Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hesari: Uusi vaimo sängyssä vanha vaimo hoivakodissa

Vierailija
25.02.2025 |

Hesari kuvaa tänään juttua missä 77v mies nukkuu yöt Irman 74v kanssa. Pari on hyvin onnellinen ja nukkuu käsi kädessä. En tiedä ovatko lapset hyvaksyneet.

Ymmärrettävää.Muistisairas hoivakoti vaimo ei ymmärrä. Mies on jo niin iäkäs että kannattaa ottaa uusi ennen kuin kuolee. Miesten keski ikä liene 78v. Saa muutaman vuoden nauttia irmoista. 

Mieheni sanoi tekevänsä samoin jos muistisairastun. 

Mietin vain että mahtaa irmat tuntea olonsa kiusaantuneeksi.

Kommentit (183)

Vierailija
141/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mieshän oli ensin vaimonsa omaishoitaja kotona. Koskaan pitkän liiton aikana ei pettänyt vaimoaan. Loppuun asti kävi ahkerasti hoivakodissa katsomassa vaimoaan.

Vierailija
142/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on juuri tätä nykyaikaa. Vanhat ja sairaat saa hylätä, koska kaikilla on koko ajan oltava oikeus onneen.

En jaksanut lukea juttua, mutta monesti näissä kuvioissa nimenomaan ei hylätä. Pysytään naimisissa, käydään tapaamassa, huolehditaan että saa hyvää hoitoa, pidetään kädestä ja silitetään hiuksia. Mutta kun muistisairas ei enää pysty jakamaan minkäänlaista kumppanuutta, ei välttämättä edes tunnista, ihminen jää todella yksin. Ehkä vuosikausiksi. Ketä se satuttaa, jos siinä tilanteessa lähentyy jonkun toisen kanssa? 

Eletään iloista elämää elävän puolison rahoilla 🥰😍

Olisiko parempi että masennutaan yksinäisyydestä ja kerrytetään hoivakoti

Eli lasten lasten perinnöstä puolet siirretään hoivakodille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse alzheimer potilaana joskus vietän viimeiset elon aikani hoivakodissa, niin todellakin toivon vaimoni löytävän uuden loppuelämän kumppanin vierelleen pian. Tuossa vaiheessa en kuitenkaan enää ymmärtäisi mistään mitään. Olisin vain elävä kuollut. 

M55

Minä taas otan avioeron siinä vaiheessa, jos muistisairaus todetaan. Uusiopari tuhlatkoot omia rahojaan humputteluun, ei minun.

Et ota, koska menetät aloitekykysi. Takerrut puolisoosi koska koet olosi turvattomaksi.

Kyllä otan, koska muistisairaus todetaan varhaisessa vaiheessa, jolloin olen vielä täysin oikeustoimikelpoinen. Avioero vireille ja laaja edunvalvontavaltuutus lapsille.

Tämä omusuus menee sitten hoitomaksuihin.

Vierailija
144/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä hyvä huudella, olisitteko itse 20v yksin jos puolisonne sairastuisi, epäilen.

Vierailija
145/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä itse olisi lähtenyt lehtijuttuun tilannettani esittelemään.

Onhan tuo yhdenlainen tabu, niin kai se on hyvä että joku sitäkin puolta esittelee. Jotenkin surullista, mutta sellaista se elämä kai on. Onneksi oma mieheni on minua niin paljon vanhempi, että muistisairaana ei minua ole täällä enää hoitamassa. Vaikka toisaalta, mies aina puhuu että hoitaisi kyllä, liekö sitten tosipaikan tullen kuitenkaan, vaan kohta joku Irma täälläkin pyörisi.

Aika epäreilua, kun ei tuossa entistä vaimoa ollut kärrätty laitokseen uuden tieltä, vaan hän ei enää pärjännyt kotona. 

Vierailija
146/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistisairaan läheisenä ymmärrän täysin. Kun läheinen ei enää tunnista ketään, ei ehkä ole vuosiin ollut tässä maailmassa, makaa vihanneksena kuolemaa odottamassa, ei se ole hääppöistä puolisolle. Minun pappani ehti kuolla ennen kuin mummo sairastui, mutta jos olisi elänyt, en olisi pahastunut. 

Sen sijaan ex-appeni teki törkeästi. Ex-anoppi sairastui aggressiiviseen syöpään ja oli saattohoidossa, kun ex-appi löysi tansseista uuden naisen. Kehtasi vielä vaimonsa hautajaiskahveille tuoda sen. Onneksi erosin siitä suvusta, poikansa paljastui isänsä kaltaiseksi egoistiksi.

Vierailija
147/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni teki näin. Ei sentään lehteen tunkenut, mutta esiintyi tapahtumissa ja matkoilla avoimesti toisen naisen kanssa.

Meillä on nykyään muodolliset välit isäni kanssa. Puhuttavaa ei juurikaan ole, hän on ollut etäinen aina. Hän elää omaa elämäänsä, minä omaani. Hänen toimintansa aiheuttaman surun ja muun ymmärtää jokainen, jolla on moraalia jäljellä. Hän on ilmoittanut, ettei tule avioitumaan uudelleen. Näköjään tapailu riittää uudelle naiselle sitten tulevaisuudessakin - jos ei, hänkin on jäänyt tarinoitten lumoihin.

Vierailija
148/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliittohan on saattanut päättyä jo aikaa sitten vaikka virallisesti ei. Mutta itse en tuollaiseen suhteeseen menisi jossa vaimo tai mies makaa puolikuolleena hoitolaitoksessa ja itse matkustelisi sen ukon tai akkan kanssa. Mitä ajatuksia sellaisen ihmisen päässä on.

Tuossa vaiheessa se on yhdentekevää, kunhan rahoja ei kupata.

Mutta kun kupataan, sehän se pointti tässä onkin.

Rahat menee joko perillisille jos ollaan naimisissa tai jos erotaan niin nousevat hoitokoti maksut niin että hoidossa olevalle jää 180e kk käyttövaroja, eli ei kannata erota.

Vierailija
149/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen määrännyt poikani edunvalvojakseni. Jos järki jättää tai kuolema korjaa,niin ei irmat hillu mieheni kanssa minun omaisuuttani hyväksi käyttäen! 

Vierailija
150/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen määrännyt poikani edunvalvojakseni. Jos järki jättää tai kuolema korjaa,niin ei irmat hillu mieheni kanssa minun omaisuuttani hyväksi käyttäen! 

Selvittäppä ensin miten hoitomaksut määräytyvät , ei hillu Irmat vaan hyvinvointialue rahoillasi eli siirrät lastesi perinnön hyvinvoitialuelle valinta sekin.

Vierailija
151/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin mielestä muistisairasta saa kohdella miten vaan, ettei tämä tajua mitään. Ei saa.

Olen itse sitä mieltä, että ihmisellä pitää olla mahdollisuus saada avioero, jos toinen on pahasti muistisairas.  En tiedä miten se käytännön elämässä on mahdollista, mutta eihän ketään voio pakottaa olemaan naimisissa ihmisen kanssa, johon ei saa kontaktia. Jos taustalla on pitkä ja hyvä avioliitto, niin jotkut puolisot ovat vapaaehtoisesti alkaneet hoitaa sairasta puolisoa kotona.

Vierailija
152/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näkyy, miten ihmiset eivät jaksa nykyään lukea läpi edes tavallisen lehtiartikkelin pituisia tekstejä ja jos jaksavat, lukemisen ymmärtämisessä on suuria haasteita. Mutta vahvoja mielipiteitä löytyy siitä huolimatta joka jampalta.

Jos itse sairastuisin muistisairauteen ja makaisin laitoksessa elävänä ruumiina, puolisoni olisi vapaa tekemään ihan mitä parhaaksi näkee ja itse haluaa. En haluaisi, että hän jättäisi oman elämänsä elämättä. Tämä yksinkertaisesti siksi, että rakastan häntä.

Vierailija
153/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut koko ketjua kahlata läpi, ehkä tämä oli jo tällä: Eikös Eino Grönillä olluit ihan avoimesti tämä tilanne: https://www.seiska.fi/kotimaa/me-naiset-eino-gron-vahvistaa-vihdoin-seu… Vaimo kuoli viime kesänä.

Olisin onnellinen jos puoliso jatkaisi elämäänsä jos itse sairastuisin noin.

Vierailija
154/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliitto pitäisi voida lopettaa kun toinen sairastuu. Ja voi ottaa uuden onnen. 

Omaisuus jaettaisiin. Nythän Hesarin Irma loisii vanhan vaimon omaisuudessa. Jos asuvat vuokralla niin yks Haile.

Mihin avioliitto sinun mielestäsi perustuu? 

Vierailija
155/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on vientiä kun tuossa iässä alkaa miehiä olla jo harvassa.

Vierailija
156/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyisin tämän omille vanhemmilleni. Äitini on muistisairas ja voin sanoa, ettei isälläni ole helppoa. Itse asiassa koko parisuhde on minun silmiini vaikuttanut isäni osalta aika huonolta vaihtokaupalta. Hän kuitenkin on kunnon mies ja on pitänyt avioliittolupauksensa tähän saakka, vaikka äiti ei ole mihinkään tyytyväinen.

Toivon, että äidin joutuessa hoitokotiin isä löytäisi lämpimän, rakastavan kumppanin ja hänkin saisi vielä kokea kumppanuuden iloa.

Vierailija
157/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliitto pitäisi voida lopettaa kun toinen sairastuu. Ja voi ottaa uuden onnen. 

Omaisuus jaettaisiin. Nythän Hesarin Irma loisii vanhan vaimon omaisuudessa. Jos asuvat vuokralla niin yks Haile.

Ei mikään estä lopettamasta.

Vierailija
158/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin eläviin leskiin iskee myös huijarinaiset, jotka tyhjentää pankkitilit ja myy tavarat asunnosta. MM. Pohjois-Savossa liikkeellä tällainen.

Vierailija
159/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on seksihaluja vielä 80 v. Näitä ei vanha maho muostisairasvaimo toteuta

Miehellä on oikeus onneen. 

Lisääntymiskykyä tuskin tuo 80 vuotias enää kaipaa mutta seksi varmaan hänestä on kivaa, jos on vielä erektiokykyä.

Vierailija
160/183 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa näkyy, miten ihmiset eivät jaksa nykyään lukea läpi edes tavallisen lehtiartikkelin pituisia tekstejä ja jos jaksavat, lukemisen ymmärtämisessä on suuria haasteita. Mutta vahvoja mielipiteitä löytyy siitä huolimatta joka jampalta.

Jos itse sairastuisin muistisairauteen ja makaisin laitoksessa elävänä ruumiina, puolisoni olisi vapaa tekemään ihan mitä parhaaksi näkee ja itse haluaa. En haluaisi, että hän jättäisi oman elämänsä elämättä. Tämä yksinkertaisesti siksi, että rakastan häntä.

Kyseinen artikkeli on maksumuurin takana, joten suurin osa kommentoijista ei edes varmaan pääse edes sitä lukemaan kokonaisuudessaan.  Toisaalta kaikissa ketjuissa on aina kärkkäimpinä ilmaisemassa mielipidettään ne, jotka eivät edes vaivaudu lukemaan itse juttua, mikä on linkattu. Tosin ap ei edes vaivautunut edes linkkaamaan kyseistä juttua.