Kun arki ei toimi
Meillä on parisuhteessa kauheasti riitoja kun arki ei toimi ja se ei ole tasapuolista. Mies kyllä siis osallistuu kotitöihin puoliksi, mutta kaikki muu on retuperällä. Olemme käyneet tuhansia keskusteluja mm aamutoimien tekemisestä ja edelleen joudun todeta, että hän ei ymmärrä mitä hänen pitää tehdä ja aamutoimet venyy sama iltatoimien kanssa. Lounasta saati päivällistä hän ei saisi pöytään ajoissa ellen minä huolehdi. Hän ei edes tiedä mitä ruokaa kellekin ja koska. Lasten hampaat jää pesemättä kun "en minä nyt muistanut". Aamutoimien hoitamiseen vastataan, että aattelin ettei tänään nyt tarvi. Aamulla hän jäisi mammimaan sänkyyn ja aamupalan tekoon vasta kun lapsi huutaa jo nälkää ja seuraavia päiväunia. Alan olla ihan loppu tähän. Riitelemme päivittäin näistä samoista asioista ja silti tilanne ei mene mihinkään. Olen itse kotona lasten kanssa ja olen huomaamattani ottanut vastuun kaikesta kotiin ja lapsiin liittyvistä asioista. Hän vain toteuttaa asioita jos minä annan ohjeita, mikään ei omatoimisesti suju. Mm yksi ilta olin toisen lapsen kanssa pihalla niin hän ei ollut saanut kun toiselle iltapalan valmiiksi kun tulimme sisälle. En vain ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa? Kohtalontovereita?
Kommentit (72)
Käytä se riitelyyn käyttämäsi aika noihin askareisiin, mistä valitit. Ja kas, homma toimii.
Miksii naiset tekee lapsen tyhmän miehen kanssa joka ei tajua että lasta pitää hoitaa ja ruokkia joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Miksii naiset tekee lapsen tyhmän miehen kanssa joka ei tajua että lasta pitää hoitaa ja ruokkia joka päivä.
Koska he luulevat, että mies, joka lisääntymiseen asti on ollut tasavertainen, aikuinen kumppani, olisi sitä lasten syntymän jälkeenkin. Näin ei kuitenkaan aina tapahdu vaan osa miehistä on kykenemättömiä päivittämään panostaan muuttuvia vaatimuksia vastaaviksi, sen sijaan heittävät rukkaset naulaan ja lakkaavat yrittämästä.
Voi että, aloittajaa ja hänen lapsiaan käy sääliksi. Kun mies on tuollainen vastuuton mulkku, niin hoida sinä lapset niin kauan kuin tarvitsee. Muutama vuosi siinä menee, mutta sitten helpottaa. Mies ei tajua, miten hän sössii välinsä lapsiin, mutta se on hänen tappionsa. Eroa kannattaa vitkutella siihen asti kunnes nuorempikin lapsista on 12-vuotias, joten mitään isäviikonloppuja ei tarvitse miettiä. Jos työmäärä tuntuu kohtuuttomalta, niin vähennä kaikesta siitä, mitä hyödyttää miestä millään tavalla. Jaksamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska he luulevat, että mies, joka lisääntymiseen asti on ollut tasavertainen, aikuinen kumppani, olisi sitä lasten syntymän jälkeenkin. Näin ei kuitenkaan aina tapahdu vaan osa miehistä on kykenemättömiä päivittämään panostaan muuttuvia vaatimuksia vastaaviksi, sen sijaan heittävät rukkaset naulaan ja lakkaavat yrittämästä.
Tämä tapahtui ainakin meillä, vaikka yhteistä elämää oli takana jo reilusti yli 10 vuotta ennen lapsia. Ja tunnistan myös tuon ilmiön mistä aikaisempi kirjoittaja kirjoitti, että tehdään asioita miten sattuu ihan vaan siksi ettei tarvitse tehdä enää ollenkaan. Surullista mutta totta. Meillä arki on monelta osin aloittajan kuvaaman kaltaista, paitsi mun pitäisi vielä omat työtkin hoitaa. Ja arki on ollut sellaista jopa silloin kun minä olen ollut töissä ja mies työttömänä. Väkisin siinä katkeruus herää, eikä enää mistään parisuhteesta voida puhua. Jos lapset olisi eron jälkeen isällään, en voisi olla varma, koska saisivat siellä edes ruokaa, koska ruoka-aika tuntuu koittavan vasta sitten kun lapset jo kovaan ääneen valittavat nälkäänsä. En todella ymmärrä, mikä siinä rutiinien hoitamisessa on niin pirun vaikeaa?!
