Miksi miehillä ei ole enää leveitä hartioita?
Nykyään näkee yhä useammin sitä, että naisella on leveämmät hartiat kuin miehellään. Mutta tämä ei johdu siitä, että naisten hartiat olisi leventyneet, vaan selvästi miehillä on nykyään lähinnä kapeita pullohartioita.
En pidä tästä ollenkaan.
Kommentit (302)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uinti, hiihto, sali leveämmät hartiat
Geenit.
Uimareilla ei ole leveät hartiat uimisen ansiosta, vaan he ovat uimareita, koska heillä on geneettisesti leveät hartiat.
Nimenomaan. Geenit ovat antaneet heille ruumiinrakenteen, joka on eduksi kyseisissä lajeissa. Samoin kuulantyöntäjät, painonnostajat yms.. kilpailussa menestyneet eivät ole geneettisiä hiirulaisia, joista olisi harrastuksen myötä tullut rotevia, vaan he pärjäävät voimalajeissa, koska ovat kehotyypiltään rotevia.
Evoluutio etenee kohti kolmatta sukupuolta eli transnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi roinaukot on karseen näköisiä, lisäksi usein vielä arvaamattomiakin.
On kyllä, jotenkin miehen ja miehisyyden kuva on aivan vääristynyt. Pulleat punoittavat kasvot ja koko vartalo on turpean paisunut, kömpelö ja liikeeltään rajoittunut. Sitten ähistään, puhistaan ja puuskutetaan, hyvä kun henki enää kulkee. Atleettisuudesta, kehonhallinnasta tai fyysisestä työkyvystä ei ole juuri mitään jäljellä.
Ennen tuollaisille olisi naurettu miesten töissä. Sotahommiin näistä pullukoista ei ole ollenkaan, C-paperit tulee varmasti. No, ehkä se on tarkoituskin, haluavat välttyä ikävyyksiltä ja keskittyä lihastensa kasvattamiseen
Naiset ovat valinneet kapeaharteisia miehiä. Olen uimari ja sen lisäksi olen perinyt pitkät solisluut, se oli monelle miehelle ongelma. Omalla miehelläni onkin minua leveämmät hartiat, eli jos lapsia saadaan niin valitettavasti tulevat todennäköisesti perimään ne meiltä kummaltakin. No, onhan se etu sitten ikääntyneenä kun ei heti ensimmäisenä mene lysyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ja lisäksi painonnostajan reidet. Koko elämäni olen vihannut niitä. Haluaisin olla kymmenen senttiä kapeampi hartioista ja kymmenen senttiä hoikempi reisistä. Sukuni perintönä sain kyseisen riesan.
Miksi haluaisit näyttää pieneltä hintiltä?
Mieluummin sellaiselta, kuin kuulamörssäriltä.
Läskin määrään pystyy vaikuttamaan.
Entäpä jos on syntymässään saanut kuulamörssärin hartiat ja reidet? Miten niihin vaikutat, jos et halua olle kyseistä mallia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ja lisäksi painonnostajan reidet. Koko elämäni olen vihannut niitä. Haluaisin olla kymmenen senttiä kapeampi hartioista ja kymmenen senttiä hoikempi reisistä. Sukuni perintönä sain kyseisen riesan.
Miksi haluaisit näyttää pieneltä hintiltä?
Mieluummin sellaiselta, kuin kuulamörssäriltä.
Läskin määrään pystyy vaikuttamaan.
Entäpä jos on syntymässään saanut kuulamörssärin hartiat ja reidet? Miten niihin vaikutat, jos et halua olle kyseistä mallia?
Tämäpä. Mulla on leveiden hartioiden lisäksi riesana vahvat pohkeet. Tosi kivaa etsiä muun muassa saappaita, kun se lihaspatti ei tietenkään jousta yhtään. En ole koskaan ollut ylipainoinen, mutten jotenkin pohkeet mulla vain kehittyvät vähän vahingossa liikunnan ohella.
Koska nykyajan miehet karsastaa fyysistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit.
