Avioero / avoero, kun lapset jo teini-ikäisiä! Kokemuksia tästä harvinaisemmasta ajankohdasta erota.
Suurin osa eroista kuulemma tapahtuu pikkulapsiaikana eli vanhemmat alle nelikymppisiä ja monet vielä menevät toisellekin kierrokselle ja harva tuon ikäisistä eronneista jää sinkuksi, kun vientiä vielä on. Ero tapahtuu, kun ei kestetä pikkulapsielämän vaativuutta ja ruuhkavuosia.
Mutta mitäs sitten, kun lapset ovat jo teini-ikäisiä, on se parisuhdekin kestänyt väistämättä ainakin 15 vuotta, monestikin lähemmäs 20 vuotta, niin mitäs sitten, kun ero tapahtuukin vanhempien ollessa ikävälillä 40-50 vuotta? Kun ikäänkuin pahin on jo ohi.
Kumpi halusi erota, miten ero tapahtui? Miltä tuntui erota lähes 20 yhdessäolovuoden jälkeen? Saiko mies kuuluisan neljänkympin kriisin vai voimaantuiko nainen? Jouduitko jätetyksi vai olitko jättäjä?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En usko, että oli tuota suhdetta aikaisemmin. Löysi naisen netistä, ja nainen asuukin todella kaukana. Ovat edelleen yhdessä ja tuosta aikaa seitsemän vuotta. "
Löytää kahdessa viikossa netistä naisen, jonka kanssa on ollut jo 7 vuotta.
Totta kai miehelläs oli jo pitkään tuo kaukosuhde tuohon naiseen ja siksi miehesi käytös oli mitä oli eli täysin pettäjän käytöstä.
Ihmiset etsivät itselleen sopivaa ihmistä netistä ja livenä jopa vuosia ja miehelläsi muka heti tärppäsi 2 viikossa ja vielä niin hyvin, että yhä 7 vuoden jälkeen ollaan yhdessä? Ja mystisesti ennen sitä, miehesi käytös oli pettäjän käytöstä.
No en tiedä. Minulle ihan sama. En ole hänen kanssaan missään tekemisissä ollut vuosiin. Oikeastaan mistä edes tiedän ovatko yhdessä. Oletus vain, kai. Lapset ei isänsä luona ole käyneet. Kaikki lapset ovat jo täysikä
Miten voi olla ihan sama se oikea syy, miksi mies etääntyi susta sohvalle asti nukkumaan ja kadotti rakkautensa suhun? Etkö halua tietää totuutta, että hänellä oli toinen nainen ja siksi hän ei sua enää rakastanut eikä halunnut olla sun kanssa? Olitte kuitenkin miltei koko aikuiselämänne yhdessä ja sulle ihan sama, miksi miehen rakkaus loppui?
Omat vanhempani erosivat minun ollessa teini-iässä. Olivat alle 40v ja isä aloitti uuden perhe-elämän alusta.
Ensimmäistä kertaa eroavien keski-ikä on naisilla on 40,6 vuotta, miehillä 42,9. Kun omat lapsihaaveet ovat jo täyttyneet, toisella kierroksella voi keskittyä etsimään nimenomaan sielunkumppania - tai vähintään sitä ihmistä, jonka kanssa arki olisi kaikkein mukavinta jakaa.
Tilastokeskus on hippasen eri mieltä kuin ap.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempanki erosivat kun minä olin 12, veli 15. Isä muutti pois, asuimme äidin kanssavielä vanhassa kodissa -isän omistamassa- kaksi vuotta ennenkuin ero astui virallisesti voimaan (tästä siis 40 v.). Minä ja äiti muutimme lähistölle, veli jäi vielä pariksi vuodeksi isän kanssa asumaan kunne siä meni uusiin naimisiin. Suhde tämän naisen kanssa hänellä oli ollut jo vanhempieni ollessa naimisissa, ero ei tullut äidille yllätyksenä. Merkkejä oli olemassa.
Äidille ero otti todella koville, eikä hän ole vieläkään päässyt siitä yli, vaikka tapahtuneesta on jo yli 40v. Hän edelleen paa siihen kuinka isäni oli sellainen ja tällainen ja kuinka hän on kärsinyt. Hän jauhoi tätä myös teinivuoteni ja halusi erkaannuttaa meidät lapset isästä. Isän kanssa ei koskaan oltu kovin läheisiä, ehkä enemmänkin sen takia, että hän ei oikein osannut ottaa kontaktia. Veljeni etääntyi äidis
Niin makaa kuin petaa. Kyseisen isän suhde oli alkanut jo naimisissa ollessa. Pettäjä, mikä pettäjä. Ja pahinta on varmastikin asua tuolloin toisen omistamassa talossa, kuten tarinan äiti.
Oma äitini on tehnyt rahansa itse ja vanhempani käytännössä asuvat äitini ostamassa talossa. Siinä on henkinen yliote toiseen, vaikka äitini ei dominoi tai hypi vieraissa. Enkä itsekään ikinä haluaisi asua toisen omistamassa talossa saati olla toisesta taloudellisesti riippuvainen.
