Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertooko huono piirustustaito älykkyydestä?

Vierailija
23.02.2025 |

Kertooko?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen arvioimiseksi, onko joku hyvä vai huono piirtäjä, edellytetään myös koulutusta.

Vierailija
42/83 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelliorell on värityskirjoja myynnissä. Nelliorell on älykäs ja taitava piirtämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on kovin kapea käsitys älykkyydestä. Miksi muuten menit Mensan testiin?

Ihan ex tempore. Oltiin kaverin kans kirjastossa ja kaveri bongasi lapun, että siellä oli Mensan testi alkamassa puolen tunnin päästä. Mentiin sitten ihan huvin vuoksi kokeilemaan, kun ei ollut kiire mihinkään ja käteistäkin sattui olemaan sopivasti lompakossa.

Vierailija
44/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tätä sillä tyttäreni pyytää minua piirtämään koiria, hevosia ja karhuja mutta jokainen piirtämäni eläin näyttää samalta. En pysty hahmottamaan mitään tikku ukon tasoja vaativampia piirroksia. Koen että minulla on muutenkin jotain puutteita asioissa jotka ovat jokaiselle tavan tallaajalle ilmi selviä. Unohtelen esineiden nimiä, eksyn paikoissa, en muista ihmisten nimiä, en uskalla ajaa autolla ellen muista reittiä etukäteen. Koen että minulla saattaa olla jopa aivovamma 

Mutta sitten taas olen psykologisesti muita parempi. Hahmotan isoja kokonaisuuksia, näen syyt asioille, osaan tarkastella objektiivisesti, näen ihmisten läpi, tiedän miten pitää toimia, mitä kannattaa sanoa, osaan valehdella hyvin, voitan aina sanapeleissä, keksin luovia ratkaisuja, luon hyvää energiaa, osaan kirjoittaa ja ilmaista itseäni ja asioita hienosti 

Vierailija
45/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väritän paremmin kuin piirrän mutta ilmeisesti olin jonkun mielestä hyvä piirtäjä kun voitin lapsena koulussa piirustuskilpailun oman sarjani.

Vierailija
46/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, piirtämään ei opi ellei siihen paneudu oikein huolella - tai koe siitä aivan erityisesti mielihyvää. Toisaalta, joillain on jo luonnostaan hyvä 3D/avaruudellinen-havainnointi ja se on myös yksi älykkyyden ominaisuus, jota testeissä mitataan.

Hyvään piirustustaitoon liittyy myös suuri määrä erilaisia havainnointiin liittyviä taitoja, että kyllä sekin kognitiolle asettaa jonkinlaiset vähimmäisvaatimukset.

Vierailija
47/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin pätee, olen testien mukaan olen selvästi keskitasoa älykkäämpi, tosin en sitä itse tiedosta, mutta huomaan, että jotkut asiat hoksaan hyvin. Mutta ei kynä taivu minun piirroksiin ja pensselikin sutii värit sinne tänne.

Vierailija
48/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Olen sekä tyhmä että todella huono piirtäjä.

Aivan, kyllähän se huono piirrustustaito kertoo älykkyydestä eli nimenomaan sen puutteesta.

Vierailija
49/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin pätee, olen testien mukaan olen selvästi keskitasoa älykkäämpi, tosin en sitä itse tiedosta, mutta huomaan, että jotkut asiat hoksaan hyvin. Mutta ei kynä taivu minun piirroksiin ja pensselikin sutii värit sinne tänne.

Olet siis keskinkertainen tuhertaja.

Vierailija
50/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin, että on paska käsi-silmä-koordinaatio ja heikko hahmotuskyky

Piirtämään oppii piirtämällä, minulla ei keskittymiskykyä ole vaikka aivan varmasti olen erittäin hyvä hahmottamaan ja teen työkseni pikkutarkkaa työtä. 

