***HELMINAUHA KE-PE***
Laitan nyt kuitenkin tähän uuden pinon, kun tuo on jo ihan mieletön tuo viikon 10 homma. Tosi kiva lukea kun on paljon juttua ja samanikäisiä vauvoja suunnilleen kaikilla.
Meillä flunssa jatkuu tytöillä ja mulla ja herätin vauvan vähän väliä yskimiselläni yöllä. Vauvankin nenä tuhisee eikä suolatipat auta kuin hetken. Isosiskot riitelee kovasti tänään keskenään, nuorempi on äkäinen nuhastaan ja koko ajan alkaa joku kahakka heillä. Vauva on näistä kolmesta selvästi helppohoitoisin, paitsi yöllä. VIime yönä oli jälleen kakkabisnes, murinaa ja sitten herraa ei nukuttanut kun pesin kakat 1 aikaan yöllä. Mua ois kyllä nukuttanut, varsinkin kun oon ite flunssanen. Mutta kyllä tää flunssa kai kohta menee ohi jo.
Vauva on aivan älyttömän IHANA. Muistin että vauvat on rasittavia, kun mielessä oli vain koliikkivauvan hoito. Tämä ei vaikuta lainkaan koliikilta, kohta jo uskallan huoahtaa asian suhteen koska Hän on " jo" 3 viikkoa ja 3 päivää vanha jätkä eikä itke kuin 1-5 minuuttia kerrallaan ja senkin vain jos on kova nälkä tms hyvä syy.
Heinä ja poitsu 3 vkoa 3 päivää
Kommentit (37)
Itsekin hädin tuskin olen ehtinyt vilkuilla hätäisesti päivittäin pinojamme mutta tänään jostain syystä aika energinen olo. Väsyttää toki, mutta olen saanut jopa koko kämpän siivottua ja yhdet vieraatkin kestitettyä. Ja lantionpohjalihaksia harjoitettua treeniohjelmalla ;) Tuleepa hyvä mieli kun jotain tekee omankin kropan eteen.
Koska voi alkaa harjoittaa kunnolla vatsalihaksia? pitikö se olla niin, että vatsalihasten väliin saa mahtua enintään kaksi sormea? Tuntuu, että olisi niin mukava jo pikkuisen kotona jumppailla koska raskausaikana en jaksanut mitään eli kohta 10kk en ole tehnyt yhtään mitään kävelyä/siivousta hikisempää oikeastaan. Nyt jo polttelee ja olenkin pyrkinyt viikonlopun jälkeen päivittäin ainakin pienelle kävelylenkille. Ja ihanaa kun nyt pääsee jo vaunujenkin kanssa ulos! Kyllä' valolla ja kevään tulolla on ihmeellinen vaikutus ;)
HEINÄ: mäkin kävin kurkkimassa pinot ja huomasin, että meidän tyttömme on ainakin toistaiseksi kookkain helmitytöistä eli sama juttu kuin sulla - oli se tunne koko ajan, että ei sieltä ihan pieni ole tulossa. Kiinnostaa kovasti kumman ja minkä kokoisen vauvelin Mammutti saikaan, koska meillä huiteli ne sf-mitat ihan omissa sfääreissään.
Mullakin tuli itku eilen, kun luin Sipun vauvan kuolleen ja joku (valitettavasti en muista nikkiä) oli laittanut aivan mielettömän kauniin ja koskettavan laulun/runon sanat lohdutukseksi. Ei sitä surun määrää saata kuvitella. Voimia aivan kamalasti ja osanottoni Sipulle ja hänen läheisilleen.
Mutta kaikesta huolimatta kaikille mukavaa keskiviikkoillan jatkoa ja toivokaamme pitkiä yöunijaksoja kaikille meille.
Kaksosnainen ja Ella-vauva pian 15vrk
Tulkaapa kaikki tähän pinoon - vaihdoimme viikon 10 pinon tähän uuteen kun se kymppi alkoi olla niin pitkä!
laitoin tuonne erillisen aloituksen tuosta Deetippojen annostelusta, kun nyt aattelin varuilta vaihtaa jekovitin siihen. meillä on siis vauva pari iltaa vähän valittanut mahaansa; maanantaina kun annoin yhden tipan jekovitia ei ollut mitään ongelmaa, mut tiistaina kun annoin 2 niin oli kitinää loppuillasta. eilen kun annoin 3 tippaa niin kitinät alkoi jo viideltä eikä vauva juuri nukkunut ennen kuin yhdeksältä simahti väsyneenä. Ei onneksi itke kauheasti, mutta sellasta tasaisin väliajoin olevaa valitusta ja kipristelyä, eikä saa nukuttua vaan havahtuu nopeasti nukahdettuaan. Nyt ajattelin kokeeksi vaihtaa Deetippaan, mutta siinä onkin annostelu ihan erilainen; päiväannos on 20 tippaa! Mitenkäs nopeasti sitä uskaltaa tuota annosttusta nostaa ja millaisilla tippamäärillä? jos aloittaa yhdellä tipalla niin tuntuukohan se missään vai pitäskö heti antaa pari tippaa?
