Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsinkiläiset ja kotimaanmatkailu

Vierailija
23.02.2025 |

Toisessa ketjussa taivasteltiin 21 v Jimiä, joka ei ollut matkustellut ulkomailla. Aika moni kommentoi, että maaseutu on täynnä tuollaisia. 

Mä sen sijaan olen ihmetellyt pääkaupunkiseudulla asuvia, joiden tietämys Suomesta ja eri paikkakunnista ja maakunnista on aivan onneton. 

Mulla on viisikymppinen työkaveri, joka on käynyt muutaman kerran Vaasassa sukuloimassa ja pohjoisin paikka missä on käynyt (kerran) on Jyväskylä. Muuten einm missään. Toinen hesalainen kaveri ei tiennyt, missä on Pohjanmaa, arveli että siellä Turun ja Porin seudulla jossakin. 

Näistäkin voisi tehdä jutun lehteen.

Kommentit (256)

Vierailija
161/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään ei niitä koettavia ja nähtäviä paikkoja ole tähän listaan maakunnista löytynyt. Mikä on se ihan must juttu, että helsinkiläisen kannattaa lähteä maakuntiin ennemmin kuin Keski-Eurooppaan?

Odotan myös innokkaasti. Kertokaahan nyt, mihin meidän perheen kannatta lähteä seuraavaksi reissuun. Mielelläni kuulen vinkkejä ja perusteluja, miksi kotimaahan ulkomaan sijaan. 

Emmehän me voi tietää mikä teidän perheen arvostus on. Itse lähtisin juuri nyt seuraavalle reissulle oman arvostukseni mukaan Tove Janssonin jalan jäljille. Viimeksi taas reissuni oli natsisaksan kiinnostuksen vuoksi keskitysleireillä jne. 

Eli aika hiljaista on? Anna vaikka jokin historiallisesti merkittävä kohde, erityisen kaunis luontokohde, ruokaelämyskohde... Oikeastaan ihan mikä tahansa. Miksi on niin vaikeaa antaa edes jotain ehdotusta? Raatteentietä ehdotettiin, olen käynyt, mutta se nyt vain oli pöpelikkö jossa oli tapahtunut merkittävä taistelu eikä siellä varsinaisesti ole mitään nähtävää.

No mitä odotit Raatteentieltä? Se on nimen omaan vain taistelupaikka, mitäpä muuta? Ei joku Waterloo ole paljoa sen sykähdyttävämpi, paitsi jos nuo taistelut itsessään on henkilölle niin merkittäviä, että sen paikan näkeminen on tärkeää.

Vierailija
162/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raatteentie, Suomen Waterloo.

Tämänhän voisi ottaa sloganiksi matkailumainoksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomesta on tehty monikultuurinen kehitysmaa

Vierailija
164/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut ja kepulaiset ovat hyvä syy välttää Suomessa matkailua.

Vierailija
165/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään ei niitä koettavia ja nähtäviä paikkoja ole tähän listaan maakunnista löytynyt. Mikä on se ihan must juttu, että helsinkiläisen kannattaa lähteä maakuntiin ennemmin kuin Keski-Eurooppaan?

Ihan vaikka oman maan historia :) Menehän vaikka Raatteentielle.

On ihan selvää, että oppiakseen parhaiten muista kulttuureista, on ensin tunnettava hyvin omansa. 

Edelleen ylimielinen ja ikävä asenne monilla oman maan historiaan ja kulttuuriin. No eipä sillä asenteella löydä ulkomailtakaan paljon enempää, kun ei se ympärilleen katseleminen ole yhtään helpompaa sielläkään.

Kokemukseni mukaan usein nämä Raatteentiestä ym. intoilijat eivät tun

Mutta voi silti vähätellä ihmisiä jotka matkustavat mieluummin muualla kuin Suomessa?

Vierailija
166/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian vierestä vähän: 

Olen jutellut helsinkiläisten kavereiden kanssa ja lukenut jotain juttujakin siitä, että jos on kasvanut lähiössä ja pyörinyt lapsuutensa ja nuoruutensa niiden kotikulmien kavereiden kanssa, niin lähteminen sieltä esim. Opiskelemaan korkeakouluun & muutto toiseen kaupunginosaan voi olla tosi vaikeaa ja kaverit voi suhtautua siihen vihamielisesti ja kateudensekaisesti. 

Just sama juttu on niillä, jotka jostain pienestä kirkonkylästä lähtevät maailmalle, esim. sinne Helsinkiin opiskelemaan. Vanhat kaverit kuittailevat ikävästi. 

Universaali ilmiö. Itse paikalleen jääneet ei hyvällä katso eteenpäin meneviä.