Siis sinä ole kotona lasten kanssa. Myös mies on kotona, koska voisi jäädä mammimaan sänkyyn vaikka koko päiväksi.
Ei ihme, että ei arki tuolla menolla suju. Onko mies muuttunut noin vetelykseksi vasta lasten syntymän jälkeen vai etkö huomannut (tai välittänyt), että hän oli tuollainen jo ennen kuin muutti teidän luo?
Joku kirjoittaa lasten omatoimiseksi opettamisesta "jos heillä on puhelimet niin pystyvät kyllä itsekin iltapalansa ottamaan". En todellakaan ymmärrä, millä tavalla iltapalan ottaminen vaatii puhelinta. Omat lapseni saivat aikoinaan muutakin ruokaa kuin iltapalaa, vaikka talon ainoa puhelin oli seinässä oleva lankapuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoi, että hän teki nämä lapset juuri tämän miehen kanssa? Lasten isillä on perinteisesti ollut sekä vastuuta että velvollisuuksia, mutta paljon helpompi on laistaa silloin, kun lapset on tehty jonkun muun miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olet kotona lasten kanssa? Jos olet kotiäitinä ja miehesi töissä niin sinunhan ne kotityöt kuuluu tehdä. Jos taas teet etätöitä kotona niin sitten puoliksi. Mites mahdolliset auton huollot ja tankkaukset ja pesut, puoliksi vai? Oletko opettanut lapsillesi omatoimisuutta, jos heillä on puhelimet niin pystyvät kyllä itsekin iltapalansa ottamaan. Tuo riiteleminen ei auta yhtään ja kannattaa omaakin käytöstä tarkastella, kuinka tarkkaan pitää tehdä niinkuin sinä haluat, liika kontrollointi passivoi, ei voi tehdä mitään kun menee kuitenkin väärin.
Älä viitsi! Tällainen asenne on juuri omiaan ruokkimaan vääristyneita ajatuksia siitä että miesten ei tarvitse kantaa vastuuta lapsistaan eikä aikuistua koskaan. Kivikautista ajattelua että koska nainen on kotona niin miehen ei tarvitse kuin suu auki odottaa ruokaa ja viskoa likaiset vaatteet lattiolle, makailla sängyssä ja odottaa palvelua. Hyi hitto.
Tottakai se joka päivisin on kotona, tekee sen aikaa niitä töitä mitä kotona on ja hoitaa niitä lapsia. Selvähän se. Mutta myös isän vastuulle kuuluu omat lapset iltaisin, vapailla, lomilla ja muutenkin, yhdessä äidin kanssa. Ei mies saa olla joku auttelija ja puolison pikku apulainen. Kyllä aikuisen miehen täytyy olla kartalla lasten neuvola-ajoista, ruuasta ja merkkipäivien järjestämisestä ihan oma-aloitteisesti.
Tämän takia kasvatin lapset yksin ja jätin pennun lailla käyttäytyvän miesidiootin muhimaan omiin sotkuihinsa jo kun lapset olivat pieniä. En kadu.
Vierailija kirjoitti:
Koska he luulevat, että mies joka ennen lapsia hoitaa vastuullisesti ja asiallisesti työnsä, puolet kotitöistä, mahdolliset lemmikit, käy auttamassa vanhempiaan ym, niin hoitaisi myös oman lapsensa vastuullisesti ja asiallisesti. Ei siinä tule mieleen, että tuollainen alunperin vastuullinen ja kunnollinen mies ei juuri lapsensa asioita sitten suostukaan hoitamaan. Ja mistä sen voisi etukäteen miehestä tajuta? Luulen, että kyseiset miehet ei itsekään sitä itsestään etukäteen osaa ennustaa.
Onko tämmöset miehet työelämässä? Aina mietityttää että luuleeko ne että tommonen olisi ok työpaikalla, että ei vaan mitenkään viikkossakaan opi, että miten töissä menetellään?