Uimareilla ei ole leveät hartiat uimisen ansiosta, vaan he ovat uimareita, koska heillä on geneettisesti leveät hartiat.
Nimenomaan. Geenit ovat antaneet heille ruumiinrakenteen, joka on eduksi kyseisissä lajeissa. Samoin kuulantyöntäjät, painonnostajat yms.. kilpailussa menestyneet eivät ole geneettisiä hiirulaisia, joista olisi harrastuksen myötä tullut rotevia, vaan he pärjäävät voimalajeissa, koska ovat kehotyypiltään rotevia.
Juuri näin, jo kouluiässä rotevat pojat kyllä huomaavat mihin lajeihin lahjat viittaavat. Olin itse kouluaikoina vähän erikoinen tapaus, jotenkin vahva vaikka painoin vain jotain 64kg yläasteen viimeisellä luokalla. Pärjäsin sekä kuulantyönnössä että keihäänheitossa niin että kävin parikin kertaa koulujenvälisissä kisoissa, mutta sieltä ei enää menestystä tullut. Muistan hyvin paikallisessa urheiluseurassa jo kilpatasolla harrastaneen kaverin, oli 195cm pitkä ja paino yli 100kg. Olihan se näky kun tämä heitti miesten keihästä yli 65m ja me muut parhaimmillaan vähän yli 40m. Kuulantyönnöstä muistan että siellä oli toinenkin pieni kaveri, kiekkoilija josta tulikin ammattipelaaja. Se oli jo silloin sen näköinen että punttisallilla oli käyty. Hävisin sille pari metriä muistaakseni, voiman puutteen takia. Tämän kaverin näin kerran punttisalilla niin se teki 45kg levytangolla hauiskääntöä, se oli kova paino sen ikäiselle.
Eli geenit merkkaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan liikunnan puute ja yleinen passiivisuus. Ne leveät hartiat on lihasta.
Ei ole. Hartioiden leveys on ennen kaikkea luustosta kiinni.
https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fpreview.redd.it%2Fwhat-i…
Lihasten määrä/suuruus vaikuttaa myös luuston kokoon. Luistahan voi päätellä onko omistaja ollut miten pitkä tai lihaksikas.
Olet käsittänyt tämän väärin päin. Luuston eli vartalon rakenne yleensä kertoo siitä potentiaalista paljonko lihasmassaa luonnollisesti voi olla. Voi olla leveät hartiat vaikka lihasmassaa olisi vähän ja toisaalta jos on ektomorfinen ru
Onhan se selvä, että jos on leveämpi ruumiinrakenne, niin myös lihasten täytyy olla leveämpiä. Ei sovi linnunluisen pienen ihmisen lihakset leveärakenteiselle ihmiselle, jos voisi yrittää sovitella paikoilleen.
Mikään ei masentanut 17-vuotiaana niin paljon kuin se, kun kaveri sanoi minulla olevan keihäänheittäjän vartalo. Itse olisin halunnut näyttää ruipelolta rocktähdeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Agraariyhteiskunnassa ennen työ oli fyysistä ja ainoa kone oli ne hartiat. Nykyään työ on paikallaan pysyvää ja suurin ponnistus on näytön koskettaminen. Jos ei ole mitään fyysistä harrastusta työn vastapainona, niin eipä ne hartiat levene.
Paljon uintia harrastavilla vielä kehitysiässä olevien hartiat kasvavat leveämmiksi.
Seurustelun alussa kysyin mieheltä harrastaako hän punttisalia, kun hartiat olivat niin leveät. Ei harrastanut, vaan harrastikin uintia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään istutaan koneella, ei harrasteta eikä tehdä fyysisiä töitä. Eihän ne lihakset silloin kehity. Ihmisillä on myös todellahuono ryhti, nuoremmilla.
Onko hartiat lihasta?
Eikö leveillä hartioilla tarkoiteta geneettistä luuston rakennetta?
