Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertooko huono piirustustaito älykkyydestä?

Vierailija
23.02.2025 |

Kertooko?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti älykkäät osaavat yleensä myös piirtää. Heillä on hyvä hahmotuskyky ja silmän ja käden koordinaatio. He ymmärtävät, mistä osista mikäkin koostuu, miten perspektiivi piirretään jne. Kun he saavat opetusta, he omaksuvat tekniikoita helposti. 

Tämä puhe erilaisista älykkyyksistä on sumutusta. Todellisuudessa heikot ovat pääsääntöisesti heikkoja kaikessa, myös kokkaamisessa, taideaineissa, liikunnassa ja käsitöissä. Älykkäät taas ovat suht hyviä kaikessa, myös sosiaalisissa suhteissa.

Muutamat poikkeukset eivät tätä muuta. Harvalla on voimakkaasti vaihteleva kykyprofiili. 

Älykäs ei tietenkään ole välttämättä kuitenkaan taiteilija, jolla olisi oma visio sekä tarve ja kyky ilmaista sitä esimerkiksi piirtämällä.

T. Opettaja 

On totta että yleisälykkyys korreloi muidenkin taitojen/kykyjen kanssa.

Vierailija
62/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan Leonardo Da Vinci.

"Leonardo verhon takaa piirsi kuvia..."

Niitä tuhmia hui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirtäminen ei ole suoraan yhteydestä ihmisen älykkyyteen. 

Vierailija
64/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin pätee, olen testien mukaan olen selvästi keskitasoa älykkäämpi, tosin en sitä itse tiedosta, mutta huomaan, että jotkut asiat hoksaan hyvin. Mutta ei kynä taivu minun piirroksiin ja pensselikin sutii värit sinne tänne.

Et itse tiedosta asiaa? Onko tämä joku nykyajan tapa olla nöyrä ihminen?

En minä jatkuvasti tiedosta sitäkään että minulla on iso kulli. Enkä ole nöyrä.

Vierailija
65/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis yhteydessä.

Vierailija
66/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin pätee, olen testien mukaan olen selvästi keskitasoa älykkäämpi, tosin en sitä itse tiedosta, mutta huomaan, että jotkut asiat hoksaan hyvin. Mutta ei kynä taivu minun piirroksiin ja pensselikin sutii värit sinne tänne.

Et itse tiedosta asiaa? Onko tämä joku nykyajan tapa olla nöyrä ihminen?

En minä jatkuvasti tiedosta sitäkään että minulla on iso kulli. Enkä ole nöyrä.

No ehkä ihan hyvä että ette usko kaikkia testituloksia todeksi tai ulkopuolisia kehuja. On hyvä olla realistinen ja totuudellinen.

Vierailija
67/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirtäminen on täysin opeteltavissa oleva taito jonka tyhmäkin voi opetella. Kuka tahansa palikka oppii piirtämään jos niin haluaa, ei siis liity älykkyyteen mitenkään. 

Vierailija
68/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan se kertoo että ihminen on älykäs

Vierailija
69/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kovin älykäs, mutta osaan kyllä piirtää julkkiksia. Olisi pitänyt alkaa muotokuvamaalariksi, ei konttorirotaksi.

Vierailija
70/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kovin älykäs, mutta osaan kyllä piirtää julkkiksia. Olisi pitänyt alkaa muotokuvamaalariksi, ei konttorirotaksi.

Ota sivuduuniksi. Moni miettii mistä saisi lisäansioita.

Vierailija
71/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirustus vaatii muun muassa hienomotoriikkaa, visuaalista hahmotuskykyä, luonteenpiirteitä kuten kärsivällisyyttä, sekä kykyä ilmaista ideoita visuaalisesti. Jotkut tutkimukset viittaavat siihen, että visuaaliset ja tilalliset kyvyt, kuten ne, joita tarvitaan piirustuksessa, voivat pikemminkin liittyä älykkyyden erityisiin osa-alueisiin.

Vierailija
72/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piirtäminen on täysin opeteltavissa oleva taito jonka tyhmäkin voi opetella. Kuka tahansa palikka oppii piirtämään jos niin haluaa, ei siis liity älykkyyteen mitenkään. 

Paitsi ettei kaikki opi piirtämään kovinkaan hyvin vaikka kuinka harjoittelisi tai olisi tyhmä tai älykäs. Luovuus on eri asia älykkyyden kanssa.

