Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tohtoriksi kouluttautuminen

Vierailija
23.02.2025 |

Teenkö elämäni suurimman virheen, jos aloitan tekemään väitöskirjaa tänä vuonna? Pelkään että valmistun työttömäksi, olen terveystieteiden alalla.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että vauvalla kukaan osaa tuollaisiin vastata.

Vierailija
22/30 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni väitöskirjan teko kannattaa, vaikka olisi mitä epävarmuutta työllistymisvaikutuksista. Terveystieteen tohtori on kyllä paljon painavampi tutkinto kuin terveystieteen maisteri. Farmasian tohtorius ei siis ole mahdollinen, vaan olet etääntynyt siltä polulta "lopullisesti" terveystieteen myötä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ala ei ole varma, mutta yleisesti ottaen tohtoreilla on pienempi työttömyysaste kuin alemman tutkinnon omaavilla. 

Omasta ihan toisen alan väittelystä on 15+ vuotta ja olen töissä yliopistolla. Oli elämäni paras päätös.

Vierailija
24/30 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteen tohtori olisi parempi...

Itseasiassa teen tohtorin lääketieteen alalla, vaikka en lääketieteellisessä ole opiskellut. 

Mutta ei sinusta silti tule lääketieteen tohtoria.

En niin väittänytkään, mutta onko sillä merkitystä mihinkään, jos tutkimusaihe on kuitenkin lääketieteen alalla? 

Lääketieteen alalla mikä tahansa tohtori on sinänsä hyvä että moni lääketieteen tohtori väittelee lähinnä saadakseen erikoistumispaikan/ haluamansa viran, joten muunkin alan asiantuntijoille on tilaa esim. Lääketieteellisten alkuvaiheen perusopetuksessa ja siinä sivusssa tutkimusryhmissä, koska se ei lkt:tä kiinnosta. Mutta määräaikaisuudet ja rahankerjuu tulee tutuksi kyllä sielläkin...

Vierailija
25/30 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse väittelin tekniikasta, ei kaduta, 10 vuotta olen ollut professorina. Kevyt homma, ainoastaan opetus ja rahankerjuu on tylsää, mutta tutkiminen hauskaa.

Tekniikan väitöskirja taitaakin olla vaativa homma. Ei valmistu sieltä tohtoreitakaan kaiketi kuin sieniä sateella. Ei ihme että työllistyvät myös. Paljon kovempi ala kuin ap:lla.

sivulta

Nykyään on ongelma että suomalaiset eivät juurikaan lähde tekniikan jatko-opiskelijoiksi, lähes kaikki väitöskirjaa tekevät ovat ulkomaalaisia. Se on suuri ongelma pian myös opetuksessa, koska suomalaisia ja suomenkielisiä professoreita ei enää tunnu löytyvän.

Meillä on ollut yliopistolla useita professorin "virkoja" haussa, tulee yleensä yli 100 hakemusta,  hakijoista 1-5 on suomalaisia. Kerran viime vuonna oli 105 hakijaa, ei ainoatakaan suomalaista hakijaa. Alkaa olla jo vakava ongelma pitää suomenkielisiä kursseja kun ei löydy suomenkielisiä opettajia.

Vierailija
26/30 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni väitöskirjan teko kannattaa, vaikka olisi mitä epävarmuutta työllistymisvaikutuksista. Terveystieteen tohtori on kyllä paljon painavampi tutkinto kuin terveystieteen maisteri. Farmasian tohtorius ei siis ole mahdollinen, vaan olet etääntynyt siltä polulta "lopullisesti" terveystieteen myötä?

En usko, että minulla olisi mahdollisuuksia farmasian tohtoriksi, siihen otetaan ensisijaisesti proviisoreita ja en ole proviisori. 

Vierailija
27/30 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen useamman tohtorin, mutta vain yksi on yksityisellä töissä. Kaikki muut apurahoilla tai yliopistolla muuten. Että yllättävää jos vain 3% tohtoreista on työttömänä. Riittääkö niitä tutkimushommia niin monelle sitten?

Vierailija
28/30 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse väittelin tekniikasta, ei kaduta, 10 vuotta olen ollut professorina. Kevyt homma, ainoastaan opetus ja rahankerjuu on tylsää, mutta tutkiminen hauskaa.

Tekniikan väitöskirja taitaakin olla vaativa homma. Ei valmistu sieltä tohtoreitakaan kaiketi kuin sieniä sateella. Ei ihme että työllistyvät myös. Paljon kovempi ala kuin ap:lla.

sivulta

Nykyään on ongelma että suomalaiset eivät juurikaan lähde tekniikan jatko-opiskelijoiksi, lähes kaikki väitöskirjaa tekevät ovat ulkomaalaisia. Se on suuri ongelma pian myös opetuksessa, koska suomalaisia ja suomenkielisiä professoreita ei enää tunnu löytyvän.

Meillä on ollut yliopistolla useita professorin "virkoja" haussa, tulee yleensä yli 100 hakemusta,  hakijoista 1-5 on suomalaisia. Kerran viime vuonna oli 105 hakijaa, ei ainoatakaan s

Luin just äsken tätä ketjua: https://www.vauva.fi/keskustelu/5957362/opiskelijoilla-vaikeuksia-lukea…

Sen pohjalta en yhtään ihmettele. Ei taida suomalaisilla osaaminen riittää enää.

Vierailija
29/30 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko farmaseutti vain kandin tutkinto? Enpä tiennytkään.

Kyllä. Farmaseutit ovat kandeja, proviisorit maistereita.

Vierailija
30/30 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sivulta

Meillä on ollut yliopistolla useita professorin "virkoja" haussa, tulee yleensä yli 100 hakemusta,  hakijoista 1-5 on suomalaisia. K

Se, että väitöskirjatutkijan paikat erityisesti tekniikan alalta eivät kiinnosta suomalaisia, johtuu ennen kaikkea siitä, että väitöskirjatutkijan ansiotulot ovat pienet suhteessa esimerkiksi DI:n palkkoihin. Oli väikkäritekijä sitten yliopiston palkkalistoilla tai apurahalla, kuukausiansio on 2500€ luokkaa. Vasta valmistunutkin DI saa melkein tuplasti tuon.