Voiko taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja vain kävellä ilmoittamatta sisälle asuntoterveystarkastukseen?
Vuokranantajan, isännöitsijän ja terveystarkastajan vanavedessä? Ei oltu kutsuttu, eikä mitään tietoa annettu. Laillista?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laillista. Tekisin rikosilmoituksen.
Tämä toki on provo 😏
Mikä laki?
Kotirauhan rikkominen on rikos. Tällaiset pitää sopia etukäteen ja aina oltava vuokralaisen suostumus.
Ei todellakaan tarvita suostumusta. Vuokralaisen on päästettävä omistaja huoneistoon, kun omistaja niin haluaa. Asiasta tulee toki ilmoittaa hyvissä ajoin, mutta vuokralaisen suostumus ei ole mitenkään pakollinen. Näin sanoo mm. huoneistovuokrauslaki.
Tässä on Kiinteistöliiton näkemys aiheesta. Eli myös hallituksen muilla jäsenillä on tarpeen mukaan oikeus tulla huoneistoon, kuten mekin olemme omassa asunto-osakeyhtiössämme toimineet.
https://www.kiinteistoliitto.fi/blogit/lakipahkina/kayntiosakehuoneisto…
Käynti osakehuoneistossa täytyy asunto-osakeyhtiölain mukaan lähtökohtaisesti järjestää huoneistossa asuvalle osakkaalle ja huoneiston asukkaalle sopivaan aikaan. Miten pitäisi toimia, jos osakasta tai asukasta ei tavoiteta ja huoneistossa olisi tarpeen käydä? Entä jos osakas tai asukas kieltää pääsyn huoneistoon?
Asunto-osakeyhtiölain mukaan taloyhtiön hallituksen jäsenellä ja isännöitsijällä on oikeus päästä osakehuoneistoon silloin, kun se on tarpeellista huoneiston kunnon ja hoidon valvomista varten tai osakehuoneistossa suoritettavaa kunnossapito- tai muutostyötä tai niiden valvomista varten. Samoissa tapauksissa myös isännöitsijän samoin kuin hallituksen valtuuttamalla henkilöllä on oikeus päästä huoneistoon. Käynti huoneistossa täytyy lain mukaan järjestää huoneistossa asuvalle osakkaalle tai muulle asukkaalle sopivaan aikaan, jollei työn kiireellisyys sitä estä. Siten huoneistokäynnistä pitäisi käytännössä ensisijaisesti pyrkiä sopimaan osakkaan ja mahdollisen asukkaan kanssa. Ilmoittamatta huoneistossa käynti on oikeutettua ainoastaan kiiretapauksissa kuten vesivuoto- ja tulipalotapauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Edes poliisi ei voi marssia ihmisen kotiin tutkimaan paikkoja ennen kuin on saanut kotietsintäluvan. Puhumattakaan nyt jostain taloyhtiön pj:stä.
Juu juu. Ei saa edes Stubbi tulla omin lupineen, eikä sun äiti. Nyt kierroksia alas.
Lue aloitus. AP kysyy, että saako juuri hallituksen puheenjohtaja tulla samalla kun tulee muuta porukkaa tarkastamaan huoneiston.
Kyllä saa. Pitää tietysti olla hyvä syy ja asiasta ilmoitettu hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes poliisi ei voi marssia ihmisen kotiin tutkimaan paikkoja ennen kuin on saanut kotietsintäluvan. Puhumattakaan nyt jostain taloyhtiön pj:stä.
Juu juu. Ei saa edes Stubbi tulla omin lupineen, eikä sun äiti. Nyt kierroksia alas.
Lue aloitus. AP kysyy, että saako juuri hallituksen puheenjohtaja tulla samalla kun tulee muuta porukkaa tarkastamaan huoneiston.
Kyllä saa. Pitää tietysti olla hyvä syy ja asiasta ilmoitettu hyvissä ajoin.
Normaalisti asukas antaa myös nopeastikin lupia tyyliin sain sinulle putkimiehen huomispäivälle, oletko kotona tai haluatko, että menen paikalle yleisavaimella. Läheskään aina ei tietenkään tarvitse käydä huoneistossa, riittää, että avaa oven putkimiehelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen hallituksen puheenjohtajana kulkenut vapaasti kiinteistössä. Toki ennalta ilmoitettu tarve mennä huoneistoihin ja varmistettu, että saa mennä yleisavaimella, jos asukas ei ole paikalla. Tuntuisi todella oudolta olla vastuussa kiinteistön hallinnosta eikä saisi itse havainnoida siitä kuin osan.
Ne on eri asioita jos yhtiössä päätetään tehdä joku yleistarkastus, johon on syy, ja josta sovitaan ja ilmoitetaan, kuin että on huoli jonkun yksittäisen asukkaan huoneiston kunnosta. Silloin aloitteen tekijä on huoneiston osakkeiden omistaja, ja hän voi pestata terveystarkastajan. Useinha vuokralainen itsekin on aloitteellinen tässä. Eka tapauksessakin tieto pitää mennä vuokralaiselle asti. Että joku puhjoh kiertelisi oma-aloitteisesti huvikseen ihmisten asunnoissa, niin ei ole ihan lain mukaista.
