Mikä avuksi levottomiin jalkoihin?
Miten olette hoitaneet levottomia jalkoja? Oletteko saaneet apua rautatablettien syömisestä?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä auttoi yösukat.
Millaiset, minulla ainakin jalat polttavat eikö tuollaiset sukat vain pahenna tunnetta?
Yleensä mulla ei auta mikään. Joskus kunnon venyttelyt kintuille ja kylmä. Lämpö pahentaa.
Voi kun joku keksisi turvallisen lääkkeen tälle vaivalle, on tää niin rasittavaa! Mutta kyllä tämän mieluummin kestää kuin jonkun vakavan sairauden. yritän ajatella jotta onneksi on sentään jalat :)
Tästä keskustelusta muistui mieleeni mitä kaikkea todella terveelliset elintavat (ruokavalio & monipuolinen liikunta) saikin aikaan.
Lähti lukematon määrä pieniä ja suurempia vaivoja. Mm. migreeni, vatsavaivat, levottomat jalat, uniongelmat, jonkin tasoinen ahdistus, väsymys ja saamattomuus.
Pois sokeri ja muut höttöhiilarit, kaikki eines- ja roskaruoka. Alkoa vain pari lasillista luomuviiniä viikonloppuisin.
Sykkeennosto, lihaskunto ja lihashuolto liikunnat 5 x vko. Kaksi lepopäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tämä diagnoosi ollut lähes 25 vuotta. Lääkkeenä Sifrol/Pramipexole, jota otan vain pahimpiin oireisiin. Todellisuudessa tarvitsisin useammin, sillä joudun usein nousemaan vielä sängystä, kun en saakaan unta jalkojen vispatessa. Koska nukun vatsallani, hiertyvät varpaiden päälliset lähes rakoille hinkatessani niitä lakanaan, ja ukkovarpaiden kynsinauhat ovat kovettuneet rullalle.
Olen itse mieltänyt tämän osittain henkiseksi vaivaksi, sillä kaikkein pahimmillaan oireet ovat ollessani poissa kotoa; hotellissa yöpyessä, junassa, laivassa, lentokoneessa, yökylässä. Kotona vaiva korostuu väsyneenä jo alkuillasta. Ja on ihan p.keleellistä, että se on siirtynyt myös käsivarsiin. Tekisi mieli karjua, koska olo on niin sietämätön. Tuntemukseni eivät ole kipua, vaan ihon sisäistä kutinaa, pistelyä ja ns. muurahaisten kävelyä
Juuri muurahaisten kävely
Huomaan heiluttelevani ja kipristeleväni varpaitani ja pyöritteleväni nilkkojani ihan muuten vaan telkkaria katsoessani, ilman että tuntisin tällöin oireita. Väsyneenä levottomien jalkojen tuntemus tosiaan pakottaa liikauttamaan jalkoja nykäyksinä. Nukkuessani ensin puoliunessa tunnen nämä nykäykset, mutta syvemmän unen aikana en tiedosta niitä. Diagnoosin antanut lääkäri oli sitä mieltä, että vaiva katkaisee nukkumistani pitkin yötä, eikä kunnollista lepoa tule. Ikäänkuin herään useasti, vaikken sitä tiedosta. Tämä selittää kuulemma raskaan päiväaikaisen väsymyksen ja uupumuksen, ja hän suositteli että ottaisin lääkkeen joka ilta paria tuntia ennen nukkumaan menoa. En ole halunnut syödä lääkettä jatkuvasti, joten olen ottanut sitä sitten "tarvittaessa". Nyt kun kirjoitan tätä, taidan kuitenkin siirtyä vakituiseen käyttöön. Huomaan kuinka hölmöä on kärsiä vaivasta, jos siihen on kuitenkin lääke. Varpaiden päällisiäkin taas kirvelee viime yön jäljiltä.
Tuossa yhdessä viestissä suositeltiin sokerin ja höttöhiilareiden jättämistä sekä elämäntapamuutoksia. Uskon täysin että sillä olisi vaikutusta. Vaan kun tarvitsisin p..seelle potkijaa, joka pakottaisi minut näihin muutoksiin. Yksin eläjänä ilman tällaisia tsemppareita olen saamaton, ponneton, innoton ja umpiväsynyt. Vähän yritän jumpata joka päivä, mutta uloskaan ei tule aina lähdettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tämä diagnoosi ollut lähes 25 vuotta. Lääkkeenä Sifrol/Pramipexole, jota otan vain pahimpiin oireisiin. Todellisuudessa tarvitsisin useammin, sillä joudun usein nousemaan vielä sängystä, kun en saakaan unta jalkojen vispatessa. Koska nukun vatsallani, hiertyvät varpaiden päälliset lähes rakoille hinkatessani niitä lakanaan, ja ukkovarpaiden kynsinauhat ovat kovettuneet rullalle.
