Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko nuorten vanhemmat soittelevat työpaikoille ja ratkaisevat nuorensa työasioita!?

Vierailija
24.02.2025 |

Esimerkiksi vanhempi soittaa työpaikalle ja kysyy, olisko töitä nuorelleen. Tai jos nuori ei osaa vielä työelämän sääntöjä esimerkiksi myöhästyy, josta saa työnantajalta nuhtelua niin nuori itkee vanhemmalleen, joka soittaa asiasta työnantajalle? Mitä!?

Onko tällaista oikeasti? Minä kyllä olen saanut joskus työpaikan samalta työpaikalta missä vanhempani on, jotain kesätöitä. Kuitenkin työmoraali on opetettu ja että työajoista pidetään kiinni ja jos myöhästyy niin sitten pahoittelee asiaan ja kysyy voisiko korvata olemalla esim myöhempään ja huolehtia ettei asia toistu. Ihan itsestäänselvyyksiä.

Kuulemma nuoret nykyään eivät noita sääntöjä ymmärrä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Edellisessä työpaikassani olin työnjohdollisessa asemassa. Yksi miespuolinen kesäsijainen myöhästeli ekalla työviikollaan joka päivä ja toisella viikolla ei lopulta tullut maanantaina eikä tiistaina ollenkaan töihin. Ei ilmoittanut mitään, ei sairaudesta tai muutakaan, vaan ei vain tullut töihin. Yritin ottaa yhteyttä ja HR yritti myös mutta ei onnistunut. Ei vastannut viesteihin eikä soittoihin.

Keskiviikkona soitti hänen äitinsä että voisiko poika tulla aamuvuoroon muita myöhemmin kun hänen oli niin vaikea nousta aamuisin ja on kuulemma ollut koko elämänsä "ilta-aktiivi" ja menee myöhään nukkumaan. Menin ihan sanattomaksi. Kun sain itseni koottua, selitin miksi se ei käy ja nythän hänellä olisi ollut iltavuoro, mutta ei ole tullut siihenkään (iltavuoro alkoi klo 14), onko hän sairastunut tai jotain vastaavaa?

Äiti jankkasi kuitenkin, että miksei voida tehdä poikkeusta, koska eihän se kuitenkaan ketään haittaisi. Sanoin, etten voi neuvotella täysi-ikäisen työntekijän tämän työsuhteesta muiden kuin hänen itsensä kanssa ja pyysin äitiä välittämään hänelle viestin, että ottaa yhteyttä. Mitään yhteydenottoa ei koskaan tullut eikä tää nuori mies enää koskaan saapunut kesätyöpaikalleen. HR lopulta työhteeseen liittyvät asiat hoiti, työsuhdehan oli määräaikainen. Mutta olipahan hämmentävä kokemus.

Myöhemmin kuulin HR:n henkilöltä, että tällaisia sattuu itse asiassa aika usein. Nuorilta on ihan hukassa se, mitä tarkoittaa työaika ja mitä merkitsee se, että nuori on työsopimuksessa allekirjoituksellaan sitoutunut vaikkapa nyt 2-vuorotyöhön. Vanhemmat sitten soittelee täysi-ikäistenkin lastensa puolesta ja selittelee poissaoloja ties millä mielikuvituksellisilla syillä.

Vierailija
22/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaimotki soittaa työpaikalle miehen asioista! Oli tapaus kun mies kotona valitti vaimolleen kuinka töissä kurjaa ja ikävä pomo. Vaimo soitti tälle pomolle asiasta. Pomo sanoi vaimolle: sano miehellesi, että seuraavan kerran kun nähdään niin mä vedän turpaan! 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa on myös asunnon etsimisessä,äitee kakistelee vuokranantajalle että kyllähän se poika vähän metelöi ja viinaakin ottaa...

Heh, tuli mieleen kun kerran itsellä vähän lipsahti ja tuli humalapäissään soitettua musiikkia pikkuisen turhan lujalla kerrostalossa. Yläpuolella asunut täti tuli oveni taakse mekastamaan ja sättimään minua (ok, sätti siis kyllä ihan aiheesta) ja mm. uhkasi soittaa vanhemmilleni, kuinka täällä ryyppään ja häiritsen naapureita. Ei kai siinä mitään, mutta minä olin 32-vuotias. Ei sitten kuitenkaan ilmeisesti soittanut. Mistäpä olisi edes tiennyt, keitä vanhempani ovat.