Tuolla toisessa pinossa oli juttua ihmisten ilmoille menemisestä ja sen aloittamisesta. Mua kiinnostaa kuulla milloin tosiaan ootte oikeesti uskaltaneet mennä? Meille kun sairaalassa sanottiin että ihanteellisinta ois jos 1,5 - 2 kk pystyisi välttelemään suuria ihmisjoukkoja. Kielsivät äitejä sairaalassakin menemästä vauvoineen yleiseen kahvilaan, eli osastolta ei saanut poistua. No eipä kyllä tullut mieleenkään lähteä sinne yöpaidassa haahuilemaan :) Nyt on kuulema paljon influenssaa + vatsatautia liikkeellä. Tähän asti me on toimittu niin että meille on kotiin kutsuttu vieraita, mut vauvaa ei olla vielä viety esim. kauppaan tai päiväkotiin. Hoidetaan kauppareissut vielä toistaiseksi iltaisin ilman vauvaa, vaikka mieli kyllä teksi päivälenkin yhteydessä käväistä. Mutta parempihan se on ottaa varman päälle kuin katua. Vaikka onhan se vauva siellä vaunuissa aika suojattuna, mutta... Mut en usko että 2 kuukautta jaksetaan näin! päiväkotiin mennessä jätän vauvan hetkeksi pihalle jos pitää sisällä käväistä.
Unohdin mainita neuvolakuulumisissani, et meitin vauva on tosiaan väärin mitattu sairaalassa! Ei voi terkan mukaan kasvaa 5 cm kahdessa viikossa (n 1 cm/viikko on tässä vaiheessa yleensä kasvutahti viikossa tädin mukaan). Sanoi, et kun vauvat on niin sikiöasennossa heti syntymän jälkeen niin se pituusmitta on sellainen arvio minkä kätilö heittää, ellei saa jalkoja helposti ojennettua. joten eipä noita syntymälukuja kannata liikaa tuijotella ja vertailla vauvoja!
Viherrys & Tyyppi 2 viikkoa + 3 päivää
Taas torstai... Että nämä viikot menee vauhdilla! Meidän vaavilla tulee sunnuntaina jo kuukausi täyteen! Meillä vaivaa aamuöiset vatsakipristelyt. Muulloin ei vatsavaivoja juuri ole, mutta tuossa neljän jälkeen alkaa ähinä, puhina ja vääntely. Yleensä kakka paukahtaa jossain vaiheessa housuun, muttei tuo ähellys siihen lopu, vaan rupsuttelu jatkuu pitkälle aamuun. Nyt nukahti sitteriin tirsoille varsin tyytyväisenä. Tuntuu, että kun tuon ähellyksen keskellä vauva haluaa aina rinnalle, se vain pahentaa masuvaivoja, koska alkaa sitten pulautella jossain vaiheessa. Onneksi neito ei kuitenkaan huuda, vaan unissaan / puolivalveilla ähkii. Onko muilla vastaavaa?
Entäs miten teidän vauvat nukahtaa? Meidän tyyppi osaa kunnolla nukahtaa vain tissille. Ilman tissiä nukahtaminen vaatii noin vartin kiljumisen, kunnes neiti antaa periksi ja uinahtaa... Vaunuihin ulkoillessa nukahtaa toki iisimmin, mutta sisällä aina karjuen :-) Äänekkäät ovat neitomme tuutulaulut...
Me ollaan kyllä liikuttu ihmisten ilmoilla vauvan kanssa. Ollaan käyty kaupassa (vauva yleensä vaunuissa uinumassa), yksillä synttäreillä, kyläilemässä ja tietty ulkoilemassa. Enpäs ole kuullutkaan, että pari kuukautta tulisi kotona viettää! Esikoisen kanssa liikuttiin vielä ahkerammin, kun syntyi syksyllä ja lähtö oli helpompaa pukemisen kannalta. Ja eilen kierreltiin huonekalukauppoja koko perheen voimin. Meidän tyyppi viihtyy hyvin kaukalossa, joka nostetaan matkarattaisiin " kokonaisena" , näin vaavi saa nukuttua keskeytyksettä nuo reissut.
