Mitä keinoja teillä muilla "alkoholiin menevillä" on siihen, että pysytte juomatta?
Kertokaa. Juon nykyään aivan liian paljon ja usein. Joka kerta päätän olla ostamatta ja ottamatta mutta kohta sitä ollaan taas kalja kädessä ja sit ahdistaa.
Kommentit (82)
Käytän alkoholin sijaan kannabista.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan niin paljon urheilua etten voi juoda niin paljon kuin haluaisin. Eli hanki rankka urheiluharrastus esim kamppailulajit.
Ei pysty enää, kilpailin ympäri Eurooppaa 36v asti, sitten loukkaantuminen eikä oikein mikään liikunta onnistu/innosta. Nuoremmille toki suosittelen tätä ja niille, jotka siihen pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Opi selvinpäin tunnistamaan ja tiedostamaan tunteet, jotka edeltävät juomista ja saavat sinut juomaan. Itselläni tällaisia tunteita ovat ahdistus, yksinäisyys, tylsyys ja liian hyvä olo eli hällä väliä-kokemus. Pohdi myös juomisen seurauksia 20 minuuttia ennen kuin teet päätöksen juomisesta. Istut rauhassa minuutteja ja palautat mieleesi epämiellyttävät kokemuksesi viinan kanssa. Esim. krapulan, ahdistuksen pohtiminen saattaa aiheuttaa sen, että jätätkin väliin.
Joillekin juominen on vain tottumus, josta täytyy harjoitella eroon: kaupan kaljahyllystä päätyy aina ottamaan juotavaa kauppareissulla sen kummemmin reflektoimatta. Voisiko tavan aluksi vaihtaa alkoholittomiin ja sittenbharjoitella sitä, että ei ostakaannkaljaa jne.
Keksi mielekästä tekemistä, ettet jää vain pohtimaan juomista. Tekemisen ei tarvitse olla huippuhauskaa, vaan se voi olla tavallista ja tylsää. Siivoaminen, kävely, sali, uiminen, leffa, teatteri, kav
Ei se tylsyys mitenkään motivoi, jos on tarpeeksi vuosia alla. Pitää löytää toinen addiktio johon vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäntapamuutos. Ei vain se ettet ota olutta, vaan alat urheilla, syömään terveellisesti jne. Teet siitä uuden addiktion itsellesi. Urheilu on hyvä, koska sun on käytännössä mahdoton urheilla jos samaan aikaan hörppii olutta. Eli jos huomenna on 10km juoksu edessä, niin ei siihen pysty jos tänään illalla vetelee sixterin.
Miten saada pysyvä motivaatio urheiluun ?
No ainakin miehillä treenauksella saatu timmiys parantaa tsäänssejä naismaailmassa.
Ehken sitten ole alkoholiin menevä, vaikka välillä tissuttelenkin. Nyt ei ole yli kahteen viikkoon maistunut tippaakaan.
Ostan kyllä edelleen viinipullon silloin tällöin, mutta keittiön sijaan vien sen autotallin viereiseen kellariin. Aukaistaan, jos tulee vieraita, niin koulutus läheskään niin paljon kuin, jos olisi keittiössä näkyvillä.
Vierailija kirjoitti:
Ostan kyllä edelleen viinipullon silloin tällöin, mutta keittiön sijaan vien sen autotallin viereiseen kellariin. Aukaistaan, jos tulee vieraita, niin koulutus läheskään niin paljon kuin, jos olisi keittiössä näkyvillä.
Koukuta ei koulutus.
Nukun, syön, liikun. Mietin mitä elämässäni tahdon.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan niin paljon urheilua etten voi juoda niin paljon kuin haluaisin. Eli hanki rankka urheiluharrastus esim kamppailulajit.
Varmaan moni muukin tunnistaa että aktiivinen urheilu päinvastoin lisää alkoholinkäyttöä.
Syö maha täyteen ruokaa, niin ei maistu olut.
Hyvä olo ja freesimpi ulkonäkö. Itsellä ainakin naamaan kerääntyy kaikki nesteet, iho kuivuu ja parikin kaljaa illalla näkyy seuraavana päivänä naamasta ja vaikuttaa yöuniin. Sitten menee taas muutama päivä että kasvot kapenee ja ilme kirkastuu. En mä kokonaan ole alkoholista luopunut mutta tissuttelut olen lopettanut ja muutenkin kynnys korkata on noussut.
Vierailija kirjoitti:
Lässyn, lässyn...
Niin. Joidenkin ongelma on alkoholi mut mikä sinun ongelmasi on? Mitä tulet tänne lässyttämään. Mene muihin ketjuihin jos ei ole muuta sanottavaa. Aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Käytän alkoholin sijaan kannabista.
Riippuvuudesta toiseen riippuvuuteen siis.
Vierailija kirjoitti:
Ehken sitten ole alkoholiin menevä, vaikka välillä tissuttelenkin. Nyt ei ole yli kahteen viikkoon maistunut tippaakaan.
Minä voin olla yleensä sen 3 päivää ilman alkoa ja sitten tulee sorruttua. Vaikeeta on. Ja koko sukukin täynnä alkkiksia.
Onhan sitä vertaistukea, AA-kerho ym. Omahoitoa löytyy myös, hyvä kun tiedostat itse.
https://www.mielenterveystalo.fi/fi/omahoito/alkoholinkayton-vahentamis…
Minäkin sanon, että liikunta auttaa, auttoi mullakin. Joku todella mieluisa liikuntamuoto, joka motivoi niin, että sen vuoksi tekee mieli olla toimintakykyinen päivästä toiseen ja varsinkin viikonloppuna.
Itse pidän alkoholin käytön kontrollissa liikkumisen avulla. Kävelen todella paljon nykyisin, ja se (ja muu liikunta) on auttanut saamaan alkoholin käyttöni hallintaan. Juon vieläkin vähän liikaa kaiken kaikkiaan, mutta olen silti tyytyväinen, että olen saanut liikunnan avulla kontrollin juomiseen.
Töissä käyminen rytmittää kivasti. Työt ensin, sitten laskut ja muut velvoitteet. Sit tsekkaus. Hei mullon massii ja muutama vapaa! Nyt pari päivää keittoo, darrapäivä ja sit taas duuniin.
Näin.
Ja jos on juonut riittävän kauan yhtäjaksoisesti niin äkillisestä lopettamisesta voi hyvinkin seurata delirium tremens ts. juoppo ei pysty lopettamaan vaan vähintäänkin sitä kaljaa on haettava ehkä useitakin kertoja päivässä. 😵