Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinkiläiset ja kotimaanmatkailu

Vierailija
23.02.2025 |

Toisessa ketjussa taivasteltiin 21 v Jimiä, joka ei ollut matkustellut ulkomailla. Aika moni kommentoi, että maaseutu on täynnä tuollaisia. 

Mä sen sijaan olen ihmetellyt pääkaupunkiseudulla asuvia, joiden tietämys Suomesta ja eri paikkakunnista ja maakunnista on aivan onneton. 

Mulla on viisikymppinen työkaveri, joka on käynyt muutaman kerran Vaasassa sukuloimassa ja pohjoisin paikka missä on käynyt (kerran) on Jyväskylä. Muuten einm missään. Toinen hesalainen kaveri ei tiennyt, missä on Pohjanmaa, arveli että siellä Turun ja Porin seudulla jossakin. 

Näistäkin voisi tehdä jutun lehteen.

Kommentit (256)

Vierailija
221/256 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa vuodessa tulee matkusteltua ympäri Suomea. Etelästä itään, länteen ja pohjoiseen.

Vierailija
222/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme ole paljoa matkustelleet Suomessa. Joka kesä jonkun yhden päivän ajon teemme jonnekkin ja pettymys on kova. 

Viime kesänä ajoimme pukkilan harjun ja kaunista oli. Ja yritimme jäädä nauttimaan siitä kivaan ravintolaan, paitsi ettei sellaista ollut. Kamala 70-luvun rötiskö.

Tai niiden ravintoloiden ruoat. Joka paikassa hampurilainen, pizza tai ceasar-salaatti. Kerran Naantalissa (lomakauden ulkopuolella) luimme menuita joka ovella ja päätimme lähteä rannasta pois. Pysähdyimme kylpyläm kahvilassa ja otin lohisalaatin. Prkl - slohi oli graavilohta.

Ja samaa rataa on s, miksi ajamme päivän aikana 4-5 h suuntaan ja takaisin. Ne hotellit.yöks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
224/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla ja olen käynyt Suomessa lähes joka puolella. Nuorena matkustelin ulkomailla, nykyään kotimaassa. Suosittelen tutustumaan myös kehä kolmosen ulkopuolisiin maisemiin.

Asuuko sun sukulaisia sitten jokapuolella vai miksi olet käynyt jokapuolella. Kai ymmärrät että suurin osa kehäkolmosen sisäpuolella on muualta tullut eli vaikka sun naapurisi. Ihme yleistyksiä.

Vierailija
225/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntyperäinen helsinkiläinen, mutta olen reissannut mieheni kanssa itärajaa pohjoiseen ja länsirajaa etelään. Monet paikat koluttu automatkoillamme 70-kuvun alusta viime vuosiin saakka eri paikkoja kesäisin. Keskinen Suomi on ainoa, jossa vähemmän ajeltu, mutta mökki meillä oli Kuhmoisissa pitkää. Sieltä tehty päivämatkoja ympäriinsä.

Ei ole kotimaa meille tuntematon.

Vierailija
226/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Tampereella, Jyväskylässä ja Helsingissä. Meillä on mökki Kuopiossa. Lisäksi olen työni puolesta käynyt varmaan puolessa Suomen kunnista ja lomallakin kymmenissä eri kaupungeissa ja kunnissa. Kavereita kun asuu ympäri Suomea.

En silti oikein ymmärrä, miten Suomen kiertäminen on tietämystäni parantanut. 

Et ole oppinut reissuillasi mitään?

Samat S- ja K-ryhmät kaupat, samat ketjukahvilat, sama arkkitehtuuri ja samankaltaiset ostoskeskukset kaikissa. Murre voi olla hieman erilainen, mutta Suomen sisällä on sangen vähän eroavaisuuksia. Muutamissa pikkukaupungiessa on söpöjä puutaloja, mutta siinä se.

Talvella etenkin suomalaisia pikkukaupunkeja ei erota toisistaan. Kesällä on muutama kauniimpi veden äärellä. Olen keskiverto varakas ihminen, mutta minullekin tuntuu kohtuuttomalta laittaa kymppiä oluttuoppiin tai toista leivokseen etenkään, jos paikka on käytännössä lähinnä joku Prisman aulakahvila. Palvelu on todella heikkoa Helsingin ulkopuolella lähes aina. 

Vierailija
227/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntyperäinen helsinkiläinen ja asunut aina täällä. Suomi on silti itselleni tuttu, maata on tullut kierrettyä työnkin puolesta paljon. Katsoin wikipedian listasta Suomen kaupungit ja ainoat kaupungit Suomessa joissa en ole käynyt ovat: Kannus, Kaskinen, Kristiinankaupunki, Lieto, Närpiö, Suonenjoki ja Uusikaupunki. Kaikissa muissa kaupungeissa olen käynyt ainakin kerran. Monessa paikassa useastikin. 