Vierailija
73/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ei osaa piirtää ollenkaan. On ammatiltaan kirurgi ja väitellyt myös tohtoriksi. Hyvä yleissivistys. Ei nyt voi yleistää että huono piirustaito merkitsisi että ei voi olla älykäs.

Ihmisillä on erilaisia lahjoja. Se on välillä aika hienoakin katsoa, kun samaan perheeseenkin syntyy monenlaisia eri lahjakkuuksia edustavia ihmisiä. Yksi parhaista tietämistäni piirtäjistä on kahden kv-tiedemaailmassa toimineen proffan lapsi, ja sisaruksensa taas on teknomiljonääri. 

Vierailija
74/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies ei osaa piirtää ollenkaan. On ammatiltaan kirurgi ja väitellyt myös tohtoriksi. Hyvä yleissivistys. Ei nyt voi yleistää että huono piirustaito merkitsisi että ei voi olla älykäs.

Ihmisillä on erilaisia lahjoja. Se on välillä aika hienoakin katsoa, kun samaan perheeseenkin syntyy monenlaisia eri lahjakkuuksia edustavia ihmisiä. Yksi parhaista tietämistäni piirtäjistä on kahden kv-tiedemaailmassa toimineen proffan lapsi, ja sisaruksensa taas on teknomiljonääri. 

Hyvä pointti, jokaisella on omat taidot ja toisinaan joillakin on jopa varsinaista synnynnäistäkin lahjakkuutta johonkin asiaan. 

Jokaisen ihmisen kohdalla tulisi katsoa osaaminen, taidot ja lahjakkuus yksilöllisesti. Täytyisi arvostaa ihan kaikkea osaamista ja erityisosaamista. 

Vierailija
75/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ei tule hyvää piirtäjää vaikka kuinka harjoittelee, eikä kaikista tule tarkk ampujaa vaikka laukoisit miljoona patia, armeijassa se jo nähtiin 105 meitä oli komppaniassa, ammuttiin kuitenkin kohtuullisen paljon kovilla, vain yhdestä tuli tarkk ampuja.Hän sanoi että ennen tätä rynkyllä ampumista ei ollut ampunut edes ilmakiväärillä, eli lahjakkuus on numero yksi lajiin kuin lajiin.Harjoittelu kehittää mutta ei tee mestari jos homma ei vaan luonnistu, sen vanhan sanonnan voitte unohtaa.

Vierailija
76/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ei tule hyvää piirtäjää vaikka kuinka harjoittelee, eikä kaikista tule tarkk ampujaa vaikka laukoisit miljoona patia, armeijassa se jo nähtiin 105 meitä oli komppaniassa, ammuttiin kuitenkin kohtuullisen paljon kovilla, vain yhdestä tuli tarkk ampuja.Hän sanoi että ennen tätä rynkyllä ampumista ei ollut ampunut edes ilmakiväärillä, eli lahjakkuus on numero yksi lajiin kuin lajiin.Harjoittelu kehittää mutta ei tee mestari jos homma ei vaan luonnistu, sen vanhan sanonnan voitte unohtaa.

Onkohan sanonta harjoittelu tekee mestarin otettu liian kirjaimellisesti? Tämä on ollut tukemista ja tsemppaamista varten lähinnä. Sanonta on kyllä totta mutta aivoja ja järkeä saa toki käyttää.

Vierailija
77/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi jos niin olisi päätetty.

Kulttuurisidonnaista.

Hyvät piirtäjät olisivat arvostettuja ja heille maksettaisiin paljon. 

Vierailija
78/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi jos niin olisi päätetty.

Kulttuurisidonnaista.

Hyvät piirtäjät olisivat arvostettuja ja heille maksettaisiin paljon. 

Asiahan ei liity päättämiseen vaan totuuteen. 

Vierailija
79/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkei osaisikaan piirtää jotain taideteosta, voi jonkinlainen tekninen periaatepiirros onnistua. 

Vierailija
80/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja piirtäminen ja maalaaminen on kaksi eri asiaa, näin kun kaksi tyyppiä teki niin , toinen maalasi toinen piirsi ruusun, molemmat hyviä.Vaihtoivat toisinpäin eipä tulos ollut kummallakaan kaksinen.Harjoittelu auttaa mutta ei se toimi jos et vaan osaa hahmottaa ja vetää siveltimellä taikka kynällä oikeita liikkeitä.Kertauharjoituksissa aikoinaan joukkueessa oli yksi taiteilija , jätkä piirsi hiilenpalalla komppanian pääliköstä näköiskuvan ja piirteli paljon muitakin juttuja, ne kuvat meni heti kaupaksi.