Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PK-seudun liikenne on kyllä aivan syvältä, menee täysin hermo noihin ruuhkiin

Vierailija
27.02.2025 |

Miksi se on rakennettu noin, että jos kehä tökkää niin koko liikenne menee tukkoon?

Kommentit (163)

Vierailija
41/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissäkö ruuhkia? Tajuatko, että olet itse kotteroinesi osa ongelmaa eli tien tukkeena, vai meinaatko, että juuri sinun pierusi eivät haise vaan muiden? Sellaista kaupunkia ei ole olemassakaan, johon mahtuisi kasapäin autoja körröttelemään. Helsingissä ei sentään ole tietulleja, kuten Tukholmassa, Norjassa tai Tanskassa. Oslossa et kulkisi keskustaan autolla ollenkaan!

Kyse on siitä, että Helsingin liikenne on laitettu yksistään Kehä-I varaan ja kun se pettää, menee koko liikenne sekaisin. Ja Kehällä on kolareita ja muuta ongelmaa jatkuvasti. Tuo Helsingin liikenne on täysin typerästi suunniteltu. Jos kaikki liikenne menee samojen solmukohtien läpi, niin se altis häiriöille. Sun pieru jutut ovat täyttä paskaa ja et selvästi ole ajanut Helsingissä autolla.

Ajan joka päivä kehä I:stä melkein päästä päähän töihin, siksi tämä ulina minua huvittaakin :D On totta, että aamulla lännestä itään on nopeampaa kuin toiseen suuntaan, mutta silti, et oikeasti tiedä mitään todellisista ruuhkista.

Vierailija
42/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin joukkoliikennekin on hidas vaikka ei olisi edes ruuhkia. Pilattu on.

En paljon viitsi sitä edes enää käyttää ja vältän keskustaan menemistä.

Pilattu? Helsingin joukkoliikennehän on parantunut todella paljon viimeisen 20-30v aikana.

Mikä on parantunut? Ainakin keskustaan matkustusaika on pidentynyt vaikka menisit bussilla.

Mikä on pidentänyt matkustusaikaa? Positiivista on ainakin: runkolinjat, poikittaisliikenne, vuorovälit, liikennöintiaika ja se ettei kuljettajalta voi ostaa lippua. Niin ja vyöhykeuudistus oli loistava. Vihdoin päästiin eroon typerästä sisäinen/seutulippusysteemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valot on suunniteltu siten, että niihin joutuu pysähtymään joka kerta. Vaikka ajaisi kuinka hiljaa. Ns. vihreää aaltoa ei ole enää koskaan.

Liikenne voisi vetää paremmin, jos ajettaisiin nopeusrajoitusten mukaan, kuten suunnitelmassa oletetaan. Eikä 10-15 km/h ylinopeutta.

Mistä teitä helkkarin selittäjiä sikiää? Aina jos pohditaan jotakin ongelmaa  ja siihen ratkaisua, löytyy aina joku tyyppi joka on sitä mieltä ettei mitään ongelmaa olekaan ja mikään ei muutu. Hitto että inhoan ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä aina, että kaikki on ok, kunhan jotenkin toimii.

Homman ratkaisu on autoilun vähentäminen tai vaikkapa tietullit. Tietysti julkista liikennettä ja pyöräilyväyliä pitäisi kehittää paljon paremmiksi. Julkisen liikenteen sakkaaminen on isoin ongelma, koska sen takia ihmiset päätyvät ajamaan autoilla. Tietty jos julkinen liikenne ei muutoin kelpaa niin sitten seisoo ruuhkissa ihan kiltisti.

Vierailija
44/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin joukkoliikennekin on hidas vaikka ei olisi edes ruuhkia. Pilattu on.

En paljon viitsi sitä edes enää käyttää ja vältän keskustaan menemistä.

Pilattu? Helsingin joukkoliikennehän on parantunut todella paljon viimeisen 20-30v aikana.

Mikä on parantunut? Ainakin keskustaan matkustusaika on pidentynyt vaikka menisit bussilla.

Mikä on pidentänyt matkustusaikaa? Positiivista on ainakin: runkolinjat, poikittaisliikenne, vuorovälit, liikennöintiaika ja se ettei kuljettajalta voi ostaa lippua. Niin ja vyöhykeuudistus oli loistava. Vihdoin päästiin eroon typerästä sisäinen/seutulippusysteemistä.

Minusta kaikki mainitsemasi asiat on huononnuksia. Erityisesti se, että kuljettajalta ei voi enää ostaa lippua. Se rajoittaa käyttämistä entisestään ja siksi turvaudunkin yleensä omaan autoon.

Vierailija
45/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valot on suunniteltu siten, että niihin joutuu pysähtymään joka kerta. Vaikka ajaisi kuinka hiljaa. Ns. vihreää aaltoa ei ole enää koskaan.