Ja missä kohtaa sitten voidaan alkaa puhua nykyihmiseten juurettomuudestakin ?

Vierailija
167/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yksi helsinkiläinen tuttu sanoi, että kun hän parikymppisenä meni yliopistoon, niin hänelle avautui ihan uusi maailma, kun kuuli esim. erilaisia murteita ensimmäistä kertaa elämässään! Hän ei ollut käynyt pk-seudun ulkopuolella koskaan ja vasta yliopistossa uusiin kurssikavereihin tutustuessa tajusi, miten eri puolelta Suomea ja ihan erilaisista ympyröistä ihmisiä tuli. 

Ihmettelin kyllä. Melkoinen kupla. 

Vierailija
168/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yksi helsinkiläinen tuttu sanoi, että kun hän parikymppisenä meni yliopistoon, niin hänelle avautui ihan uusi maailma, kun kuuli esim. erilaisia murteita ensimmäistä kertaa elämässään! Hän ei ollut käynyt pk-seudun ulkopuolella koskaan ja vasta yliopistossa uusiin kurssikavereihin tutustuessa tajusi, miten eri puolelta Suomea ja ihan erilaisista ympyröistä ihmisiä tuli. 

Miten tuo eroaa savolaisesta joka on tottunut Savon murteeseen eikä tunne muita murteita? Tai oululaiseen joka puhuu Oulun murretta ja muut murteet ovat outoja ym.?

Vierailija
169/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen stadilainen ja matkustelen myös Suomessa. Koskaan en ole mitään vihaa kokenut missään ja nähtävääkin on löytynyt ja mukavia ihmisiä sekä erilaisia yöpymis- ja ruokapaikkoja. Joku harva idiootti jossain, mutta niihin nyt törmää silloin tällöin Stadissakin sekä ulkomailla. Kummallisia yleistyksiä täällä. Melkeinpä ihmettelen käyttekö te koskaan missään oikeasti.

Tätä samaa minäkin kyllä aina ihmettelen. Tai jos käy, niin pitää sitten olla kovin ennakkoluuloinen ja laput silmillä.

Vierailija
170/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo eroaa savolaisesta joka on tottunut Savon murteeseen eikä tunne muita murteita? Tai oululaiseen joka puhuu Oulun murretta ja muut murteet ovat outoja ym.?

Tuskin tuollaisia ihmisiä on missään. 

Vierailija
171/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raatteentie, Suomen Waterloo.

Tämänhän voisi ottaa sloganiksi matkailumainoksiin.

Raatteentien taistelu on kappale maailman sotahistoriaa.

Vierailija
172/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukholman matkailuvaltiksi kiertoajelut panssarivaunuissa katsomassa kun monikulttuuriset katujengit ampuu ja räjäyttää toisiaan

Vierailija
173/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaan on vähän sellainen juttu, että ei siellä muualla Suomessa ole oikein helsinkiläiselle mitään annettavaa. Palvelukin on niin käsittämättömän hidasta, jos jonnekin lähdet. Ja onhan se hintavaa. Samalla hinnalla mitä teet kotimaanreissun, tekee melkein jo Keski-Euroopan pitkän viikonloppureissun. Ja jälkimmäisellä näkeekin jotain. Suomessa ei edes hotellit erotu toisistaan eri kaupungeissa, ihan sitä samaa on kaikkialla.

Tämä. Tilanne voisi olla toinen ilman S-mafiaa. Varsinkin pienissä kaupungeissa ravintolat ovat luokkaa ABC, Rosso, Amarillo tai Pancho Villa. Hotellit sitten kanssa S-ryhmän.

Jep! Voisin ihan mielelläni käydä jossain pikkukylän kahvilassa tai paikallisen perheen ylläpitämässä majatalossa. Mutta kun ei, samaa helkutin ketjusontaa joka paikassa. Kaiken lisäksi palvelu ala-arvois

Oletko valmis maksamaan siitä? Minun kotikaupungista löytyy pieniä hotelleja keskeltä vanhaa kaupunkia, ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin isommat paikat. Sama kahviloissa ja ravintoloissa. Monet suomalaiset turistit vain haluavat yöpyä halvalla ja syödä rossossa, vaikka olisi Michelin-tähtiravintola, siellä vasta kallista onkin, kaupungista löytyy semmoinen ja on kallis.