Minulla on tuollainen mies. Olen todennut, että hän ei oikeasti erityisemmin edes halua muuttua, vaan tuo on hänen mielestään ihan sopiva tilanne. Edes eron puheeksi ottaminen ei tuonut hänelle halua muuttua. Hän on ihan vieraantunut lapsistamme ja lastemme asioista tämän kaiken seurauksena. Lasten mielestä hän on joku mies, joka asuu meillä. Ei hänellä suurempaa tunneyhteyttä lastemme kanssa ole. Kun ei hoida lasten asioita eikä paljoakaan vietä aikaa lasten kanssa (lapset kyllä huomaa, että isää kiinnostaa telkkari enemmän kuin heidän seura), niin eihän sitä tunneyhteyttä muodostu.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämmöset miehet työelämässä? Aina mietityttää että luuleeko ne että tommonen olisi ok työpaikalla, että ei vaan mitenkään viikkossakaan opi, että miten töissä menetellään?
Usein ovat. Ei he luule että tuollainen olisi töissä ok.
Siellä lihava lunttana taas aiheuttaa riitoja päivittäin
Vierailija kirjoitti:
Siellä lihava lunttana taas aiheuttaa riitoja päivittäin
Niin, onhan se ihan mahdollista, että aapeen mies on lihava, mutta koska aapee ei miehensä painosta mitään mainitse, niin ikävää sinulta tehdä tuollaisia olettamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel 😢
Miksi ivaat? Todellinen ongelmahan tuo on ja hermoja repivää.
Jotkut miehet nyt vaan on tuollaisia. Lapsia pitää saada, mutta sitten kun se todellisuus lapsiperheen puuhineen ja vaatimuksineen on siinä niin se on ihan liikaa eikä kiinnosta. Arki lasten kanssa on työlästä, pitää olla ruoat, vaatteet, pyykit siivoukset ja monta muutakin asiaa hoidettuna ja ei ne ole aina kivoja. Ei ne ole sitä äidillekään, mutta hoitaa ne pitää kun on lapset laittanut. Miehiä ei vaan kiinnosta. Se on toisaalta onni, että nykypäivänä monet miehet ymmärtävät jäädä lapsettomiksi.
Olisiko mahdollista vaikka iltatoimien osalta kirjoittaa lista paperille kellonaikoineen. Tyyliin klo 19 hammaspesu, klo 19.15 iltapalaa (luettelo mitä sisältää, vaikka aina sama), klo 19.45 pesulle klo 20 pyjama, klo 20.10 iltasatu klo 20.30 valot pois?
Jos mies ei vain hahmota, niin sitten pitää opastaa kuin pösilöä, mutta riiteleminen ei selvästi auta.
Puistattavaa jos mies ei muista omien jälkeläistensä olemassaoloa. Ei tuollaiseen pidä tyytyä. Itselläni ei ole lapsia, mutta tuttavapiirissä useampi isä. Hoitavat vanhemman tehtävät erinomaisesti, kokkaukset, pyykkäykset, siivoukset, harrastuksiin osallistumisen jne. Ovat hyvissä väleissä lapsiinsa. Eikö nämä lusmuilijamiehet ymmärrä millaista tuhoa aiheuttavat lastensa kehitykselle tuollaisella käytöksellä? Ei mitään suhdetta omiin lapsiin. Just toi "mies, joka asuu täällä". Miehenä häpeäisin silmät päästäni jos oma lapsi ajattelisi noin.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mahdollista vaikka iltatoimien osalta kirjoittaa lista paperille kellonaikoineen. Tyyliin klo 19 hammaspesu, klo 19.15 iltapalaa (luettelo mitä sisältää, vaikka aina sama), klo 19.45 pesulle klo 20 pyjama, klo 20.10 iltasatu klo 20.30 valot pois?
Jos mies ei vain hahmota, niin sitten pitää opastaa kuin pösilöä, mutta riiteleminen ei selvästi auta.
Onko jo liikaakin karkeutettu aikatauluja? Onko viiden minuutin tarkkuus varmasti lapselle ja äidille oikeasti riittävä?
Voisiko tilannetta parantaa yksi asia kerrallaan?
Mutta kurjaahan se on ja ihan epäreilua jos toinen laistaa kotitöistä