Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta lopetetaan

Vierailija
22.02.2025 |

Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä. 

Hyvä vai huono juttu?

Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä. 

Kommentit (525)

Vierailija
1/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli suomeksi suojatyö.

Vierailija
2/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se pyrokraattinen.

Vierailija
4/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.

Meidän kuntouttavassa oli joku esite että kuinka moni päätyy eläkkeelle, töihin jne, töihin päätyneitä oli joku 1 prosenttia. Itse päädyin opiskelemaan (ja sieltä sairasloman kautta eläkkeelle) 

Vierailija
5/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä työnteon kannalta hyötyä ole, mutta ehkäisevät sairaanhoidon tarvetta ja totaalisyrjäytymistä mt sairailla. Useampi päätyy vain olemaan kotiin ja psykoosit ym pahenee ja tulee pitkiä, kalliita sairaalajaksoja. 

Vierailija
6/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kuntouttavasta minulle apua, mutta enemmän olisi ollut jos Suomessa olisi oikeaa tarvetta työntekijöille. Nyt heitettiin kuntouttavan, työkokeilun ja palkkatukityön jälkeen taas lähettelemään turhia hakemuksia.

Kun työttömiä vain pukkaa lisää, niin ihan hyvin olisin voinut väliinkin jättää. Ainoa hyvä puoli oli että palkkatuen ansiosta pääsin ostamaan vaatteita, enemmän kuin kymmenenä edellisenä vuotena. Ai niin, ja sain tuoreen suosittelijan, josko silläkään on mitään merkitystä.

Vierailija
7/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo aikakin lopettaa nämä aikuisten päiväkodit.

Vierailija
8/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen terve ja hyväkuntoinen ja minut yritettiin pakottaa kuntouttavaan joten haastoin typin virkailjan oikeuteen. Oikeus totesi ette minun olisi kuulunut olla typin asiakas eikä mennä kuntouttavaan. Ei ole sen jälkeen työkkäristä soitelleet ja siitä on jo 5 vuotta. Kannattaa haastaa työkkär jos ne puhuu valeita ja väittää että teidän pitää mennä kuntouttavaan. Siihen aikaan pelasin salibandya kun oln työtön ja olin pelannut salbandya vakituisesti 15 vuotta jo.

No salibandystako ajattelit työn saada? Taidat vain viihtyä työttömänä.

Vierailija
9/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä.

Tavallaan ihmisten hyväksikäyttöä. Ihmiset tarvitsisivat kunnon töitä. Mutta kun ongelma on se kun suomalaisia ei enää palkata niihin. 

Suomeen tuodaan tuhansittain halpatyövoimaa. Joka loppupeleissä tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi. 

Vierailija
10/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttava ja työkokeilu ei kelpaa enää sakkomaksuihin ja sakkomaksu alkaa mennä jo 100 päivää ansiosidonnaisella olon jälkeen.

Kasvavat sakkomaksurahat leikataan kuulemma kouluista ja varhaiskasvatuksesta.

Vierailija
11/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen terve ja hyväkuntoinen ja minut yritettiin pakottaa kuntouttavaan joten haastoin typin virkailjan oikeuteen. Oikeus totesi ette minun olisi kuulunut olla typin asiakas eikä mennä kuntouttavaan. Ei ole sen jälkeen työkkäristä soitelleet ja siitä on jo 5 vuotta. Kannattaa haastaa työkkär jos ne puhuu valeita ja väittää että teidän pitää mennä kuntouttavaan. Siihen aikaan pelasin salibandya kun oln työtön ja olin pelannut salbandya vakituisesti 15 vuotta jo.

Mielenkiintoinen tarina, jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa, koska yksittäinen virkailija ei tee mitään TYP-päätöksiä eikä häntä siten voi haastaa oikeuteen työnsä tekemisestä. Kuntouttava työtoiminta on kunnan tarjoama palvelu, ei työkkärin, työkkäri ja TYP vain toteavat, että säädöksiin kirjatut edellytykset täyttyvät.

Oikeus ei ota kantaa TYPin tekemiin työvoimapalvelupäätöksiin, nuo asiat hoidetaan valitusmenettelyn kautta.

Vierailija
12/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava ja työkokeilu ei kelpaa enää sakkomaksuihin ja sakkomaksu alkaa mennä jo 100 päivää ansiosidonnaisella olon jälkeen.

Kasvavat sakkomaksurahat leikataan kuulemma kouluista ja varhaiskasvatuksesta.

Moni päiväkodissa ja koulussa saa irtisanomislapun.

Tosi surullista.

Vierailija
13/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin ongelma järjestelmässä on se että se ottaa pois ne pienet tulot, mistä voisi seurata työpaikka. Näin kukaan ei päädy töihin. Jos olisi ok käydä 1 pvä viikossa töissä ja pitää raha, niin työttömiä olisi kohta vähemmän.

Vierailija
14/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavasta saa lisätuloa vain jos se on niin lähellä, että sinne pystyy menemään kävellen tai pyörällä tai jos on tarpeeksi kattava julkinen liikenne, johon saa kunnalta maksarin. Sitten se on persenettoa jos joutuu käymään omalla autolla.

Vierailija
15/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko tollaisia töitä mihinkään, se on vaan sellaista askartelua paskartelua. 

Vierailija
16/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanotaanko typ työntekijöitä?

Vierailija
17/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna tuli uudistus, että kaupunki joutuu maksamaan puolet ansiosidonnaisesta tai työmarkkinatuesta jo 100 päivän työttömyyden jälkeen niin kauan, että työtön saa tes-palkkatyön. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei kelpaa enää sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.

https://yle.fi/a/74-20138031

Vierailija
18/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna tuli uudistus, että kaupunki joutuu maksamaan puolet ansiosidonnaisesta tai työmarkkinatuesta jo 100 päivän työttömyyden jälkeen niin kauan, että työtön saa tes-palkkatyön. Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei kelpaa enää sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.

https://yle.fi/a/74-20138031

Kunnan syytä ettei yksityinen palkkaa.

Vierailija
19/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko tollaisia töitä mihinkään, se on vaan sellaista askartelua paskartelua. 

Kyllä ne monille vakavasti mt- sairaalle ym on tarpeen virikkeeksi ehkäisemään sairaalajaksoja ja tuomaan sisältöä päiviin ym, ongelma muodostui kun noihin alettiin tunkemaan tavallisia työttömiäkin päivähoitoon. 

Vierailija
20/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoin ongelma järjestelmässä on se että se ottaa pois ne pienet tulot, mistä voisi seurata työpaikka. Näin kukaan ei päädy töihin. Jos olisi ok käydä 1 pvä viikossa töissä ja pitää raha, niin työttömiä olisi kohta vähemmän.

Tää on totta. Järjestelmä vie veroina ison osan palkasta, joten moni ei voi verotuksen takia tehdä lainkaan töitä.