Onko täällä ketään, joka ei olisi koskaan tehnyt karjalanpaistia? Syönyt kyllä.
Kommentit (62)
Se on helppo. Leivinuunin jälkilämmöllä tulee hyvä. 1pkt karjalan paistia ja 1pkt palapaistia, niin ei ole liian rasvainen.
En ole tehnyt. Mies tapas sitä laittaa. Oli hyvää.
Burgundinpataa olen valmistanut, namia!
En ole tehnyt koskaan karjalanpaistia, eikä mitään mielikuvaa että olisin koskaan edes syönyt sitä.
Sitkeetä kuivaa lihapalaa ei jaksa pyöritellä suussa
Oon pari kertaa tehnyt, ei tullut onnistunutta. En tosin muutenkaan ole kaksinen kokkaaja, teen perustason ruokia ja sitten syön ravintolassa joskus tai joskus tilaan kotiin :p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkkasin ohjetta, "karjalanpaistilihaa"?
Mm. Atrialla on tuon niminen lihatuote. Katsopa seuraavan kerran ruokakaupassa lihahylly, takuulla löydät tuon helposti.
Ei mulla ole tarvetta sitä nähdä :-) ihmettelin vaan että mitä on "karjalanpaistiliha", vs "lampaanliha" tai "porsaanliha".
En käy ikinä kaupassa punalihaosastolla, siinä syy etten tiedä.
"Lado lihat, sipulit, porkkanat ja mausteet kerroksittain pataan. Kuumenna vesi kiehuvaksi ja kaada pataan sen verran vettä"
En ymmärrä tällaisia ruokia. Miksi se pilataan tuolla veden lotraamisella? Olisi paljon parempaa jos se liha vain paistettaisiin, ja uunissa pelillä maustetut vihannekset lisukkeeksi.
Hyi että inhoan tällaisia vedellä lotrattuja "ruokia" 🤮!
Osso buccoa oken valmistanut, aaaaah!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkkasin ohjetta, "karjalanpaistilihaa"?
Mm. Atrialla on tuon niminen lihatuote. Katsopa seuraavan kerran ruokakaupassa lihahylly, takuulla löydät tuon helposti.
Ei mulla ole tarvetta sitä nähdä :-) ihmettelin vaan että mitä on "karjalanpaistiliha", vs "lampaanliha" tai "porsaanliha".
En käy ikinä kaupassa punalihaosastolla, siinä syy etten tiedä.
Olisit tuon Googlestakin löytänyt, pölkkypää.
Vierailija kirjoitti:
"Lado lihat, sipulit, porkkanat ja mausteet kerroksittain pataan. Kuumenna vesi kiehuvaksi ja kaada pataan sen verran vettä"
En ymmärrä tällaisia ruokia. Miksi se pilataan tuolla veden lotraamisella? Olisi paljon parempaa jos se liha vain paistettaisiin, ja uunissa pelillä maustetut vihannekset lisukkeeksi.
Hyi että inhoan tällaisia vedellä lotrattuja "ruokia" 🤮!
Et siis ole edes maistanut tuota ruokaa. Se muodostunut liemi on näet lähes parhautta koko ruoassa. Sinä tyydyt vain kuiviin lihakänttyihin, hui sentään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyse suomalaisesta karjalanpaistista eikä mistään Italian ihme -ruoasta. Lisäksi karjalanpaisti on useimmiten luutonta lihaa, osso bucco ei edes onnistu luuttomasta lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyse suomalaisesta karjalanpaistista eikä mistään Italian ihme -ruoasta. Lisäksi karjalanpaisti on useimmiten luutonta lihaa, osso bucco ei edes onnistu luuttomasta lihasta.
Heh, kerroin hyvän vaihtoehdon, senkin äkäpussi.
Kaikenlaisia lihapatoja valmistanut olen, vaan en karjalanpaistia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vain pari kertaa tehnyt ja aina soveltanut ohjetta jollain tapaa. En siis ole tehnyt perinteistä karjalanpaistia koskaan.
Ei sitä Karjalan puolella tehdäkään. Monessa paikassa se on nimellä lihapotti. Meillä Pohjois-Karjalassa se on ollut uunipaistia tai vain paistia. Jos on tullut käytettyä pelkkää naudanlihaa, silloin se on ollut raavaanpaistia. Lie tuo nimitys karjalanpaisti jossakin päin Etelä-Suomea keksitty, jottei ruokatyyppiä sotketa muun maan liharuokiin. Eikös Länsi-Suomessa paisteta uunilihat yleensä yhtenä könttänä? Idässä on näet tapana käyttää pilkottua lihaa.
No omassa murteessa paisti on juurikin kokonaisena kappaleena paistettu lihaklöntti, esim. paahtopaisti. Kun liha pilkotaan ja laitetaan uuniin hautumaan, silloin se on lihapata.
Eikö karjalanpaistissa kuulu olla sekä naudan- että sianlihaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani naislääkäri teki useasti pienille lapsilleen.
Tuntemani lääkäri poltti ketjussa.
Tein ensimmäisen kerran karjalanpaistia vähän alle 50-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani naislääkäri teki useasti pienille lapsilleen.
Tuntemani lääkäri poltti ketjussa.
Joo ja dokas ja veti krääsää!
On siinä useinkin juureksia, mitä nyt sattuu kaapissa olemaan sekä ehdottomasti sipulia. Itse laitan usein porkkanaa sekaan.
T ihan ehta karjalainen sekä molemminpuolisilla geeneillä että asuinpaikan perusteella