HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Meidän naapuri sanoi, että on muka selästä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Kaikki tietää ettei nykyään pääse selästä työkyvyttömyyseläkkeelle ja että se on päästä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitääkö potkia kaikkia päähän ja kieltäytyä auttamasta jos joku tarvitsee apua tai on sairas. Tämäkö on se mitä täällä halutaan kertoa siitä miten tulevaisuudessa pitää suhtautua. Jos joku pyytää apua niin haistatetaan p**kat ja isketään kirjaimellisesti puukko kylkeen. Tietää vähän miten toimia tässä muuttuvassa yhteiskunnassa.
Oikeasti sairaita pitääkin auttaa. Mielenterveysongelmat eivät estä työntekoa, joten näitä pitää vähän kannustaa pois veronmaksajien kukkarolta.
Itse ohjasin työkokeilussa mielenterveyskuntoutujia. Ja olen sitä mieltä, että kyllä se aika hyvin estää. Ja kyllä oli vaikeaa jonkun paranoidisen ja hyväntahtoinen maniaan taipuvan kanssa tehdä yksinkertaisiakin töitä. Kukaan muu ei siihen ohjaajaksi suostunut.
Masentuneita olen nähnyt punttisalilla kuntoutuksessa. Vaihdoin salia, koska se oli niin säälittävää katsottavaa. Nuoria aikuisia. Todella toimintakyvyttömiä. Ja vain sen sairautensa takia. Ilmeisesti monen on vaikea ymmärtää tätä.
Iso huolenaihe ovat nämä feikki masentuneet ym. Keksivät nämä trendisairaudet, ottavat lääkkeet ja myyvät ne. Keikkailevat näin vuosia kun niihin kovasti ahdistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on kateellinen psykoosisairaalle. Aika perus. Menkää töihi.
Ei kateellinen vaan inhottaa.
Ymmärrän, muakin inhottaa kevytkenkäiset miehet, jotka hankkivat itselleen sukupuolitauteja ja syöpäsairaat ovat myös aika inhottavia.
Ne kuitenkin käy töissä ja monet syöpäsairaatkin ja maksavat veroja. Nämä siis ansaitsevat hoitonsa. 👍
Ketkä ei ansaitse hoitoa?
Nämä mielenterveyslarppaajat, jotka keksivät mitään vaan jottei tarvitsisi töihin mennä. Itketään masennusta, kun ei pääse matkusteleen ja osteleen uusinta Vuittonia.&nb
Tämä. Nyt ollaan asian ytimessä.
Vierailija kirjoitti:
Viattomaltakin kuulostava mt diagnoosi voi pahimmillaan olla tosi rajoittava. En lähtisi vähättelemään mt juttuja.
Minulla on useampi nivel rikki, jatkuva kipu päällä. Mutta ei kuulemma rajoita fyysistä työtä. Pistetään siis asiat oikeisiin mittasuhteisiin
Vierailija kirjoitti:
"Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja."
Eikö sitä kutsuta laiskuudeksi, jos haluaa tehdä vain mukavia asioita. Oikeasti vakavasti sairaat ei yleensä pysty tekemään edes niitä mukavia asioita.
Kuule, oikeasti sairaat pystyvät moniin asioihin. Joskus se sisältää jopa työn ja joskus ei.
Olen pystynyt tekemään töitä vuosikaudet sairaana. Nyt en pysty. Toivoin, että taas joskus pystyn. Tällä hetkellä pystyn vain "kivoihin asioihin".
Ei siitä kuitenkaan kannata olla kateellinen, koska sekin on rajallista, en minä itse voi valita, mitä pystyn tekemään ja mitä en. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka pystyn tapaamaan välillä kavereita, tekemään käsitöitä ja kirjoittamaan, en pysty hoitamaan omia asioitani, mistä syystä olen velkaantunut ja koko talouteni on vailla hallintaa. Kodista pystyn pitämään huolta silloin ja tällöin. Asun yksin enkä voi kuvitellakaan, että kukaan hyvä ja tasapainoinen mies haluaisi minua vaimokseen. Lisäksi elän jatkuvasti dissosiaatiossa, irti elämäni realiteeteista.
