Mikä avuksi levottomiin jalkoihin?
Miten olette hoitaneet levottomia jalkoja? Oletteko saaneet apua rautatablettien syömisestä?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Ravitsemusterapeutti neuvoi minua tarkistamaan rauta-arvot. Karppaamisesta ei puhunut mitään.
Ei tietenkään puhunut. Ei minullekaan sanottu, kun minulla oli raskausdiabetes, että siihen auttaa karppaaminen. Ihan itse piti etsiä se tieto kirjoista, silloin ei ollu vielä edes nettiä, toisin kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ihminen jolla tosiaan on tämä vaiva ei taida ravinnosta eikä rautalääkkeiden syömisestä mitään apua saada. Eikä levottomat jalat laulu kerro tästä vaivasta aivan eri levottomuudesta. Turhaan aivan turhaan on kertoa mikä auttaa kun on niin paljon viisaita jotka paremmin tietävät kuin se joka on kärsinyt 60 vuotta tästä vaivasta
Näitä tyhmiä näköjään on vielä olemassa, jotka kärsivät vaivoista vuosikymmeniä.
Ei mitään ymmärrystä ravinnon merkityksestä.
Sitten uhriutuvat näillä palstoilla.
No kerro miten ravinto auttaa. Kerrot siis ihmiselle, joka syö erittäin terveellisesti.
Mitä tarkoittaa erittäin terveellisesti?
Vierailija kirjoitti:
itselle lääkäri määräsi unilääkettä josta sain ihan hirveät levottomat jalat. En ikävä kyllä muista enää lääkkeen nimeä, mutta ihmettelin kun lääkeselosteessa mainittiin että sitä samaa lääkettä käytetään myös masennuksen, psykoosien ja skitsofrenian hoitoon isoina annoksina ja itsellä ei onneksi näitä sairauksia ole. Sain tosiaan miedoimman pillerin josta puolet.
Lääke myös aiheutti hirveät ruokahalut ja varsinkin makeannälän aina seuraavana päivänä. Normaalisti en välitä makeasta ja karkkia syön ehkä kerran vuodessa ja muutenkaan ei ole ruuan suhteen ollut mitään pakonomaisia ahmimisia. Lääkkeet palautin sittemmin apteekkiin roskiin.
Voi harmi kun en muista sen lääkkeen nimeä, mutta kannattaa olla valppaana noiden unilääkkeiden ym. kanssa.
Taitaa olla Ketipinor kyseessä. Lääkärit määrää Suomessa sitä kuin karkkia. Muualla ei enää. Itsekin joudun sitä käyttämään ja kärsin juuri noista levottomista jaloista. Matala ferritiini joka ei nouse millään. Minulla aiheuttaa lisäksi haavoja suuhun kun on kaksi lääkettä käytössä jotka molemmat lisää suun kuivuutta. Mutta onneksi on lääkäri joka kuuntelee potilasta ja määrää sen lääkkeen joka ei sovi.
Kärsin levottomista jaloista raskauden loppupuolella. Ainut mikä auttoi oli kylmägeelillä lotraus. Latoin sitä varpaista nivusiin asti ja välillä piti lisätä yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Kärsin levottomista jaloista raskauden loppupuolella. Ainut mikä auttoi oli kylmägeelillä lotraus. Latoin sitä varpaista nivusiin asti ja välillä piti lisätä yöllä.
Et siis välittänyt ravinnosta.
Kahvia juon kupin päivässä, alkoholia käytän harvoin ja vähän, sokerin käyttöä olen vähentänyt, mutta pitää vielä vähentää sitä sekä suolan käyttöä. Testaan kyllä kaikkia kaikkia teidän antamianne neuvoja, koska niin ikävä vaiva tämä on. -ap
Ei kannata kärsiä, Sifrol lääke on levottomiin jalkoihin. Käynti lääkärissä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kärsiä, Sifrol lääke on levottomiin jalkoihin. Käynti lääkärissä auttaa.
Käynti ruokakaupassa auttaa ihan oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Oikea ravinto on hyvä hoito.
Kiitos tästä tyhjästä roskakommentista, et kertonut mitään piti vaan päästä pätemään
Lentosukista kysyjälle: en siedä painetta kehollani (allodynia) joten en.
Vierailija kirjoitti:
Kahvia juon kupin päivässä, alkoholia käytän harvoin ja vähän, sokerin käyttöä olen vähentänyt, mutta pitää vielä vähentää sitä sekä suolan käyttöä. Testaan kyllä kaikkia kaikkia teidän antamianne neuvoja, koska niin ikävä vaiva tämä on. -ap
Akupunktio ja akupainanta voi auttaa. Monessa maassa, esim. Jenkeissä lääkäri voi jopa määrätä akupunktiota levottomiin jalkoihin mikä kuuluun heillä jopa valtion virallisiin käypähoitosuosituksiin. (NHI, National Institute of Health, gov)
Voit googlata kuvahaulla esim. "acupressure, restless legs, tai restless leg syndrome". Mun jenkeissä asuva ystävä sai näin apua.