Tuohon voi liittyä sitten selkeästi kapeampi vyötärö. Ei vasta hoikkana pötkö ilman pulleutta. Yleensä täytyy olla myös melko pitkä, vähintään.
Tähän en ole niinkään kiinnittänyt huomiota, mutta jonkun ajan takainen pillilahjemuoti paljasti aivan valtavan määrän naistyypillisiä isoja, pyöreitä pyllyjä, leveitä lanteita ja pyöreitä, ylhäältä yhteen osuvia reisiä nuorilla miehillä. Olisko liikkumisen puute, vaikka meissä keski-ikäisissä on kaikennäköistä ruppanaa, niin nuorina näytettiin miehiltä ja naisilta, koska oli pikkupakko kävellä ja pyöräillä joka paikkaan. Vapaa-aika meni ihan eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geenit.
Ei aina. Varsinkin naiset. Voi olla isohko luusto, mutta heikko. Varsinkin yläkeho.
Minun mieheni hartiat on leveät kuin ladon ovet. Eipä voi valittaa.
Enkä porukka vähemmän enää vaivaantuu kulkemaan rinta kaarella ja ns "mandariinit kainaloissa" kuten vielä 90-luvulla.
On muuten ihan hemmetin tyhmän näköistä, kun välillä näitä tulee kaupungilla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan liikunnan puute ja yleinen passiivisuus. Ne leveät hartiat on lihasta.
Mun pojalla on leveät hartiat. Ei ole hirveän liikunnallinen, kuitenkin ihan hyvä kuntoinen. Kroppa on vaan sen mallinen, leveät hartiat ja muutenkin miehekäs kroppa verrattuna ikäisiinsä. On 20 v.
Vierailija kirjoitti:
Mjaa. Suomalaiset ihmiset ovat pidempiä kuin koskaan ennen, mutta myös huonokuntoisempia kuin koskaan ennen. Sekä miehet että naiset ovat lihaksettomia läskejä.
Ennen murrosikää tapahtuvien fyysisten aktiviteettien puute jättää miesten kämmenet aikuisiällä pieniksi ja sama pätee muuhunkin luustoon, joka osaltaan selittää aikuisiän hartioiden kapeutta. Isoilla olkapäälihaksilla pienempiraaminenkin mies voi luoda illuusion leveistä hartioista, mutta ei paskasta konvehtia saa.
Ympäristötekijöillä on myös valtava vaikutus, miesten keskimääräiset testosteronitasot ovat tippuneet noin kymmenisen prosenttia per vuosikymmen 70-luvulta asti ja nykypäivän 25-vuotiaalla miehellä on käytännössä sama määrä testosteronia kuin yli 75-vuotiaalla vanhuksella, mikä on todella hälyttävää jo lisääntymisenkin kannalta.
Syynä ovat mikromuovit, isoflavonoidit, estrogeeni juomavedessä ja ylipäätään kaikessa mitä ihminen keho
Juu juu, näitä ei poisteta. Normaalipaino jo auttaa paljon. Ylös, ulos ja lenkille.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomio. Miehet ovat naisistuneet ja naiset miehistyneet. Naiset ovat pidempiä ja isompia kuin ennen, miehet lyhyempiä ja pienempiä kuin ennen. Kulkeeko evoluutio pikkuhiljaa androgyyniyttä kohti? Sukupuolesta tulee vähitellen sosiaalinen konstruktio, jonka jälkeen se lakkaa olemasta?
Kyllä ne värkit tulevat pysymään erilaisina sukupuolilla, tai jos siinä lisääntymisen perusperiaatteessa tapahtuu muutos niin se tulee olemaan tyyliin miljoonan vuoden aikajänteellä. Sen sijaan on ihan mahdollista että naisista ja miehistä tulee enemmän samankokoisia fyysisesti johtuen kaikesta hormonipaskasta mitä syömme erinäisistä syistä. Onko se hyvä vai huono asia riippuu millaisista fetisseistä tykkää :)
Ei tarvita. Taloja ei enää rakenneta hartiapankilla.