Ja pidän kyllä kaikenlaisia pettäviä häntäheikkejä säälittävinä, vaikka en pidäkään mustamaalaamista hyväksyttävänä.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani erosivat minun ollessa teini-iässä. Olivat alle 40v ja isä aloitti uuden perhe-elämän alusta.
Perus. Vielä pitää yrittää, kun siittiöt liikkuvat, vaikka niiden laatu on jo huonontunut. Nainenhan lapset hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En usko, että oli tuota suhdetta aikaisemmin. Löysi naisen netistä, ja nainen asuukin todella kaukana. Ovat edelleen yhdessä ja tuosta aikaa seitsemän vuotta. "
Totta kai miehelläs oli jo pitkään tuo kaukosuhde tuohon naiseen ja siksi miehesi käytös oli mitä oli eli täysin pettäjän käytöstä.
Ihmiset etsivät itselleen sopivaa ihmistä netistä ja livenä jopa vuosia ja miehelläsi muka heti tärppäsi 2 viikossa ja vielä niin hyvin, että yhä 7 vuoden jälkeen ollaan yhdessä? Ja mystisesti ennen sitä, miehesi käytös oli pettäjän käytöstä.
No en tiedä. Minulle ihan sama. En ole hänen kanssaan missään tekemisissä ollut vuosiin. Oikeastaan mistä edes tiedän ovatko yhdessä. Oletus vain, kai. Lapset ei isänsä
Ei mitään väliä enää. Oma elämäni muuttui paljon paremmaksi eron jälkeen. Olin avioliiton viime vuodet mielistelevä vaimo. Yritin hyvänä puolisona huolehtia kodin ja laskut. Palkkani oli parempi kuin exällä, ja kohta maksoinkin kaiken. Olin myös jännittynyt ja odotin jotain ihmettä tapahtuvaksi suhteessa.
Eron jälkeen omassa vuokra-asunnossani sain rentoutua. Ei tarvinnut enää odottaa mitään. Oli helppo olla. En kaipaa mitään tuosta entisestä elämästä. Yritän unohtaa exän. Onneksi se on aika hyvin unohtunutkin, kun lasten elämään hän ei kuulu.
"Eron jälkeen omassa vuokra-asunnossani sain rentoutua. Ei tarvinnut enää odottaa mitään. Oli helppo olla. En kaipaa mitään tuosta entisestä elämästä. Yritän unohtaa exän. Onneksi se on aika hyvin unohtunutkin, kun lasten elämään hän ei kuulu. "
Ihan hyvä asenne. Eikö hän siis tapaa lapsiaankaan enää?
Erosin kun lapset olivat 4, 10 ja 13v.
Selvisimme hyvin, vain lasten pettymys isän eron jälkeistä väinpitämättömyyttä kohtaan oli kurjaa. Mutta se oli hänen mokansa, ei minun. Meidän elämämme oli hyvää.
3v myöhemmin perustin uusperheen lapsettoman miehen kanssa ja teinit saivat mallin rakastavasta ja arvostavasta parisuhteesta, kiitos siitä nykyiselle miehelleni
Vierailija kirjoitti:
"En usko. Aina oli kotona. Mutta kun muutin pois yhteisestä talosta niin kahdessa viikossa hänellä oli suhde. "
Eli hänellä oli toinen nainen jo ennenkuin muutit pois. Ei kukaan saa toista naista kahdessa viikossa. Sano vielä, että tuo suhde ihmeellisesti kesti vielä vuosia tai kestää yhä?
Miehesi käytös oli täysin pettäjän käytöstä, etääntyi, nukkui sohvalla jne. Ja sitten heti uusi nainen kuvioissa, kun susta pääsi eroon. Uutta ihmistä parisuhteeseen on oikeasti todella vaikeaa löytää, monilla menee siihen vuosia. Miehelläs muka vain 2 viikkoa.
No höpö höpö. Tottakai saa toisen naisen. Hänellä oli kova tarve saada joku uusi hoitamaan itseään ja kotia kun entinen lähti.
Vierailija kirjoitti:
"Eron jälkeen omassa vuokra-asunnossani sain rentoutua. Ei tarvinnut enää odottaa mitään. Oli helppo olla. En kaipaa mitään tuosta entisestä elämästä. Yritän unohtaa exän. Onneksi se on aika hyvin unohtunutkin, kun lasten elämään hän ei kuulu. "
Ihan hyvä asenne. Eikö hän siis tapaa lapsiaankaan enää?
Ohimennen tapaa osaa lapsista. Luokseen ei ole kutsunut vuosiin tai ainakaan lapset eivät ole siellä käyneet. Yhteen lapseen ei pidä mitään yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Heillä oli rakkaussuhde netissä varmasti kuukausia tai vuosia. Siksi miehesi etääntyi sinusta, meni sohvalle, jotta sai kuherteluhetken netissä naisensa kanssa. Netissäkin pystyy kehittämään ihan kunnon rakkaus- ja tunnesuhteen. Siinä pääsee juttelun kautta tutustumaan toiseen erittäin hyvin. Ei se välimatka rakkautta estä.
