Vedestä asiaa. Eli kun matkustat ulkomaille, juotko vettä esim hotellin kylppärin hanasta/ravintolassa vai ostatko aina vesipulloja?
Itse olen juonut hanavettä, koska olen asunut kolmesti ulkomailla. Vain yhden kerran tullut vatsa kipeäksi ja tämä tapahtui etelän lomalla. Tosin odotin silloin toista lastani, joten laitan tuon vatsakivun sen piikkiin.
Kommentit (37)
Yleensä reissussa aina pullovettä. Joskin alkoi naurattaa jo itseänikin kun Oulussa tai Evianissa olin ostamassa pullovettä. Eli siis oikeasti paikasta riippuen mutta pääsääntöisesti pullovettä.
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismaissa juon hanavettä mutta muualla pullotettua. Vältän myös drinkkejä joissa jääpaloja, koska tehty paikallisesta vedestä.
Tai sitten voi pyytää ne ilman jäitä. Joskus turkissa piti pyytää aamupalallakin mehu ilman jäitä.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Virossa ja join hanavettä filteröitynä, koska talo oli joku Neuvostoliiton aikainen. Mulla oli sellainen Britan kannu, varmaan halvin mitä kaupasta sai. Noin pääsääntöisesti kyllä juon hanavettä Euroopassa, mikäli siinä ei ole mitään isoja sivumakuja.
Britakannu on hyvä, mulla on se melkein aina mukana kun matkustan. Työn takia siis matkustan aika paljon ja vaikka minkälaisiin paikkoihin, joita ei voi aina itse valita. Joka paikassa ei tosiaan kannata juoda vettä suoraan hanasta.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Virossa ja join hanavettä filteröitynä, koska talo oli joku Neuvostoliiton aikainen. Mulla oli sellainen Britan kannu, varmaan halvin mitä kaupasta sai. Noin pääsääntöisesti kyllä juon hanavettä Euroopassa, mikäli siinä ei ole mitään isoja sivumakuja.
Britakannu on hyvä, mulla on se melkein aina mukana kun matkustan. Työn takia siis matkustan aika paljon ja vaikka minkälaisiin paikkoihin, joita ei voi aina itse valita. Joka paikassa ei tosiaan kannata juoda vettä suoraan hanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin valtiosta. Pohjoismaissa ja suuressa osassa muuta sivistynyttä maailmaa käytän hanavettä, muualla pullovettä.
Kyllä minulle esim. Iso-Britannia, Ranska, Italia, Yhdysvallat ja Espanka ovat sivistynyttä maailmaa, muttei tulisi mieleenkään juoda hanavettä noissa maissa.
Naurettavaa. Miksi ihmeessä noissa ei voisi juoda hanasta? Lähes kaikkialla Euroopassa on ihan hyvä hanavesi, olette juntteja...
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ulkomaasta. Norjassa on maailman paras hanavesi.
Pohjoismaissa yleensäkin.
Riippuu ihan tasan siitä, missä olen. Sivistyneessä maailmassa voi yleensä juoda hanavettä; ei se ole niin hyvää kuin Pohjoismaissa, mutta ei siitä kipeäksikään tule. Jossain Egyptissä hanavettä ei voi juoda, kun se on niin halvatun pahaa. Siis oksetustason pahaa, En kyllä suosittele Luxoria kenellekään missään tapauksessa.
Vähän riippuu minne matkustan. Euroopassa uskaltaa juoda hanavettä melkein missä tahansa kreikkaa ja kanariansaaria lukuunottamatta, vaikka vesi onkin paikallisille juomakelpoista. Lähi-idässä matkustaessa olen juonut hanavettä Dubaissa, mutta en esim. Turkissa tai Egyptissä.
Afrikassa olen Tunisiaa lukuunottamatta juonut vain pullovettä.
Ostan vesipulloja. Riippuu kohteesta sitten pesenko hampaat esim raanavedellä vai pullovedellä.
Riippuu ihan kohteesta. Voi vaikka mennä ruokakauppaan katsomaan, onko paikallisilla ostoskärryt täyynä vesipulloja. Jos ovat, niin pullovettä, muuten hanavettä. Ja aina voi kysyä vaikka hotellin respasta. Euroopassa voi monin paikoin juoda hanavettä.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu ulkomailla, ei voi koko ajan ostaa vesipulloja, tulee kalliiksi. Kyllä siinä vaan juodaan hanasta vesi. t. Usassa, Italiassa ja Ranskassa asunut perheen äiti.
Näin on! Myöskin meillä...hanavettä on juotu ja juodaan. Terv. Saksassa, Kreikassa, Italiassa ja nyt Italiassa & Espanjassa asunut ja edelleen ulkomailla asuva perheen äiti.
Riippuu maasta. Monessa maassa/kaupungissa vesi on juotavaa, mutta pahanmakuista. New Yorkin vesi tulee osavaltion pohjoisosien vesistöalueilta. Veden laatu on tutkimusten mukaan parempaa kuin Evianin pulloveden. NYCin kraanavesi on aika neutraalin makuista, joten olen juonut siellä paljon kraanavettä. Pariisissa vedessä on mielestäni outo sivumaku, joten siellä olen ostanut hotelliin aina pari isoa pulloa vettä heti ensimmäisenä päivänä.
Ulkomaalaisille businessvieraille sanon aina heti, että kannattaa juoda suomalista kraanavettä. Se on erittäin puhdasta ja hyvänmakuista.
Etelä-Euroopassa on niin kalkkinen vesi että janoon yleensä pullovettä. Toki hanavettä voi juoda. Ruuanlaittoon jne hanasta
Toimin veden kanssa kuten paikalliset.
Mistä tulee se sitkeä väite että ravintoloissa tarjottaisiin vesijohtovedestä tehtyjä jääpalasia? Eivät paikallisetkaan asiakkaat sellaisia hyväksy. Ravintolan keittiössä on iso tankillinen ostettua tai suodatettua vettä. Monissa maissa jääpalasäkit tilataan jääpalafirmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin valtiosta. Pohjoismaissa ja suuressa osassa muuta sivistynyttä maailmaa käytän hanavettä, muualla pullovettä.
Kyllä minulle esim. Iso-Britannia, Ranska, Italia, Yhdysvallat ja Espanka ovat sivistynyttä maailmaa, muttei tulisi mieleenkään juoda hanavettä noissa maissa.
Kaikissa mainitsemissasi maissa on täysin turvallista juoda hanavettä. Turvallisempaa kuin muovipulloissa myytävä vesi, koska pulloista liukenee veteen mikromuoveja, jotka sitten kertyvät aivoihisi.
Yle uutisoi tutkimuksesta, jossa testattiin 259 eri pullovettä ympäri maailman: siinä havaittiin että 93 % niistä sisälsi runsaasti mikromuoveja (mukaan lukien tunnetut laadukkaat merkit).
Uusin vaara on nanomuoveissa, jotka ovat huomattavasti mikromuoveja pienempiä ja pääsevät imeytymään syvemmälle kehoon. 2024 julkaistun jutun mukaan juomapullosta voi päätyä kehoon jopa 240 000 muovihiukkasta per litra.
Thaimaassa on juotava pullovettä ja pesen sillä hampaatkin, vaikka sen voisi suositusten mukaan tehdä hanavedelläkin. Tällä on tehty monta reissua ilman ongelmia.