En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo tanskalaiskätilö
En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo kotisynnytyksiä avustava tanskalaiskätilö
Tanskassa kotisynnytykset ovat osa julkista terveydenhuoltoa....
Ylen juttu
Minä en haluaisi synnyttää kotona mutta olen samaa mieltä siitä että Suomessa ihmistä ei sairaalassa kohdata.
-no, mitä itket
-kyllä se nyt on ulos saatava
-ota kädet pois
-sattuuhan se mutta nyt ei auta
Tätä oli kommentointi omassa synnytyksessäni. Jäi todella huonot muistot enkä ole menossa uudestaan. Eli toista lasta ei siis tule.
Kommentit (296)
Suomalaisessa asiakaspalvelussa näkee samaa, suomalaisen asenteen.
-Minä en ole palvelijasi/olen vain töissä täälä-
Ajatellaan että jos auttaa toista, alentuu. Ja sitähän ei suomalainen siedä.
Sinullehan puhuttiin vain totuuksia. Uloshan se on saatava, ei vauva voi jäädä kohtuun asumaan. Ja sattuu varmaan, mutta vaihtoehdot on taas kerran vähissä.
Suomessa kätilöt vihaavat kaikenlaista kivunlievitystä. Siksi sairaalaan ei saa mennä ennen kuin kipulääkitystä on myöhäistä antaa, niin säästetään kuluissa. Jonkun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalainen nainen on ainoa, joka todennäköisesti synnyttää ilman mitään lääkitystä, koska meillä edelleen uskotaan, että kipu kuuluu synnytykseen ja sen poistaminen on vaarallista äiti-lapsi -suhteelle. Äidin tulee suomalaisen kätilön mielestä kokea tämä elämää suurempi asia ilman lääkitystä, vaikka sen vuoksi moni ei ikinä halua toista lasta. Toisin on Tanskassa, siellä äiti ei ole synnytyskone vaan osa koko tapahtumaan, Suomessa vain lapsi merkitsee mitään.
Tanskassa on Suomea kolmanneksen suurempi äitiyskuolleisuus. Tuossa valossa itse synnyttäisin kyllä mieluummin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa asiakaspalvelussa näkee samaa, suomalaisen asenteen.
-Minä en ole palvelijasi/olen vain töissä täälä-
Ajatellaan että jos auttaa toista, alentuu. Ja sitähän ei suomalainen siedä.
AI jaa. Olen kyllä aina saanut hyvää palvelua Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Sinullehan puhuttiin vain totuuksia. Uloshan se on saatava, ei vauva voi jäädä kohtuun asumaan. Ja sattuu varmaan, mutta vaihtoehdot on taas kerran vähissä.
Niin. Tässä se asenne näkyy.
Eikös kätilöt ole pääsääntöisesti naisia? Mielenkiintoista jos nainen on toiselle naiselle tyly, varsinkin synnytyksen aikana. Vai onko synnyttäjien tulkinnat vääriä? Onko niin että nykynainen on niin pilalle hemmoteltu prinsessakuvitelmineen ja vanhempiensa sallineen nykynaiselle kaiken eikä ole ikinä aiemmin kohdannut vastoinkäymistä, pettymystä, kipua tms. Se selittäisi näiden synnyttäjänaisten "tuskaiset ja raastavat " kokemukset synnyttämisestä.
Sama. En viitsi raapustaa koko kauhutarinaa tähän mutta itsekään en enää suostu sairaalaan vaikka henki menisi.