Jos terveystarkastajalle on syntynyt tarve käydä jossakin asunnossa, niin kyllä asunnon omistajan edustajalla eli hallituksen puheenjohtajalla on oikeus olla mukana tarkastuksessa.
Isännöitsijä on ainoastaan taloyhtiön hallituksen palkkaama työntekijä.
Asuntoon on tehty nyt kaksi tarkastusta. Vuokranantaja kieltää kaiken, tai puhuu lööperiä.
Yritti estää viranomaistyötä höpöttämällä jonninjoutavia. Kehtasi vielä selostaa ettei minun tarvitse olla huolissaan siitä että asuminen katkeaa, kun hänen kotivakuutuksensa korvaa menetetyt vuokratulot.
Siirsin pois uunin, jonka takana märkää ja joku repsottava eristys.
Kuulemma odottelee että kuivuu itsekseen.
Asuntoterveystarkastus 🤣 kaikkea sitä kuuleekin 😆
Ap vielä, eli olen itse tilannut terveystarkastajan koska vuokranantaja ei ole hoitanut hommiaan. Aiemmin on todettu vikoja, ja nyt tuli vesivahinko uudesta vuokranantajan hommaamasta tiskikoneesta jonka huoltomies ja vuokranantaja yhdessä asensivat.
Vakuutustarkastajalle ei ole ilmoitettu. Kuivauksia ei ole aloitettu.
Tuon ihmisen kanssa kommunikaatio on hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Asuntoon on tehty nyt kaksi tarkastusta. Vuokranantaja kieltää kaiken, tai puhuu lööperiä.
Yritti estää viranomaistyötä höpöttämällä jonninjoutavia. Kehtasi vielä selostaa ettei minun tarvitse olla huolissaan siitä että asuminen katkeaa, kun hänen kotivakuutuksensa korvaa menetetyt vuokratulot.
Tämä ei E.
Minulla keittotilassa iäkäs jääkaappi, jonka ovisaranat huonot.
Ovi on 3 kertaa asumishistoriani aik. irronnut, mutta olen nostanut sen takaisin jengoilleen. Se pysyy paikallaan.
Asunnon wc ja kh ovat todella iäkkäät.
Amme on muinainen, kuten vesikalusteet. Täydellinen remontti on ajankohtainen muutettuani.
Jos omistaja on ollut paikalla niin mihin myös edustajaa tarvitaan?
Isännöitsijään rinnastettavissa, isännöitsijä ei tee mitään ilman hallituksen lupaa. Olis sen tietty voinut ilmoittaa samalla kun muunkin köörin.
Olen laittanut kaiken itse vireille.
Katsotaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Vuokralaisellakin on oikeus kotirauhaan, ja kaikista tarkastuksista on sovittava asukkaan kanssa.
Mitä jauhat kotirauhasta ? Jos asukas haluaa terveystarkastajan tulevan, niin kyllä sinne tulee muitakin
Jos tarvitaan terveystarkastusta niin jo jotain muutakin ongelmaa. Siinä puheenjohtaja pienin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Uunin takana voi olla märkää jos sitä sinne olet kaatanut, ei käynyt mielessä esim kuivata ? Kyllä minä siivoan parin kolmen kuukauden välein hellan alustan. Se on myös paloturvallisuus kysymys, edellinen asukas ei ollut siivonnut ja sen huomasi, mitä lie nestettä sinne oli kuivunut
Vierailija kirjoitti:
Ap vielä, eli olen itse tilannut terveystarkastajan koska vuokranantaja ei ole hoitanut hommiaan. Aiemmin on todettu vikoja, ja nyt tuli vesivahinko uudesta vuokranantajan hommaamasta tiskikoneesta jonka huoltomies ja vuokranantaja yhdessä asensivat.
Vakuutustarkastajalle ei ole ilmoitettu. Kuivauksia ei ole aloitettu.
Tuon ihmisen kanssa kommunikaatio on hankalaa.
No ehän pj:stä ole silloin sinulle kuin hyötyä. Hallitus päättää jos yhtiö korjaa jotain ja/tai velvoittaa osakkasn hoitamaan tarpeelliset hommat tainyhtiö teettää ne osakkaan laskuun.
Itse olisin muuttanut jo aika päivää sitten tuollaisen va luukusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarvitaan terveystarkastusta niin jo jotain muutakin ongelmaa. Siinä puheenjohtaja pienin ongelma.
Tottapa turiset. Kun luet ketjua, niin valkeneeko tämä ongelma Sinulle?
Jos asukas on ollut yhteydessä kunnan terveysviranomaisiin ja terveystarkastaja on tulossa käynnille asuntoon, niin kyllä terveystarkastaja ilmoittaa käyntinsä ajankohdan myös taloyhtiön viralliseen yhteystietoon (esim. isännöitsijälle) ja kutsuu taloyhtiön edustajan mukaan tarkastuskäynnille.
Taloyhtiö sitten päättää kuka taloyhtiötä tilaisuudessa edustaa, onko se isännöitsijä, hallituksen pj tai muu hallituksen jäsen.
Minä en päästäisi häntä sisälle.