Täällä taas tiedetään kaikki muiden puolesta.🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempanki erosivat kun minä olin 12, veli 15. Isä muutti pois, asuimme äidin kanssavielä vanhassa kodissa -isän omistamassa- kaksi vuotta ennenkuin ero astui virallisesti voimaan (tästä siis 40 v.). Minä ja äiti muutimme lähistölle, veli jäi vielä pariksi vuodeksi isän kanssa asumaan kunne siä meni uusiin naimisiin. Suhde tämän naisen kanssa hänellä oli ollut jo vanhempieni ollessa naimisissa, ero ei tullut äidille yllätyksenä. Merkkejä oli olemassa.
Äidille ero otti todella koville, eikä hän ole vieläkään päässyt siitä yli, vaikka tapahtuneesta on jo yli 40v. Hän edelleen paa siihen kuinka isäni oli sellainen ja tällainen ja kuinka hän on kärsinyt. Hän jauhoi tätä myös teinivuoteni ja halusi erkaannuttaa meidät lapset isästä. Isän kanssa ei koskaan oltu kovin läheisiä, ehkä enemmänkin sen takia, että hän ei oikein osannut ottaa kontaktia. Veljeni etääntyi äidis
Tässäpä on hyvä muistutus siitä ohjeesta, että vaikka kuinka mies pettäisi vaimoaan ja jättäisi vaimonsa toisen naisen takia, niin isää ei saa lapsille tarpeettomasti haukkua, koska lapsille isä on isä yhä, tekipä hän kuinka paskasti äidille.
Ei siinä ole välttämättä kyse siitä, että lapsi olisi erityisen lojaali isäänsä kohtaan. Lasta voi raivostuttaa se, että äiti käyttää lasta omien tunteidensa purkamisen ja rikkoo näin äiti-lapsi -suhteen rajoja. Ei kukaan halua olla oman epäkypsän äitinsä tunteiden roskakori. Äiti puhukoon parisuhdeasiansa ystävilleen tai terapeutilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä. Minulle ihan sama. En ole hänen kanssaan missään tekemisissä ollut vuosiin. Oikeastaan mistä edes tiedän ovatko yhdessä. Oletus vain, kai. Lapset ei isänsä
Miten voi olla ihan sama se oikea syy, miksi mies etääntyi susta sohvalle asti nukkumaan ja kadotti rakkautensa suhun? Etkö halua tietää totuutta, että hänellä oli toinen nainen ja siksi hän ei sua enää rakastanut eikä halunnut olla sun kanssa? Olitte kuitenkin miltei koko aikuiselämänne yhdessä ja sulle ihan sama, miksi miehen rakkaus loppui?
Lopeta jankutus. Sinä et ainakaan tiedä totuutta tässä asiassa, se on selvää. Jos se ei kiinnosta niin ei kiinnosta.
"Ei siinä ole välttämättä kyse siitä, että lapsi olisi erityisen lojaali isäänsä kohtaan. Lasta voi raivostuttaa se, että äiti käyttää lasta omien tunteidensa purkamisen ja rikkoo näin äiti-lapsi -suhteen rajoja. Ei kukaan halua olla oman epäkypsän äitinsä tunteiden roskakori. Äiti puhukoon parisuhdeasiansa ystävilleen tai terapeutilleen."
Eikö minkäänikäisille lapsille saa äiti avautua, esim. teineille tai täysi-ikäisille?
Vierailija kirjoitti:
"Ei siinä ole välttämättä kyse siitä, että lapsi olisi erityisen lojaali isäänsä kohtaan. Lasta voi raivostuttaa se, että äiti käyttää lasta omien tunteidensa purkamisen ja rikkoo näin äiti-lapsi -suhteen rajoja. Ei kukaan halua olla oman epäkypsän äitinsä tunteiden roskakori. Äiti puhukoon parisuhdeasiansa ystävilleen tai terapeutilleen."
Eikö minkäänikäisille lapsille saa äiti avautua, esim. teineille tai täysi-ikäisille?
Miksi pitäisi lapsille avautua? Lapsilla on oma käsitys isästä ja miksi äidin pitäisi omia mielipeitään tuoda ilmi ja haitata suhdetta lasten ja isän välillä. Toki jos lapsilla on joku väärä käsitys niin sen voi korjata. Jos esim se isä on väittänyt jotain äidistä mikä ei ole totta.
"Jopa isäni kuoltua äiti oli heti seuraavana päivänä haukkumassa häntä minulle. Silloin jouduin toteamaan, ettei isä olliut varmastikaan paras puoliso, eikä paras isäkään, mutta minä olen kuitenkin ihminen, joka on juuri menettäyt toisen vanhempansa ja tarvitsen breikkiä hänen alituisesta draamastastaan."
Tuossahan tuo olikin, jotenkin meni ohi. Jotenkin luin väärin, että menetit henkisesti isäsi.