Mutta joo, "kivaa on", kun on aikaa olla luova ja ulkoilla. Ja jännätä aina x kuukauden välein sitä mitä mieltä eläkeyhtiö tällä kertaa on. MItään todellista paranemistahan ei pysty tapahtumaan, koska eläkejaksot ovat niin lyhyitä, ettei niiden aikana synny paranemisrauhaa. Sama kokemus oli muillakin käymässäni kuntoutuksessa. Moni meistä olisi halunnut ihan oikeasti kuntouttaa itsensä takaisin täyteen tai edes osittaiseen työkykyyn, mutta jatkuva epävarmuus syö mahdollisuuden siihen. Terveenä EHKÄ vielä kestäisi sitä epävarmuutta, mutta sairaana voimavarat eivät riitä sekä sen kestämiseen että samanaikaiseen parantumiseen.
Ihan mielelläni kävisin töissä ja ansaitsisin riittävästi rahaa elämiseeni. Ja istuisin työpalavereissa enkä terapeutin tai psykiatrin luona tai kuntoutuksessa askartelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava idea! Kerrotko vielä mistä löytyisi tehdas, joka palkkaa pitkään työelämän ulkopuolella olleita henkilöitä tekemään maksimissaan yhden tunnin työpäivää kun terveys ei riitä enempään? Voin laittaa hakemuksen heti.
Pelkät aukot sairauden takia CV: ssä tekee sen, ettet pääse haastatteluun.
Tehtaaseen pääset varmasti töihin, vaikka olisi kuinka aukkoja CV:sdä.
Tehtaisiin nyt ei pääse kuin sukulais- ja saunakaverisuhteilla.
Tämä ei pidä paikkaansa,.mutta laiska keksii mitä vaan ettei tarvi edes yrittää.
Joo palkkaavat esim.reumaa sairastavat ensimmäisenä, eiku
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapuri sanoi, että on muka selästä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Kaikki tietää ettei nykyään pääse selästä työkyvyttömyyseläkkeelle ja että se on päästä työkyvyttömyyseläkkeellä.
Naapurit seuraavat lähdetkö aamulla töihin. Kerrostalot on täynnä vanhuuseläkeläisiä.
Onko poltellu kannabista ja siitä johtuu pään ongelmat 🤔
Onpa sakeaa keskustelua. Ei kauheasti sitouta tämä maa kun järjestelmä on aivan rikki ja ihmiset lähes psykoottisen julmia toisilleen. Mummot hautaan kuten joku sanoi ja ulkomaille äkkiä tuloineni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava idea! Kerrotko vielä mistä löytyisi tehdas, joka palkkaa pitkään työelämän ulkopuolella olleita henkilöitä tekemään maksimissaan yhden tunnin työpäivää kun terveys ei riitä enempään? Voin laittaa hakemuksen heti.
Tämä ei pidä paikkaansa,.mutta laiska keksii mitä vaan ettei tarvi edes yrittää.
Ei psykoosisairaita tehtaisiin kiitos, persoonallisuushäiriöisissä on siellä tarpeeksi kestämistä. En halua sinne tyyppiä joka rupeaa heilumaan puukon kanssa kun se vakuuttuu siitä että CIA on tullut hakemaan.
"jotka kulkevat tuolla harhaisena puukon kanssa ja vaarantavat muut"
Näillä jutuilla suosittelen, että avaat oman keskustelun harhaisuudelle.
Kohta voi helposti irtisanoa ne, jotka ottaa töistä saikkua jonkun reuman takia ja muut joutuvat tekemään työt.
Työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viattomaltakin kuulostava mt diagnoosi voi pahimmillaan olla tosi rajoittava. En lähtisi vähättelemään mt juttuja.
Minulla on useampi nivel rikki, jatkuva kipu päällä. Mutta ei kuulemma rajoita fyysistä työtä. Pistetään siis asiat oikeisiin mittasuhteisiin
Olet siis sitä mieltä, että rikkoutunut nivelesi estää työnteon, mutta päänsisäiset ongelmat ei, vaikka päätä tarvitaan jalkojen lisäksi työhön. Katsotaan, mitä mieltä olet siinä vaiheessa, kun masennut vakavasti siitä, että eläkeyhtiön mielestä sinun pitää pystyä työhön niveliesi kanssa. Ehkä sitten löytyy ymmärrystä muuhunkin kuin fyysiseen kipuun. Sillä masennukseenhan tuo yleensä johtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo palkkaavat esim.reumaa sairastavat ensimmäisenä, eiku
Taidat olla vähän yksinkertainen? Tässä puhuttiin "mielenterveys" -ekäkelusmuista. Ei oikeasti sairaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"240 000 saa leskeneläkettä. Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias."
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/leskenelake-muuttumassa-maaraaikai…
Se on nykyaikaa. Ennen naiset oli paljon kotona oli miehen palkka mitä tasoa tahansa. Siksi naisille ei omaa eläkettä tai tulomahdollisuuksia kertynyt. Mies kuoli yllättäen, niin vaimo jäi täysin tyhjän päälle. Meillä oli ennen solidaarinennyhteiskunta ja siksi leskeneläke oli ihan hyväksytty asia.
On myös lapsille perhe-eläke. Käykää sen kimppuun seuraavaksi. Jos toinen vanhempi kuolee, niin opiskelevalle lapselle maksetaan eläkettä (opintotukeen yms lisäksi) 21 vuotiaaksi asti.
Jo 50 vuotta sitten (1970-luvulla) oli epänormaalia suomalaiselle naiselle jäädä kotiin
Ja työväenluokan naiset kävivät töissä vanhoinakin aikoina. Pyykkäsivät, siivosivat, ompelivat yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitääkö potkia kaikkia päähän ja kieltäytyä auttamasta jos joku tarvitsee apua tai on sairas. Tämäkö on se mitä täällä halutaan kertoa siitä miten tulevaisuudessa pitää suhtautua. Jos joku pyytää apua niin haistatetaan p**kat ja isketään kirjaimellisesti puukko kylkeen. Tietää vähän miten toimia tässä muuttuvassa yhteiskunnassa.
Oikeasti sairaita pitääkin auttaa. Mielenterveysongelmat eivät estä työntekoa, joten näitä pitää vähän kannustaa pois veronmaksajien kukkarolta.
Mt-ongelmat todellakin voivat estää työnteon. Esim. psykoosi tai vaikea pitkään jatkunut masennus voivat aiheuttaa sellaista tuhoa aivoissa, ettei kognitio riitä välttämättä edes oman kodin siivoamiseen tai omasta hygieniasta huolehtimiseen. Siinä saattaa nuorikin ihminen olla samalla tasolla kuin kehitysvammainen tai Alzheimer-potilas.
Olen työkkärin kirjoilla, mutta kävin lääkärissä ja minulla epäillään muistisairautta ja narkolepsiaa, koska nukahdan istualleni vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vähättelevät mielenterveysongelmia... Oikeasti se on välittäjäaineiden vamma päässä. Voisi verrata vammaiseen. Miksi kukaan haluaisi henkisesti vammaista ihmistä töihin? Sehän on vaara yhteiskunnalle... Ei ne sovellu asiakaspalvelutöihin tai mihinkään muuallekaan koska ei välineitä yksinkertaisesti ole. Ei vaikeasti mielenterveysongelmainen tuo mitään hyvää yhteiskunnalle.
Voivat siivota tai työskennellä tehtaissa. Ei tietenkään vähämielisiä voi kaikkiin töihin laittaa.
Tämä. Jos mielenterveydellisistä syistä eläkkeellä, niin sitten vastikkeeksi tekemään fyysistä työtä. Ei kaikista ole muuhun, jos pää ei kestä.
Todellisuudessa varsinkaan tehtaaseen pääsee töihin vain 100%:sti työkykyiset.
Sastamalan hikipajaTehdaskin taitaa olla jo täynnä.
Niin sitten kun tuollainen ihminen, josta esimerkiksi aloituksessa puhutaan pakotetaan töihin, eli ts. Hommaan johon hänellä ei ole mentaalista valmiutta, voi lopputulos olla katastrofaalinen, äärimillään henkilö ajautuu psykoosiin ja siinä ei kukaan tiedä kuinka käy, tappaako vain itsensä vai kuinka monta työkaveria lähtee mukana. Ihmisten on vain pakko hyväksyä se seikka, että kaikilla ei ole nykyiseen työelämään vaadittua henkistä kapasiteettia, eikä tuota voi yksilö mitenkään itse valita.