Lapsiperheet: onko teillä aina hedelmiä tarjolla?
Tuli mieleen kun lasten kaverit syövät meillä aina hedelmäkulhon tyhjäksi ja kehuvat, kuinka on hyvää, heillä ei kuulemma juuri koskaan ole hedelmiä. Meillä ostetaan monipuolisesti hedelmiä joka päivä.
Itse arvioisin, että nämä lasten kaverit ovat ehkä vähän köyhempiä ja heillä on paljon sisaruksia, niin ei ole varaa hedelmiin. Miten teillä, tai tuntemissanne lapsiperheissä. Onko normaalisti hedelmiä ihan joka päivä? Jos ei ole, niin onko vastaavasti jotain epäterveellistä (sipsiä, limua, keksejä tms.) liian usein? Itse ajattelen, että lasten ruokatottumukset tulee kotoa ja mihin kasvaa, niin sitä syö sitten aikuisenakin, siksi pidän hedelmiä (ja kasviksia, vihanneksia) tärkeänä.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava oletus, että lapsi on köyhästä perheestä, jos vetää kyläpaikassa kulhollisen hedelmiä. Kyllä tuossa on kyse vain ja ainoastaan käytöstapojen puutteesta ja siitä, ettet osaa asettaa kakaroille rajoja. Meillä ei tulisi kuuloonkaan, että kukaan söisi koko kulhollista hedelmiä.
Miten niin en osaa asettaa rajoja. Enhän minä valittanut, tai pitänyt asiaa mitenkään pahana. Meillä lapset, niin omat kuin heidän kaveritkin saavat tottakai syödä hedelmiä milloin haluavat. Meillä syödään terveellisesti aamupala, iltapala ja kaksi lämmintä ruokaa, hedelmiä yleensä välipalaksi, tai muun ruoan yhteydessä. En ymmärrä teidän kieltoja, että lapsi ei saisi ottaa nälkäänsä vaikka banaania, vaan pitäisi odottaa vaikka yli tunti oikeaa ruokaa. Tekeekö joku aikuinen muka niin? Miksi lapsen pitäisi sitten olla nälissään?
Helvetin läskejä lapsia sinulla, jos tarvitsevat kulhollisen banaaneja tullakseen kylläiseksi. Eihän nyt ollut kyse siitä, ettei saisi syödä ollenkaan. Kyse on kohtuudesta. Kulhollinen hedelmiä ei ole kohtuullinen määrä ja lapsenkin on hyvä oppia, että ahmiminen ei ole terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittava oletus, että lapsi on köyhästä perheestä, jos vetää kyläpaikassa kulhollisen hedelmiä. Kyllä tuossa on kyse vain ja ainoastaan käytöstapojen puutteesta ja siitä, ettet osaa asettaa kakaroille rajoja. Meillä ei tulisi kuuloonkaan, että kukaan söisi koko kulhollista hedelmiä.
Miten niin en osaa asettaa rajoja. Enhän minä valittanut, tai pitänyt asiaa mitenkään pahana. Meillä lapset, niin omat kuin heidän kaveritkin saavat tottakai syödä hedelmiä milloin haluavat. Meillä syödään terveellisesti aamupala, iltapala ja kaksi lämmintä ruokaa, hedelmiä yleensä välipalaksi, tai muun ruoan yhteydessä. En ymmärrä teidän kieltoja, että lapsi ei saisi ottaa nälkäänsä vaikka banaania, vaan pitäisi odottaa vaikka yli tunti oikeaa ruokaa. Tekeekö joku aikuinen muka niin? Miksi lapsen pitäisi sitten olla nälissään?
Syötte 4 ateriaa ja silti lapsilla on nälkä aterioiden välillä. Eli ateriat eivät ole terveellisiä ja monipuolisia, koska eivät riitä pitämään nälkää tarpeeksi kauan. Sen enempää aikuisen kuin lapsenkaan ei tarvitse pupeltaa jatkuvasti jotain. Eikä kukaan kuole siihen, jos ehtii tulla nälkä ennen ruoka-aikaa. Se on ihan normaalia. Jos ei ole nälkä ennen ruoka-aikaa, eihän se ruokakaan maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin en osaa asettaa rajoja. Enhän minä valittanut, tai pitänyt asiaa mitenkään pahana. Meillä lapset, niin omat kuin heidän kaveritkin saavat tottakai syödä hedelmiä milloin haluavat. Meillä syödään terveellisesti aamupala, iltapala ja kaksi lämmintä ruokaa, hedelmiä yleensä välipalaksi, tai muun ruoan yhteydessä. En ymmärrä teidän kieltoja, että lapsi ei saisi ottaa nälkäänsä vaikka banaania, vaan pitäisi odottaa vaikka yli tunti oikeaa ruokaa. Tekeekö joku aikuinen muka niin? Miksi lapsen pitäisi s
What? Luetun ymmärtäminen? Kuka on sanonut, että YKSI lapsi ahmii kulhollisen BANAANEJA?
