Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maalaiset luulee että Helsingissä esim ruoka ja päivittäistavarat olisi jotenkin kalliimpia kuin maalla?

Vierailija
28.02.2025 |

Monesti Helsingissä on jopa halvempaa kun kilpailua on niin paljon ja eikä tuotteita tarvitse kuljettaa mihinkään 500km päähän metsän keskelle.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten asuntojen hinnan lisäksi Helsinki-lisän huomaa remonteista. Täysin identtinen remontti Helsingistä 100km itään, pohjoiseen tai länteen maksaa n 20% vähemmän. Vaikka tekijänä olisi sama firma. Otantaa tästä on noin 15v ajalta.

Helsinkiläiset maksaa aina muuta maata enemmään kaikista teettämistään remonteista. 

Isännöitsijä

Ootkohan ihan aito isännöitsijä? Tuleeko yllätyksenä, että palkatkin ovat pk-seudulla paremmat? Elinkustannukset myös.

Aito olen. Olen useasti tarjouksen jätön jälkeen pyytänyt tarkentamaan, mihin tämä korkempi remontin hinta perustuu? Harvoin tulee mitään järkevää ja pätevää vastausta. 

Oletko siis sitä mieltä, että kun pk-seudulla ihmisillä voi olla paremmat palkat, tulee heidän maksaa sen takia identtisestä remont

Ootkohan ihan pahvi? Taloyhtiössämme kilpailutettiin aita. Kyseessä oli siis pari sataa metriä oleva valmisaita. Hintaerot olivat kovat. 150 000€ oli halvimman ja kalleimman erotus samoilla spekseillä ja kaikki toimivat ja olivat kirjautuneena pk-seudulle verotuksellisesti. Kyllä hintoja voi pyytää vaikka mitä tahansa. Firmalla x voi olla sen verran keikkaa, että laittaa kovan hinnan, koska joutuisi rekryamaan ylimääräisiä/uusia työntekijöitä. Ei kai nyt isännöitsijä jätä summia tarkistamatta?

Vierailija
42/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmen lapsen yh ja pärjään paremmin täällä pk-seudulla. Tuppukylässä asuminen ja eläminen tuli paljon kalliimmaksi.

Vuokra on täällä 500 e kalliimpi, mutta en tarvitse autoa koska julkinen liikenne kulkee oven edestä joka suuntaan. Lentokenttä, satamat, rautatie on vieressä. Ostosmahdollisuudet on laajat ja teen halpoja ostoksia tarjousten mukaan. Käytetyn tavaran ostaminen/myyminen on helppoa ja sitä kautta säästää satoja euroja. Suurin osa nettikirppisten kaupoista tapahtuu täällä. Eilen löysin pojalle harrastukseen järjestelmäkameran lähes naapurista ja säästin satoja euroja.

Töihin on lyhyt matka, työpaikka maksaa dösäkortin. Rahaa jää säästöönkin. Palveluita on paljon, senkun valitsee itselleen edullisinta.

Tää on totta. Jos elämä koostuu tavaroiden ostamisesta, niin kaupunki on paratiisi! Maalla harvemmin tulee kaupoissa kierreltyä

Ymmärsitkö tahalleen väärin? Miksi puhut turhasta kuluttamisesta kun minä en siitä puhunut. Elän melko minimaalisesti. Ei autoa, ei isoa kämppää, en matkustele kuin harvoin. Käyttötavaraa ja ruokaa nyt kuitenkin on hankittava. Lapset tarvitsevat sänkyjä, pöytiä, vaatteita ja kenkiä. Niitä löytyy täältä helposti ja tavara vaihtaa omistajaa halvalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuppukylän Prisma on haövempi kuin pääkaupunkiseudun Prismat ja tuppukylän Sale on halvempi kuin Kampin Alepa."

No ei kyllä ole. Esim. Prismoissa hinnat ovat lähtökohtaisesti samat kautta koko ketjun.

Eikä todellakaan ole! Prismat ovat eri hintaisia. Tarkistakaa nyt hyvät ihmiset vaikka siitä S-ostoslista -palvelusta.

Vierailija
44/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelän vetelät taas itkee,kyllä teillä kaikki on kallista,mulla maksaa esimerkiksi  perusvihannekset ,lannoitteen verran,mitenkä teillä,ikkunalauta puutarhurit.

Vierailija
45/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, että mitä verrataan ja mihin. Munkin täti muutama vuosi sitten kävi Helsingissä lomareissulla ja samalla oli käynyt "ihan tavallisessa ruokakaupassa" ja järkyttyneenä esitteli sitten jälkeenpäin koko suvulle kauppakuittiaan. Kävi ilmi, että oli käynyt Anton & Antonissa... 

Vierailija
46/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää perse se on halpaa.

Vierailija
47/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelän vetelät taas itkee,kyllä teillä kaikki on kallista,mulla maksaa esimerkiksi  perusvihannekset ,lannoitteen verran,mitenkä teillä,ikkunalauta puutarhurit.

Hmm, olen maalta kotoisin ja jo 1990luvulla harva viljeli itse, vaikka maata olikin. Meillä viljeltiin, mutta ei käytetty Kemiran yms. lannoitteita.

Epäilen, että olet pro voilemassa ja luomassa vas tak kain aset te lua.

Vierailija
48/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten asuntojen hinnan lisäksi Helsinki-lisän huomaa remonteista. Täysin identtinen remontti Helsingistä 100km itään, pohjoiseen tai länteen maksaa n 20% vähemmän. Vaikka tekijänä olisi sama firma. Otantaa tästä on noin 15v ajalta.

