Helsinkiläiset ja kotimaanmatkailu
Toisessa ketjussa taivasteltiin 21 v Jimiä, joka ei ollut matkustellut ulkomailla. Aika moni kommentoi, että maaseutu on täynnä tuollaisia.
Mä sen sijaan olen ihmetellyt pääkaupunkiseudulla asuvia, joiden tietämys Suomesta ja eri paikkakunnista ja maakunnista on aivan onneton.
Mulla on viisikymppinen työkaveri, joka on käynyt muutaman kerran Vaasassa sukuloimassa ja pohjoisin paikka missä on käynyt (kerran) on Jyväskylä. Muuten einm missään. Toinen hesalainen kaveri ei tiennyt, missä on Pohjanmaa, arveli että siellä Turun ja Porin seudulla jossakin.
Näistäkin voisi tehdä jutun lehteen.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei tunne maataan tai juurikaan matkustele kotimaassa. Ja ajattelevat kuten tässäkin keskustelussa että ainoastaan ulkomailla on jotain nähtävää. Olit sitten Helsingistä, Tampereelta tai pieneltä paikkakunnalta. Miksi jonkun maalta kotoisin olevan pitäisi käydä Helsingissä kun kentältä pääsee vaikka Lontooseen?
No kuka sanoo että pitäisi? Menkää minne haluatte.
meneepä hesalaisilla tunteisiin
Minä olen matkustanut sekä Suomessa että ulkomailla. Asumme Helsingissä mutta kotoisin olen muualta. En itsekään ollut käynyt ennen Helsinkiin muuttoa täällä kuin kerran lapsena. Ei ollut mitään syytä tulla tänne. Ulkomailla olin kyllä käynyt useita kertoja ja kotimaassakin matkustimme silloin varsin kattavasti.
Me olemme tykänneet kotimaassa Porista - Yyterin yhteyteen on tehty kivaa tekemistä ja rannallakin saa kesällä menemään pari päivää helposti. Keskustassa on lapsille ihana leikkipuisto. Kalajoen hiekkasärkillä on myös mukavaa. Turussa samoin on mahtava leikkipuisto lapsille ja Turun linnassa lapset viihtyivät. Tampereelta löytyy myös nähtävää ja Lahdessa on ihana leikkipuisto. Vanha Rauma ja Porvoo ovat näkemisen arvoisia. Ollaan reissattu myös pikkupaikoissa, vuokrattu mökkejä eri puolilta, mutta ei niissä juurikaan mitään ihmeellistä nähtävää ole. Ainakaan sellaista mistä lapsetkin nauttisivat.
Saariston rengasreitti on vielä kokematta, sen haluaisin lapsille näyttää. Lapissakaan eivät ole käyneet, ehkä jonain päivänä vielä sinne. Mutta nyt kun lapset ovat isompia, ei mikään leikkipuisto jaksa innostaa, eivätkä kovin pitkään mitään maisemia, museoita tai linnojakaan jaksa katsella. Ja kun samalla rahalla tosiaan pääsee ulkomaille niin kotimaan sijaan haluan tarjota lapsille elämyksiä ulkomailla.
Itse matkustan mielelläni sekä kotimaassa että Tallinnaan tai Tukholmaan laivalla. Nyt on Tukholmassa käynnistä jo niin paljon aikaa, että seuraavaksi sinne, kun matkabudjetti on alle 2 000€. Johonkin halpaan Euroopan kohteeseen ois myös kiva mennä. Praha kiinnostaisi, samoin Budapest ja entinen Jugoslavian alue. Tekisiköhän niihin 2 aikuista matkan 2 000€:lla viikoksi tai edes viikonlopuksi?
Mä olen matkustanut Suomen jokaisessa kolkassa. No käsivarressa vain lapsena, mutta sielläkin olen ollut. Mitään ravintoloita ja muita täällä huudeltuja palveluita en kyllä ole missään kaivannut, riittää että joku läntti löytyy, mihin teltan pystyttää ja lähikaupasta vaikka purkkihernekeittoa.
