Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edulliset välipalat, aamiaiset, iltapalat

Vierailija
27.02.2025 |

Aina, kun pyydetään neuvoja edullisiin ruokiin, on kyse ns. pääruoista ja suositellaan linssikeittoa, itse tehtyä hernaria jne. 

Meillä syödään tavallista kotiruokaa eli makaronilaatikkoa, spagettia ja jauhelihakastiketta, kalakeittoa, hernekeittoa, itse tehtyjä pinaattilättyjä, perunamuusia ja nakkeja... Nämä ruoathan eivät paljon maksa, kyllä pienilläkin tuloilla nuo kustannetaan, ja ruoka on riittoisaa ja edullista.

Ongelmana ovat ne välipalat. Meidän ruokabudjetista puolet ja jopa yli puolet haukkaa hedelmät, kurkku, tomaatti, leipä, sämpylät, leivän päälliset (kallistuneet aivan hirveästi juusto & leikkeleet), jugurtit, rahkat, mehu, muroja ja mysliäkin ostetaan toisinaan... Näitä kuluu paljon perheessä, johon kuuluu kasvavia ja urheilevia teinejä.

Mitkä siis olisivat teidän vinkkejänne edullisista aamupaloista ja välipaloista? 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmillä ja hedelmillä on eroja, osta sitä mikä on kulloinkin sesongissa. Nyt esim. appelsiineja on saanut 0,69 €/kg, omenoitakin alle eurolla. Viinirypäleet maksavat melkein 4€/rasia, ja ne ovat pelkkää sokeria ja myrkkyjä. Leivo itse sämpylöitä, tai laita nuoriso leipomaan! Tee itse granolaa kaupan myslin tilalle. Suolainen pannarikin maistuu, eikä tule kovin kalliiksi. Leikkeleet voi jättää kokonaan ostamatta, arkijuustona menee edullisempi kaupan oman merkin juusto, vaikka eivät ne miltään maistukaan. Juustoakaan ei tarvi monta kertaa viikossa syödä, kun keksii muuta tilalle. Kasvistahnat kun maustaa kunnolla, niistä voi saada hyvät leivänpäälliset. 

Vierailija
2/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipo porkkanasämpylöitä, tee rosollia pitkin vuotta, menee kyllä ihan ruuasta. Tee kiisseleitä ja maitorahkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää ostaa kurkkua ja tomaattia talvella? Tomaateissa paksut kuoret, kurkut ihan vetisiä EIVÄTKÄ maistu sitten miltään. Kurkkua ja tomaattia syödään satoaikaan eli kesällä. Muroissa kauhea määrä sokeria kuten viinirypäleissä. Omenoita, porkkanoita, erilaisia kaalilajeja, lanttua, punajuurta ja välipaloiksi niille urheileville leivot itse jotain sämpylöitä ja kaikki puurotkin ovat silloin tällöin oikein hyviä. Raejuustosta ja rahkasta saa monenlaista mätettävää. 

Vierailija
4/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sperma, sperma, sperma. Paksua, suolaista ja ravitsevaa.

Vierailija
5/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristittyjen Herraan uskovien kannattaisi siirtyä hiljalleen omavaraistalouteen veljien kanssa yhteistyössä, koska ilman pedon merkkiä ei voi ostaa eikä myydä.

Vierailija
6/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanat, näkkäri+sulatejuusto, itse tehdyt kaurakeksit, rahka+ itse poimitut marjat, puolukkavaahto ( ruisjauhoja, kuumaa vettä, jäisiä puolukoita, sokeria, vatkaaminen vaahdoksi).

Vierailija
7/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkanat, näkkäri+sulatejuusto, itse tehdyt kaurakeksit, rahka+ itse poimitut marjat, puolukkavaahto ( ruisjauhoja, kuumaa vettä, jäisiä puolukoita, sokeria, vatkaaminen vaahdoksi).

Porkkanoita välipalaksi? 

Vierailija
8/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmillä ja hedelmillä on eroja, osta sitä mikä on kulloinkin sesongissa. Nyt esim. appelsiineja on saanut 0,69 €/kg, omenoitakin alle eurolla. Viinirypäleet maksavat melkein 4€/rasia, ja ne ovat pelkkää sokeria ja myrkkyjä. Leivo itse sämpylöitä, tai laita nuoriso leipomaan! Tee itse granolaa kaupan myslin tilalle. Suolainen pannarikin maistuu, eikä tule kovin kalliiksi. Leikkeleet voi jättää kokonaan ostamatta, arkijuustona menee edullisempi kaupan oman merkin juusto, vaikka eivät ne miltään maistukaan. Juustoakaan ei tarvi monta kertaa viikossa syödä, kun keksii muuta tilalle. Kasvistahnat kun maustaa kunnolla, niistä voi saada hyvät leivänpäälliset. 

ihani uunipuuroja, riisi, ohrauunipuuro mm. sitten marjakiisselit, suklaakiisseli, vispipuuro, kausihedelmistä hedelmäsalaattia ja kait vaniljajäätelöäkin salaatin päälle. salaatteja kausituotteista.

Vierailija
9/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sperma, sperma, sperma. Paksua, suolaista ja ravitsevaa.

mt vai ikä vai sairaus,onko vaikeaa olla asiallinen, mee vaan pois hiljaa takavasemmalle.