Me otetaan Jekovit-tippoja nyt kolme / pv, enkä ole niistä huomannut mitään vatsavaivoja tulevan. Tosin annan ne varalta aamulla, ettei tuonne aamuyöhön vaikuta enää pahentavasti.
Toiveikasta torstaita kaikille!
Timbe & pian kk:n ikäinen typy
Skool kaikille meille naisille vaikka vesilasilla näin aamusella! Muistetaan hemmotella itseämme tänään!
Kyllä on vaihtelevia päiviä! Tiistai oli todella helppo, alle tunti itkua vuorokaudessa, eilinen sitten toista maata - aamulla " vain" tunti, päivälläkin suht kiltisti, mutta klo 16-22 lähes yhtä soittoa huutoa ja itkua, lyhyttä tissittelytaukoa lukuun ottamatta, siinäkin huusi vähän väliä : ( Kurjaa, kun mikään ei auta pikkuista!
Toisaalta saa olla iloinen, että yöt menee hyvin. Olisiko nyt ollut Devitolilla merkitystä, annoin päivällä kokonaiset 2 tippaa... tänään en kyllä anna yhtään ennen kuin ostan Deetippoja. Tai sitten on pelkkä suihkutissiongelma.
Viherrys: ehkä meilläkin on sitten mitattu väärin laitoksella, kyllä vähän ihmettelin sitä 4 cm 2 vkoa kasvua, neuvolatäti ei kommentoinut mitään kyllä.
Mitä kuuluu Frog2:n koiranetsinnälle?
Kaksosnainen: muita paitsi suoria vatsalihaksia voi tehdä koska vaan, eli ei suoraan istumaannousuja ennen jälkitarkastusta ainakaan, mutta vinosti nousuja kummallekin puolelle (siis oikea käsi kohti vasenta polvea ja toisinpäin). Ja alavatsalihaksia, esim. selällä maaten jalat ylös " pyöräilyä" . Ja tosi hyvä ja helppo vyötäröä kaventava liike on seisten kapeahkossa haara-asennossa kädet olkapäillä vyötärön kiertoliike, lantio paikallaan ja vyötärön kierto puolelta toiselle aika nopeaan tahtiin, sitä voi tehdä vaikka 100 kertaa.
Naistenpäivän KUNTOGALLUP: Oletteko tehneet niitä lantionpohjan lihasharjoituksia jatkuvasti? Ohjeissa suositellut toistomäärät on aika kovia, mutta ne todella auttaa! On helppo lähteä lenkkeilemään sitten myöhemmin ja seksielämä hymyilee : ) Itsellä ainakin nautinto parani selvästi jo raskausaikana, kun olin niitä tehnyt jonkin aikaa, ja nyt mieskin kehuu, että paremmalta tuntuu jopa kuin ennen raskautta. En ollut koskaan tehnyt niitä harjoituksia ennen raskausaikaa.
Tänään meillä on ohjelmassa vaunulenkkeilyä puoliksi kävellen, puoliksi hölkäten, eilen teimme jo 6 km lenkin.
Mukavaa päivää! T: Sporttari ja Milli
Täällä on herätty ihmeen aikaisin.. jo 8 oltiin koko porukka ylhäällä. No joo, ehkä juurikin siksi että vauva halusi seurustella :) Mutta joskus näinkin.
Kuka niistä Deetipoista kyselikään? Mä olen tehny niin että annoin eka päivänä 1, seuraavana 2 ja sen jälkeen aina nostanu parilla tipalla eli kolmantena 4 tippaa jne.. Ihan kaiken varalta ;) meillä ei ole tullut noista kyllä mitään kitinää.
Vauvan nukahtaminen: nukahtelee minne sattuu, missä tilanteessa sattuu :) Sitterissä on lelukaari, jonka yksinkertaisia hahmoja huitoo ja yhtäkkiä tulee hiljaista ja tyttö on sikiunessa. Oon alkanut nukuttaan koko yön omassa kopassaan ja silloin pitää iltatankkauksen jälkeen odotella että on nukahtanut ihan sikiuneen ennenkuin uskaltaa nostaa omaan sänkyynsä.
