain tarpeetonta kipua. En ole edelleenkään, joten en usko, että se on kohdallani tarpeellinen. Mistä se pöpö olisi sinne päätynyt.
Mammografiassa olen kyllä käynyt.
Mitäh. Papa otettu raskauksien yhteydessä ja muutaman kerran seulonnassa. Kerran vähän kirpaisi ja sen papan otti nuori mieslääkäri. Noi seulan ottajat tekee sitä koko päivän ja viikon. Tuhansia kertoja vuodessa. Ei se kyl kipua tuota, jollei ole vasta valmistunut.
Kipuun vaikuttaa kylläkin enemmän se, missä vaiheessa kiertoa näyte otetaan. Muistan yhden kerran, jolloin papakoe ei tuntunut juuri miltään. Ilmeisesti silloin sattui olemaan sopiva kierron vaihe, joskus yli nelikymppisenä.
Koska aika ei sopinut kun oli kuukautiset, ei ollut nettiajanvarauksessa vapaita aikoja koko loppuvuodelle. En sitten mennyt.
Jokainen on erilainen mitä tulee kipuherkkyyteen. Joillain mammografia trkee ihan julmetun kipeetä, jotkut ei meinaa kestää papanäytteen ottoa pyörtymättä kun se tuntuu niin karsealta. Kenenkään kipuherkkyyttä ei saa mitätöidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunkaulan syöpää ei esiinny suvussamme lainkaan. En ole seksuaalisesti aktiivinen, joten mistä sen voisi saada. Ei se itsekseen sinne kehity ilman jotain syytä. Siksi skippasin.
Ei tarvitse olla aktiivinen, yksikin kerta riittää jos kumppani kantaa virusta
Eipä ole ollut sitä yhtäkään kertaa.
Ei täälläkään. Voiko kumppania eli miestä testata viruksen varalle?
Meillä ei olis yhtään lasta jos en olis mennyt seulontaan. Luojan kiitos menin. Seuraavassa seulonnassa viiden vuoden päästä olisi ollut myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju osoittaa että kun jotain ilmaiseksi saisi niin ei kelpaa. Suomen terveydenhuollon voisi yksityistää ja jokainen maksaa siitä palvelusta mitä haluaa käyttää.
Tähän ketjuun ovat tainneet vastata vain ne, jotka ovat jättäneet seulonnan väliin.
Taustalla on erittäin kivulias papa-kokemus. Sen jälkeen olen käynyt tutulla, kipupotilaisiin erikoistuneella gynellä ja maksanut siitä omasta pussista. Miksi pitäisi mennä johonkin mitä en ole pyytänyt?
Tästä ketjusta puuttuu vielä se yksi perinteinen väittely, kun joku tulee sanomaan että sillä ei voi olla ko. virusta, kun on ollut vain miehensä kanssa ja olivat neitsyitä kun tapasivat. Sitten siihen tulee vihainen papapuolustaja sanomaan, että mistä voit olla ikinä varma ettei miehesi ole pettänyt. Sitten tapellaan kymmenen sivua siitä, että onko ko. mies pettänyt vai ei. Lopulta tapellaan siitä että onko ylipäätään olemassa yhtään luotettavaa miestä vai pettääkö kaikki miehet ja esitetään teorioita että mies voinut saada sen hpv:n vaikka toiselta mieheltä tai saunan lauteilta.
Miksei endometrioosia seulota samalla innolla? Siihen saa korkeintaan tuollaisen ronkkimistutkimuksen, jossa se ei edes näy ja oireita väitetään psykosomaattisiksi tai potilasta ylireagoivaksi. Sitten vasta suostutaan tutkimaan tarkemmin, kun se on jo kuronut sisäelimet kiinni toisiinsa ja tuhonnut munasarjat. Se on kuitenkin paljon yleisempi sairaus kuin joku kohdunkaulan syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei endometrioosia seulota samalla innolla? Siihen saa korkeintaan tuollaisen ronkkimistutkimuksen, jossa se ei edes näy ja oireita väitetään psykosomaattisiksi tai potilasta ylireagoivaksi. Sitten vasta suostutaan tutkimaan tarkemmin, kun se on jo kuronut sisäelimet kiinni toisiinsa ja tuhonnut munasarjat. Se on kuitenkin paljon yleisempi sairaus kuin joku kohdunkaulan syöpä.