Tehdään joka päivä smoothie, joten hedelmiä ja marjoja kuluu runsaasti. Lapset tykkäävät muutenkin välipalaksi herkutella hedelmillä.
Meillä jokainen syö pari omenaa, 1-2 banaania, pari mandariinia ja kourallusen viinirypäleitä joka päivä. Muita hedelmiä ostetaan satunnaisesti ja näitä joka päivä.
Normiruoat lisäksi.
Tietenkin on. Täällä on myös koulussa joka päivä hedelmä jälkiruoaksi.
Voi että ap! Kun meillä on tarjolla hedelmiä JA vihanneksia ETTÄ sipsejä ja limua ja mehuja ja karkkia.. että mitäs nyt tehdään? Ja vinkkinä: lapset on nykyään kaikki aikuisia ja painoindeksit alle 20 jokaisella. Ja hampaitakaan ei paikattu yhdeltäkään.
Meillä on aina jotain. Yleensä omenoita. Banaaneja usein, ja näin halpojen sitrusten aikaan mandariineja (tms pikkusitruksia) tai appelsiineja. Aiemmin oli usein viinirypäleitä, mut en pysty ostamaan luomuna niitä, tavallisissa on ihan järkyt määrät myrkkyjä.
Mutta ostan mitä tahansa alle euron kilo, paitsi kiivejä ja ananasta, kun lapset on niille allergisia. Yleensä tolla hinnalla saa omenoita.
Kyllä on hedelmiä, yleensä kiwiä, mandariineja, omenoita ja avokadoja. Banaaneja ei harrasteta kuin letuissa joskus. Välipalaksi tai jälkiruuaksi tarkoitettu. Karkkia kerran viikossa, limuja ei ollenkaan.
What? Luetun ymmärtäminen? Kuka on sanonut, että YKSI lapsi ahmii kulhollisen BANAANEJA?
No kuinka suuri apinalauma sulla siellä on, jos koko kulhollinen menee kerralla?
Hedelmät on minusta edullisia.
T. Työtön yh
Minäkin olen oppinut pitämään hedelmäkulhoa pöydällä, siitä on helppo napata ohimennen sopivaa. En ole nähnyt missään muualla ja meilläkin useampi vieraileva tenava on kiitellyt, että on harvinaista herkkua. Ja että "oikeestiko saa ottaa?" Samoilla linjoilla siis ap:n kanssa; en usko, että läheskään kaikissa perheissä on hedelmiä tarjolla, tai jos on, niin niiden syöntiä rajoitetaan. Ei saa ottaa, vaikka mieli tekisi.
On meillä aina jotain hedelmiä. Ei paljon, mutta jotain löytyy aina. Kukaan ei viitsi syödä pitkään samaa, niin vaihtelee paljon, mitä milloinkin löytyy.
Ohis, mutta tuli mieleen oma lapsuus 70- ja 80-luvuilla. Perheessämme oltiin nuukia, mutta äiti osti aina sesonkihedelmiä ja niitä sai syödä vapaasti. Tuntuu kummalta ajatus, että olisi rajoitettu, kun ei niitä määrättömästi kuitenkaan jaksa syödä.
Ostan muutaman kilon omenoita joka viikko. Kuka tahansa kuka meillä on saa niitä syödä. Itse syöm 4 päivässä.
Olen ohjeistanut lapset syömään aina kavereilla hedelmät pois. Kotona saa lisää jos vielä haluaa.
Kyllä. Aina on monipuolisesti hedelmiä. Joka päivä lapsetkin syövät hedelmiä.
Ei ole joka päivä. Sipsejä yms. on joskus. On 1 lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ostan muutaman kilon omenoita joka viikko. Kuka tahansa kuka meillä on saa niitä syödä. Itse syöm 4 päivässä.
Eikö jo tuollaisesta omenien päivittäisestä määrästä ala närästämään?
Pakko olla, kun meillä käy perhetyöntekijä. Niitä joutuu myös vaihtelemaan aina välillä vaikka pyrin ostamaan pitkään hyvinä pysyviä.