Yöllä kun herää ähisemään ja menen lämmittämään pulloa, on tyttö jo saattanut nukahtaa uusiksi ja pitää herätellä. Ihan kivasti on alkanut viihtymään sängyssä siis yksikseenkin.
Kuntogalluppiin: Lantionpohjalihaksia olen tehny joka välissä kun olen muistanut :) Mukavin ässäkin tuntuu samalta kuin ennen raskautta eli kaksi lasta ei ole ' tehnyt tuhoja' ;D Sporttarilla oli hyviä vinkkejä kuntoiluun! Kokeilenpa itsekin.
Ratsastanut olen nyt muutaman kerran- selkä ja pohkeet hieman turtana seuraavana päivänä mutta venyttelemällä alkanut nekin kivut vähenemään. Mulla on hevosonnettomuuden jäljiltä muutenkin huono selkä ja sitä saa aina vähän varoa ettei hajota itseään. Ilman turvaliiviä en enään selkään edes voisi nousta. Mutta ei sitä hevosta kukaan muukaan liikuta ellen minä ;) Hakusessa siis taas täysi-ikäinen ratsastaja liikutusavuksi! :)
Bodypumppiin tekisi kamalasti mieli jo mennä mutta taidan odotella vielä pari viikkoa ja aloittaa silloinkin varovasti, omien tuntemusten mukaan.
Ihmisten ilmoille menemisestä: Me ollaan vaan pari kertaa käyty kaupassa lasten kans, eka kerta tais olla kun vauva oli hitusen alta pari viikkoa. Kauppoja olen siis tarkotuksella vältellyt, minä tykkään käydä ihan itsekseni kaupassa.. :)
Kylässä ollaan käytyi tuttavapariskunnan luona, jossa myös pari pientä lasta, äitini luona ja appiukon- meillä on käynyt jonkin verran vieraita myös. 1,5-2kk tuntuu kyllä hurjalta ajalta olla ihan käymättä missään!
Mutta nyt lähdetään koko porukalla äitini luona piipahtamaan, ovat lähdössä tänään Luostolle viikonlopuksi ja mummilla tulee hirmu ikävä jos ei sitä ennen näe meidän pieniä kullannuppuja :)
Mukavaa naistenpäivää kaikille!
Henna ja Melina
Sporttari: saitko tosiaan ohjeen että jo nyt voisi hölkätä? Meille fys.terapeutti sanoi että aluksi ei pidä hölkätä, hyppiä eikä tehdä vatsapunnerruksia. Ilmeisesti tässäkin asiassa annetaan eri ohjeita riippuen sairaalasta.
jaha, nyt kuuluu ruokatilaus tuolta, täytyy mennä ----
Eilen vielä hehkuttelin, että meinaan ehkä maitoa luovuttaa... Illalla Mimmi oli koko ajan tissillä ja mulla kauhee stressi päällä. Miehen vanhemmat kävi kylässä, esikoinen ei taas suostunut syömään iltaruokaa eikä iltapuuroa, muutenkin oli ihan kauhee ilta. Lopulta huomasin, että ihan turhaan se neiti siinä imee, kun ei sieltä mitään tule. Hermostui jo itsekin siihen tyhjän lussuttamiseen. ;( Onneksi oli pakastimessa sitä maitoa, sulattelin sitä ja 80ml söi pullosta. Sitten maistuikin uni pitkälle yöhön. Yöllä oli kyllä taas rinnat täynnä maitoa ja aamulla piti taas lypsääkin liiat pois. Onko muilla käynyt näin? Oliko tuo stressi syynä ihmeelliseen maidon loppumiseen vai mitä tässä nyt tapahtui? :( Huono fiilis jäi eilisestä.
Yönsä Mimmi nukkui taas hyvin, kun sai mahansa täyteen. Kerran heräsi syömään. Esikoinen tuli minun ja vauvan viereen nukkumaan yöllä. Nukutaan siis vauvan kanssa toistaiseksi lastenhuoneessa sohvalla, ettei häiritä miestä ja esikoista öisin. Siinä me tytöt sitten nukuttiin aamuun asti vierekkäin. :D
Eipä nyt tule muuta mieleen. Laitoinkin kyselyn tuosta hampaasta, kun ihmetyttää. Kukaan ei oikein tunnu tietävän, mitä sille pitäisi tehdä. Ei hammashoitolassa eikä neuvolassa. :( Hävettää paljastaa, että olen vielä itse hammashoitoalalla, eikä ole itselläkään mitään tietoa asiasta! ;) Että sellainen ammattilainen...