Monelle naiselle jää traumoja ja synnytyspelko ihan vain tylyjen kätilöiden ja lääkärien/hoitajien vuoksi. Itselläni ensimmäinen synnytys Jorvissa 80-luvun alussa oli melko inhottava kokemus, ja siis ihan hoitohenkilökunnan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kätilöt vihaavat kaikenlaista kivunlievitystä. Siksi sairaalaan ei saa mennä ennen kuin kipulääkitystä on myöhäistä antaa, niin säästetään kuluissa. Jonkun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalainen nainen on ainoa, joka todennäköisesti synnyttää ilman mitään lääkitystä, koska meillä edelleen uskotaan, että kipu kuuluu synnytykseen ja sen poistaminen on vaarallista äiti-lapsi -suhteelle. Äidin tulee suomalaisen kätilön mielestä kokea tämä elämää suurempi asia ilman lääkitystä, vaikka sen vuoksi moni ei ikinä halua toista lasta. Toisin on Tanskassa, siellä äiti ei ole synnytyskone vaan osa koko tapahtumaan, Suomessa vain lapsi merkitsee mitään.
Jos viittaat epiduraaliin niin se estää naista liikkumasta ja käyttämästä lihaksiaan, eli esim. hakemasta oikeita asentoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on naisvihamielinen maa :(
Ei kahden lapsen kohdalla kokemukset mene ollenkaan yhteen ap:n kommenttien kanssa. Henkilökunta oli kummallakin kerralla osaavaa, avuliasta ja kohteli hyvin. Esikoisen kanssa olimme vielä perhehuoneessa ekat päivät totuttelemassa uuteen tilanteeseen.
En todellakaan synnyttäisi kotona tässä maailmassa, jossa on huippuluokan synnytysklinikoita kaikella mahdollisella laitteistolla.
Vierailija kirjoitti:
Eikös kätilöt ole pääsääntöisesti naisia? Mielenkiintoista jos nainen on toiselle naiselle tyly, varsinkin synnytyksen aikana. Vai onko synnyttäjien tulkinnat vääriä? Onko niin että nykynainen on niin pilalle hemmoteltu prinsessakuvitelmineen ja vanhempiensa sallineen nykynaiselle kaiken eikä ole ikinä aiemmin kohdannut vastoinkäymistä, pettymystä, kipua tms. Se selittäisi näiden synnyttäjänaisten "tuskaiset ja raastavat " kokemukset synnyttämisestä.
Apinalaumoissa vanhemmat naaraat tappavat nuorempien poikasia. Sairaalahenkilökunta tekee toimenpiteitään rahasta eivätkä rakkaudesta synnyttäjään.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan synnyttäisi kotona tässä maailmassa, jossa on huippuluokan synnytysklinikoita kaikella mahdollisella laitteistolla.
Laiteko sen vauvan synnyttää? Äly hoi älä jätä. No onneksi olet vapaa viemään oman kohtusi sen skalp..laitteiston luokse.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on naisvihamielinen maa :(
kyllä täällä taidetaan vihata ihan kaikkia
Jösses miten mammat kehtaavatkin valittaa. Suomi on maailman kärkimaita synnytyksen turvallisuudessa mitattuna. Mutta ei, pitäisi saada suitsutusta ja skumppaa sänkyyn kun sitä pallopäätä rutistetaan toosasta ulos. Minä olen kuningatar, minä haluan huomiota ja kehuja.
Hävetkää. Synnytyksen pitäisi olla maksullinen tapahtuma.
Vierailija kirjoitti:
Jösses miten mammat kehtaavatkin valittaa. Suomi on maailman kärkimaita synnytyksen turvallisuudessa mitattuna. Mutta ei, pitäisi saada suitsutusta ja skumppaa sänkyyn kun sitä pallopäätä rutistetaan toosasta ulos. Minä olen kuningatar, minä haluan huomiota ja kehuja.
Hävetkää. Synnytyksen pitäisi olla maksullinen tapahtuma.
Sinä voit synnyttää omat lapsesi sairaalametodein. Silvotaan kiveksesi ja viis veisataan hoitotahdostasi. Sitä ennen miespuoliset hoitajat masturboivat sinua laitteillaan vuoden, ym.
Tuollaisen seksiväkivaltaprosessin kutsuminen "turvalliseksi synnytykseksi" on erittäin alhaista ja pahaa. Päälle tietysti lapsivuoteuden ja äitiyden loukkaamiset, eikkomiset, häirinnät, ym.
Kiitos tiedosta.