Mistä tiesit, milloin vaihdevuodet päättyivät? Ja alkoivat?
Kysyn vaihdevuosista, en menopaussista. Menopaussi on se, kun kuukautiset loppuvat. Vaihdevuodet kestävät yleensä 5 vuotta, joillain kymmenen. Ymmärtääkseni vaihdevuodet eivät pääty menopaussiin - vai päättyvätkö?
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000011012750.html
Mistä tietää, milloin tuo viiden (tai kymmenen) vuoden ajanjakso alkaa ja päättyy?
Kommentit (27)
En mistään. Alkoivat ja loppuivat vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
En mistään. Alkoivat ja loppuivat vähitellen.
Kauan kesti?
Olen niin onnekas, että mulla vaan loppuivat menkat viisi vuotta sitten, mutta ei ole mitään oireita, joten en tiedä vieläkö mulla on vaihdevuodet vai ei.
Täytän 46 tänä vuonna, ja tämän vuoden ensimmäinen kuukausi oli täynnä kuumia aaltoja. Sitten ne loppuivat, ja itse tässä ihmettelen että mitäs ihmettä. Tuskin se tuohon jää.
Jo viime syksynä, ehkä jo viime keväänäkin, alkoi sellainen ettei oikein mitään jaksa. Luulisin että sekin liittyy vaihdevuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä luulin, että vaihdevuodet ovat koko loppu elämän siihen asti, kunnes on vanhus.
Olet oikeassa, muula alkoi 50 v ja jatkuu edelleen, olen 75v. Gyne sanoi että ei ne välttämättä lopu, mutta oireet vähenee ja niihin alkaa tottua. Näin mulle on käynyt.
Alkoi kun menkat jäi pois kerralla. 5v myöhemmin gyne sanoi tarkastuksessa että nyt paikat näyttää siltä että vv on loppunut, tuossa vaiheessa ei enää hikoiluttanutkaan
Minulla oireet alkoivat vähitellen ja pääsivät todella pahoiksi ennen kuin ne tunnistettiin. Itsekin ajattelin että ei voi olla vaihdevuosioireet kun kuukautiset ovat säännölliset ja oli niin nuori. Nyt menopaussista on kolme vuotta ja vaihdevuosioireet jatkuu, toki on lääkitys, jolla pysyvät poissa. Eli en tiedä tietääkö mistään, lopettamalla lääkityksen ja odottamalla tuleeko oireet vai ei.
Ensin tuli palelukohtauksia sitten satunnaisia hikoiluja. Kun arki vaan itketti ja vitutti, yöt meni palelu-hikoilu -kohtauksissa, alapäätä poltteli, hiukset lähti, pää oli pumpulia ja sydän hakkasi, käväisin gynellä joka totesi oireet vaihdevuosiksi.
Kierukka ja estrogeeni -geeli veivät kaikki oireet ja nyt hiukset kasvaa taas päähän, yöt nukun ja elämä hymyilee. Parin vuoden päästä taitaa olla menopaussi ja varmaan jossain kohtaa pitänee kokeilla voisiko estrogeenin määrää vähentää. Tällä hetkellä pienikin vähennys tuntuu öisinä hikoiluina (ja valvomisena), niin en viitsi edes tehtailla.
En tiiä. Eikä edes kiinnosta. Menkat loppui jotain 53v.
Tajusin joskus 50-51 v, että vaihdevuodet ovat varmana tässä: yhtäkkiä tuli kauhean kuuma. Ja silmät olivat olivat kuivat. Olin jo vuosia nukkunut huonosti, mutta syyksi laitoin elämäntilanteestani stressaavuuden.
Gyne sanoi 53 v, että nyt on menopaussi. Sain laastarin. Se poisti silmien kuivuuden ja kuumat aallot, mutta ei parantanut nukkumista.
Olen nyt 56 v. Viime syksynä olen alkanut taas nukkumaan. Ehkä vaihdevuodet ovat menossa ohi?
Näin unessa milloin alko ja loppu.
Sä kysyt vaihdevuosista js laitoit linkin laihdutuksesta. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Sä kysyt vaihdevuosista js laitoit linkin laihdutuksesta. Miksi?
Koska siitä luin, että vaihdevuodet yleisemmin kestää viisi vuotta, joskus kymmenen. En ole noita lukuja muualta lukenut. Ap
Alkamisesta en tiennyt enkä vaihdevuosista mitään. Loppuminen varmistui verikokeella. Tulos oli, että olleet ja loppuneet. Ei mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Ensin tuli palelukohtauksia sitten satunnaisia hikoiluja. Kun arki vaan itketti ja vitutti, yöt meni palelu-hikoilu -kohtauksissa, alapäätä poltteli, hiukset lähti, pää oli pumpulia ja sydän hakkasi, käväisin gynellä joka totesi oireet vaihdevuosiksi.
Kierukka ja estrogeeni -geeli veivät kaikki oireet ja nyt hiukset kasvaa taas päähän, yöt nukun ja elämä hymyilee. Parin vuoden päästä taitaa olla menopaussi ja varmaan jossain kohtaa pitänee kokeilla voisiko estrogeenin määrää vähentää. Tällä hetkellä pienikin vähennys tuntuu öisinä hikoiluina (ja valvomisena), niin en viitsi edes tehtailla.
Mulla ei hiukset lähtenyt, mutta muuten paljon samaa, pelkkä kierukka ja mieliala pysynyt tasaisena. Palelu /hikoilua öisin välillä. Lihas/nivel särkyä vaihtelevasti. Oon miettinyt kannattaako jo aloittaa estrogeeni...
Outoa. Mistä lääkärit tietää, kauan vaihtarit kestää, kun kukaan täällä ei pysty sitä arvioimaan? Ap
Mä luulin, että vaihdevuodet ovat koko loppu elämän siihen asti, kunnes on vanhus.