Muistiko miehenne teitä mitenkään naistenpäivänä?
-Saibu ja Mimmi 3vkoa+1päivä-
Viherrys: kaikki ohjeet sanoo, ettei saa hyppiä tai hölkätä ennen jälkitarkastusta, mutta en tottele niitä, kun peruskunto on kova. Sen sijaan vatsalihaksia saa melkein kaikkien ohjeiden mukaan tehdä heti synnytyksen jälkeen, kunhan ei tee niitä suoria sellaisia.
Ja suorat vatsalihaksethan tunnistaa siitä, jos keskellä mahaa pystysuunnassa pullistuu " makkara" jotain tehdessä, esim. jos kallistuu seistessä taaksepäin, sen huomaa.
Heippa taas!
Kävimme Samun kanssa lääkärissä. Nyt toisenlaisia silmätippoja sidekalvontulehdukseen... Saas nähdä auttaako. On todella punainen ja rähmivä silmä. Poikaakin jo haittaa ainaiset pesut ja tippojen laitot, tulee sellainen miehekäs parku!
Niistä masuvaivoista... huomasin juuri, että Samukin reagoi minun nauttimiin maitotuotteisiin, niin kuin isoveljensäkin aikoinaan. No täytyy alkaa taas tuolle tutulle maidottomalle ruokavaliolle ja napsia niitä kalkkitabletteja. Tuttua meikäläiselle. Täytyy joku päivä testata ihoreaktiota, sivellä aidolla lehmänmaidolla vauvan poskea ja katsoa kuin käy. Rikulle ei tullut tuolloin vauva-aikana välitöntä ihoreaktiota, mutta nykyään tulee koko vartalo nokkosihottuma ja yskä.
Mukavan lämmintä ulkosalla! Olisi voinut kävellä pidempääkin, mutta teki kahvia mieli, joten kotiin sitä keittämään piti tulla. Nyt kahvia nauttimaan ja hiukan ehostamaan kotia, kun vieraita iltapäivällä kylään tulossa... =) No ehkä ei tarvitse ihan putipuhdasta olla...
Hauskaa päivänjatkoja!
ps. huomenna neuvola molemmilla pojilla...saas nähdä kuin isoja sitä sitten ollaan. Niin ja punnitaan sitä meikäläistäkin, iik. =)
T:Tea =)
Ja kiitos SPORTTARIlle hyvistä kuntoiluvinkeistä.Täytyy alkaa tehdä heti niitä sivuttaisia vatsalihasliikkeitä,sillä nämä vyötärömakkarat ovat vielä aika isot.Siitä tulikin mieleeni seuraava Gallup-kyssäri.
Päivän GALLUP: mahdutteko jo omiin farkkuihinne/housuihinne vai onko jäänyt kiloja/makkaroita? ja paljonko siis synnytyksestä aikaa? Itselläni menee yhdet vähän isommat farkut ja muita en ole viitsinyt edes kokeilla vielä sillä vyötäröllä on siis ihan rehellisesti yli 10cm leveä makkara ja vaaka näyttää vielä +5kg mitä oli ennen tätä raskautta.Ja kun siinä lähtöpainossakin on mielestäni n.3-4kg ylimääräistä, niin laihdutettavaa löytyy kyllä. Ja Ella-vauva nyt siis 16vrk.
KUNTOILU-Gallup: liityin Kättärillä mainostettuun lantionpohjalihastutkimusryhmään ja olen saanut nyt erikoisohjeet joita pitäisi tehdä 2-4 x pvässä ja 3kk:n ajan jonka jälkeen testataan ihan sähköisesti onko tapahtunut muutosta. motivaatiota siis siihen on.Tunnustettava on, että esikoisen jälkeen tai raskausaikana en juurikaan niitä lihaksia harjoittanut, joten varmasti syytä on. Uskon myös, että vaikuttavat seksielämään. Siitä tulikin mieleeni seuraava kysymys.
SEKSI-Gallup: oletteko jo aloittaneet normaalin seksielämän synnytyksen jälkeen ja jos niin miten kauan synnytyksen jälkeen? Itsellänihän ei ollut haluja lainkaan raskausaikana ja yllätyin jälleen iloisesti kun halut palasivat saman tein (vko synnytyksestä) mutta en kuitenkaan ole vielä uskaltanut yhdyntää harjoittaa vaikka muuten olemmekin jo mieheni kanssa päässeet sekstailun makuun. Ehkä sitä jo ensi viikolla uskaltaisi kokeilla jos tämä vuotokin olisi siihen mennessä kokonaan loppunut.