Riippuu paikasta, esimerkiksi isommilla sisäänajoväylillä/kehä I:llä idässä liikenne toimisi, jos ihmiset eivät ajaisi risteyksiä tukkoon. Varsinkin Itäkeskuksen ruuhkat 99,9%:sti johtuvat siitä, että valoja on tiheästi, jolloin toimivan vihreän aallon rakentaminen on vaikeampaa, mutta tärkeämpää, ettei risteys olisi täysin tukossa, kun ihmiset eivät ymmärrä, miten valoissa ajetaan ruuhkassa. Illallahan nuo sisäänajoväylien valot palavat vihreänä pääväylälle ja silloin on helppo ennakoida, jos näkee sivutieltä tulevilla olevan vihreät, ei tarvitse kuin hiljentää vähän ja valoista pääsee pysähtymättä läpi.

Vierailija
46/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta kaikki mainitsemasi asiat on huononnuksia. Erityisesti se, että kuljettajalta ei voi enää ostaa lippua. Se rajoittaa käyttämistä entisestään ja siksi turvaudunkin yleensä omaan autoon."

Miten parempi poikittaisliikenne ja lyhyemmät vuorovälit on huononnus? Kaikki nuo mainitsemani ovat nimenomaan tehostaneet matkustusaikoja, jota itse aiemmin kritisoit. Runkolinjoissa pääsee kaikista ovista ja bussi ei seiso pysäkillä kuin hetken. En ymmärrä mikset osta lippua HSL-appilla. Äärimmäisen helppoa.

Vierailija
47/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas nautin joka sekunnista ja minuutista, jonka saan autossa olla yksin. Se on mun omaa aikaa. Ei haittaa yhtään, jos sitä omaa aikaa tulee lisää ruuhkien muodossa.

Vierailija
48/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Homman ratkaisu on autoilun vähentäminen tai vaikkapa tietullit. Tietysti julkista liikennettä ja pyöräilyväyliä pitäisi kehittää paljon paremmiksi. Julkisen liikenteen sakkaaminen on isoin ongelma, koska sen takia ihmiset päätyvät ajamaan autoilla. Tietty jos julkinen liikenne ei muutoin kelpaa niin sitten seisoo ruuhkissa ihan kiltisti."

Hulluinta tässä on se, että ruuhkista eniten valittavat nämä minäminäminäautoilijat, jotka eniten aiheuttavat ruuhkia ja julkisen liikenteen hidastumista, jos olisi pelkästään julkinen liikenne, ei olisi ruuhkia, koska kuljetuskapasiteettis voitaisiin nykyisestä lisätä ja erityisesti nämä julkisen pitkistä matkustusajoista valittavat hyötyisivät, kun julkiset eivät juuttuisi ruuhkiin. Eli valitetaan itse aiheutetusta ongelmasta.

Vierailija
49/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas nautin joka sekunnista ja minuutista, jonka saan autossa olla yksin. Se on mun omaa aikaa. Ei haittaa yhtään, jos sitä omaa aikaa tulee lisää ruuhkien muodossa.

Vaikea ymmärtää, miten voi olla nautinnollista körötellä jonossa kehällä ja kuunnella tööttäyksiä sekä katsella päätöntä ohittelua.

Vierailija
50/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos julkinen liikenne toimisi niin kuin olisi tarkoitus, ei ongelmaa olisi. Julkinen liikenne tällä hetkellä on lapsen kengissä, eikä palvele kuin jotakin osaa liikkuvista ihmisistä.

Miksi esim. julkiset eivät kulje  kaikkien sairaaloiden, hoitolaitosten, koulujen, päiväkotien, kauppojen jne. aukioloaikojen mukaisesti? Siellä ne peruskäyttäjät liikkuvat aamusta yöhön. Sitten myös bilekansa erikseen.

Olen yhden kerran saanut kyselyn HSL:tä  reiteistä jotka palvelevat ihmisten liikkumista, ja näin vuoden kuluttua todennut, ettei kyselystä ollut mitään hyötyä. Olen hyvin turhautunut kaikkiin kyselyihin ja parannusaikeisiin, koska ne eivät todellisuudessa johda mihinkään.

Vierailija
51/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokaisessa bussissa ja ratikassa pitäisi olla pieni koje sisällä, josta voi ostaa sähköisesti lipun itselleen. Siis kortilla / puhelimella.

Tai vaikkapa sellainen systeemi, että pistä tekstari numeroon tämä ja tämä ja saat tekstarina lipun, joka on voimassa xx ajan.

Vierailija
52/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos julkinen liikenne toimisi niin kuin olisi tarkoitus, ei ongelmaa olisi. Julkinen liikenne tällä hetkellä on lapsen kengissä, eikä palvele kuin jotakin osaa liikkuvista ihmisistä.

Miksi esim. julkiset eivät kulje  kaikkien sairaaloiden, hoitolaitosten, koulujen, päiväkotien, kauppojen jne. aukioloaikojen mukaisesti? Siellä ne peruskäyttäjät liikkuvat aamusta yöhön. Sitten myös bilekansa erikseen.