Olen itse mieltänyt tämän osittain henkiseksi vaivaksi, sillä kaikkein pahimmillaan oireet ovat ollessani poissa kotoa; hotellissa yöpyessä, junassa, laivassa, lentokoneessa, yökylässä. Kotona vaiva korostuu väsyneenä jo alkuillasta. Ja on ihan p.keleellistä, että se on siirtynyt myös käsivarsiin. Tekisi mieli karjua, koska olo on niin sietämätön. Tuntemukseni eivät ole kipua, vaan ihon sisäistä kutinaa, pistelyä ja ns. muurahaisten kävelyä<
Pienin askelin, ei kaikkea kerrallaan. Vähän lisää kävelyä ja tv 2: lyhyt aamu jumppa. Joku pieni herkku jälkiruoaksi, ei kaikesta voi kieltäytyä. Tsemppiä!
Lenkkeily, magnesium + B-vitamiini ja joskus jos joutuu paljon istumaan lentosukat auttaa. Ylipäätään itsellä auttaa liikunta parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea ravinto on hyvä hoito.
Ei onnistu, koska jo virallinen suositus torppaa hyvän ravinnon.
"Virallisia suosituksia" ei ole pakko noudattaa. Käyttää vain omaa järkeä ja syö terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse mieltänyt tämän osittain henkiseksi vaivaksi, sillä kaikkein pahimmillaan oireet ovat ollessani poissa kotoa; hotellissa yöpyessä, junassa, laivassa, lentokoneessa, yökylässä. Kotona vaiva korostuu väsyneenä jo alkuillasta. Ja on ihan p.keleellistä, että se on siirtynyt myös käsivarsiin. Tekisi mieli karjua, koska olo on niin sietämätön. Tuntemukseni eivät ole kipua, vaan ihon sisäistä kutinaa, pistelyä ja ns. muurahaisten kävelyä<
Oletko varma, ettei sinulla ole kihtiä? Minulla levottomat jalat ovat tahatonta sätkimistä, ei mitään kirvelyä varpaiden päällä.
Mulla oli samaa ongelmaa ja tajusin että aina kun söin magnesiumia niin tuli levottomat jalat. Täällä joku sanoi että magnesiumin syöminen auttaa siihen mutta mulla se taas aiheutti sitä, eli tsekkaa syötkö itse magnesiumia.
No ei ole kihtiä. Sätkimistä ja nykimistä se minullakin on, ja kuten aiemmin kerroin, nukun vatsallani ja hinkkaan tietämättäni varpaita lakanaan pitkin yötä. Siitä kirvely, koska varpaiden päälliset hiertyvät ja ukkkovarpaiden kynsinauhat ovat käpristyneet ja kovettuneet "rullalle" samasta syystä. Oireiluni on voimakasta ja kestänyt tämän lähes 25 vuotta. Hulluksi tämän vaivan kanssa meinaa tulla, etenkin nyt kun se on siirtynyt käsiinkin.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kihtiä. Sätkimistä ja nykimistä se minullakin on, ja kuten aiemmin kerroin, nukun vatsallani ja hinkkaan tietämättäni varpaita lakanaan pitkin yötä. Siitä kirvely, koska varpaiden päälliset hiertyvät ja ukkkovarpaiden kynsinauhat ovat käpristyneet ja kovettuneet "rullalle" samasta syystä. Oireiluni on voimakasta ja kestänyt tämän lähes 25 vuotta. Hulluksi tämän vaivan kanssa meinaa tulla, etenkin nyt kun se on siirtynyt käsiinkin.
Miksi et mene lääkäriin ja hae apua?
Minulla lähes kaikki lääkkeet aiheuttavat levottomia jalkoja. Buranaa ja Panadolia pystyn käyttämään oireetta. Ja mitä enemmän ikää tulee, sitä herkemmin oireilua esiintyy.
Kokeile mangnesiumi, mulla auttoi suonenvetoon ja unettomuuteen ja aivosumuun sekä lihaskramppiin. Voi tehota myös levottomia jalkoihin.
Juo joka ilta 15 kaljaa niin auttaa.
Levottomat jalat on itse asiassa liikehäiriösairaus. Maailman yleisin liikehäiriösairaus.
Itsellä auttoi yösukat.