Helsinkiläiset maksaa aina muuta maata enemmään kaikista teettämistään remonteista. 

Isännöitsijä

Ootkohan ihan aito isännöitsijä? Tuleeko yllätyksenä, että palkatkin ovat pk-seudulla paremmat? Elinkustannukset myös.

Aito olen. Olen useasti tarjouksen jätön jälkeen pyytänyt tarkentamaan, mihin tämä korkempi remontin hinta perustuu? Harvoin tulee mitään järkevää ja pätevää vastausta. 

Oletko siis sitä mieltä, että kun pk-seudulla ihmisillä voi olla paremmat palkat, tulee heidän maksaa sen takia identtisestä remont

Helsingissä myös raksatyöntekijöille maksetaan paremmin ja mahdollisesti vielä, jos on reissutöissä, päivärahat tekevät lisää ...

Vierailija
49/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ne ovat. Oletko käynyt maalla?

Väität, että tuppukylän Sale on halvempi kuin pk-seudun Prismat?

Ei mutta se tuppukylän prisma on halvempi kuin pk-seudun prisma. Ei isoja eroja, mutta eroja kuitenkin.

Niin siellä landella on sikanautajauheliha halvempaa ja perunat, koska ruokavalionne perustuu niihin kahteen. Kaupungissa taas kaikki muu. 

Vierailija
50/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidl nimenomaan mainostaa ettå kaikki hinnat ovat samoja läpi Suomen. Ja samalla kertovat olevansa halvin ruokakauppa. 

Ja Lidliä ei edes ole jossain Nurmeksessa. Eli miten maalla on halvempaa?

Vierailija
51/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, olen maalta kotoisin ja jo 1990luvulla harva viljeli itse, vaikka maata olikin. Meillä viljeltiin, mutta ei käytetty Kemiran yms. lannoitteita.

Epäilen, että olet pro voilemassa ja luomassa vas tak kain aset te lua.

Epäillä aina saa,tosin onhan se taas turhaa,että aletaan ruuanhinnasta väittelemään,ei se ole halpaa missään.Putinin paskan takia nostettiin ruuanhintaa aika paljon,oli ainakin tekosyy siihen.

Vierailija
52/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori ap. mutta nyt olet väärässä

Täällä maalla kahvilassa voi saada pullan ja kahvin 4€, koska esim. liikehuoneiston vuokra on 100€/kk ja vastaavasti Helsingissä Mannerheimintiellä vastaavan kokoisen liikehuoneisto vuokra voi olla 15.000€/kk.

Johtuen tontin arvosta, maalla tontin arvo on 5€ ja Helsingissä 5milj. 

Vierailija
53/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori ap. mutta nyt olet väärässä

Täällä maalla kahvilassa voi saada pullan ja kahvin 4€, koska esim. liikehuoneiston vuokra on 100€/kk ja vastaavasti Helsingissä Mannerheimintiellä vastaavan kokoisen liikehuoneisto vuokra voi olla 15.000€/kk.

Johtuen tontin arvosta, maalla tontin arvo on 5€ ja Helsingissä 5milj. 

Joo minäkin olisin miljonääri jos tonttini olisivat etelässä,Lapissa tontin neliöhinta on palaneen puupennin verran.

Vierailija
54/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, että mitä verrataan ja mihin. Munkin täti muutama vuosi sitten kävi Helsingissä lomareissulla ja samalla oli käynyt "ihan tavallisessa ruokakaupassa" ja järkyttyneenä esitteli sitten jälkeenpäin koko suvulle kauppakuittiaan. Kävi ilmi, että oli käynyt Anton & Antonissa... 

Kyllä perus Prismat, cittarin ovat kalliimpia isoissa kaupungeissa ja keskustoissa, koska siellä maksaa rakennuspaikat maapohja. Oliko nyt kauppakeskus Omenassa tai vastaavassa, hehtaarin alueesta maksettiin kymmeniä miljoonia euroja yksityiselle myyjälle lisämaasta, kun jossakin Tuupovaaran Öllölässä saman kone alue maksaa satasen. Ja nämä kulut tietysti on lisättävä hintoihin. Joka taas vaikuttaa lisäkuluja vakuuksiin, kiinteistöveroihin jne. 

Vierailija
55/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkat 70% paremmat Helsingissä. Siinä suhteessa ruoka on halpaa.

Paskapuhetta. Kerro edes yksi firma jonka Helsingin työntekijät saavat parempaa palkkaa kuin saman firman työntekijät muualla Suomessa?

Todellisuudessa ostovoima muualla Suomessa on huomattavasti parempi kuin Helsingissä, johtuen juurikin asumisen kalleudesta.

Vierailija
56/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta mitä ihmiselle Suomessa voi tapahtua, on löytää hyväpalkkainen duuni jostain muualta kuin pk-seudulta.

Vierailija
57/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
58/58 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat 70% paremmat Helsingissä. Siinä suhteessa ruoka on halpaa.

Paskapuhetta. Kerro edes yksi firma jonka Helsingin työntekijät saavat parempaa palkkaa kuin saman firman työntekijät muualla Suomessa?

Todellisuudessa ostovoima muualla Suomessa on huomattavasti parempi kuin Helsingissä, johtuen juurikin asumisen kalleudesta.

https://vatt.fi/-/talouspolitiikan-arviointineuvoston-taustaraportti-he…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan