Kysymys sinulle, jonka mielestä uskottomuus on "kerrasta poikki" -asia. Kerro, miksi ajattelet näin?
Haluaisin vilpittömästi ymmärtää monilla ihmisillä (erityisesti nuoremmilla) olevaa ajattelua, jossa uskottomuus merkitsisi automaattisesti parisuhteen päättymistä. Siis siinäkin tapauksessa, että parisuhde muuten olisi kaikin puolin hyvä (ja kyllä, uskon, että pettämistä esiintyy myös hyvissä parisuhteissa, joten tästä ei tarvitse huomauttaa).
Tällä tavalla ajattelevat ihmiset, osaatteko vähän avata ajatteluanne ja perustella, miksi ajattelette noin mustavalkoisesti?
Kommentit (306)
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletteko te ehdottomat suhteen päättäjät, että se, kenen kanssa petettiin, on pettäjän tuleva kumppani? Mistä päättelette, että hän ylipäätään on a) vapaa b) halukas suhteeseen c) kaikin puolin sopiva uudeksi kumppaniksi?
Toki moni tekee niin, että pettää aikaisempaa ja vaihtaa siten lennosta uuteen, mutta ei se aina mene niin. Se petoskumppani voi olla vaikka mikä karmea kännipano, tai naimisissa, tai asua Uudessa Seelannissa tms. Tai sitten se on narsisti tai joku muu sekopää, jonka kanssa kukaan ei alkaisi suhteeseen.
Mitä merkitystä sillä on, kuka on pettäjän tuleva kumppani tai onko kukaan? Mitä se jättäjälle kuuluu?
#onsevaikeeta #äläoleniinmustavalkoinen #muaeikiinnostayksiavioisuus #annaanteeksivieläkerran
Mustavalkoisuuden myötä elämäni muuttui onnelliseksi, iloiseksi, tasapainoisemmaksi ja rauhallisemmaksi. Ei draamaa, riitelyä. En vain enää jaksa näitä narsisti-inisijöitä. Iniskää keskenänne. Olen mukava ja kiltti, paitsi narsisteille.
Ei aikomustakaan jäädä odottelemaan milloin kulli luiskahtaa seuraavan kerran vieraaseen reikään.
"Ajatteletteko te ehdottomat suhteen päättäjät, että se, kenen kanssa petettiin, on pettäjän tuleva kumppani? Mistä päättelette, että hän ylipäätään on a) vapaa b) halukas suhteeseen c) kaikin puolin sopiva uudeksi kumppaniksi?
Toki moni tekee niin, että pettää aikaisempaa ja vaihtaa siten lennosta uuteen, mutta ei se aina mene niin. Se petoskumppani voi olla vaikka mikä karmea kännipano, tai naimisissa, tai asua Uudessa Seelannissa tms. Tai sitten se on narsisti tai joku muu sekopää, jonka kanssa kukaan ei alkaisi suhteeseen."
En kyllä ajatellut mitään muuta, kuin että siinä vakka kantensa valitsi. Samanlaisia moraaliltaan ja luonteeltaan, tykkäävät lillua samanlaisissa liemissä. Voin kertoa, etten hirveästi laittanut ajatusta sille, jäävätkö yhteen vai eivät. Keskityin siihen, että selviän itse ja voin hyvin. Löytääkseni itse paremman kumppanin.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikomustakaan jäädä odottelemaan milloin kulli luiskahtaa seuraavan kerran vieraaseen reikään.
Oo nopeempi ja luiskauta oma kullis vieraaseen pyllyyn
Siinä vaiheessa kun pettäjä kertoi uskottomuudestaan, hän oli jo pettänyt sitä toista naista uuden kanssa. Aloitti sitten suhteen tämän uuden kanssa. Suhde päättyi uskottomuuteen. Onhan nämä vähän surullisia hahmoja tavallaan myös, uskottomat.
Onko ainoa pettämisen muoto vain fyysinen pettäminen? Onko viestittely ulkopuoliselle pettämistä?
Missä kulkee raja? Voiko parisuhteessa olevilla olla erilainen käsitys rajoista?
Vierailija kirjoitti:
Onko ainoa pettämisen muoto vain fyysinen pettäminen? Onko viestittely ulkopuoliselle pettämistä?
Missä kulkee raja? Voiko parisuhteessa olevilla olla erilainen käsitys rajoista?
Parisuhteessa on toivottavasti keskusteltu missä juuri tämän parisuhteen rajat menevät.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on suhdekohtaista. Melko iso ongelma on, jos kysyy aihetta vauvapalstalla sen sijaan, että keskustelisi puolisonsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pettämistä ei todellakaan tapahdu aidosti hyvissä parisuhteissa. Omaan korvaan sama, kun väittäisit että hyvissäkin parisuhteessa joskus vähän lyödään toista 🤦🏻 No ei v*ttu lyödä, eikä petetä.
Jos sulla ei ole sen vertaa selkärankaa ettet pysty olemaan hässimättä muita, niin mitä jos ihan lähtökohtaisestikin etsisit sellaisen kumppanin, jolle avoin suhde on ok. (Huom, ei pettäminen, vaan avoin suhde)
Pettäminen on perseestä, mutta nämä rinnastukset väkivaltaan ovat aika sairaita ja väkivallan vähättelemistä. Sille on syynsä miksi pettäminen ei ole enää laitonta, mutta väkivalta on.
On outoa että täällä useampikin (kai) sanoo, että iän myötä muuttuisi hyväksyvämmäksi pettämistä kohtaan. Itse en näe tuossa mitään logiikkaa. Itse olen muuttunut iän myötä empaattisemmaksi, vähemmän itsekkääksi ja ymmärtänyt ettei rakkauteen kuulu satuttaminen. En voisi pettää ketään ja iän myötä arvostan myös itseäni sen verran paljon etten hyväksy myöskään minua petettävän.
Nuorena taas halusin olla vapaamielinen, seikkailla, kokea. En jotenkin ymmärtänyt miten suuria vaikutuksia minun teoillani voi olla toisiin ihmisiin. Niinpä olen pettänyt, seurannut vierestä pettämistä, valehdellut pettureiden puolesta, sekaantunut varattuun, kannustanut ystävääni pettämään, tullut itse petetyksi ja yrittänyt jatkaa suhdetta silti.
Iän myötä näkee niin paljon selvemmin, että missään tuossa ei ole kyse rakkaudesta vaan sen puutteesta. Julmuudesta ja tunne-elämän kehittymättömyydestä. Välinpitämättömyydestä sekä muita että itseä kohtaan. Kadun, mutta hyvä koulu tuo on ollut. Kiitollinen olen, että nykyään elämässä on rakkautta joka sulkee pois kaiken tuollaisen, täysin ehdottomasti.
Pettämistä on ollut aina ja tulee aina olemaan. Täällä ei pysty käymään aiheesta asiallista keskustelua, kun on vain yksi oikea kanta. Kerrasta poikki. Kaikki muut tyrmätään eikä ymmärretä, että asiat eivät ole aina niin yksinkertaisia ja suoraviivaisia. Lopetan tähän enkä enää ota osaa tähän keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Pettämistä on ollut aina ja tulee aina olemaan. Täällä ei pysty käymään aiheesta asiallista keskustelua, kun on vain yksi oikea kanta. Kerrasta poikki. Kaikki muut tyrmätään eikä ymmärretä, että asiat eivät ole aina niin yksinkertaisia ja suoraviivaisia. Lopetan tähän enkä enää ota osaa tähän keskusteluun.
Minä ainakin ymmärrän muiden valinnat. Jokainen tekee elämässään omat valintansa.
Minulle se on kerrasta poikki, ja minulla on oikeus tehdä niin, koska oma hyvinvointini on ykkössijalla elämässäni. Otsikon kysymys oli muuten meille, joten meitä kerrasta poikki -ihmisiä sitten tähän keskusteluun tuli monia.
Vierailija kirjoitti:
Hmm... Helpottaisi tuota ymmärtämistä jos joku joskus kertoisi esimerkin siitä miten asiat eivät ole aina niin yksinkertaisia ja suoraviivaisia. Yleensä kun nämä esimerkit eivät ole kovin hyviä, vaan tulevat pettäjiltä jotka ymmärtävät itseään mutta eivät muita. Minä en ole ikinä kuullut yhtään tarinaa joka ymmärrettävästi avaisi tuota, millä tavalla asiat eivät oIe yksinkertaisia, niin että pettäjästä välittyisi mikään muu kuin täysin itsekäs kuva. Ihan vilpittömästi haluaisin kuulla, ja olisin valmis avartamaan käsitystäni. Siihen asti kuitenkin joudun ajattelemaan, että pettämisen suhteen asia on harvinaisen yksinkertainen: se on yksiselitteisesti väärin, julmaa ja tuomittavaa ellei suhteessa ole toisin sovittu (jolloin se ei edes ole pettämistä).
Tunnen itseni, en voisi koskaan unohtaa pettämistä ja suhde olisi pilalla. Siinä syy. Luottamus ja kunnioitus olisi mennyttä.
Vierailija kirjoitti:
Parisuhdetta ei ole enää sen jälkeen, kun kumppani haluaa olla jonkun muun kanssa.
Jos en halua olla kumppanini kanssa tai haluan olla useamman ihmisen kanssa, en ala parisuhteeseen.
Täällä naiset ovat kertoneet että naiset haluavat jatkuvasti uutta kullia vaikka parisuhteessa ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parisuhdetta ei ole enää sen jälkeen, kun kumppani haluaa olla jonkun muun kanssa.
Jos en halua olla kumppanini kanssa tai haluan olla useamman ihmisen kanssa, en ala parisuhteeseen.
Täällä naiset ovat kertoneet että naiset haluavat jatkuvasti uutta kullia vaikka parisuhteessa ovatkin.
On ihan luonnollista haluta. Olennaista on se, mitä tekee. Jos on parisuhteessa, ei toteuta muihin kohdistuvia haluja vaan jättää ne omaan arvoonsa jos rakastaa ja kunnioittaa puolisoaan ja hänen kanssaan sovittuja rajoja.
Silloin asia sovitaan yhteisesti etukäteen eikä se ole pettämistä: "Hei rakas, käyn nyt panemassa Maijaa ja tulen kotiin kuudelta. Pitääkö kaupasta tuoda jotain?"
Parisuhteessa itsestäänselvyys on, että siihen kuuluu PARI eikä muita. Jos sinä et ole kiinnostunut yksiavioisuudesta, kerrot sen rehellisesti.