IS: Opiskelijoiden tapa ärsyttää monia kahviloissa näin nuoret naiset puolustautuvat
Olen itse monesti käynyt kahvilassa, jossa se on aivan täynnä näitä opiskelijoita, jotka ostavat kahvin, vievät kaiken tilan ja istuskelevat kännyköillä ja tietokoneiden kanssa. Ei ollut viime käynnillä ollenkaan kivaa, kun olin suosikki kahvilassa syömässä lounasta, ja opiskelijat olivat vieneet kaikki ikkuna ja rauhalliset paikat, ja jäljellä oli vain yksi pöytä jäljellä ulko oven ja wc oven välissä. Samaan aikaan ne opiskelijat olivat ostaneet juuri sen yhden kahvin tai teen, ja vieneet kaiken tilan. Moni oli jopa kaksi tuntia, kun näin heidät mennessäni kahvilan ohi ulkopuolelta. Kahviloiden on ihan turha valittaa, että ei ole maksavia asiakkaita, kun kaikki opiskelijat vievät tilat. Itse ainakin lopetin käyntini omassa vakkari paikassani.
Kommentit (723)
Kotona eivät muka voi keskittyä opiskeluun, mutta meluisassa kahvilassa voivat? Aivan samalla tavalla se some on siellä kahvilassa houkuttimena. Vai menevätkö vain kahvilaan ottamaan kuvia sosiaaliseen mediaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkulainen sanoo tuovansa yhden kahvikupin verran rahaa ja istuu tuntikausia. Montakohan kuppia ehtisi muut juoda ja tuoda lisää rahaa, jos yksi ei valloittaisi paikkaa moneksi tunniksi yhden kupin hinnalla?
Onko Suomessa oikeasti kahviloita, joiden käyttöaste on 100 %? Muussa tapauksessahan tuosta ei haittaa ole. Ihmetyttääkin, että mikäli asiakkaita olisi tulossa noin paljon lisää ja ainut ongelma on vapaiden pöytien puute, niin miksi kahvila ei laajenna tai avaa toista toimipistettä?
Näin kuvittelee av:n liikentoiminta-asiantuntijat. Tietenkin osa kahviloista on joskus ruuhkautuneita, mutta suurimman osan aikaa eivät.
Laajentaminen ja uudet toimipisteet eivät poista tilapäisen ruuhkautumisen ongelmaa. Periaatteessa kuvattu ongelma on todellinen josksu - eli pöydät tukkii huonosti maksavat asiakkaat juuri silloin, kun kauppa kävisi. Se mikä vain on mahdoton ymmärtää, että jos kaikki yli vartin asiakkaat häipyisivät, niin tilaa olisi aina - ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
Outoa porukkaa jos eivät himassa pysty opiskelemaan. Itse en voisi kuvitella jotakin kuppilaa kehnompaa paikkaa keskittyä. Mutta nämä pissiksethän tulevakin vaan näyttäytymään kaikelle kansalle, huomiota pitää saada aina ja kaikkialla.
Huvittavinta tuossa oli se pimu, joka kertoo että kyllä se hänenkin neljän euron kahvikuppi auttaa kahvilan pitäjää pysymään leivässä. Not.
Tämä.
On muuten vähän kaksipiippuinen juttu että mihin vedetään raja. Tuntien vetelehtiminen yhden kahvikupposen turvin on kyllä täysin naurettavaa. Toisaalta jos itse käyn kerran kuukaudessa teellä ja leivoksella - ja saatan jopa ostaa toisenkin teen ja leivoksen, jos ovat tarpeeksi herkulliset ja järkevän hintaiset, niin haluan todellakin syödä ja nautiskella nämä yleensä RUOKOTTOMAN KALLIIT eväät rauhassa (olen muutenkin hidas syömään) ilman, että joku munakello tikittää vieressä ja tarjoilija tapittaa tiski takaa rätti kourassa päästäkseen pyyhkimään pöydän seuraavalle.