Siksi kun naisten halutaan aina kärsivän mahdollisimman paljon. Pitää kärsiä endot, papakokeet, mammografiat, menkat, synnytykset, hiivat, virtsikset, migreenit, vaihdevuodet... Mahdollisimman paljon. Liekö se perua siitä kun Raamatussa sanottiin, että naisten tulee kärsimän kun Eeva haukkasi paratiisissa omenaa vai mistä lie. Miesten ei tarvi kärsiä. Ne saa heti apua vaivoihinsa eikä niille tehdä jatkuvia ronkkimistutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunkevat samat atulat naisesta naiseen. Mistä noiden puhtaudesta voi varma olla. Ties vaikka noista saisi alut tulevalle papaseulonnan tarpeelle.
Jep. Osa hoitajista vaikuttaa olevan luonteeltaan niin pirullisiakin, että en ihmettele, jos tahallaan tartuttaisivat.
Pitäisi olla joku hoitajien arvostelupalvelu niin voisi valita sen joka tekee asian hyvin ja ystävällisesti
EIä tuollainenkaan palvelu mitään varmistaisi, koska ihmiset kokee asiat niin kovin eri tavalla. Aikoinaan kävin itse yhdellä gynellä, josta pari ihmistä oli puhunut, että on tosi tyly ja hirveä kokemus. En ole oikien koskaan uskonut toisten tuntemuksiin, joten päätin mennä siitäkin huolimatta. Oli tosi kiva gyne ja helläkätinen ja kertoi kaiken tarvittavan. Syy, ehkä, miksi nuo pari tyyppiä eivät hänestä pitäneet oli hänen rempseä puhetapansa tyyliin suorana asiaan: joo, voit mennä ottamaan alapään paljaaksi. Nuo kaksi olivat sellaisia siveyden sipuleita, että olisivat mieluummin halunneet rivienvälipuhetta hiljaa ja kuiskaten. Näin me ihmiset oikeasti olemme erilaisia. Itselle alapää on alapää eikä mikään maailman kahdeksas ihme, itsensä paavin pyhittämä.
Järkyttävää lukea että joku kieltäytyy ilmaisesta terveyspalvelusta. Tässä näkee selkeästi ettei suomalainen ota vastuuta omasta terveydestään kun nopea papakoe tai mammografia koetaan traumaattiseksi ja ei viitsitä mennä joukkoseulontaan. Käsittämätöntä, mistä näitä aivokääpiöitä löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunkaulan syöpää ei esiinny suvussamme lainkaan. En ole seksuaalisesti aktiivinen, joten mistä sen voisi saada. Ei se itsekseen sinne kehity ilman jotain syytä. Siksi skippasin.
Ei tarvitse olla aktiivinen, yksikin kerta riittää jos kumppani kantaa virusta
Eipä ole ollut sitä yhtäkään kertaa.
Ei täälläkään. Voiko kumppania eli miestä testata viruksen varalle?
Ei voi eikä testata.
Jos saan syövän ja kuolen siihen, niin sitten kuolen. Ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulta oli hankala ajankohta viimeksi, en pystynyt varaamaan aikaa, ja sitten unohtui koko asia.
Mietin voisinko vielä varata ajan vaikka aikaa jo mennyt pari vuotta? Eli onko lähete voimassa 12kk vai 'kunnes käytetty', osaako joku sanoa?
ei ole kovin pitkään voimassa. Muistaakseni ensimmäisen kutsu on voimassa jotain 2 kuukautta, jonka jälkeen tulee muistutuskutsu. Sen yhteydessä on joko päivämäärä, että käy tähän mennessä. Muistaakseni oli alle 6 kk. Minulta jäi 1. kutsu väliin, kun olin sairaalassa hoidettavan runsaiden kuukautisten takia eikä yksinkertaisesti ollut energiaa varata vielä seulonta-aikaakin. Toisen kutsun yhteydessä oli sitten päivämääräkin ilmoitettu, että mihin mennessä pitäisi käydä.
yksi gynekologi sanoi kerran, että parhaat papanäytteet ottaa labrassa seulontahoitajat, koska tekvät niitä tutkimuksia päivittäin useita. gynekolgoit ottavat harvemmin itse papoja. Toki osaavat näytteen ottaa