Olen yhden kerran saanut kyselyn HSL:tä  reiteistä jotka palvelevat ihmisten liikkumista, ja näin vuoden kuluttua todennut, ettei kyselystä ollut mitään hyötyä. Olen hyvin turhautunut kaikkiin kyselyihin ja parannusaikeisiin, koska ne eivät todellisuudessa johda mihinkään.

Et ole ilmeisesti lukenut HSL:n raportteja. Niissä on mainittu kyselyiden tulokset ja muutokset joita osittain vastausten perusteella tehdään. Muistan ainakin miten yksi ehdotettu uudistus peruttiin kyselyn tulosten perusteella.

Vierailija
53/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni jokaisessa bussissa ja ratikassa pitäisi olla pieni koje sisällä, josta voi ostaa sähköisesti lipun itselleen. Siis kortilla / puhelimella.

Tai vaikkapa sellainen systeemi, että pistä tekstari numeroon tämä ja tämä ja saat tekstarina lipun, joka on voimassa xx ajan.

Tämä palvelisi satunnaiskäyttäjiä, mikä olisi hyvä asia.

Nyt on jotenkin sellainen ihmeellinen oletus, että joko ihminen on 100 % julkisten käyttäjä (ja täten hänellä on jo  kuukausiliput hommattuna) tai sitten hän on 100 % autoilija / pyöräilijä.

Ei oteta huomioon sekakäyttäjiä :D. Turisteja muualta Suomesta tai maailmalta, sekä näitä, jotka välillä haluavat hypätä siihen bussiin, ratikkaan tai metroon syystä x.

Vierailija
54/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta kaikki mainitsemasi asiat on huononnuksia. Erityisesti se, että kuljettajalta ei voi enää ostaa lippua. Se rajoittaa käyttämistä entisestään ja siksi turvaudunkin yleensä omaan autoon."

Lähes kaikilla on nykyään älykännykkä, johon voi ladata HSL:n sovelluksen, jolla lipun ostaminen onnistuu vaikkapa pysäkille kävellessä, jos haluaa siis sen kertalipun ostaa. Nopeutta huomattavasti bussien kulkua, kun ei jokainen osta lippuja kuljettajalta, vaan se on jo valmiina kulkuneuvoon noustessa. Junassa toki voisi edelleen olla konduktöörivaunut, joissa konduktööriltä voisi ostaa lipun. Ongelma oli se, että VR ja HSL eivät pääse yhteisymmärrykseen kustannuksista.

Uudet matkakorttilukijat ratkaisevat toki vielä lisää tätä lipunosto-ongelmaa, kun pystyt ostamaan lipun pankkikortilla lukijasta.

Vierailija
55/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen "ruuhkan" kyllä aiheuttaa autoilijat ihan itse. Ja toki huonosti suunnitellun autoliikenteen. Helsingissä on kaikki vialla.

Aina kun täältä lähtee pois, ongelmat kaikkoaa heti kun on kehä kolmosen ulkopuolella. Ja sitten kun tulee takaisin niin ongelmat läsähtävät päin näköä heti kun Helsinki on horisontissa. Tosi on.

Vierailija
56/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten parempi poikittaisliikenne ja lyhyemmät vuorovälit on huononnus? Kaikki nuo mainitsemani ovat nimenomaan tehostaneet matkustusaikoja, jota itse aiemmin kritisoit. Runkolinjoissa pääsee kaikista ovista ja bussi ei seiso pysäkillä kuin hetken. En ymmärrä mikset osta lippua HSL-appilla. Äärimmäisen helppoa.

Katsos kun on ihmisiä joille kaikki on ongelmaa. Asennevammaa ei edes lääketiede kykene parantamaan...

-eri

Vierailija
57/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäminäminä... Anna kun arvaan, äänestät persuja tai kokoomusta....

Vierailija
58/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa ajamaan niin se liikennekin sujuu paremmin.

Ensimmäiseksi voisi jättää vaikkapa sen puhelimen sivuun ja keskittyä ajamiseen ilman häiriötekijöitä.

Vierailija
59/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ilmeisesti lukenut HSL:n raportteja. Niissä on mainittu kyselyiden tulokset ja muutokset joita osittain vastausten perusteella tehdään. Muistan ainakin miten yksi ehdotettu uud

En ole lukenut. Miten vastauksesi auttaa yhtään mihinkään? Eikö ole loogista, että yleiset linjat liikkuvat siellä missä on ihmisiä? Ja esim sairaaloiden ja hoitolaitosten välillä liikkuu kyselyistä huolimatta ihan hiton moinen määrä populaa. Hoitajat, siistijät, opettajat, opiskelijat, omaiset, puhumattakaan pienipalkkaisista hoitajista jne.

Vierailija
60/163 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, et selvästi välitä muista kuin itsestäsi. Turha kommentti sinulta.