Joku muuten kyseli muistiko mies mitenkään tänään. No ei muistanut muutoin kuin onnittelut aamusella ja lähti viettämään varpajaisia.On siinäkin ;) Mutta suotakoon se hänelle. Nyt siis jännäämme kuinka ilta sujuu meillä likoilla kolmisin.
hauskaa torstaita!
kaksosnainen ja Ella 16vrk
Meillä vauva on pikkuhiljaa alkanut huolia myös tuttia mikä toimii oikeen kivasti äänenvaimentimena. Kantoliinaakin käytetään päivittäin (imurointi kantoliinan kanssa on varma hiljentämiskeino). Kitinöitä kyllä on mutta alkaako itse pikkuhiljaa tottua niihin ja siihen että on jatkuvasti kiinni tuossa pikkumiehessä kun ei tunnu enää niin pahalta!
KUNTOILU: Mua ei itteä kyllä kiinnosta vielä pätkääkään kuntoilu, ei vatsalihakset. Vaunuilla lenkkeillään ja sekin tuntuu rankalta, mutta silti niin ihanalta ulkoilla ja tuntea hiki! (ja nauttia hiljaisuudesta =o) Lantionpohjalihaksia olen tehny vain muutaman kerran ku oon muistanu.
Eilen käytiin ensimmäinen autoreissu ja ensimmäinen reissu ihmisten ilmoille ja meni tosi hyvin, poika nukku kaukalossa koko ajan joten siitä rohkaistuneena aiotaantänään koko perhe ruokakauppaan! (ja poika siis neliviikkoinen)
TIMBE kyseli vauvan nukahtamisesta, meillä tosi huonosti päivisin, tissillekkin kyllä saattais nukahtaa mutta yleensä tissittely on aika levotonta johtuen näistä minun suihkutisseistä, nukkumaan vauvan saa päivisinkin vain syöttämällä makuulta ja toivomalla että uinahtaa siihen. Öisin nukahtaa yleensä heti tissille ja ei muuta ku omaan sänkyyn siirto.
MAITOTUOTTEIDEN SOPIVUUTTAKO voisi testata noin että sivelee lehmänmaitoa suoraan vauvan iholle? Yritin juoda yks päivä hylamaitoa mutta seoli niin pahaa… Ja suklaata ikävöin…
OMIIN HOUSUIHIN MAHTUMINEN: Mää en oo etes kokeillu. Mää oon niin kuitti ollu synnärin jälkeen että en oo jaksanu kattoa kaapista mitään, käytän edelleen raskausvaatteita ja kuljen miehen toppahousuissa…
KILOT: Synnyksen jälkeen puntari näytti -5 kg, nyt jo -10 kg, eli 2 raskauskiloa on vielä jäljellä, vaikka enemmänkin saisi lähtä.
Mukavaa viikonloppua! Ai niin minä elän perjantaissa kunmies meinas pitää pekkasen huomena… ;o)
HANNELE + kelmi 3 vko 6 pv
Moi...
Pojan kanssa käytiin neuvolassa ja ihan hyvin on rintamaidolla kasvanut eli nyt painaa 4700(synt.3350) ja pituus 55cm(synt.49) ja ikää siis tuo viisi viikkoa. Oma terkka lomalla joten vähän vähemmän tuli juttua mutta eipä meillä ihmeempiä täs nyt olekaan. Poika on tosi kiltti eikä turhia natise...välillä itkee kun kakkaa vääntää mut aika vähän...onneksi. Rela tipat ovat käytössä ja niitä nla:stakin suosittelivat. Jekovit tippoja annan pari kun olen kans vähän hitaammin päättänyt niitä antaa ettei masuvaivat pahene.
G: Omat farkut jalassa eli kilot lähteneet. Mutta muutama makkara löytyy joten täytynee ottaa sporttarin neuvoista kiinni ja alkaa vatsoja tekemään.
Eilen olin itse rentoutumassa joogassa. Ihanaa saada välillä hetki itselleen ja olivathan nuo mies ja lapset täällä pärjänneet ;o))
Mies tuolta huutelee syömään...sen verran naistenpävänä saan levätä et tekee ruokaa.
Oikein mukavaa naistenpäivää Helmiksille!!!
terkuin:calmus
Hyvin nukuttu yö takana, vieraita tulossa yhden jälkeen joten siivotakkin kai pitäisi vähän..