Vierailija
51/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kertooko. Olen todella huono piirtämään muita kuin teknisiä piirustuksia cad:illä. Varmaan jotkut kuusivuotiaat lapset ovat minua parempia tai olen itse jäänyt sille tasolle. Mensan vanhan testin mukainen ÄO on 160,5 jos sitä pidetään älykkyyden mittarina.

Vierailija
52/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis keskinkertainen tuhertaja.

Olen turvaton kyhertäjä.

Vierailija
53/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti älykkäät osaavat yleensä myös piirtää. Heillä on hyvä hahmotuskyky ja silmän ja käden koordinaatio. He ymmärtävät, mistä osista mikäkin koostuu, miten perspektiivi piirretään jne. Kun he saavat opetusta, he omaksuvat tekniikoita helposti. 

Tämä puhe erilaisista älykkyyksistä on sumutusta. Todellisuudessa heikot ovat pääsääntöisesti heikkoja kaikessa, myös kokkaamisessa, taideaineissa, liikunnassa ja käsitöissä. Älykkäät taas ovat suht hyviä kaikessa, myös sosiaalisissa suhteissa.

Muutamat poikkeukset eivät tätä muuta. Harvalla on voimakkaasti vaihteleva kykyprofiili. 

Älykäs ei tietenkään ole välttämättä kuitenkaan taiteilija, jolla olisi oma visio sekä tarve ja kyky ilmaista sitä esimerkiksi piirtämällä.

T. Opettaja 

Vierailija
54/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirustustaitoani ovat kehuneet kursseilla ammattitaiteilijat. Voitin kouluaikana useita kuvaamataidon kilpailuja ja palkintoja tuli muistakin maista kuin Suomesta. Piirustustaito kehittyi, koska olin innostunut piirtämisestä ja hoksasin jo lapsena, että esimerkiksi kuusi ei ole mikään lättänä kuvio, vaan sen oksat sojottavat ulospäin. Valon ja varjojen oikeanlainen tajuaminen kesti pidemmän aikaa. Pitää piirtää siis sitä, mitä näkee eikä jotain "mallikuvaa" muistista.

Jos älykkyys peilautuu koulu- ja opintomenestykseen sekä matemaattiseen lahjakkuuteen, en nyt piirtämistaidon takia kai kovin tyhmäkään liene.  Sosiaalisesti kylläkin vähän tampio.

Vierailija
55/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän aloituksessa sanota mihin suuntaan.

Eli kertooko huono piirustustaito alhaisesta vai korkeasta älykkyydestä. 

Useimmat täällä ovat tulkinneet niin, että korreloiko huono piirustustaito korkean älykkyyden kanssa.

En osaa vastata. Eiköhän jotain tutkimustulosta aiheesta ole, jos jaksaa googlailla englannin kielellä.

Vierailija
56/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko, ap, huono piirtämään?

=D

Vierailija
57/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sen pitäisi kertoa älykkyydestä? 

Vierailija
58/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen arvioimiseksi, onko joku hyvä vai huono piirtäjä, edellytetään myös koulutusta.

Ei edellytetä, jokainen näkee osaako joku piirtää vai ei.

Vierailija
59/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, piirtämään ei opi ellei siihen paneudu oikein huolella - tai koe siitä aivan erityisesti mielihyvää. Toisaalta, joillain on jo luonnostaan hyvä 3D/avaruudellinen-havainnointi ja se on myös yksi älykkyyden ominaisuus, jota testeissä mitataan.

Hyvään piirustustaitoon liittyy myös suuri määrä erilaisia havainnointiin liittyviä taitoja, että kyllä sekin kognitiolle asettaa jonkinlaiset vähimmäisvaatimukset.

Olen aivan surkea piirtämään jos siis pitää vapaalla kädellä piirtää mutta deskriptiivinen geometria on minulle naurettavan helppoa. Mensan jäsen olen jos sellaista älykkyyttä tässä aloituksessa tarkoitetaan.

Vierailija
60/83 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et itse tiedosta asiaa? Onko tämä joku nykyajan tapa olla nöyrä ihminen?