Särähti korvaan HS artikkelissa: "päässyt yli vanhempien erosta".. Ehei. Ei siitä "päästä yli" koska koko elämä muuttuu toiseksi
"Sen sijaan aikuisen pitää istua juttelemaan nuoren kanssa. Hänen kanssaan voi muistella, miten hän on aiemmin päässyt yli vaikeista asioista, vaikkapa ensimmäisestä koulupäivästä tai vanhempien erosta."
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011034132.html
Muuten olen artikkelin kanssa samaa mieltä liikaterapoinnista. Mut toi ei pidä paikkaansa että vanhempien erosta pitäisi tai voisi jotekin päästä yli. Ei jostain päästä yli mikä muuttaa koko tulevaisuutesi ja elämäsi, eihän siihen alkutilanteeseen ole enää paluuta. Ehkä jos vanhemmat eroaa kun lapsi on jo omillaan, asia voi olla eri. Mutta jos lapselta jää puuttumaan kokonaan toinen vanhempi, ja sen mukana puolet elämän opeista, ei siitä jotenkin "päästä yli".
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Ääliö.
Ensimmäinen perheensä hajottanut äityli ilmoittautui.
Olin aikunen kun vanhempani erosivat.
Sekä mulla että siskollani oli ihan omat elämät ja perheet.
Opimme myös tuntemaan isämme paremmin eron myötä.
Oli aika näkymätön hiljanen hissukka lapsuudenperheessäni, kolmen vahvaluontosen naisen kanssa, me tyttäret ja äitimme.
Mikä hinku on syyllistää eronneita?
Onneksi vanhemmat erosi kun olin 13v. Elämä muuttui paremmaksi.
Vanhemmat erosivat kun olin 8-vuotias, siihen asti oli ollut jatkuvaa riitaa, huutoa ja tappelua. Tämä kaikki loppui ja sain vielä bonuksena ihanan isäpuolen ja bonussisaruksia.
Ei sen toisen vanhemman läsnäolo tarkoita mitään absoluuttiista +++ elämään. Joskus se tuo mukanaan päihdeongelmia, väkivaltaa, pettämistä, väkivaltaa ja paha oloa äidille, jne. Artikkelissa on pointti, että vellominen ei auta ja jos pissa on jo housussa, niin sitten se on housussa. Jos ero on tullut ja paha on tapahtunut, niin ei siinä auta kuin mennä eteenpäin
Mutta todellinen ongelma on, että sote markkinoi noseboaan eli masentaa ihmisiä liikaa narratiiveillaan, eikä heillä ole kapasiteettia vastata ajattelemattomasti aiheuttamaansa "kysyntään" eli kiusaamisesta aiheutuneeseen pahaan mieleen. Lisäksi he maalittavat epäeettisesti vähävaraisia, joilla ei ole edes varaa heidän palveluihinsa. Ongelma ei siis ole asiakkaassa, vaan paskassa ja epäeettisessä bisnesmallissa
Ääliö.