Tiettyjä eroavaisuuksia Suomen heimoissa on, se on tullut maata kierrellessä selväksi. Ei ne stereotypiat ihan huuhaata ole, vaikka ne monesti ampuukin yli. 

Se on totta, että mitään Italian kaupunkien tapaisia vau-efektejä Suomen kaupungit ei tarjoa. Kaikkialla on käytännössä sitä samaa ruutukaavaa. 

Lomani vietän 90% ulkomailla, sillä Suomi on käytännössä nähty.  

Vierailija
228/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi, että hänen kaipaamansa juttu on kyllä tehty: https://www.hs.fi/helsinki/art-2000009791191.html

Tässä aidot stadilaiset poistuvat toista kertaa elämässään kehä kolmosen ulkopuolelle, pohjois-Savoon ja Iisalmeen. 

Vierailija
229/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle tiedoksi, että hänen kaipaamansa juttu on kyllä tehty: https://www.hs.fi/helsinki/art-2000009791191.html

Tässä aidot stadilaiset poistuvat toista kertaa elämässään kehä kolmosen ulkopuolelle, pohjois-Savoon ja Iisalmeen. 

Nuo ihmiset ovat täysin syrjäytyneitä. Eivät syrjäytyneet liiku missään asuivat sitten Helsingissä tai Viitasaarella. Heillä tuskin olisi edes varaa matkustella, jos halua olisikin. 

Vierailija
230/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen matkustanut Suomen jokaisessa kolkassa. No käsivarressa vain lapsena, mutta sielläkin olen ollut. Mitään ravintoloita ja muita täällä huudeltuja palveluita en kyllä ole missään kaivannut, riittää että joku läntti löytyy, mihin teltan pystyttää ja lähikaupasta vaikka purkkihernekeittoa. 

Olen myös käynyt lähes kaikissa Euroopan maissa, monissa yli 5 kertaa. Onhan siellä erilaista nähtävää kuin täällä.

Menkää vaikka Kiutakönkäälle tai Kolille, te jotka kyselitte, että mitä nähtävää Suomessa on!

Koli oli valtava pettymys. Avohakuutta heti luonnonsuojelualueen ulkopuolella ja coca-colan väristä vettä. Tykkään luontomatkailusta, mutta Pielinen ei todellakaan ole sellainen kohde johon menisin uudestaan. Saimaan Puruvesi ja Anttolan lähellä oleva Luonteri oli aika kirkasvetinen, siitä tykkäsin, mutta toisaalta alueella pörrää aik

Koli on mahtava paikka käydä ihan luontomatkailumielessä. Esim.Märkävaaralle on hyvä (ja kohtuu raskas) päiväreitti, josta hienot maisemat Pieliselle sekä Herajärvelle. Paljon muitakin vaaroja, joilta avautuu hienoja maisemia, joissakin paikoin myös perinnemaisemia, joita laidunnetaan ja kasketaan siinä tarkoituksessa edelleen kesäisin. Ja Pielisellä on vähemmän liikennettä kuin esim.Saimaan selillä.

Niin avohakkuitakin edelleen siellä missä alueita ei ole suojeltu. Mutta kun se metsäverotuskin on vaan koventunut, niin sitä tarpeellisempaa metsänomistajille saada omistuksistaan jotain takaisinkin. Se nyt on ihan täysi fakta, vai miten olisi joku pörssisijoittaja, joka ei saisi sijoituksistaan hyötyä? Pitäisi olla joku maksu jonka saisi, että ei yksityinenkään metsiään kaada, sillä ei kovinkaan monilla ole mahdollisuutta niitä tappiolla pitää. Ja jos myy vaikka yrityksille tai metsäsijoittajille, niin sitä enemmän usein avohakkuuta vaan tulee.

Vierailija
231/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Helsinki tyhjenee esim. Juhannuksena, niin mihin ihmiset katoavat?

Vierailija
232/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Talvella etenkin suomalaisia pikkukaupunkeja ei erota toisistaan. Kesällä on muutama kauniimpi veden äärellä. Olen keskiverto varakas ihminen, mutta minullekin tuntuu kohtuuttomalta laittaa kymppiä oluttuoppiin tai toista leivokseen etenkään, jos paikka on käytännössä lähinnä joku Prisman aulakahvila. Palvelu on todella heikkoa Helsingin ulkopuolella lähes aina."

No jos sinulle tärkeää on halpa olut ja kaunis vesistömaisema, jossa sitä olutta juoda, kannattaa ehkä kokeilla mökin vuokrausta jostain päin Suomea tai sitten matkustaa jonnekin ulkomaille, jossa nuo speksit lomalle toteutuvat. Jokainen kun nauttii lomallakin vähän eri asioista. Itse en juo olutta, joten en osaa suositella yht'äkkiä sinulle  hyvää ja edullista kännäyspaikkaa.