Vierailija kirjoitti:
Kotona eivät muka voi keskittyä opiskeluun, mutta meluisassa kahvilassa voivat? Aivan samalla tavalla se some on siellä kahvilassa houkuttimena. Vai menevätkö vain kahvilaan ottamaan kuvia sosiaaliseen mediaan?
Niinpä. Miksi kukaan koskaan kotoa poistuisi kun siellä voi tehdä kaiken. Yleensähän tuo on juuri se paikka, missä tehdään asioita yhdessä - esim. ryhmätöitä.
Menisivät pöytävarauksella ravintoloihin, se taitaa olla sen 2,5 tuntia käytössä, samalla saa kunnolla syödäkseen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin äiti opetti aikanaan, että jos ei osta niin ei kuulu sitten oleskellakaan. Pitää ostaa jotain lisää että saa istua ja olla.
Normaalien käytöstapojen opettaminen, kuten muiden huomioonottaminen, ei taida kuulua nykyajan kasvatukseen.
Liittyy mihin? Jos asia on totta sen takia, että jokun äiti sanoo niin, niin otatko käskyjä vastaan kaikilta naisilta, joilla on lapsia? Sun äiti ei ole auktoriteetti kenelläkään sen takia, että synnytti sinut. Järkyttävää, mutta kuuluu aikuistumiseen. Se napanuora poikki nyt heti.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää porukkaa. Viimeksi kun kävin kahvilassa niin siellä joku vastaili työpuhelimeensa, joka pirisi vähän väliä (äänet tietysti päällä). Jos paikkakunnalla on kahvila, niin sieltä löytyy vähintään myös kirjasto tai jopa maksuttomia etätyötiloja, joihin nämä "en saa kotona mitään aikaiseksi" -ihmiset voi mennä läppäreineen.
Kerro meille tietämättömille mistä näitä maksuttomia etätyötiloja löytyy niin voimme niitä hyödyntää emmekä häiritse sinua kahviloissa.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta onhan se hyvä juttu, että nuoriso voi hakea vaikka normalista noutokahvit. Näköjään siinä voittavat kaikki.
Toisaalta jos pitää valita opiskelijat tai äitylit hyökkäyskärryineen ja sinappitykkeineen, niin mielummin opiskelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkulainen sanoo tuovansa yhden kahvikupin verran rahaa ja istuu tuntikausia. Montakohan kuppia ehtisi muut juoda ja tuoda lisää rahaa, jos yksi ei valloittaisi paikkaa moneksi tunniksi yhden kupin hinnalla?
Onko Suomessa oikeasti kahviloita, joiden käyttöaste on 100 %? Muussa tapauksessahan tuosta ei haittaa ole. Ihmetyttääkin, että mikäli asiakkaita olisi tulossa noin paljon lisää ja ainut ongelma on vapaiden pöytien puute, niin miksi kahvila ei laajenna tai avaa toista toimipistettä?
No jos pöydät täyttää ne, jotka istuvat kahvin hinnalla 3 tuntia, niin ongelmahan siirtyy sinne laajennukseen tai toiseen toimipisteeseen. En usko että tuolla myynnillä sen yhdenkään toimipisteen toiminta on kovin kannattavaa.
Varmaan kolmen tunnin aikana saisi myytyä vähintään sen kolme kahvi+pulla -yhdistelmää vrt. sen yhden kahvin. Ei liiketoiminnan mitään hyväntekeväisyyttä kuulu olla.
Kyllä. Ruuhkassa. Toissapäivänä yksi istui neljän hengen pöydässä. Tietokone nenän edessä. Likaiset astiat tarjottimineen siinä viereisen paikalla.
Porukka etsi pöytiä.
Oli kovin hämillään, kun sanoin hänelle ystävällisesti asiasta. Yksin vei neljän paikan.
