"Opiskelijoilla on vaikeuksia lukea pitkiä tekstejä"
"Yhdellä vetämistään yliopistokursseista .. vie opiskelijat kirjastoon. Siellä hän näyttää, miten kirjoja lainataan.
Se on monille aika tuntematonta. Lukemisen aloittaminen on osalle tahmeaa"
https://www.hs.fi/visio/art-2000010986503.html
Tämä siis YLIOPISTOSSA !!!
Kommentit (239)
Nykyajan koulutusta tuo on. Ei kerrota ammattiin kuuluvia asioita, näytetään vain mistä tiedon löytää....
Nykypäivän nuorilla on vaikeuksia tulkita seinäkelloa ja kirjoittavat allekirjoituksensa tikkukirjaimilla. Eläköön inkluusio.
Narratiivia voi manifestoida, vaikkei osaakaan lukea.
Huomattu on, ei ole hääviä nykyään opettaa yliopistossa kun opiskelija-aines on niin surkeaa.
Ja poliittikot haluavat, että korkeakoulututkinnon suorittaa koko ajan suurempi osuus ikäluokasta.
Eihän silloin ole muuta vaihtoehtoa kuin laskea rimaa, koska ei niin suurella osalla ihmisistä ole kapasiteettia suorittaa korkeakoulututkintoa sellaisilla vaatimuksilla, jollaiset ne on aiemmin olleet.
Onko tässä sitten mitään järkeä...?
Miten joku voi Suomessa päästä yliopistoon jos edes kirjojen lainaaminen ei ole hallussa?
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan koulutusta tuo on. Ei kerrota ammattiin kuuluvia asioita, näytetään vain mistä tiedon löytää....
Ei yliopisto olekaan ammattikoulu. Ne ovat ihan erikseen. Osa niistä tosin nimittää itseään ammattikorkeakouluiksi.
Minä huomasin jo vuosituhannen vaihteen aikoihin, että yhä enenevissä määrin lapset ja nuoret alkoivat tyhmentymään ja käyttäytymään huonommin. Samoihin aikoihin "kukkahattuilu" alkoi yleistymään eikä tarvitse olla älykkö ymmärtääkseen, että näillä asioilla on vahva yhteys.
Jos joku ei tiedä mitä kukkahattuilu on niin käytännössä se tarkoittaa samaa kuin nykypäivän "suvaitsevaisuus". Kukkahattuilu ei kuitenkaan ollut ihan niin vahvaa.
Älypuhelin onkin tyhmentäjäpuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yliopisto olekaan ammattikoulu. Ne ovat ihan erikseen. Osa niistä tosin nimittää itseään ammattikorkeakouluiksi.
Kyllä hyvä yliopistotutkinto on sellainen, jossa konkreettisesti opitaan tekemään ammattiin liittyviä asioita.
Lukutaito jää historiaan koska ihmnen valitsee helpoimman ja tekniikka mahdollistaa jo nyt muunlaisen informaationsiirron.
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa päästä persuhäiriköistä eroon on kirjoittaa asia pitkiin lauseisiin, jossa on pilkulla erotettuna vähintään kaksi sivulausetta. Kappaleeseen kannattaa laitaa vähintään 6 tämmöistä lausetta. Näin vältyt häiriköinniltä, kun lapsoset ei jaksa lukea kirjoitustasi.
Vielä kun piilotat ajatuksesi akateemisen päättelyn taakse, putoavat nekin kyydistä, jotka jaksavat lukea. Joskus harrastan tätä, taisi olla raakkukeskustelussa viimeksi kun alkoi junttijankkaajat ärsyttämään. Putosivat ne kyydistä ja uho hiljeni...
Sinä se et ole vieläkään parantunut persusairaudestasi.
Miten se voi olla mahdollista. Lukio oli mielestäni lukemista.
Mulle tapahtui ihan sama. Lapsena ja teininä imppasin kirjoja pinotolkulla. Pystyin lukemaan keskittyneesti vuoden ympäri. Kesälomallakin luin, luin ja luin missä ikinä olinkaan, mulla oli aina kirjoja matkassa. Nykyään (aikuisena) en jaksa lukea minkäänlaista kokonaista kirjaa yhteen putkeen. Enkä harrasta vapaa-ajan lukemista enää lainkaan. Ei pysty, ei jaksa. Hyvä tietää, etten se ollut vain minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras tapa päästä persuhäiriköistä eroon on kirjoittaa asia pitkiin lauseisiin, jossa on pilkulla erotettuna vähintään kaksi sivulausetta. Kappaleeseen kannattaa laitaa vähintään 6 tämmöistä lausetta. Näin vältyt häiriköinniltä, kun lapsoset ei jaksa lukea kirjoitustasi.
Vielä kun piilotat ajatuksesi akateemisen päättelyn taakse, putoavat nekin kyydistä, jotka jaksavat lukea. Joskus harrastan tätä, taisi olla raakkukeskustelussa viimeksi kun alkoi junttijankkaajat ärsyttämään. Putosivat ne kyydistä ja uho hiljeni...
Sinä se et ole vieläkään parantunut persusairaudestasi.
Lukutaidottomuuden lisäksi, persuhäiriköitä vaivaa myös täydellinen huumorintajuttomuus sekä itseironian puute.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tapahtui ihan sama. Lapsena ja teininä imppasin kirjoja pinotolkulla. Pystyin lukemaan keskittyneesti vuoden ympäri. Kesälomallakin luin, luin ja luin missä ikinä olinkaan, mulla oli aina kirjoja matkassa. Nykyään (aikuisena) en jaksa lukea minkäänlaista kokonaista kirjaa yhteen putkeen. Enkä harrasta vapaa-ajan lukemista enää lainkaan. Ei pysty, ei jaksa. Hyvä tietää, etten se ollut vain minä.
Ja oikeasti rakastin, rakastin sitä fiilistä ja tunnetta, joka oli kehossa silloin, kun luin.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä se et edes osaa kirjoittaa suomen kieltä sujuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Minä huomasin jo vuosituhannen vaihteen aikoihin, että yhä enenevissä määrin lapset ja nuoret alkoivat tyhmentymään ja käyttäytymään huonommin. Samoihin aikoihin "kukkahattuilu" alkoi yleistymään eikä tarvitse olla älykkö ymmärtääkseen, että näillä asioilla on vahva yhteys.
Jos joku ei tiedä mitä kukkahattuilu on niin käytännössä se tarkoittaa samaa kuin nykypäivän "suvaitsevaisuus". Kukkahattuilu ei kuitenkaan ollut ihan niin vahvaa.
Missä vaiheessa kukkahattutätien ehdoton suvaitsemattomuus ja paheksunta vaihtuivat suvaitsevaisuuteen?
Suomi nousuun! Eiku.