Vierailija
174/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hesalaiset on niin juntteja eivät erota kuusta ja mäntyä

Vierailija
175/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan mielestäni juuri mitenkään eroa. Tai vaikka niitä eroja onkin, niin yhtäläisyyksiä on myös, ja ne erot on sitten rikkaus. Jos kuitenkin normaalilla tavalla osaa ihmisten kanssa kontakteja muodostaa. Toki jossain tilanteessa voi myöhemmin taas miettiä juuriaan suhteessa kaikkeen. Avarakatseisuudella näkee kuitenkin enemmän kuin jäykkäniskaisuudella tässäkin asiassa.

Vierailija
176/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän työpaikassa olet töissä? 

Vierailija
177/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin tuollaisia ihmisiä on missään. 

Niin, ei tietenkään ole. Ne on vaan aina helsinkiläiset joiden joukosta kaikki sivistymättömät löytyvät, koska on kivaa ajatella niin.

Kukahan tässä elää kuplassa?

Vierailija
178/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko valmis maksamaan siitä? Minun kotikaupungista löytyy pieniä hotelleja keskeltä vanhaa kaupunkia, ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin isommat paikat. Sama kahviloissa ja ravintoloissa. Monet suomalaiset turistit vain haluavat yöpyä halvalla ja syödä rossossa, vaikka olisi Michelin-tähtiravintola, siellä vasta kallista onkin, kaupungista löytyy semmoinen ja on kallis.

Kävimme syyslomalla Wienissä. Huoneistohotelli sopi hyvin perhematkailuun ja julkinen liikenne Wienissä on yksi maailman parhaita. Ruoka oli erinomaista. Otimme mm. Schönbrunnin keisarillisessa linnassa kaakaot mitä hienommilla leivoksilla ja ei ollut paha hintakaan. Wienissä oli muutenkin edullista, hyvin söi alle parillakympillä per nokka. Illaksi hotelliin saattoi ostaa viinipullon alle vitosella. Wien on yksi kauneimpia eurooppalaisia kaupunkeja, jossa nähtävää ja koettavaa todellakin riittää. Meiltä lentokentälle kestää puoli tuntia ja lento Wieniin on kolme tuntia.

Vierailija
179/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiertänyt Suomessa varmaan 20 eri kansallispuistoa ja luontoalueita, jonka lisäksi matkustellut useissa eri kaupungeissa sekä sukulaisten, työn ja vapaa-ajan merkeissä. Isoin ongelmani Suomen matkailussa on se, että tarjontaa on loppujen lopuksi tosi vähän. Luonto on paikoin upeaa, mutta esim. Kaupungeissa ravintolatarjonta on surkea ja samat kotiseutumuseot löytyvät joka pitäjästä. 

Erityisesti Pohjanmaalla rassaa myös ihmiset jotka varsinkin parissa nimeltämainitsemattomassa keskisuuressa kaupungissa ovat hankalia änkyröitä ja jurottajia, joiden mielestä kaikki vieras on epäilyttävää. Ja uskallapa sanoa olevasi Helsingistä, sitä vihamielisyyden määrää. Sekään ei riitä, että puolet suvusta on noilta kulmilta kotoisin,  jos olet itse lähtenyt, olet petturi ja alinta kastia. Itä-Suomessa on paikoin helpompaa ja leppoisampaa mutta samaa Helsinki-vihaa löytyy sieltäkin tietyistä paikoista.

Muutenkin ihmettelen tätä suhtautumista. Kun olen Helsingissä kertonut alkuperäisen kotipaikkani, ketään ei ole oikeastaan edes kiinnostunut, mutta toisin päin tämä herättää usein vihaisen vastareaktion, jossa kerrotaan mikä kaikki nykyisessä kotikaupungissani on vikana.

Vierailija
180/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asian vierestä vähän: 

Olen jutellut helsinkiläisten kavereiden kanssa ja lukenut jotain juttujakin siitä, että jos on kasvanut lähiössä ja pyörinyt lapsuutensa ja nuoruutensa niiden kotikulmien kavereiden kanssa, niin lähteminen sieltä esim. Opiskelemaan korkeakouluun & muutto toiseen kaupunginosaan voi olla tosi vaikeaa ja kaverit voi suhtautua siihen vihamielisesti ja kateudensekaisesti. 

Just sama juttu on niillä, jotka jostain pienestä kirkonkylästä lähtevät maailmalle, esim. sinne Helsinkiin opiskelemaan. Vanhat kaverit kuittailevat ikävästi. 

Universaali ilmiö. Itse paikalleen jääneet ei hyvällä katso eteenpäin meneviä.

Ja missä kohtaa sitten voidaan alkaa puhua nykyihmiseten juurettomuudestakin ?

Omien juurien tunteminen ei ole sama asia kuin jämähtäminen, nurkkakuntaisuus ja uuden ja erilaisen torjuminen.