Olen myös käynyt lähes kaikissa Euroopan maissa, monissa yli 5 kertaa. Onhan siellä erilaista nähtävää kuin täällä.
Menkää vaikka Kiutakönkäälle tai Kolille, te jotka kyselitte, että mitä nähtävää Suomessa on!
Oletko valmis maksamaan siitä? Minun kotikaupungista löytyy pieniä hotelleja keskeltä vanhaa kaupunkia, ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin isommat paikat. Sama kahviloissa ja ravintoloissa. Monet suomalaiset turistit vain haluavat yöpyä halvalla ja syödä rossossa, vaikka olisi Michelin-tähtiravintola, siellä vasta kallista onkin, kaupungista löytyy semmoinen ja on kallis.
Tietysti olen valmis maksamaan, miksi en olisi? Varsinkin helsinkiläiset tuttavani ovat erityisen valmiita maksamaan elämyksistä ja palveluista. En kuitenkaan ole valmis maksamaan huonosta palvelusta ja keskinkertaisesta ruoasta. Se, että jokin palveluntarjoaja ei ole ketju, ei tarkoita sitä että se olisi automaattisesti laatua.
Olen matkustellut Suomessa, ja Uudenmaan ja Varsinais-Suomen rannikkoseudulla totta tosiaan on kaikenlaista mielenkiintoista vanhaa ruukkikylää, artesaanipajaa, siiderin ja oluen tuottajaa, kesäteattereita ja jazz-festareita mielenkiintoisessa miljöössä ja erikoisia ja viihtyisiä yöpymismahdollisuuksia. Laatu tällä alueella on ollut hyvää vaikka tietty hintavaa. Yöpyminen Bengtskärin majakassa oli kallis, mutta hieno elämys. Palvelu 10/10. Saimaan ja erityisesti Lapin alueella sen sijaan monet palvelut ovat olleet hinta-laatusuhteeltaan onnettomia. Miksi siis vaivautuisin pieneen karjalaiskylään (jossa ihmiset toki ovat mukavia), kun alle 200 km säteellä on parempaa tarjolla?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen matkustanut Suomen jokaisessa kolkassa. No käsivarressa vain lapsena, mutta sielläkin olen ollut. Mitään ravintoloita ja muita täällä huudeltuja palveluita en kyllä ole missään kaivannut, riittää että joku läntti löytyy, mihin teltan pystyttää ja lähikaupasta vaikka purkkihernekeittoa.
Olen myös käynyt lähes kaikissa Euroopan maissa, monissa yli 5 kertaa. Onhan siellä erilaista nähtävää kuin täällä.
Menkää vaikka Kiutakönkäälle tai Kolille, te jotka kyselitte, että mitä nähtävää Suomessa on!
Koli oli valtava pettymys. Avohakuutta heti luonnonsuojelualueen ulkopuolella ja coca-colan väristä vettä. Tykkään luontomatkailusta, mutta Pielinen ei todellakaan ole sellainen kohde johon menisin uudestaan. Saimaan Puruvesi ja Anttolan lähellä oleva Luonteri oli aika kirkasvetinen, siitä tykkäsin, mutta toisaalta alueella pörrää aika paljon muitakin kesälomalaisia ja mökkejä on vähän joka paikassa. Asuvansalmen kalliomaalaukset olivat hienot, mutta oli tyrmistyttävää kävellä sinne talousmetsän läpi. Miksi sitä luontoa ei vain voida säästää?
Vierailija kirjoitti:
Oletko valmis maksamaan siitä? Minun kotikaupungista löytyy pieniä hotelleja keskeltä vanhaa kaupunkia, ne ovat huomattavasti kalliimpia kuin isommat paikat. Sama kahviloissa ja ravintoloissa. Monet suomalaiset turistit vain haluavat yöpyä halvalla ja syödä rossossa, vaikka olisi Michelin-tähtiravintola, siellä vasta kallista onkin, kaupungista löytyy semmoinen ja on kallis.
