Säästin lapselle pienistä rahoistani ja hän viis veisaa
Eli pistin 20€/kk lapsen tilille ja sitten joskus jonkun kympin lisää. Yhteensä sain kerättyä 3500€. Lapsi täytti 18v jolloin hän sai rahat käyttöön. Itse kuvittelin, että ostaisi ajokortin ja sitten vaikka jotain muuta kivaa. Mutta ei. Hän vaan törsää niitä rahoja. Jotenkin harmittaa. Ei olisi pitänyt kerätä hänen nimissä niitä rahoja. Itselle kun olisin laittanut jemmaan niin nyt olisi maksaa hänelle ajokortti sun muuta. No tämä on lapseni valinta jota varmaan katuu myöhemmin. Silti minua harmittaa.
Kommentit (94)
Niin. Kaikilla nuorilla ei ole järkeä. Jos on kasvanut kulutus hysteeriköksi.
Jos haluat että lahjarahalla ostetaan jotain mitä itse haluat sillä hankittavan, niin hanki suoraan se asia.
Harmittaa varmasti, mutta se on lapsesi valinta. Itse en ole koskaan lasten tileille säästänyt. Selvää on kuitenkin, että olen maksanut ajokortit, auttanut oman asunnon sisustamisessa ja avustanut opiskelevia lapsiani ja avustan edelleen.
Mielestäni toimit silti ihan oikein ja näytit hyvää esimerkkiä. Nyt rahahanat kiinni ja lapsi saa kerätä seuraavan pesämunan omin avuin.
Sanot että ne rahat on tarkoitettu ajokorttiin. Jos käyttää muuhun niin sitten kävelköön.
Tunnen lapseni niin hyvin että olisin tuollaisen ihmisen kohdalla toiminut toisin. Ei kannata olla niin sokea. Onneksi suht pieni summa kuitenkin ja ymmärrettävästi harmittaa!
Miksi harmittaa? Lapsesi käyttää rahansa mihin haluaa. Olisit ostanut lahjaksi ajokortin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kaikilla nuorilla ei ole järkeä. Jos on kasvanut kulutus hysteeriköksi.
Esimerkiksi tai ei nyt vain osaa arvostaa asioita eikä osaa ajatella järkevästi. Kaikki lapset eivät suostu edes kuuntelemaan. Tiedä mitä demoneja näillä on mielessään, aika salakavaliakin joskus toimissaan ja hyviä esittämään.
Jos vain antaa rahaa niin eihän se lapsi opi sitä käyttämään ja säästämään. Oppii sitten joskus persaukisena kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni toimit silti ihan oikein ja näytit hyvää esimerkkiä. Nyt rahahanat kiinni ja lapsi saa kerätä seuraavan pesämunan omin avuin.
No kyllä tähän pitää löytyä kultainen keskitie. Eli vähemmän rahaa suoraan tilille ja seuraa miten lapsi oppii rahan käyttöä. Isommat lahjat maksaa omalta tililtä.
Tarkoituksesi oli varmaan hyvä ja ehkä nuori joku päivä arvostaa sitä. Voiko olla niin että hänellä ei ole ollut noin isoa summaa koskaan käytössään ja nyt hän ottaa siitä "ilon irti" eli ei tarvitse joka senttiä laskea? Harmittaa ja ehkä loukkaakin kun koet että ainakin osin pitkä projekti meni kankkulan kaivoon? Ehkä nuori kuitenkin oppii kokemuksestaan jotain vaikka se ei nyt heti näy?
Mistä nuori voisi tietää että ne oli tarkoitettu ajokorttiin. Ehkä on muita kuluja ja toiveita myös.
Unohditko opettaa lapsellesi, miten käyttää rahat...? Unohditko kertoa, että ne ovat esim. autokoulua varten?
Ajokortin saa alle tonnilla, joten kyllähän tuosta riittää vaikka mihin
Meillä on aina ollut tiukkaa niin ehkä lapseni nyt kuvittelee olevansa rikas, kun sai kerralla suuren summan. Ehdotin minä sijoittamistakin, edes kolmasosalla summasta. Mutta jostain syystä ei nyt innosta sekään. Ja minäkin kyllä autan minkä pystyn kaikessa. Mutta, jospa joku nyt pienen lapsen vanhempi ottaisi tästä viisautta eikä säästä suoraan lapsen tilille vaan itselleen, ja sitten ostaa tosiaan itse ne mitä haluaa rahoilla käytettävän. Harmittaa, lähinnä juuri että itse ajattelin olevani tosi fiksu ja olin aina niin ylpeä tästä, kun näin tein. Itse en ole saanut mitään aikanaan, niin ajattelin, että onpas mukava, kun lapseni saa edes jotain.
Ei kaikilla ole mitään unelmia tai tavoitteita kuten ajokorttia mihin ne rahat käyttäisi. Siksi raha menee vain peruselämiseen.
Miksi sä et sano sitä sille suoraan?
Ei 18 vuoden ikä ole mikään "vapaudut kasvatusvastuusta" kortti. Voit edelleen sanoa lapsellesi jos on sanomisen paikka.
Sugar daddyt maksaa nykyään ajokortit.
Vierailija kirjoitti:
Sanot että ne rahat on tarkoitettu ajokorttiin. Jos käyttää muuhun niin sitten kävelköön.
joo, komppaan! ET maksa hälle ajokorttia.
Valitettavasti jotkut asiat pitää kokea kantapään kautta. Suskolleni kävi vähän samalla lailla, mitta todellisuuden valjetessa, opetti se hänelle paljon säästämisestä ja taloussuunnittelusta. Toivottavasti lapsellesi käy samoin