Vierailija
10/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin syömisen, Otan energiani auringosta. Olin vegaani 12 vuotta mutta sitten tajusin että voin olla syömättä.

Vierailija
11/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla tehty lapsia joten ei tarvitse miettiä mikä on edullista. Siitä se suurin säästö syntyy.

Vierailija
12/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No valitettavasti samoihin kuluu rahaa mutta aina voi kokeilla erilaisia välipalavaihtoehtoja.

Tekeminen vie aikaa tottakai mutta löytyy myös nopeita vaihtoehtoja.

Pannukakku (halutessaan voi tehdä kokonaan ilman sokeria ja lisätä suolaisia sattumiakin tai esimerkiksi vain juustoa hieman)

Letut (hieman sama kuin pannarissa) Molempiin voi kokeilla täytteitä niin makeassa kuin suolaisessakin mitä vain keksiikin.

Kaikki puurot ja päälle mehukeittoa, rahkaa, kermavaahtoa, hilloa, marmeladia, banaania, omenaa, päärynää yms ja purkeistakin saa laitettua päälle kaikenlaista. Kaneli sopii hyvin moneen puuroon banaaninkin kera. Puurot voi myös hauduttaa uunissa ja sattumat voi laittaa sekaankin muhimaan. Keksi erilaisia sattumia!

Pähkinät ja rusinat

Riisikakut sellaisenaan ja päällysteillä. Erilaiset levitteet ovat kivoja leivän mutta myös riisikakunkin päälle.

Erilaiset blinit, vohvelit, itse tehdyt sämpylät, rieskaleivät yms.

Itsetehdyt pasteijat ja muut vastaavat suolaiset leivonnaiset. Netti täynnä ohjeita!

Itsetehdyt rahkat ja hedelmäsalaatti esim.

Itsetehty pullakin on hyvää välillä.

Paistettu kananmuna tai keitetty kananmuna lisukkeeksi.

Vierailija
13/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porkkanoita välipalaksi? 

No osana sitä eikä aina maistu välttämättä paljon välipalalla mutta saa vähän jotakin. Sama kuin söisi hedelmiä tai vastaavaa.

Vierailija
14/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munakas välipalaksi tai leivälle keitettyjä munia, puuro, maustamaton rahka/jogurtti mehukeitolla, porkkanat, halvimmat omenat

Vierailija
15/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myslissä taitaa päästä paljon halvemmalla jos tekee sitä itse, laittaa kaurahutaleita, rusinoita ym. sekaisin. Samoin noissa rahkoissa itse tekemällä maitorahkasta ym., pääsee halvemmalla.

Murot kuuluvat mielestäni herkkuihin, joita ilmankin voi elää. Itse meinasin ostaa vuosien tauon jälkeen muropaketin herkutteluun, mutta hinta oli niin korkea, että jätin ostamiset sikseen.

Mehu on myös ihan turha juoma jatkuvassa käytössä.

Leivän päälle on kyllä aika vaikea hakea edullista korviketta, koska vaihtoehdot on kaikki vieläkin kalliimpia (vegeversiot, idut, guacamole, hummus yms., ainakin valmispakkauksina ostettuna). Joku halvin purkki suolakurkkua ja suippopaprika taitaa tulla halvimmaksi kasviksista. Ja kananmuna leikkeleen korvikkeena.

Vierailija
16/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmät ainakin halpenee sillä, että ostaa satokauden tuotteita. Nytkin on tuossa lähimarketissa ollut pitkään appelsiinit ja banaanit 0,99 €/kg. Appelsiinit oli välillä jopa 0,69 €/kg.

Vierailija
17/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

>> kauhea määrä sokeria kuten viinirypäleissä <<

>> Viinirypäleet --- ovat pelkkää sokeria <<

Miksi vertaatte sokeria, muroja ja viinirypäleitä keskenään...?! Eihän viinirypäleissä mitään lisättyä hienosokeria ole, vaan hedelmissä luonnostaan olevaa hedelmäsokeria, jota sokeria elimistö nimenomaan tarvitsee!!!

Vierailija
18/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolukkapuuro!

Helppo ja edullinen välipala, joka maistuu kaikille. Tee speltti- tai täysjyvämannaryyneistä, niin saat paremman ravintokoostumuksen. Säilyy jääkaapissa pari päivää, joten voi tehdä isomman satsin kerralla.

Vierailija
19/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porkkanoita välipalaksi? 

Miksei? Niitä ja muita kasviksia voi dipata vaikka itse tehtyyn hummukseen, hyvää, halpaa ja ravitsevaa.  Ja erilaisia dippitahnoja voi tehdä myös juureksista. Esim. selleriä uunissa paahdettuna, sitten soseutettuna maidon/veden ja kermatilkan kanssa, suolaa, pippuria, paprikajauhetta tai mitä nyt haluaakin. 

Vierailija
20/22 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porkkanoita välipalaksi? 

No osana sitä eikä aina maistu välttämättä paljon välipalalla mutta saa vähän jotakin. Sama kuin söisi hedelmiä tai vastaavaa.

Itse syön joka päivä porkkanaa välipalaksi. Tosin syön samalla välipalalla muutakin, yleensä kauraleipää hummuksella ja omenaa tms. hedelmää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi