Miesystävä teki kalliin hankinnan ja nyt hänellä ei ole enää varaa mihinkään muuhun
Ollaan reilun vuoden seurusteltu. Tienataan ja käyttöön jää kummallakin about saman verran. Ollaan käyty keikoilla, yövytty hotelleissa, syöty ravintoloissa. Joka kuukausi siis jotain mukavaa arjesta irrottautumista. Nyt mies osti itselleen kalliin jutun (tyyliin moottoripyörä), johon laittoin kaikki säästöt + maksaa sitä seuraavat 3 vuotta. Minulle tuosta hankinnasta ei ole mitään iloa. Nyt hänellä ei siis ole varaa enää mihinkään ylimääräiseen mun kanssa. Eli jos haluan, että yhdessä tehdään jotain, niin minä maksan molemmat. Ei tää nyt kovin reilua ole, mitä te olisitte tykänneet tässä tilanteessa?
Kommentit (783)
Ovatko rippijuhlat sinulle bailut?
https://www.suomisanakirja.fi/bileet
bileet
substantiivi
juhlat
Hän järjestää bileet tänä viikonloppuna.
Taivutus
, mon. gen. bileiden bileitten, mon. part. bileitä, mon. ill.bileihin bileisiin.
SYNONYYMISANAKIRJA
bileet
juhlat, bailut, kemut, pirskeet, seurue, joukko, juhla, juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko rippijuhlat sinulle bailut?
https://www.suomisanakirja.fi/bileet
bileet
substantiivi
juhlat
Hän järjestää bileet tänä viikonloppuna.
Taivutus
, mon. gen. bileiden bileitten, mon. part. bileitä, mon. ill.bileihin bileisiin.
SYNONYYMISANAKIRJA
bileet
juhlat, bailut, kemut, pirskeet, seurue, joukko, juhla, juhlat.
Denotatiivinen vs konnotatiivinen merkitys. Kaikki me tiedämme että bileet ja bailut tarkoittavat juhlia, mutta harva kutsuu rippijuhlia tai muita perhejuhlia bileiksi tai bailuiksi täysin tosissaan. Jos kaveri sanoo menevänsä illalla bilettämään, valtaosalle on selvää mitä hän tarkoittaa. Ehkä sinulle sitten ei.
Kaikissa noissa skenaarioissa mua ihmetyttää se, miksei asioista voi puhua suoraan. Esimerkiksi miksei voi vaan suoraan sanoa ettei tuollainen suhde kiinnosta, sen sijaan että epäsuorasti hyppää pois ostamalla moottoripyörän? Mitä ihmiset saavuttavat sillä että olettavat ja tekevät epämääräisiä johtopäätöksiä sen sijaan että keskustelisivat?
Kukahan täällä olettaa. Ehkä mies oikeasti ei tajunnut, että hänen seurallaan ei ole aplle mitään lisäarvoa, jos siihen ei liity hotellit, kylpylät, keikat ja ravintolat.