Vierailija
24/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin myös että vanhemmat soittelevat armeijaan ja hoitavat lapsen asioita. Itselläkin kävi kyllä mielessä soittaminen kun poika oli viikosta toiseen sairaana palveluksessa eikä päässyt lääkäriin, ei muka kerinnyt. Mutta en sitten kuitenkaan soittanut. 

Jonkun äiti oli soittanut kun pojalla ei ollut enää puhtaita alkkareita ja koko tuvallinen kundeja oli paskasissa alkkareissa kun ei tiennyt mistä saa uusia tai meneekö ne pesuun vai mitä ihmettä pitää tehdä että puhtaita kalsonkeja saisi. Ei kellään ollut tullut mieleen kysyä ja yksi oli sitten soittanut äidilleen ja äiti sitten soitti ja haukkui kun lapsiparat on likasissa kalsareissa ja kukaan ylivääpeliamiraalikapteeni ei ole käynyt tarkistamassa onko niillä puhtaat kalsarit jalassa.

Vierailija
25/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli yks nuorempi jamppa töissä, annettiin hälle lopputili koska laskutti tekemättömistä työtunneista ja varasti firman työkaluja.

Hänen tyttöystävänsä soitti potkuista kuultuaan läpi koko firman johdon ja haukkui kaikki rasisteiksi.

T. Työnjohtaja

Tämä tapahtui.

Vierailija
26/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei 15 vuotias voi kaikessa onnistua täydellisesti ja osata hoitaa kaikkea itse.

Jos tulee ongelmia työpaikalla niin vanhempihan siinä on hyvä olla apuna.

No eiköhän ihan itse kokemalla ja tekemällä tämmöiset asiat pitäisi hoitaa. Opetella siis ihan itse,

Mulla on noita omia Jukka-Jaanoja useampi kappale, niin pitäisköhän lähteä vaikka jokaisen puolesta töihinkin, kun ei heillä ole kuitenkaan samaa kokemusta elämästä kun minulla keski-ikäisellä äidillään.

Aikoinaan kesätöissä oli aina pari kesätyökaveria, jotka soittivat palkkalapun saatuaan palkanlaskentaan ja kysyivät sieltä selvityksiä eri suorituksista ja maksuista ja maksettavan palkan määrästä.

Minä en keksinyt mitään kysyttävää koskaan. En tiedä, olisiko pitänyt.

Vierailija
27/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien pitäisi pysyä poissa nuoren työpaikalta,  eikä käydä tyyliin "ettekö tiedä kuka minä olen" ja hoitaa nuoren puolesta asioita jotka tämä voisi tehdä itsekin kun paranee.

Vierailija
28/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin myös että vanhemmat soittelevat armeijaan ja hoitavat lapsen asioita. Itselläkin kävi kyllä mielessä soittaminen kun poika oli viikosta toiseen sairaana palveluksessa eikä päässyt lääkäriin, ei muka kerinnyt. Mutta en sitten kuitenkaan soittanut. 

Jonkun äiti oli soittanut kun pojalla ei ollut enää puhtaita alkkareita ja koko tuvallinen kundeja oli paskasissa alkkareissa kun ei tiennyt mistä saa uusia tai meneekö ne pesuun vai mitä ihmettä pitää tehdä että puhtaita kalsonkeja saisi. Ei kellään ollut tullut mieleen kysyä ja yksi oli sitten soittanut äidilleen ja äiti sitten soitti ja haukkui kun lapsiparat on likasissa kalsareissa ja kukaan ylivääpeliamiraalikapteeni ei ole käynyt tarkistamassa onko niillä puhtaat kalsarit jalassa.

Pitäisihän tuo systeemi kertoa niille uusille heti alussa. Että mihin viedään pyykit ja mistä haetaan puhtaat. Eikö?

Vierailija
29/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut kyllä supernoloa jos äitini olisi soitellut jonnekin työpaikoilleni tms. aikoinaan! :D

Vierailija
30/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aikana soitin kerran 17v pojan esimiehelle kauppaan ja kysyin tarkennusta heidän sairauslomasääntöihinsä. Nehän vaihtelivat aika lailla eri työpaikoissa. Itse työskentelin sairaalassa.

Poika oli siis jo sairastunut koronaan. 

Vierailija
31/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni vanhempi holhoaa. Ei se ole välttämätöntä eikä edes hyväksi.

Huonosti ja epävarmasti kasvatettu jos ei voi alkeisasioissakaan luottaa työikäiseen lapseen. 

Vierailija
32/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni vanhempi holhoaa. Ei se ole välttämätöntä eikä edes hyväksi.

Huonosti ja epävarmasti kasvatettu jos ei voi alkeisasioissakaan luottaa työikäiseen lapseen. 

Syynä voi olla sekin, että nykyään lasten vanhemmat eivät luota auktoriteetteihin yhtä paljon kuin ennen. Ei luoteta siihen, että opettajat ja työnantajat olisivat oikeudenmukaisia ja reiluja.

Vierailija
33/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisihän tuo systeemi kertoa niille uusille heti aluss

Jos ne ei ole kuunnelleet? Monissa paikoissa kerrotaan säännöt, miten olla ja miten homma toimii ja silti jotkut ei osaa.

Vierailija
34/41 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, kyllä ne tietävät pyykin vaihtopäivät, ja suurin osa käyttää lisäksi omia kalsareilta. 

Vierailija
35/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työhönottajana kymmeniä vuosia ja vanhemmilta tulleita soittoja oli vähän väliä. Kaiken huippu oli äiti joka haki töitä 30 v pojalleen ! Voin kertoa että vanhempien ei kannata hakea töitä jälkikasvulle, yhtään ainoata en koskaan palkannut vanhempien hakemisen perusteella. Joku raja sentään on okrava.

Vierailija
36/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on nykypäivänä kun nuoriso on täysin velttoja ja kykenemättömiä. Ainoa mikä kiinnostaa on tuijottaa tiktokkia luurista. Luullaan oikeesti että duuniin voi tulla koska itseä sattuu huvittamaan ja myöhästyminen ei haittaa. Ei osata lukea eikä osata kelloa. Ja jos osataankin lukea niin ei sisäistetä luettua tekstiä. Meidän tulevaisuuden toivot. Olenkin omassa firmassa päättänyt etten palkkaa yhtään alle 40-vuotiasta töihin enää ikinä.

Vierailija
37/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo ole jo 20 vuotta vanha juttu? Tapahtui Sodankylän jääkäri prikaatissa. Kyse oli siitä ettei alokkaat ehtineet käydä varusvarsstolla niitä vaihtamassa. Olivat joutuneet lähtemään useaan kertaan jonosta pois että ehtivät ajoissa kasarmille. Siellä pitää olla minuutilleen oikeassa ajassa.

Vierailija
38/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei toki ole mitään uutta. Perhetuttu oli aikoinaan armeijassa komentajana ja kertoi 90-luvulla että tuollaisia soittoja tulee aika ajoin erilaisista syistä.

Vierailija
39/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä omien lasten kohdalla (iältään nyt 15-25 vuotiaita) ajatellut, että kun astuvat työelämään, niin ei ole äidin asia soitella työnantajalle, vaan työntekijä eli tässä tapauksessa lapseni itse hoitaa kaikki asiat. Olen keskustellut kotona ja neuvonnut ja kannustanut ottamaan asioita esille jne, mutta ikinä en ole lapseni pomolle soitellut. En myöskään ymmärrä sitä, että minä hankkisin lapselleni työpaikan - kyllä se on ihan sen nuoren aikuisen oma tehtävä. 

Vierailija
40/41 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuonne armeijaan ainaki ennen tuli semmosta kun porukkaa jonka sosiaaliset taidot ja omatoimisuus oli täysin 0. Toivottavasti nykyään vapautetaan jo kutsunnoissa. Oli semmosia jotka ei osanneet petata sänkyä eikä sitoa kengän nauhoja. Yksi karjui unissaan näki vissiin jatkuvasti painajaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi