Osakesalkku vain 10 % miinuksella
Kommentit (164)
Suomalaisten pörssiosakkeiden salkku näyttää olevan tänään 25 % plussalla. Lisäksi olen saanut vuosien varrella osinkoja 50 % niiden hankintahinnasta (sattuikin yllättävän pyöreät luvut, kun katsoin prosentin tarkkuudella). Ensimmäiset osakkeet ostin vuonna 2011.
Tuotto häviää kyllä selvästi Seligsonin Pohjois-Amerikka -indeksirahastoon tekemilleni sijoituksille, jotka ovat 137 % plussalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasto + 32 %, sijoitus € 100 000.
Täytyy olla isoriskinen rahasto. Omat hermot eivät kestäisi.
Minäkin otin aikoinaan 100.000€ lainaa ja ostin indeksirahastoa. Edellinen ei kertonut, missä ajassa tuo nousu on tullut, joten siitä ei voi päätellä millaisen riskin rahasto on kyseessä.
Kukaan pankki ei anna 100 000 lainaa indexseihin, indexsit ovat niin suuri riski tai pitää olla aika hyvät kiinnitykset taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan 14,11 % plussalla. Arvo reilut 8 000 €. Osinkoja tulossa yli 200 € tänä vuonna, voi mennä jopa 300 € raja rikki.
Itse saan pari tonnia vuodessa OP:n tuotto-osuuksista.
Mä aloitin nollasta tasan kaksi vuotta sitten. Ostan joka kuukausi lisää osakkeita 200 - 400 eurolla. Mulla on osakesäästötili, rahastoihin en ole vielä perehtynyt ja sijoittanut.
Vuodessa kokonaisnousu noin 30%. Omistan lähinnä amerikkalaisia osakkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää olevan 14,11 % plussalla. Arvo reilut 8 000 €. Osinkoja tulossa yli 200 € tänä vuonna, voi mennä jopa 300 € raja rikki.
Mä aloitin nollasta tasan kaksi vuotta sitten. Ostan joka kuukausi lisää osakkeita 200 - 400 eurolla. Mulla on osakesäästötili, rahastoihin en ole vielä perehtynyt ja sijoittanut.
Eikös noi op:n tuotto-suudet ole nimenomaan rahastoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin otin aikoinaan 100.000€ lainaa ja ostin indeksirahastoa. Edellinen ei kertonut, missä ajassa tuo nousu on tullut, joten siitä ei voi päätellä millaisen riskin rahasto on kyseessä.
Kukaan pankki ei anna 100 000 lainaa indexseihin, indexsit ovat niin suuri riski tai pitää olla aika hyvät kiinnitykset taustalla.
Oli minulla ennestään asunnonpuolikas ja kaksi sijoitusasuntoa. Siksipä margiaalikin oli maltillinen 0,3%. Yritin saada lainaa indeksirahastoon jo ostaessani toisen yksiön, mutta silloin en vielä saanut. Nyt vakuudet olivat kunnossa. Mitään kiinnityksiä ei tarvittu. Osakekirjat ovat itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan siinä olla hajautettuna useampia indeksirahastoja.
Piiiitkästä aikaa salkku plussalla.
Elämä on valintoja.
44,81% plussalla, n.10vuotta ost ja aot tili. Salkussa norskia, suomea ja usan pörssiä. Eurooppa ja usa indexsia. Virtuaali valuttoissa myös 20tonnia, nekin on plussalla. Osinkoja putkahtelee n.5tonnia vuodessa.
Salkussa, mandatum, nordea, sampo, coca-cola, unilever, at&t, telia, hafnia, fortum, rana gruber, odfjell drilling, carnival
Lisää vain mantaa ja nordeaa salkkuun, eipä tuo sampokaan niin pahan hintaista nyt ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan siinä olla hajautettuna useampia indeksirahastoja.
Minulla on pelkkää Nordean MSCI-indeksiin sidottua rahastoa. Siinä on länsimaalaisten noin 1600 suurimman yrityksen osakkeita niiden arvon määräämässä suhteessa. Applea, Microsoftia, Googlea, Amazonia jne.
Salkku on noin 50% plussalla. 80% osakkeita ja 20% indeksirahastoja. Osinkoja tulee tänä vuonna jotain 1200 miinus verot.
Vuosituotot 11 vuoden ajalta väliltä -18% ja +25%.
Tuotto alusta tähän päivään +104%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla näkyy olevan hesulin osakkeet 33% plussalla, USAlaiset 325%. Tosin kotimaiset osakkeeni on kaikki ostettu vasta koronan jälkeen, joten tietenkään eivät ole ehtineet kasvaa yhtä paljon kuin usalaiset, jotka on ostettu keskimäärin 10 vuotta sitten.
USAlaiset voi olla lähitulevaisuudessa riski, ehkä, toivottavasti ei mut voi olla mahdollista.
Kannattaa vetää usalaiset nyt suojaan kun vielä voi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös noi op:n tuotto-suudet ole nimenomaan rahastoja?
En tiedä, kun sijoitan osakesäästötilille. Mutta arvelisin niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla näkyy olevan hesulin osakkeet 33% plussalla, USAlaiset 325%. Tosin kotimaiset osakkeeni on kaikki ostettu vasta koronan jälkeen, joten tietenkään eivät ole ehtineet kasvaa yhtä paljon kuin usalaiset, jotka on ostettu keskimäärin 10 vuotta sitten.
USAlaiset voi olla lähitulevaisuudessa riski, ehkä, toivottavasti ei mut voi olla mahdollista.
Kannattaa vetää usalaiset nyt suojaan kun vielä voi!
Näitähän ylämäkiä ja alamäkiä on ollut, kannattaa vaan pitää pääkylmänä, kyllä ne sieltä nousee vaikka romahdusta tuleekin. Usa tulee vielä pitkään olemaan maailmanveturina ja usa valtavaluutta markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Warren Buffett, Mark Zuckerberg, Jeff Bezos ja kumppanit ovat siirtäneet rahansa jo pois pörssistä rahamarkkinoille. Ostavat sitten halvalla, kun romahtaa.
Kevensin just eilen oman salkun USA painotusta. Liikaa riskejä. Laitoin rahat Eurooppaan ja Suomeen. Suurin osa rahoista odottaa nyt oston paikkoja korkeakorkoisella tilillä.
Mistä löysit korkeakorkoisen tilin nyt, kun EKP laskee ohjauskorkoa koko ajan?
Suunilleen 180% plussalla. Tämän vuoden osuus noin 20%.
Mulla on salkun arvon noussut 10% kuukauden aikana vaikka pääomaa olen lisäänyt muutaman kympin. Salkussa vain suomalaisia osinkokoneita, Nordeaa, Fortumia, Mantaa, Marimekkoa, Konecranesia yms. Paras sijoituskuukausi ikinä.