Sitä voi tehdä kotioloissakin eli googlessa kuvahaulla löytyy oikeat jalkapisteet mitä voi itse painella joko sormin tai tulitikun ym kovan esineen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Painopeittokin auttaa vähän.
Tätä olen jo testannut, mutta valitettavasti se ei minulla auttanut vaan pahensi oireita. Kiitos silti neuvosta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Onko neuvojen kysyminen vertaiskavereilta uhriutumista?
Ei ole. Itse olen sen verran kokenut raskauden aikana että tiedän miltä tuntuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akupunktio ja akupainanta voi auttaa. Monessa maassa, esim. Jenkeissä lääkäri voi jopa määrätä akupunktiota levottomiin jalkoihin mikä kuuluun heillä jopa valtion virallisiin käypähoitosuosituksiin. (NHI, National Institute of Health, gov)
Voit googlata kuvahaulla esim. "acupressure, restless legs, tai restless leg syndrome". Mun jenkeissä asuva ystävä sai näin apua.
Sitä voi tehdä kotioloissakin eli googlessa kuvahaulla löytyy oikeat jalkapisteet mitä voi itse painella joko sormin tai tulitikun ym kovan esineen avulla.
Kiitos, tätä täytyy kokeilla. -ap
Vierailija kirjoitti:
Jalat ambutoitava välittömästi.
AM-PU-TOI-DA
Itselläni tämä diagnoosi ollut lähes 25 vuotta. Lääkkeenä Sifrol/Pramipexole, jota otan vain pahimpiin oireisiin. Todellisuudessa tarvitsisin useammin, sillä joudun usein nousemaan vielä sängystä, kun en saakaan unta jalkojen vispatessa. Koska nukun vatsallani, hiertyvät varpaiden päälliset lähes rakoille hinkatessani niitä lakanaan, ja ukkovarpaiden kynsinauhat ovat kovettuneet rullalle.
Olen itse mieltänyt tämän osittain henkiseksi vaivaksi, sillä kaikkein pahimmillaan oireet ovat ollessani poissa kotoa; hotellissa yöpyessä, junassa, laivassa, lentokoneessa, yökylässä. Kotona vaiva korostuu väsyneenä jo alkuillasta. Ja on ihan p.keleellistä, että se on siirtynyt myös käsivarsiin. Tekisi mieli karjua, koska olo on niin sietämätön. Tuntemukseni eivät ole kipua, vaan ihon sisäistä kutinaa, pistelyä ja ns. muurahaisten kävelyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea ravinto on hyvä hoito.
Kiitos tästä tyhjästä roskakommentista, et kertonut mitään piti vaan päästä pätemään
Näinhän se on, että ravinto ei sinunlaisten mielestä merkkaa mitään.
Levottomat kädet. Näin pysyy tasapaino ja oikea rytmi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tämä diagnoosi ollut lähes 25 vuotta. Lääkkeenä Sifrol/Pramipexole, jota otan vain pahimpiin oireisiin. Todellisuudessa tarvitsisin useammin, sillä joudun usein nousemaan vielä sängystä, kun en saakaan unta jalkojen vispatessa. Koska nukun vatsallani, hiertyvät varpaiden päälliset lähes rakoille hinkatessani niitä lakanaan, ja ukkovarpaiden kynsinauhat ovat kovettuneet rullalle.
Olen itse mieltänyt tämän osittain henkiseksi vaivaksi, sillä kaikkein pahimmillaan oireet ovat ollessani poissa kotoa; hotellissa yöpyessä, junassa, laivassa, lentokoneessa, yökylässä. Kotona vaiva korostuu väsyneenä jo alkuillasta. Ja on ihan p.keleellistä, että se on siirtynyt myös käsivarsiin. Tekisi mieli karjua, koska olo on niin sietämätön. Tuntemukseni eivät ole kipua, vaan ihon sisäistä kutinaa, pistelyä ja ns. muurahaisten kävelyä
Juuri muurahaisten kävely tuntuu inhottavalle. Heiluttelen jalkoja omasta tahdostani, mutta vispaako sinulla jalat ihan itsekseen? Mulla tulee välistä nykäyksiä, mutta varsinaisesti jalat ei liiku itsekseen. -ap
Painopeittokin auttaa vähän.