Tietysti olen valmis maksamaan, miksi en olisi? Varsinkin helsinkiläiset tuttavani ovat erityisen valmiita maksamaan elämyksistä ja palveluista. En kuitenkaan ole valmis maksamaan huonosta palvelusta ja keskinkertaisesta ruoasta. Se, että jokin palveluntarjoaja ei ole ketju, ei tarkoita sitä että se olisi automaattisesti laatua.
Olen matkustellut Suomessa, ja Uudenmaan ja Varsinais-Suomen rannikkoseudulla totta tosiaan on kaikenlaista mielenkiintoista vanhaa ruukkikylää, artesaanipajaa, siiderin ja oluen tuottajaa, kesäteattereita ja jazz-festareita mielenkiintoisess
Viesteistäsi käy ilmi, miksi sua ei ilmeisesti haluta asiakkaaksi. Yksi tapa valikoida asiakkaita on annetun palvelun laatu. Nirppanokat eivät ole kaikista halutuimpia asiakkaita, kuten ei myöskään "ettekö tiedä, kuka minä olen"-tyypit. Eri asia on, kun osaa nauttia elämästä ja siitä, mitä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaan on vähän sellainen juttu, että ei siellä muualla Suomessa ole oikein helsinkiläiselle mitään annettavaa. Palvelukin on niin käsittämättömän hidasta, jos jonnekin lähdet. Ja onhan se hintavaa. Samalla hinnalla mitä teet kotimaanreissun, tekee melkein jo Keski-Euroopan pitkän viikonloppureissun. Ja jälkimmäisellä näkeekin jotain. Suomessa ei edes hotellit erotu toisistaan eri kaupungeissa, ihan sitä samaa on kaikkialla.
Jostain syystä kuitenkin nämä maailman rikkaat, jotka Suomeen matkaavat ( kaikista mahdollisista maailman maista), eivät Suomen reissuaan Helsingissä vietä.
Se heille sallittakoon. Meille Lappi ei ole mikään mystinen tai eksoottinen paikka.
Eikö? Mistähän sitten tulevat ne kaikki Helsinkiläiset, jotka esim. korona-aikana olivat ryntäämässä sankoin joukoin Lappiin ja jotka haaveilevat Lappiin muutosta ja kovasti kokevat Lapin sielunmaisemakseen, vaikka eivät ole sieltä kotoisin?
Olin kerran junassa matkalla Helsingistä Rovaniemelle, ja satuin samaan vaunuun syyslomaa viettävän nuorisoporukan kanssa, jotka eivät selkeästi koskaan olleet harhautuneet kovin kauas pohjoiseen. Ihmettelivät oikein kovaan ääneen, kun Oulun kohdalla alkoikin näkyä taas korkeita kerrostaloja ja että oho, Rovaniemelläkin on ihan oikeasti infrastruktuuria.
Olen kotoisin Lapista mutta olen asunut myös Helsingissä, ja onhan se luonto esimerkiksi ihan erilaista etelässä ja pohjoisessa. Ruotsinkielisellä länsirannikollakin olen käynyt ja siellä kyllä itsestä tuntuu ihan kuin oikeasti olisi ulkomailla. Kyllä kotimaanmatkailu avartaa, vaikka mitään supereksoottisia kokemuksia ei tietenkään Suomen missään kolkassa tule kokemaan jos on tottunut suuntaamaan aina jonnekin kaukoitään. Perushelsinkiläiselle tekisi kuitenkin oikein hyvää käydä vähän katsomassa, millaista se elämä on muissa osissa kotimaata, koska he usein oikeasti kuvittelevat pääkaupunkiseudun menon kuvaavan koko Suomen kulttuuria ja suomalaisten elämää. Ei se vaan kuvaa.
Viesteistäsi käy ilmi, miksi sua ei ilmeisesti haluta asiakkaaksi. Yksi tapa valikoida asiakkaita on annetun palvelun laatu. Nirppanokat eivät ole kaikista halutuimpia asiakkaita, kuten ei myöskään "ettekö tiedä, kuka minä olen"-tyypit. Eri asia on, kun osaa nauttia elämästä ja siitä, mitä on tarjolla.