Vierailija
233/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ainakin oltu aina ihan kotona. Juhannuksena on ihana pyöräillä kaupungilla. Pääsee kaikkialle turvallisesti lastenkin kanssa. 

Vierailija
234/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koli on myös talvella erinomainen vaihtoehto euuhkaisemmille hiihtokeskuksille. Edes Etelä -Suomen hiihtolomaviikoilla ei hisseihin juurikaan ole jonoa ja lisäksi upeat muurtomaahiihtoladut. Toki jos tykkää mielummin ilta-/yöelämästä lomalla, voi Koli olla huono valinta.

Vierailija
235/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan ainakin oltu aina ihan kotona. Juhannuksena on ihana pyöräillä kaupungilla. Pääsee kaikkialle turvallisesti lastenkin kanssa. 

Me olemme käyneet parina juhannuksena Linnanmäellä. Ei ollut laitteisiin jonoa, eikä myöskään ruokapaikkoihin.

Vierailija
236/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Tampereella, Jyväskylässä ja Helsingissä. Meillä on mökki Kuopiossa. Lisäksi olen työni puolesta käynyt varmaan puolessa Suomen kunnista ja lomallakin kymmenissä eri kaupungeissa ja kunnissa. Kavereita kun asuu ympäri Suomea.

Samat S- ja K-ryhmät kaupat, samat ketjukahvilat, sama arkkitehtuuri ja samankaltaiset ostoskeskukset kaikissa. Murre voi olla hieman erilainen, mutta Suomen sisällä on sangen vähän eroavaisuuksia. Muutamissa pikkukaupungiessa on söpöjä puutaloja, mutta siinä se.

No minua ei matkustellessa juurikaan ostoskeskukset tai kahvilat kiinnosta, ruokakaupassa käyntikin on pakollinen paha, ei mikään lomanähtävyys.

Vierailija
237/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrasväellä on aina ollut huvila ns. maaseudulla. Työväestöllä ei ole moiseen varaa.

Vierailija
238/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minua ei matkustellessa juurikaan ostoskeskukset tai kahvilat kiinnosta, ruokakaupassa käyntikin on pak

Mitä te menette sitten siellä niin maagisen hienoissa kotimaan matkoissanne katsomaan? Jos ei virvoikkeet, ruoka tai edes kaupunkikuva kiinnosta? Mitä te niillä reissuillanne teette, missä ja miten syötte, asutte jne?

Vierailija
239/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Talvella etenkin suomalaisia pikkukaupunkeja ei erota toisistaan. Kesällä on muutama kauniimpi veden äärellä. Olen keskiverto varakas ihminen, mutta minullekin tuntuu kohtuuttomalta laittaa kymppiä oluttuoppiin tai toista leivokseen etenkään, jos paikka on käytännössä lähinnä joku Prisman aulakahvila. Palvelu on todella heikkoa Helsingin ulkopuolella lähes aina."

No jos sinulle tärkeää on halpa olut ja kaunis vesistömaisema, jossa sitä olutta juoda, kannattaa ehkä kokeilla mökin vuokrausta jostain päin Suomea tai sitten matkustaa jonnekin ulkomaille, jossa nuo speksit lomalle toteutuvat. Jokainen kun nauttii lomallakin vähän eri asioista. Itse en juo olutta, joten en osaa suositella yht'äkkiä sinulle  hyvää ja edullista kännäyspaikkaa.

En ole kiinnostunut mökkeilystä. Haluan lomallani nähdä kaunista urbaania kaupunkiympäristöä, kierrellä nähtävyyksiä ja museoita ja syödä ja juoda hyvin. Viimeistä varten Eurooppa on täynnä viehättäviä kesäterasseja, joilla voi nauttia vaikka leivoskahvit tai sen oluen kohtuuhinnalla. 

Vierailija
240/256 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole kiinnostunut mökkeilystä. Haluan lomallani nähdä kaunista urbaania kaupunkiympäristöä, kierrellä nähtävyyksiä ja museoita ja syödä ja juoda hyvin. Viimeistä varten Eurooppa on täynnä viehättäviä kesäterasseja, joilla voi nauttia vaikka leivoskahvit tai sen oluen kohtuuhinnalla. "

No niinpä. Euroopan matkailu on kuin sinulle luotu, kun valitset ne maat joissa olut on kaupunkien terasseilla halpaa. Hyvä, ettet kurita itseäsi lomailemalla Suomessa. Ei kuitenkaan kannata haukkua sellaista, mikä ei satu itseä kiinnostamaan, sillä antaa itsestään helposti ylimielisen vaikutelman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä