Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua rahan sijoittamiseen, pankkiinko?

Vierailija
02.07.2023 |

Olen yrittänyt netistä etsiä oppia rahan sijoittamiseen, mutta löydän vain ohjeita "yritä sijoita edes 50 euroa/ kk". Kaipaisin ohjetta isompaan summaan, olen kohta velaton, ja mahdollisuus sijoittaa vähintään 1000 e/ kk. Puskurissakin pian 20 k, jotka pitäisi saada johonkin tuottamaan. Tiedän jo perusasiat hajauttamisesta ja erilaisista osakesäästötileistä. Pitääkö kysyä omasta pankista neuvoa?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaat omaan pankkiisi pääomatilin.  Ja sitten ostat jotain  vaikka sillä tonnilla ihan opiskelu mielessä.

Siinä se ensimmäinen sijoitus on sitten tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin private banking-asiakkaaksi et pääse vielä tuolla summalla. Ihan sun pitää itse opetella. 

Vierailija
4/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Millainen riskiprofiili? Haluatko pelata varmanpäälle vai ottaa riskiä?

-aikajänne sijoittamiselle?

-pitääkö rahat olla irroitettavissa tarpeen tullen nopeasti vai voitko kiinnittää niitä pidemmäksi ajaksi?

-kuinka paljon olet valmis näkemään vaivaa/aikaa sijoittamisen eteen?

Vierailija
5/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pankki sulla,?

Vierailija
6/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkineuouvojien vika on, että ne suosittelevat usein pankkien omia rahastoja. Ne on myyntihenkilöitä, eikä mitään sijoittamisen asiantuntijoita. Itse panostaisin hyvään maantieteelliseen, ajalliseen ja alakohtaiseen hajauttamiseen. Jos ei itse viitsi vaivaa nähdä, niin kompromissi voisi olla joku pienikuluinen indeksirahasto. 

Itse olen sijoittanut Nordean MSCI-rahastoon, jonka hallinnointipalkkio on 0,4% vuodessa.

Vierailija
7/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä pankista kysy, kysy vauvapalstalta, niin saat varmasti päteviä sijoitusneuvoja.

Vierailija
8/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan ymmärrä, mihin varsinaisesti tarvitset neuvoja? Avaa Nordnetissa arvo-osuus- tai osakesäästötili, mieti sijoituksen aikajänne, hajauta ja anna palaa. Älä kurki kursseja liikaa, jos stressaa, niin vaihda suorat osakeostot etf:iin tai muihin sijoittamisen valmispaketteihin.

Jos et ammattilaiseksi aio, niin noilla pärjää vallan hyvin. Itse olen sijoittanut kohta 20 vuotta ja vaikka tuottojen kannalta virheostojakin on tullut tehtyä, on salkun tuotto ollut joka tapauksessa parempi kuin talletustilillä eli käytännössä 4-6 % luokkaa vähän laskutavasta riippuen. Nyt on hyvä aika ostaa!

Vierailija
9/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankissa neuvovat sijoittamaan pankin omiin rahastoihin. Jos sellainen ja sen mukana tulevat erilaiset kulut ovat sinulle ok, niin ei muuta kuin pankkiin juttusille. Ainakin helppo. 

Jos taas olet kiinnostunut osakkeista, niin älä laita kaikkea kiinni kerralla. Opettele ensin parilla tonnilla ja katso vaikkapa 6 kk tai vuosi miltä tuntuu. Opiskelun tavoite ei ole kasvattaa sinusta sijoitushaukkaa vaan kasvattaa luonnetta tilanteessa, missä sijoitustesi arvo voi sukeltaa.

Vierailija
10/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa olen käynyt pankissa keskustelemassa vastaavasta asiasta.

Ihan yhtä tyhjän kanssa, pistävät sut täyttämään lapun jossa määritellään sun sijoittajaprofiili ja riskinsietokyky yms ja lopulta suositellaan sijoittamaan pankin omiin rahastoihin yms mitkä ei tuota hevon wttua.

Itse teen niin että olen valinnut reilu kymmenkunta osakepaperia, mahdollisimman eri aloilta ja maantieteellisesti yms hajauttaen. Niihin sitten sijoitan tasaisesti sen verran mitä mulla on varaa menettää ilman kauheeta konkurssia.

M40

Vierailija
11/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ihmeessä pankista kysy, kysy vauvapalstalta, niin saat varmasti päteviä sijoitusneuvoja.

Tässä olet oikeassa.  Pankissa ne myy sulle vaan jotain pankin omaa rahasto paskaa missä eka 1% menee pankille.  Eli joo varmasti vauvapalsta on parempi.

Vierailija
12/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainkaan pankin sijoitusneuvoja usko. Netti on täynnä infoa, opit sieltä kyllä kaiken tarpeellisen. Ei ole vaikeeta.

Olen itseoppinut, salkku on jo kuusinumeroinen ja kivasti plussalla.

Vierailija
13/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tiedät jo perusasiat esim osakesäästötilistä ja arvo-osuustilistä jne  niin MITÄ neuvoja enää tarvit? mitä yhtiötä kannattaa ostaa ja kuinka paljon? Kukaan fiksu sijoittaja  ei tuollaista neuvoa anna vaan sinun on tehtävä päätöksesi ITSE ja sitten kestää ne seuraukset.

Vierailija
14/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän kukaan osaa neuvoa. Jos olet laiska, niin sijoita indeksirahastoihin. Osakesijoittamisenkin oppii kyllä nopeasti, kun aloittaa vain. Helpointa on aloittaa suuremmista yhtiöistä (OMX Large Cap). Ne ovat aina aika vakiintuneita yhtiöitä ja siksi harva niistä on oikeasti huono sijoitus. Pienemmistä yhtiöistä voi saada parempaa tuottoa. Niissä on kuitekin mukana sellaisia yhtiöitä, jotka tekevät vain tappiota sijoittajien rahoilla.

Vierailija
15/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Millainen riskiprofiili? Haluatko pelata varmanpäälle vai ottaa riskiä?

-aikajänne sijoittamiselle?

-pitääkö rahat olla irroitettavissa tarpeen tullen nopeasti vai voitko kiinnittää niitä pidemmäksi ajaksi?

-kuinka paljon olet valmis näkemään vaivaa/aikaa sijoittamisen eteen?

Riskiprofiili ehkä jotain tuolta väliltä, vähän voi ottaa riskiä ja ehkä suuri osa kuitenkin varman päälle. Ainakin toi 20 k pitäis saada johonkin varman päälle kohteeseen. Sit jos muutaman kerran vuodessa sijoitan muutaman tonnin, niin siellä voi olla myös riskejä.

Aikajänne 20 v, voi kiinnittää rahat pitkäksi ajaksi

Olen valmis panostamaan tähän aika lailla vaivaa ja aikaa.

Ap

Vierailija
16/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitan rahat vatsaan, miljoonaomaisuutta ei saa mukanaan hautaan mutta mahan saa

Vierailija
17/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain hieman perintöä ja menin ihan omaan pankkiini, varasin ajan. Osuuspankin ystävällinen pankkitoimihenkilö käytti paljon aikaa selvittääkseen, mistä olen kiinnostunut ja millaisia riskejä voisin haluta ottaa.

Ihme kyllä ekologisesti järkevät sijoitukseni ovat jopa plussalla tällä hetkellä vaikka välillä kyykksivät pahasti.

Vierailija
18/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita suoraan 2-3 yhtiön osakkeisiin toimialoilla joista ymmärrät jotain. Liika hajauttaminen vain takaa alhaiset tuotot.

Vierailija
19/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sijoitan rahat vatsaan, miljoonaomaisuutta ei saa mukanaan hautaan mutta mahan saa

Mulla kk-tulot 3000 ja menot 1000 e, en viitsisi 2000 euron edestä syödä kuukaudessa.

Ap

Vierailija
20/68 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain hieman perintöä ja menin ihan omaan pankkiini, varasin ajan. Osuuspankin ystävällinen pankkitoimihenkilö käytti paljon aikaa selvittääkseen, mistä olen kiinnostunut ja millaisia riskejä voisin haluta ottaa.

Ihme kyllä ekologisesti järkevät sijoitukseni ovat jopa plussalla tällä hetkellä vaikka välillä kyykksivät pahasti.

Tämäpä tämä.  Sanoin vanhemmille että jos eivät osaa sanoa EI ei sinne Osuuspankkiin pidä mennä niitä tarinoita kuuntelmaan.  PA juntit piti rahojaan siellä jossain huuhaa rahastossa melkein vuoisikymmene ennenkuin nolla tuloilla myivät pois.   Juntteja kun ovat ..ovat myös köyhiä.  Itse lapsena on puolimilliä tehty 15 vuodessa. Äänestävät edelleen jotain vasemmistoa.