Millä tavalla? Olen aina kohtelias ja hymyilen asiakaspalvelijoille. Miten on mahdollista, että mainitsemillani alueilla palvelu ja taso on hyvä, jos kerran minua ei haluta asiakkaaksi? Miksi ihmeessä minun pitäisi hymyissä suin tyytyä keskinkertaisuuteen kovalla hinnalla? En valita, maksan siitä mitä on tarjolla, mutta toistamiseen en mene kokeilemaan samaan paikkaan, jos sain syötäväksi kengänpohjan tasoista lehtipihviä 80-luvun tyylin kaalisalaatilla. Olisin mielelläni syönyt jotain paikallista ruokaa, mutta muikut olivat "eksoottisinta" tarjottavaa ja olin ehtinyt syödä niitä reissussa jo muutamana päivänä. Ruukkikylissä käyn uudestaan ja uudestaan, ja aina olen saanut kohteliasta palvelua ja hyvää laatua. Joka paikassa vähän erilaista tarjottavaa ja paikan omaleimaisuus näkyy. Monissa maakunnissa olisi potentiaalia tarjota jotain paikallista ja omaleimaista, mutta jostain syystä sillä burgeri-pizza-nauravat nakit -linjalla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä tuossa nyt on? En itsekään tykkää käydä kehä kolmosen ulkopuolella, paitsi jos olen menossa lentokentälle.
Ei kaikkien tarvitse olla samasta puusta veistettyjä :)
No on se outoa jos ei vaivaudu tuntemaan kotimaataan
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ihmeellistä tuossa nyt on? En itsekään tykkää käydä kehä kolmosen ulkopuolella, paitsi jos olen menossa lentokentälle.
Ei kaikkien tarvitse olla samasta puusta veistettyjä :)
No on se outoa jos ei vaivaudu tuntemaan kotimaataan
No aika huonosti suomalaiset näyttävät kotimaansa pääkaupunkiakaan tuntevan. Eipä sillä, on Suomessa mielenkiintoisia paikkoja, mutta ymmärrän hyvin jos ei huvita kulkea kotikaupungista maateitse satojen kilometrien päähän. Moni isossa kaupungissa asuva on kaiken lisäksi autoton.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Tampereella, Jyväskylässä ja Helsingissä. Meillä on mökki Kuopiossa. Lisäksi olen työni puolesta käynyt varmaan puolessa Suomen kunnista ja lomallakin kymmenissä eri kaupungeissa ja kunnissa. Kavereita kun asuu ympäri Suomea.
En silti oikein ymmärrä, miten Suomen kiertäminen on tietämystäni parantanut.
Et ole oppinut reissuillasi mitään?
Stadissa tulee kieltämättä sellainen välimatkaharha tai sokeus, että jo 5km matka toiselle puolelle kaupunkia tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Puhumattakaan, että pitäisi lähteä jonnekin Turkuun tms. Siis ei vain ole mitään hyvää syytä lähteä minnekään satojen kilsojen päähän keskelle ei mitään.
Paljon olen ulkomailla matkustanut ja aina vaan Suomi tuntuu parhaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Tampereella, Jyväskylässä ja Helsingissä. Meillä on mökki Kuopiossa. Lisäksi olen työni puolesta käynyt varmaan puolessa Suomen kunnista ja lomallakin kymmenissä eri kaupungeissa ja kunnissa. Kavereita kun asuu ympäri Suomea.
En silti oikein ymmärrä, miten Suomen kiertäminen on tietämystäni parantanut.
Et ole oppinut reissuillasi mitään?
Samat S- ja K-ryhmät kaupat, samat ketjukahvilat, sama arkkitehtuuri ja samankaltaiset ostoskeskukset kaikissa. Murre voi olla hieman erilainen, mutta Suomen sisällä on sangen vähän eroavaisuuksia. Muutamissa pikkukaupungiessa on söpöjä puutaloja, mutta siinä se.
Ai mä luulin että se oli Oulussa, mutta sitten luin tarkemmin että kirjoitit "naisten". Oulussa raahataan teinitytöt pusikkoon.