Galluppeihin:
SEKSI: mitä se on?! Haluja kyllä olis molemminpuolin mutta melko vähälle on jäänyt yksinkertaisesti siksi että toinen lapsista haluaa aina huomiota. Toki illalla kun esikoinen menee nukkumaan niin onnistuukin, kunhan vauva saadaan unten maille.. mutta sitten kuuntelen vauvan pienintäkin ääntelyä joka latistaa tunnelmaa :)
OMAT VAATTEET: meni jo laitokselta tullessa, nyt paino pudonnut lisää niin entiset vaatteet on isoja. Jopa muutaman vuoden vanhat ' tavoitefarkut' menee jo jalkaan, uusiakin housuja piti käydä ostamassa. Tavoitteena masun kiinteytys, siinä kun on vielä ' löysää' kun istuu. :/ mutta onhan tässä vielä kesään aikaa ;)
Mikäs muu se oli ollu aiheena.. en muista enään! Ainiin, kukas se tiesi silloin että vauvan jalkapohjien hieronta auttas kitinöihin. Meillä ei varsinaisesti kitistä mutta hieronta rentouttaa ja rauhoittaa vauvan monesti unille. Katselee isoilla silmillä ja selkeästi pitää hommasta :) Toimiva vinkki oli!
Mutta nyt imurointihommiin......
-Henna ja Melina-
Hurjat säät, lumet lähtee vikkelään ja hiihto+luistelukelit on melkein historiaa, harmi isommille lapsille, jotka juuri päässeet vasta talvi-ilojen makuun. Pulkkamäkikin on jäänyt tosi vähille kerroille tänä talvena.
Gallupit: KILOT: 1,5 kg oli jäljellä pari päivää synnytyksen jälkeen, mutta kas kummaa, nyt on 3 kg plussalla ja kohta 5 vkoa siis synnytyksestä aikaa. Kyläilypullat ja kotona sohva-jääkaappi-akselilla pysyttely on tehnyt valitettavasti ihmeitä. Vanhat farkut ei mene jalkaan, ei mitkään housut eikä hameet : / Ja ruokahalu olisi aivan pohjaton, etenkin herkkuruokahalu.
SEKSI: aloitettiin viikko synnytyksestä, kun vuoto oli enää ihan vähäistä ja vaaleaa, kondomin kanssa tosin. Vähän kirveli, mutta muuten tuntui hyvältä. On jatkettu tässä muutama kerta harjoittelua, ettei pääse aivan unohtumaan.
Nyt kokeneille äideille tissiruokakysymys: kuinka nopeasti se mitä itse syö näkyy vauvan " oireissa" ? Mietin, että jos nyt juon kahvia tai syön omenaa tms, tisseissähän on jo jotain maitoa varastossa, ja sitten kestää aikansa ennen kuin se sulaa omassa mahassa ja imeytyy vereen, sieltä sitten maitoon... sieltä vauvan mahaan.... ? Vaikea arvioida, mikä aiheuttaa ilmavaivoja tai levottomuutta, oliko se lounasruoka vai juuri äsken syöty!
Viikonlopun alkuja ja kevään edistystä! T: Sporttari ja Milli kohta 5 vkoa
siivous tehtynä ja vieraita kylään odotellen, ehtii vielä hetkisen istahtaa.
Sporttari: kokeneesta äidistä en tiedä ;) mutta mulla juotu cokis/ruisleipä ym aiheutti vasta viiveellä masuvaivoja. Eli kun esim päivällä yhden aikaan join colaa ja söin ruisleipää niin illalla sekä yöllä kitistiin. Kun taas kerran join kyläillessä useamman lasin colaa iltasella niin kitinä alkoi varhain aamusella. Ei se varmaan ihan heti vaikuta vauvaan :)
Muitakaan en keksinyt itkun syyksi kuin nuo syömäni, joita muulloin en ollu nauttinu- vauva kun yleensä on tyytyväinen eikä itkuttele.
Lauantaina 3.3. kadonnut rakas koiramme Netta löytyi eilen kuolleena. Oli raukka jäänyt junan alle, ilmeisesti jo viikonloppuna. :´(
Eilen sain siis puhelinsoiton, joku mies oli Netan löytänyt jo maanantaina kuolleena muttei ollut tiennyt kenen koira se on. Eilen oli siis kova ilmoittelumme koirasta tavoittanut tämän löytäjän ja hän neuvoi missä oli koiran nähnyt.