Itse oon välillä niin burgeri että ihanaa mennä kahvilaan läppärin kaa ja ostan sen 8e juoman. oon kyllä aina vähintään 4h opiskelemassa.
Joillain suomalaisilla on outo ajattelumaailma. Yksityisen yrityksen toimitilat ovat ikään kuin vapaata riistaa ja on ihmisoikeus saada olla siellä ja tehdä mitä haluaa. Näin ei luonnollisesti oikeasti ole. Ja vaikka opiskelijat häädettäisiinkin kahvilasta notkumasta, niin ei sitä ilkeyttään yrittäjä tekisi. Mutta kun sillä yrittäjällä on vuokra, sähkö, henkilöstö ja niin edelleen mitkä kaikki pitää maksaa. Sitä että yksi asiakas vie tilan sieltä tuntikausiksi, ei korvaa se että ostaa kahvin kanssa kroisantin. Niitä kahveja ja kroisantteja pitäisi laskennallisesti käydä ostamassa 0,5-1h välein, että se vastaisi normaalia asiakasvirtaa.
Ei nykyajan ihmisellä järki päätä pakota. Ja nämäkö on muka olevinaan jotain korkeakouluopiskelijoita? Ei ihme, että opintojen vaatimuksia joudutaan laskemaan koko ajan, kun looginen ajattelu on tällä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää porukkaa. Viimeksi kun kävin kahvilassa niin siellä joku vastaili työpuhelimeensa, joka pirisi vähän väliä (äänet tietysti päällä). Jos paikkakunnalla on kahvila, niin sieltä löytyy vähintään myös kirjasto tai jopa maksuttomia etätyötiloja, joihin nämä "en saa kotona mitään aikaiseksi" -ihmiset voi mennä läppäreineen.
Kerro meille tietämättömille mistä näitä maksuttomia etätyötiloja löytyy niin voimme niitä hyödyntää emmekä häiritse sinua kahviloissa.
No, ota itse selvää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ruuhkassa. Toissapäivänä yksi istui neljän hengen pöydässä. Tietokone nenän edessä. Likaiset astiat tarjottimineen siinä viereisen paikalla.
Porukka etsi pöytiä.
Oli kovin hämillään, kun sanoin hänelle ystävällisesti asiasta. Yksin vei neljän paikan.
Ai että. Toissapäivänä pääsit sanomaan. Pari päivää ollut jo niin hyvä mieli! Nyt kuitenkin jo tuntuu siltä, että jotain pitäisi taas päästä ojentamaan ja ohjeistamaan?
Minä en pystyisi keskittymään hälinässä ja metelissä opiskeluun. Ihmettelen näitä nykyteinejä?!? Ehkä tosiaan kahvilassa on kivempi valo ja "miljöö" ottaa selfieitä ja saada niitä tärkeitä peukutuksia "opiskelun" lomassa...
Muita ei voi velvoittaa olemaan hiljaa sen takia, että arvon opiskelija saa työrauhan. Siispä metelöikää ja puhukaa ja vetäkää kovat naurunremakat näiden vieressä, niin eivätköhän häivy muualle. Sama koskee työpuheluitaan puhuvia. Voisi huudella vaikka naapuripöydästä jotain räävitöntä tai röyhtäistä kuuluvasti. Tai vaikka vieruspaikalta läikyttää kahvia läppärille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein jokaisesta kauppakeskuksesta, jo aiemmin mainituista kirjastoista, opiskelijoille (periaatteessa näihin saa mennä vaikka ei olisi opiskelija) on oppilaitoksissa työtiloja ja joillain kunnilla on myös tiloja etätyötä varten. Vaikea luetella tässä jokaista tämän maan etätyötilaa.
"not the hero we deserve but the hero we need"
palstan kilttimies kahvilaan istumaan ja ottamaan tiukkaa katsekontaktia opiskelijatyttösiin niin äkkiä on kuppila tyhjä.