Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itä-Suomesta kotoisin olevat, oletteko kasvaneet kotipaikkakuntaanne suuremmaksi?

Vierailija
21.02.2025 |

Kaipaan vertaistukea. Olen pienestä Itä-Suomen kaupungista kotoisin. Lapsena olin jotenkin erilainen ja myös koulukiusattu. Olin kunnianhimoinen koulussa ja suuntauduin vahvasti kansainvälisyyteen. Minua pidettiin jotenkin outona vielä lukiossa ja Itä-Suomen yliopistossa suhtautuminen oli pidättyväistä. Sittemmin pääsin Helsingin yliopistoon opiskelemaan ja myöhemmin kansainväliselle uralle. Sosiaalisesti elämäni muuttui Helsingissä ja varsinkin ulkomailla erittäin aktiiviseksi ja sain laajan ystävä- ja ammatillisen verkoston.

Käydessäni kotipaikkakunnalla olen ikätoverieni mielestä edelleen se sama idiootti ja täysi nolla. Tutkintojani ja uraani vähätellään, ja olen aina kuulemma tulossa maitojunalla takaisin. Sivubisneksenä perustaminani yritys on paikkakunnalla kiertävien huhujen mukaan tehnyt konkurssin varmaan joku 10 kertaa. 

Olen ymmärtänyt kasvaneeni yli pikkukaupungin. Itä-Suomessa ei ole minulle enää mitään, kun vanhempanikin kuolivat. Toisaalta harmittaa, kun ei ole oikein mitään omaa kotipaikkakuntaa, jonne voisin mitenkään identifioitua. Helsinki tuntuu väljästi kodilta, ulkomaisiin kaupunkeihin en ehtinyt oikein edes kiinnittymään.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin Itä-Suomesta. Se ei ollut hyvä paikka asua. Aivan liikaa juntteja. Tampereella olen asunut nyt useamman vuoden ja on ollut ihanaa 🥰

Ja heti nenä pystyssä.

Olen eri. Miksi kuvitellaan, että toinen on nenä pystyssä? On totta, että pienemmillä paikkakunnilla elävät ihmiset elävät omansa näköistä elämää, eikä ulkomaailma välttämättä kiinnosta, tai siihen suhtaudutaan vahvalla ennakkoasenteella. Utelias nuori ihminen tylsistyy tuollaisessa paikassa, ja tietysti nauttii elämästään paikassa joka hänelle sopii paremmin. Minäkään en syntymäkuntaani valinnut, eikä se minua määrittele ihmisenä. Ei maalle muuttanut helsinkiläinenkään elele nenä pystyssä paikassa, johon on päättänyt muuttaa. 

Vierailija
22/26 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalaiset akateemiset pikku paskakikkareet ne siellä ylpeilevät. Mikä luulet olevasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomi, siellä naisetkin ovat sovinisteja.

Vierailija
24/26 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ihmettelen eniten sitä, että miksi ihmeessä välität? Mitä ihmeen merkitystä sillä on mitä ne entisen kotipaikkakuntasi ihmiset ajattelee? Olen itsekin nuorena asunut pikkupaikkakunnalla missä monilla on ollut aika suppea maailmankuva, mutta en keksi mitään syytä miksi minun pitäisi enää välittää näiden ihmisten ajatuksista.

Vierailija
25/26 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesalaiset akateemiset pikku paskakikkareet ne siellä ylpeilevät. Mikä luulet olevasi?

Oletko ihmetellyt, miksi paikkakunnallasi on paha pula lääkäreistä, hammaslääkäreistä ja opettajista? 

Vierailija
26/26 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoisin idästä. Kateellista ja pikkumaista menoa. Muutettiin pois kun olin lapsi/nuori ja kaveri sanoi ettei olis ikinä uskonut että minä lähden pois sieltä. Nyt pääkaupunkiseudulla asunut viimeiset 15 vuotta. Ihmiset ei sen kummempia täälläkään. Keskityn omiin asioihin niin hyvin menee. Pärjäsin varmaan siellä pikkukylässäkin jo.