Kävimme hakemassa rakkaan Nettamme kotiin ja hautasimme pihaamme. Suru on suuri koko perheellä. :(
-frog2
Frog2, todella syvä osanottoni ja voimahalauksia surun kantamiseen Netan johdosta!
KILOT: raskaana tuli 20 kg, josta lähti 1,5 viikossa 15 kg. Se 5kg onkin sitten pysynyt seuraavat 2,5 viikkoa. pitää alkaa rajottaa vauvankatsomispullien syömistä. tosin olen 172 cm ja nyt 66 kg joten ei tässä hirveesti ole liikaa. mut tosi iso maharoikko, sille ois tehtävä jotain... kirjotan taas yhdel kädel vauva sylissä.
SEKSI on alkanut tulla mieleen, mut vielä ei ole uskaltanut. nyt vuoto on loppunut ja asiaa vois harkitA. ensin aion kurkata peilillä mitä on jäljellä 4774grammaisen ponnistuksen jälkeen.
vauva hievehtii ja tirisee illalla, mutta ei paljon. yöllä kehittelee syömmisen jälkeen pieruja, mut nukahtaa ennenku alkaa itkeä.
nyt tulee vieraita, jee
heinä ja poika pian 4 viikkoa
Voih! Taas tuli tippa linssiin. Mun sydäntä lähinnä on aina ollut eläimet ennen omien lasten syntymistä ja on vieläkin. Itse koin silloin muinoin koirieni nukuttua pois monta surujen täyttämää yötä. Näen niistä välillä vieläkin unta, mutta paljon iloisemmissa merkeissä. Joskus haaveilin eläinalasta, mutta puutarhuri-merkonomi musta sitten tuli... =)
Juu, menee tuo pikkukakkonen samoissa mitoissa isoveljensä kanssa. Pituutta oli muutama päivä vajaa 1kk 60cm ja painoa 6090g. Ja lähes 100% pelkällä rintamaidolla, no okei 90% rintamaidolla. Isoveli oli sitten 12,9kg ja pituus hurjat 87cm. Tosin tuo hurjin kasvu taittunut, ei enää +2D-käyrällä vaan +1D-käyrällä... Ei hälyttävää, kun nämä isot jossain vaiheessa tulevat ns. normitasoille.
MAITOALLERGIAn testaus tehdään HUS iho- ja allergiasairaalassa juuri noin. Ensin sivellään suupieliin/poskiin maitoa ja katsotaan reaktiota. Jos ei tule mitään sitten annetaan muistaakseni puolen tunnin päästä 20ml sisäisesti (tosin äidinmaidonkorvikketta alle vuoden ikäisille) ja tasaisesti nostetaan tunnin/kahden tunnin välein annosta. Ja oireetonta testataan kotona jatkossa kunnes tulee oireita n. kahden viikon ajanä. Jos ei tule, niin siirtyy maidolliselle ruokavaliolle. Tosin oireita voi tulla vasta kuukaudenkin altistuksen jälkeen, mutta yleisempää ovat nämä ns. nopeat reaktiot. Nöin meitdän vanhempaa ja muitakin pikkuisia siellä testattiin. Poikamme kuului silloin noihin hitaisiin reaktioihin silloin, nyt välitön kokovartalonokkosihottuma....
OMA PAINo on jo nyt vajaa kuukausi synnytksestä -2kg. Ja kaikkea herkkua on tullut nautittua. Sekä ulkoilu todella vähäistä... Laiskottaa liikunnan suhteen, mut myös pieni syö niin usein ettei oikein pääse irrottautumaan...
SEKSIÄ on tullut kerran kokeiltua ja taaperomme yllätti meidät rysän päältä. Oli herännyt kesken kaiken... =)
Nyt taas täytyy avata maitobaari!
Nähdään (tai siis kirjoitellaan)!
T:Tea =)
Katsoin tuolla odotuspuolella syntyneiden listaa ja huomasin, että meijän poika on helmijoukon suurikokoisin vauva. En turhaa vouhottanut loppuraskaudessa että tuntuis että on iso tulossa. Lääkärit eivät sitä uskoneet ja oisvat antaneet kasvaa vielä viikon lisää jollei ois alkanut tulla itse.
Nuo pikkukolmoset on minulta mennyt kyllä ihan ohi. Enkelipoikaa ei pysty edes ajattelemaan itkemättä, tuo on karmeinta mitä voi ihmiselle tapahtua, oman lapsen menettäminen.